Liikunta ja raskaus

Mä oon FionaG tehny raskausjoogaa ja mietin kans menisinkö alkuvuodesta sellaselle ohjatulle raskausjoogaa kurssille joka pidetään 5 kertaa.
 
Mä kävin ennen raskautta joogassa ja se oli ihanaa, mutta täällä kun ei missään järjestetä raskausjoogaa, niin olen tyytynyt joogailemaan kotona videoiden avulla.
 
Vieläkö mammat ovat jaksaneet liikkua? Mulla liikuntaharrastuksina olleet aiemmin punttisali, amerikkalainen jalkapallo ja kung fu. Jenkkifutis on ollut tauolla positiivisesta testistä asti mutta kung futa olen pystynyt harrastamaan. Viime neuvolassa sekin sitten kiellettiin ja nyt pitäisi löytää keväälle jotakin järkevää tekemistä ettei jämähtäisi sohvan pohjalle. Millaista liikuntaa olette nyt harrastaneet tai jos on aimmista raskauksista vinkkejä viimeiselle kolmannekselle? Neuvolassa suosittelivat uintia ja kuntopyörää mutta epäilen ettei ainakaan oma motivaatio riitä pelkästään paikoillaan polkemiseen..
 
Ite käyn spinningissä, salilla, kävelyllä ja tänään olin pitkästä aikaa bodypumpissa. Ai että oli kivaa!! hyvin pysty vielä tekeen liikkeitä. Pyöräilyssä en pysty tekeen kiihdytyksiä kun sillon alkaa supistaan. Onneks ihtellä ohjaaja tausta niin tiedän että hybät tehot saa siitä kun lisää vastusta ja polkee tempoon. Myös pumppia oon aikanani ohjannu. Nyt rintakappaleessa jouduin jättään toisen pään laudasta ylemmäs kun ei selällään olo ole enää kivaa..
Mulle sanottiin sillon ekassa neuvolassa että aivam hyvin saa treenata niin kovaa ku tuntuu hyvälle. Toki esim bodyattackn oon joutunut jättää pois kun siinä niin paljon hyppyjä. Myös juoksun jouduin lopettaan jo about kuukausi sitten..
 
Oottepa te urheilullisia :) mulla alusta asti tullut huono olo jopa kävelylenkeillä, siis alhasen verenpaineen takia varmaan ja jotenkin ahdistaa (ja toki ekat 2kk oli paha olo koko ajan). Ni en oo uskaltanut palata salille enkä ohjattujen tuntien pariin oikeestaan kesän jälkeen. Nyt sain alotettua raskausjoogan. Mut jopa siinä on liikkeitä jotka tuntuu epämukavilta (esim pää alaspäin) joten jätän ne vähemmälle.
Mietin jotain lattari-tanssituntia, sais keskivartalon liikkuvuutta, on kuitenkin vähän aerobista, ja mielekkäämpää kyllä kun kuntopyöräily tai muu ainakin omasta mielestä.
 
Mä en oo liikkunu muuta ku sohvan ja jääkaapin ja vessan väliä koko raskauden aikana:oops: vissii kerran kävin salilla alkuvaiheessa ku ei ollu mitään vaivoja..:rolleyes: nyt toivoisin et aika menis nopeasti ja vauva syntyis et sais taas oman kropan takasin :) alkaa ärsyttää jatkuvat (koko ajan tulee uusia kipuja) vaivat ja just tämä liikkumattomuus!:facepalm:
 
Pääsin joululomalla hiihtämään neljä kertaa ja fiilis oli mitä parhain! Vauhti ja matka eivät päätä huimanneet normaaliin verrattuna, mutta noin tunnin lenkit sain kuitenkin hyvin tehtyä. Nyt pitäisi taas saada aktivoitua salilla käyminen joulukuun herkuttelujen ja sluibailun jälkeen, mutta motivaatio on salin suhteen vähän kadoksissa. Pilateksen jätin nyt vikalta kolmannekselta pois, mutta yritän tehdä sopivia liikkeitä omatoimisesti. Saas nähdä onnistuuko! :joyful:
 
