Liikunta ja raskaus

Viikonlopun juhlinnan eli älyttömän syömisen jälkeen odotan huomista että pääsee vetäseen kunnon hikispinningin! Sen verta oon liikuntaan tehnyt muutosta että katon ettei syke viipyile kauaa 150 tai yli. Raskausajalle on hyvät liikuntaohjeet netistäkin löydettävissä. Ite suosin kaikessa netissä haettavassa terveystiedossa terveysporttia :)
 
Mä oon aina liikkunut melko ahkeraan ja nyt pahoinvoinnin sidottua mut sänkyyn turhauttaa kun korttelinkin kiertäminen koiran kanssa on voimainponnistus. Odottelen tosi paljon sitä että olo paranee ja pääsisi liikkumaan, tekisi psyykeellekin hyvää.
 
Oon kyllä sen huomannut että hengästyttää kovasti jo pienestäkin liikkeestä. Mutta eiköhän se tästä :)
 
Harrastan kuntosalilla käymistä noin kolme kertaa viikkoon.
Saman tahdin yritän pitää nyt niin pitkään ku vaan mahollista. Painoja keveintäen ja liikkeitä pois jättäen kun siltä alkaa tuntua. Sieltä saa niin hyvin virtaa muihin touhuihin ja itelle kyllä semmonen henkireikä, kun on joku oma juttu.
Lenkkeilyä pitäis nyt innostua taas edes jossain määrin tekemään..
 
Mä oon aikasemmin juossu ja käyny salilla. Nyt jatkuvan pahoinvoinnin takia on sekä juoksut että sali jääny. Muutenkin mietin, kun salilla oon tottunut tekemään melko kovilla painoilla liikkeitä, että varmaan täytyis saliohjelmaa hieman muuttaa. Ootteko te muut käyttäny personal traineria apuna, kun ootte miettiny salitreeniä raskauden aikana? Itellä hieman epävarma olo, että miten kannattais treenata, kun ensimmäinen raskaus on kyseessä. Ootan kyllä kovasti, että tää pahoinvointi hieman hellittäis niin pääsis takasin lenkkipoluille ja salille.
 
Edellisessä raskaudessa tein salilla sitä mikä tuntu hyvältä, mutta ehkä en niin tosissaan käynyt salilla sillon. Jouduin jotkut liikkeet jättää tekemättä loppuraskaudesta kuten jalkaprässin kun se ei tuntunut enää hyvältä. Nyt oon älskännyt isommilla painoilla tavoitteellisesti. Itsellä kans hankalaa miettiä millä painoilla nyt tekis salilla. Oon vielä tehnyt samoilla kuin ennenkin raskautta, mutta ilman että vetäisin ihan loppuun asti. Mulla on myös pt, jolle nyt viimeksi sanoin mikä on tilanne. Kovan treenin hän silti mulle veti :) Missään vaiheessa ei kuitenkaan hapottanut tai sykkeet noussut liian korkealle. Vatsalihaksia oon miettinyt että mitä tekis, kun viimeksi raskaana ohjeistus oli että vatsoja voi tehdä kevennetysti mutta nyt ilmeisesti ohjeistus muuttunut? ??
 
Naps, miten vatsalihastreenin ohjeistus on muuttunut? En ole itse löytänyt kauhean selkeää ohjetta, jossain sanotaan että samaan malliin voisi tehdä, ja mun fysioterapeuttisisko sanoi myös näin, mutta sitten joskus luin jostain (?) että ei mitään rutistuksia kannattaisi tms.. Olis kiva saada joku hyvä ohjeistus tuohonkin.
 
Ekan kolmanneksen aikana voi vielä tehdä suoria vatsalihaksia omien tuntemusten mukaan, toisella kolmanneksella ei enää suositella. Toisella kolmanneksella voi tehdä kyllä vinoja vatsalihaksia :) Tällaset suositukset olen lukenut ja jutellu lääkärinki kanssa :)
 
Tuollaset suositukset oli silloin nelisen vuotta sitten kuten aamunen kirjotti. Nyt löysin tuon tiedon että rutistuksia ei saisi tehdä ollenkaan. Vaikka olikin luotettava lähde niin taidan noudattaa tuota aamusen ohjetta. Täytyy vielä neuvolassakin keskustella asiasta :happy:
 
joo, vinoja voi tehdä mutta vatsarutistukset pois sekä loppuraskaudesta kaikki selinmakuulla tehtävät (kohtu painaa jotenkin sydäntä yms. miks ei saa tehdä)
 
Huh huh. Vedin toissa päivänä Hiit tyylisen treenin. Edelleenkään en oo toipunut, vaikka sykkeet ei noussut liian korkeiksi. Tosin olihan ne 150 lähettyvillä koko ajan.. Sillon tuntu ihan ok:lle, mutta nyt tietää että pitää vähän himmata :)
 
