Liikunta ja paino

Olipa ihanaa kun pakkaset hieman hellittänyt ja kehtasi viimein salilla käydä. Kotona vaan kahvakuulan kanssa tehnyt nyt pakkasten ajan kotitreenejä niin oli mukava päästä salille tekemään kunnon treeniä. En oo kehdannut lyhyen salimatkan (n. 10km) takia autoa lämmittää ja käynnistellä kun pakkasta ollut lähemmäs -30.🥶

Itellä pituus ei oo vaikuttanut siihen että alkaisi aikasin näkymään raskaus, kolme raskautta takana ja kaikista vasta vk 38 ollaan saatu otettua edes jonkinlaisia mahakuvia. Itekkin olen 153 pitkä. Varmaan enemmän vaikuttanut kohdun sijainti ja muoto sekä esim. vatsalihasten kunto. 🤔

@Tikkunen tosi kiva kuulla ettei välttämättä pituus tarkoita mitään. Luo toivoa, että jospa tää turvotus vielä laskisi 😂 eikä koko ajan näytä siltä kun olis nielassu jalkapallon ja se killuu just tossa häpyluun yläpuolella

Jep, varmasti tosi yksilöllistä miten ja missä vaiheessa alkaa maha näkymään, mulla on todettu kohdun olevan hieman takana ja lisäksi oon aina treenannut paljon, mitkä varmasti estää osaltaan mahan esille hyppäämistä. Ihana kun saa itse määrittää missä kohtaa raskaudesta kertoo, jos kertoo🤭 välillä oon oikein kadehtinut kun monella kaunis raskausmaha saa näkyä useamman kuukauden, kun omasta mielestä etenkin toiset odottajat näyttää aina niin kauniilta.🥰 itse en ole vielä missään raskaudessa tarvinnut edes äitiysvaatteita🥹

Olen pitänyt nyt viitisen päivää kokonaan liikuntataukoa, kun perjantai-iltana oli vuotoa ja ensihoidosta suositeltiin välttämään ylimääräistä fyysistä aktiivisuutta. Neuvolalääkäri sanoi kuitenkin eilen ettei tämä ole tarpeen joten ehkä ohje koski vain akuuttivaihetta - tänään en vielä ehtinyt, mutta huomenna ja/tai ylihuomenna voisin käyttää jonkin verran aikaa kävelyyn niin tulisi oltua ulkona.

Mulla kun on ennestään jo jonkin verran ylipainoa, niin koitan jonkin verran kiinnittää huomiota siihen, ettei kovin paljoa lisää tulisi. Uuden vuoden jälkeen oli jo ennen raskautta -painoon tullut +4,5kg, mutta nyt olen petrannut ruokavaliota ja pyrkinyt liikkumaan säännöllisesti, sekä juomaan riittävästi vettä niin maanantaina nousu näyttää olleen enää +3,5kg. Mulla varmaan toki vaikuttaa myös se, että tupakointi tietysti jäi raskaustestin kokonaan, olin vhh/keto-ruokavaliolla ennen raskautta ja lisäksi oli lääkityskin, jonka sivuvaikutus hillitsi painonnousua. Mutta olen ihan tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen ja aion painoa seurailla kuitenkin. 😊

@Tikkunen mulla kans aiempaa raskautta ei oikein huomannut missään välissä 🤭 toki itseäni harmitti se, että tuntui, että levenen mutta en saa semmoista kaunista raskausvatsaa 😆 palauduin aiemmasta raskaudesta todella nopeasti. Saa nähdä onko mikä tilanne tällä kertaa. Omassa elämässä myös liikunta ja liikkuminen tärkeässä roolissa.

Tänään voisin yrittää uskaltautua hiihtämään. Ensimmäinen kerta vuoto-episodin jälkeen, mutta illalla/yöllä alkaa lauha ja vesisateet niin sen jälkeen ei voi tietää milloin on seuraavan kerran ladut kunnossa. Ja kaipaan sitä oloa kun hengittää syvään, ja keuhkot tuulettuu pienestä hengästymisestä.

Mutta ensin pitää syödä lounasta, taas vaihteeksi 😉 Tein tattari-tomaatti-salaattia johon meinasin laittaa myös keitettyjä kananmunia ja fetaa, kunhan tarkistan ensin että se oli pastöroitua.

Muokattu viimeksi:
Lenkkeily itselläkin on paras liikuntamuoto ja pyöräily sään salliessa 😊 Talvella hiihtokin välillä ja uiminen välillä. Vedessä on niin kevyt olo.

Mulla ilmeisesti rivakampi liikunta aiheutti yllättäviä vuotoja tuossa alkuraskaudessa (viimeksi viikolla 8+ kun juoksin junaan niin illan ja seuraavan päivän tuli ihan kirkasta verta), joten en ole hirveästi nyt arkiliikuntaa enempää tehnyt.

Muutenkin rankempi liikunta on ollut jo hetken pidempään tauolla, mutta kunhan tästä saa vähän energiaa ylipäänsä niin tarkoitus olisi vähän lisäillä kevyttä lihaskuntotreeniä tähän olemiseen.

