Liikunta ja raskaus

Itsellä vaihtelee nyt energiatasot valtavasti. Kuntoportaat kävin juoksemassa eilen ja käytiin kävelyllä ja tehtiin vähän lihaskuntoa, illalla vielä kävin vähän tanssimassa ja yöunet tais jäädä vähäisiksi, liekö sitten eilisestä aktiivisuudesta, vähistä yöunista vai kenties molemmista,
Mutta tänään en jaksa tehdä MITÄÄN. Voisin vaan nukkua ja puhuminenkin tuntuu raskaalta ja seistessä huimaa.

Katselin muuten kursseja ja olin jo innoissani ilmoittautumassa twerkkauksen alkeiskurssille, mutta huomasin että se on maaliskuussa joten taidan jättää väliin 🤣

Eilen tuli tehtyä yogaian keppijumppa. Kesti huimat 10 min, jonka jälkeen innokkaana kopsuttelin sohvan ja nojatuolin tyynyt. Tämän jälkeen en sitten enää päässyt sohvalta ylös.. Nyt mietityttää pitääkö perua syksyn pilateskurssi.. 😭

Perus kuntoilua tulee harrastettua, pitäisi ottaa jotain joogaa varmaan lisäksi ja venyttelyitä

Itsellä vaihtelee nyt energiatasot valtavasti. Kuntoportaat kävin juoksemassa eilen ja käytiin kävelyllä ja tehtiin vähän lihaskuntoa, illalla vielä kävin vähän tanssimassa ja yöunet tais jäädä vähäisiksi, liekö sitten eilisestä aktiivisuudesta, vähistä yöunista vai kenties molemmista,
Mutta tänään en jaksa tehdä MITÄÄN. Voisin vaan nukkua ja puhuminenkin tuntuu raskaalta ja seistessä huimaa.

Katselin muuten kursseja ja olin jo innoissani ilmoittautumassa twerkkauksen alkeiskurssille, mutta huomasin että se on maaliskuussa joten taidan jättää väliin 🤣
Täälläkin energiatasot vaikuttaa siihen jaksaako mitään liikuntaa, toivottavasti pian helpottaa väsymys ja energiatasot palaa

Vaikka raskaus oli hartaasti odotettu tuli plussa kesäloman aikana vähän yllättäen ja testi tehtyä myöhään - ehdin siis aika pitkään nauttimaan elämästä ilman huolia vauva matkassa 😅 Raskauteen orientoituminenkin otti enemmän aikaa kun arjessa, enkä tajunnut kaikkea edes epäillä ja pelätä. Kävin siis paljon hieronnoissa kertomatta raskaudesta ja muös urheiltua överisti..

Pahoinvointi ja väsymys vei viikoiksi sohvan pohjalle, kävin töissä ja pötkötin.. Vihdoin tällä viikolla elämä voittaa ja urheilun pariin on tullut palattua, kävelylenkkejä, kuntosalia ja uimista. Salilla en enää tee perinteisiä vatsalihasliikeitä, muuten jatkan täysin vanhaan malliin vaikka enemmän pistää puuskututtamaan eikä voimat tunnu entiseen tapaan riittävän

Saako hulavannetta siis sellasta treenivannetta pyörittää? Musta tuntuu että vatsalihakset on ihan nukahtaneet ja sillä ois hauskaa herätellä ne. Mut jostain oon lukenu että ei sais.

Sama ku oon lukenu että ei sais tehä päälläseisontaa yms mut onko siihen joku syy ettei sais olla ylösalaisin, vai onko se vaan kaatumisriskin takia?

Saako hulavannetta siis sellasta treenivannetta pyörittää? Musta tuntuu että vatsalihakset on ihan nukahtaneet ja sillä ois hauskaa herätellä ne. Mut jostain oon lukenu että ei sais.

Sama ku oon lukenu että ei sais tehä päälläseisontaa yms mut onko siihen joku syy ettei sais olla ylösalaisin, vai onko se vaan kaatumisriskin takia?
Olen kuullut sanottavan, että hulavannetta ei saa pyörittää, mutta en tiedä, perustuuko se mihinkään faktaan.

Veikkaan päälläseisonnassa kaatumariskiä.

Sain kaverilta nyt liikuntasuositukset liikkeineen, jotka hän aikanaan sai neuvolasta! Ihme että eivät antaneet niitä nyt suoraan mukaan kun itse kävin. En tiedä oisko pitänyt osata pyytää mutta miljoona muistettavaa asiaa ruokavaliosta lähtien niin ei tullut mieleen. Mutta sellainenkin on neuvolasta saatavissa jos jotain kiinnostaa! Tää oli sähköinen ladata PDF tiedosto.

Ittellä pahoinvoinnin takia jäänyt liikkuminen nyt todella minimiin ja sen kyllä huomaa omassa voinnissa. Nyt ku vointi alkaa kohentua, ni uskon, tai ainaki toivon että tulee taas enemmän käyty lenkillä ja salilla…

Mä tilasin pilates verkkokurssin nyt syksyksi. Se ei tällä kertaa ole erityisesti mamma pilatesta mutta teen siitä, mikä tuntuu hyvältä. Wellamo opiston kurssi.

Sain kaverilta nyt liikuntasuositukset liikkeineen, jotka hän aikanaan sai neuvolasta! Ihme että eivät antaneet niitä nyt suoraan mukaan kun itse kävin. En tiedä oisko pitänyt osata pyytää mutta miljoona muistettavaa asiaa ruokavaliosta lähtien niin ei tullut mieleen. Mutta sellainenkin on neuvolasta saatavissa jos jotain kiinnostaa! Tää oli sähköinen ladata PDF tiedosto.
Miten näitä tuntuukin olevan niin vaikeeta löytää konkreettisina ohjeina, ikäänkun aateltais että tää on tämmönen pakollinen maininta liikunnasta mutta ei kukaan mitään kuitenkaan tee 😄
Mä sain vaan listan kieltoja, mutta en ajatuksia miten korvata..

Mä oon käynyt voinnin mukaan kävelyillä, mut täytyy sanoa, et mitä viileemmät ilmat tulee, niin sitä vähemmän kiinnostaa lähteä tuonne ulos. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Neuvolasta tuli jotkut kevyet jumppa-ohjeet, jota oon sit välillä tehnyt.
Oon miettinyt kans uimista, kun siitä tykkään muutenkin, mut tällä hetkellä ei ole sopivaa uikkarin yläosaa, kun rinnat turvonneet jo sen verran. Kaupoille olis mentävä... :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Tääll puhuttu hieronnasta, itse kävin tässä puolessa välissä jalkoja hierotuttamassa ja se onnistuu ihan hyvin kyljellään. Teki hyvää, kun mulla ainakin painopisteen muutos on jumauttanut takareidet ja selkääkin. Oon kuullut, että alaselkää ei saisi hieroa raskaana kuitenkaan

Jos joku miettii kuntosalijuttuja, että mitä voi tehdä jne, niin mun vinkki on käydä äitiysfyssarilla, sain itse tosi hyviä neuvoja ja myös liikkeitä, mitä voi tehdä turvallisesti

Takaisin