Kysyin neuvolassa että saako salilla treenata lihakset maitohapoille asti. Meinas että saa
 
Täällä kans yksi innokas liikkuja! Normaalisti repertuaaliin on kuulunut juoksua, pyöräilyä, kuntosalia, sählyä ja hiihtoa viikottain erilaisin painotuksin. Plussaamisen jälkeen juoksu on vaihttunut kävelyyn ja sähly ja hiihto ovat jääneet/jäävät pois, mutta tilalle on tullut pilates. Pilates on ihan normaalitunti, mutta ohjaaja on todella ihana ja kertoo aina tarvittaessa vaihtoehtoisen liikkeen. :)

Esikoista siis odotan ja olen ehkä ollut vähän turhankin arka siitä, mitä liikuntaa voin tehdä. Varsinkin salilla olen tuntenut oloni todella epävarmaksi (teenkö oikein, saako näin tehdä jne.). Olenkin tiputtanut painoja ja vapaat painot korvannut osittain kahvakuulalla ja kehonpainoharjoitteilla. Ehkä se on myös ihan sallittua raskaana ollessa :) Olen myös huomannut, että crosstrainer toimii todella hyvin aerobisessa treenissä, kun siinä on helppo säädellä sykealuetta verrattuna esim. juoksuun, jossa itsellä pk-syke on tosi vaikea pidettävä ja kävely ei puolestaan nosta sykkeitä tarpeeksi.

Olisiko teillä muita liikuntavinkkejä, joita voisi ottaa mukaan omaan raskausaikaan? :)

Ainiin, erityisesti alkuraskaudessa esim. portaiden nousu oli myös tosi hengästyttävää. :D
 
Mulla tulee työpaikkaliikuntaa niin paljon etten ole juuri muuta harrastanut :) Kerran päivään käyn vaunulenkillä nukuttamassa esikoisen päikkäreille. Oliskohan lenkin pituus keskimäärin 1-3km? Koitan venytellä jalkojen lihaksia päivittäin sekä teen selkä- ja pakaraliikkeitä vahvistaakseni näitä alueita. Jos se helpottaisi mahdollisia tulevia kipuja. Ekassa raskaudessa pakarat ja alaselkä (lantion seutu?) oli tulessa päivän päätteeksi ja silloin en pahemmin treenaillut/liikkunut.
 
Mulla on tosi huono omatunto, kun liikunta on jäänyt raskauden aikana tosi vähälle. Olen opiskellut ja tehnyt paljon töitä, joten niiden jälkeen olen ollut aivan poikki ja liikunta on se mistä olen sitten tinkinyt. Tässä asiassa pitäisi tosiaankin ryhdistäytyä.
 
FionaG, toisaalta tärkeintä on kuunnella itseään ja kroppaansa. Töistä ja opinnoista on todennäköisesti ollut vaikea karsia, ja jos niiden lisäksi ei ole jaksanut liikkua, on mielestäni ihan oikea ratkaisu jäädä lepäämään.
 
Mä oon alkanut joogaamaan. Sen lisäks käyn kävelylenkeillä. Ennen raskautta juoksin ja kävin salilla. Nyt ei toi salilla käynti oo oikein innostanut. Oon tehny yleensä salilla melko kovilla vapailla painoilla liikkeitä ja niitä en enää uskalla tehdä niin jotenkin vaikea motivoida itseään salille. Lisäks työ sisältää melko paljon fyysistä kuormitusta niin koen että tää on riittävä paketti tällä hetkellä.
 
Onko täällä muita innokkaita hiihtäjiä? Nyt kun on saatu lunta maahan niin mä ajattelin kyllä käydä hiihtämässä. Valitsen vaan tasasia reittejä niin ei tarvi mihinkään hurjiin alamäkiin mennä.
 
Iloinenodottaja, ootko tehnyt ihan tavallista vai raskausjoogaa? Mä kävin ennen raskautta semmosessa aika haastavassa joogassa, niin en uskaltanut mennä sinne enää kun siellä väännetään kroppaa niin ihme solmuille, mut mammajoogaa oon tehny pari kertaa ja tammikuussa aloitan semmosessa ohjatussa ryhmässä. Se ei vaan tunnu ihan niin joogalta, kun on enemmän hengittämistä ja rentoutumista :grin..

Mä ajattelin myös käydä hiihtämässä nyt talven, ois ihan hyvää liikuntaa kun ei viitsi juosta nyt! Varmaan täytyy kyllä tarkkaan katsoa mille reiteille sitä uskaltaa, tai mennä vaan tasatyöntöä järvenjäällä :p
 
Joululomalla olisi tarkoitus hiihtää, kun ollaan pohjoisessa. Normaalisti hiihdän lähinnä vapaata, mutta nyt ajattelin mennä vain pertsaa ja nautiskella. :)
 
Takaisin
Top