Mä aikatauluoptimistina aina juoksen joka paikkaan ja olen ollut huolestunut siitä, voisiko se vaikuttaa. Mitään vuotoja ei ole ollut, joten varmaan on OK. Olen vain huomannut hengästyväni helpommin, varmaan paljon laskenut hemoglobiinikin voi vaikuttaa.

Alkionsiirrosta muutaman päivän jälkeen tunsin töistä lähtiessä melko selvästi havaittavaa kiinnittymisjuilimista (?), jouduin heti sen jälkeen ottamaan kauhean spurtin junalle, myöhästyin ja menetin hetkeksi hermot, koska olin matkalla kotiin pistämään kiinnityspiikin. 😆 Tuo alkio on kuitenkin yhä matkassa.

Olin lukevinani jostain, että Australiassa raskaana oleville jopa suositellaan rankkaa liikuntaa. Tarkoituksella harrastamani liikunta on kuitenkin korkeintaan sellaista semikuormittavaa, esim. hiihto ja sauvakävely. Onko täällä porukassa ihan juoksulenkkeilijöitä?

Mulla taas on ollut juoksusta taukoa lonkan bursiitin takia, nyt vaiva on ollut jo kolmisen kuukautta hyvä, ja ajattelin palata juoksun pariin. Viimeksi olen kunnolla juoksulenkkeillyt viime keväänä, joten saa nähdä, lähteekö käyntiin raskausaikana ja miten. Jos edes hölkkäilemään pääsisi, se olisi hyvä.

Tarkoituksella harrastamani liikunta on kuitenkin korkeintaan sellaista semikuormittavaa, esim. hiihto ja sauvakävely. Onko täällä porukassa ihan juoksulenkkeilijöitä?
Hep! Pyrin käymään 2-4 kertaa viikossa silloin kun ei ole liian kiire tai kun ei ole ollut vuotoja. Vauhti ei ole kovin kova, vaan pyrin hölkkäämään niin että hengittäminen pysyy helppona, ja nyttemmin vaihdan kävelyyn aina kun se tuntuu paremmalta. Oon harrastanut kestävyystreeniä ehkä 25-vuotiaasta asti semitavoitteellisesti, vaikka kilometrien laskeminen unohtuukin säännöllisesti kun elämä tulee harrastuksen tielle. Nykyään juoksen lähinnä kauppaan ja takaisin eli useimmiten alle 5km kerrallaan.

Nyt alkaa VIHDOIN olemaan alkuraskauden turvotus häipymässä. Paino pomppasi heti alussa, ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa, muutaman kilon. Jouluna tietenkin turposi lisää. Muutoin olen syönyt järkevästi ja ollut pääsääntöisesti aktiivinen, mutta paino on jumittunut siellä jopa +6 kilossa. Nyt on tipahtanut jo 4 kg alas huipusta, eli vajaat 2kg on raskautta edeltävään painoon tullut lisää. Samoin aamupahoinvointi on helpottanut (siirtynyt iltapainotteiseksi, jos ei muista syödä kunnolla), eikä aamuisin turvota.

@Arie
Täällä kans selvästi turvotus helpottamassa. 😊

Mulla kaikenkaikkiaan yhteensä tullut ennen raskautta aikaan painoa nyt +3,9kg joka mielestäni omassa kokonaistilanteessa hyvinkin maltillinen painonnousu.

@Arie
Täällä kans selvästi turvotus helpottamassa. 😊

Mulla kaikenkaikkiaan yhteensä tullut ennen raskautta aikaan painoa nyt +3,9kg joka mielestäni omassa kokonaistilanteessa hyvinkin maltillinen painonnousu.
Mulla oli vielä maanantaina neuvolassa paino (ei aamupaino) +7kg lähtöpainoon, joten pääsen sen takia sokerirasitukseen. Nyt on siis aamupaino viitisen kiloa alempi kuin maanantain päiväpaino. 😅

Mulla paino tippunut nyt -2,5kg mitä ennen raskautta, edelleen liikun samanlain kuin ennenkin, mutta syönyt olen selvästi enemmän mikä varmasti osaltaan auttanut asiaa ja säästöliekillä ollut keho uskaltanut päästää irti varastoista, joita edellisen raskauden osalta vielä muutama kilo oli. Nyt pitää huolehtia ettei enää ainakaan pääse paino putoamaan vaan ennemminkin nousisi raskauden edetessä. 😊

Tää nyt enemmän liikuntaan ku painoon kommentti mut eilisen liikkumisen jälestä oli ekaa kertaa kummat alavatsan repivät kivut bussista noustessa. Meni koko ilta ja yön puoleen lantiopohjaa jomotollessa kun käveli tai käänsi kylkee..

Ilmeisesti kireeksi oli jotenkin lantionpohja jäänyt ja varmaan vähän epäoptimaalisia liikkeitä tehny.. Tän myötä tajusin et treenin jälkeinen rentoutus pitää ottaa tavaksi! 🦊

Takaisin