Mäkin pääsin nyt joululomalla hiihtämään. Vauhti todella maltillista ja tunnin lenkki riittää mainiosti. Ja tällä viikolla aloitan myös ohjatun äitiysjoogaan. Kävellen on tullut myös tehtyä lenkkejä. Tuntuu että kun pahoinvointi kesti niin pitkään, niin nyt on vasta energiaa tehdä asioita ja nauttia vähän liikunnastakin (rv27+5) :)
 
Ihania aurinkoisia ilmoja on nyt ollut hiihtolenkkejä ajatellen! Pitää vaan aina odotella, että pakkanen hieman aamust lauhtuu. Ja pitää muistaa mennä tasaiselle ladulle, kun alamäet hirvittää ilman vauvamahaakin :laughing002

Itselle tämä talvi on ollut hieman tuskaa, kun en ole päässyt laskettelemaan... Myös moottorikelkkailemaan tekisi mieli, mutta saattaa olla sekin jo poissuljettu vaihtoehto, kun siinäkin joutuu jännittämään melkoisesti vatsalihaksia. Uskaltaisikohan lähteä retkiluistelemaan?
 
Mä aion kans nauttia aurinkoisista keleistä hiihtäen. Mulla alkaa maanantaina äitiysloma joten nyt on vähän paremmin aikaakin. Tää viikko oli töissä sen verran kova loppurutistus, että jäi kaikki ylimääräinen kyllä tekemättä. Retkiluistelemaan en oo uskaltanu lähteä, kun pelkään siinä että on joku Railo ja sitten kaadun.
 
Itellä jäänyt hiihtäminen lasten kanssa hiihtelyyn. Mutta nyt oon pystyny käymään taas kävelyllä jumppien lisäks. Oon niin levoton sielu että kun ollaan laaten kanssa ulkona, tuntuu että jotain pitäis saada touhuta. Nyt kun ei oo ollu lumitöitä niin en oo saanu ihteäni pihalle ku harvoin, joten kävelylenkit on ollu tosi virkistäviä!
 
Vieläkö ootte päässy käymään kävelylenkeillä? Mä oon melkein joka päivä yrittäny käydä kun virkistää mieltä ja auttaa ajan kulumisesta. En kuitenkaan uskalla enää lähteä jos mies ei oo kotona ja kävelen vaan sellasia reittejä että mies pääsee tarvittaessa hakemaan.
 
Mää kans oon käynyt päivittäin, mutta oon huolehtinut aina puhelimen mukaan ja kun käännyn jollekin tielle niin luen milläs tiellä sitä taas mennääm että saan annettua koordinaatit miehelle tarvittaessa. Tai jos lapsivedet menee niin ambulanssille, kun terkka sano vielä ainakin viime viikolla että jos vedet menee niin pitää mennä ambulanssilla. Symfyysikipuja ja sukkapuikkopistoja tulee lähinnä tällä hetkellä kävelyssa

Jumpat jouduin jättään noin viikolla 35 ihan vaan sen takia ku jo hävetti olla siellä ku liikkuminen ei enää ollu niin sujuvaa [emoji23]
 
Päivittäin lenkitän koiraa n.20min 1-2krt, mut tosiaan sen pidempään en uskalla, metsään en enää lähde ollenkaan.
Joka kerta kyl supistaa kävellessä, et aika rauhallisesti täytyy kävellä, välil täytyy pysähtyä ihan kokonaan. Katsotaan kui pitkään tuota pystyy jatkaa
 
Onneksi vielä pääsee hyvin koiraa ulkoiluttamaan ja kevyttä mammajumppaa kotona. Koiran kanssa on menty metsässä, mutta pitää kyllä olla tarkkana ettei kompuroi. :/ Pari päivää sitten kävin vielä salilla kevyitä puntteja heiluttelemassa, mutta alkaa käydä liikkeet vähiin mitä sielä salilla pystyy tekemään... totesin, että samat heilutukset voi tehdä kuminauhalla kotona :D Selkäpenkki on kuitenkin loistava, tekee niin hyvää ja on pelastanut mut ehkä selkäkivuilta kokonaan!
 
Takaisin
Top