Liikunta ja paino

Olipa ihanaa kun pakkaset hieman hellittänyt ja kehtasi viimein salilla käydä. Kotona vaan kahvakuulan kanssa tehnyt nyt pakkasten ajan kotitreenejä niin oli mukava päästä salille tekemään kunnon treeniä. En oo kehdannut lyhyen salimatkan (n. 10km) takia autoa lämmittää ja käynnistellä kun pakkasta ollut lähemmäs -30.🥶

Itellä pituus ei oo vaikuttanut siihen että alkaisi aikasin näkymään raskaus, kolme raskautta takana ja kaikista vasta vk 38 ollaan saatu otettua edes jonkinlaisia mahakuvia. Itekkin olen 153 pitkä. Varmaan enemmän vaikuttanut kohdun sijainti ja muoto sekä esim. vatsalihasten kunto. 🤔

@Tikkunen tosi kiva kuulla ettei välttämättä pituus tarkoita mitään. Luo toivoa, että jospa tää turvotus vielä laskisi 😂 eikä koko ajan näytä siltä kun olis nielassu jalkapallon ja se killuu just tossa häpyluun yläpuolella

Jep, varmasti tosi yksilöllistä miten ja missä vaiheessa alkaa maha näkymään, mulla on todettu kohdun olevan hieman takana ja lisäksi oon aina treenannut paljon, mitkä varmasti estää osaltaan mahan esille hyppäämistä. Ihana kun saa itse määrittää missä kohtaa raskaudesta kertoo, jos kertoo🤭 välillä oon oikein kadehtinut kun monella kaunis raskausmaha saa näkyä useamman kuukauden, kun omasta mielestä etenkin toiset odottajat näyttää aina niin kauniilta.🥰 itse en ole vielä missään raskaudessa tarvinnut edes äitiysvaatteita🥹

Olen pitänyt nyt viitisen päivää kokonaan liikuntataukoa, kun perjantai-iltana oli vuotoa ja ensihoidosta suositeltiin välttämään ylimääräistä fyysistä aktiivisuutta. Neuvolalääkäri sanoi kuitenkin eilen ettei tämä ole tarpeen joten ehkä ohje koski vain akuuttivaihetta - tänään en vielä ehtinyt, mutta huomenna ja/tai ylihuomenna voisin käyttää jonkin verran aikaa kävelyyn niin tulisi oltua ulkona.

Mulla kun on ennestään jo jonkin verran ylipainoa, niin koitan jonkin verran kiinnittää huomiota siihen, ettei kovin paljoa lisää tulisi. Uuden vuoden jälkeen oli jo ennen raskautta -painoon tullut +4,5kg, mutta nyt olen petrannut ruokavaliota ja pyrkinyt liikkumaan säännöllisesti, sekä juomaan riittävästi vettä niin maanantaina nousu näyttää olleen enää +3,5kg. Mulla varmaan toki vaikuttaa myös se, että tupakointi tietysti jäi raskaustestin kokonaan, olin vhh/keto-ruokavaliolla ennen raskautta ja lisäksi oli lääkityskin, jonka sivuvaikutus hillitsi painonnousua. Mutta olen ihan tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen ja aion painoa seurailla kuitenkin. 😊

@Tikkunen mulla kans aiempaa raskautta ei oikein huomannut missään välissä 🤭 toki itseäni harmitti se, että tuntui, että levenen mutta en saa semmoista kaunista raskausvatsaa 😆 palauduin aiemmasta raskaudesta todella nopeasti. Saa nähdä onko mikä tilanne tällä kertaa. Omassa elämässä myös liikunta ja liikkuminen tärkeässä roolissa.

Tänään voisin yrittää uskaltautua hiihtämään. Ensimmäinen kerta vuoto-episodin jälkeen, mutta illalla/yöllä alkaa lauha ja vesisateet niin sen jälkeen ei voi tietää milloin on seuraavan kerran ladut kunnossa. Ja kaipaan sitä oloa kun hengittää syvään, ja keuhkot tuulettuu pienestä hengästymisestä.

Mutta ensin pitää syödä lounasta, taas vaihteeksi 😉 Tein tattari-tomaatti-salaattia johon meinasin laittaa myös keitettyjä kananmunia ja fetaa, kunhan tarkistan ensin että se oli pastöroitua.

Muokattu viimeksi:
Takaisin