Liikunnan harrastaminen raskaana

Liikun lähinnä arkiliikuntaa ja pyrin käymään uimassa 2-3 kertaa viikossa. Olin juuri ajatellut palata salille ja jumppiin parin vuoden tauon jälkeen, ja ratsastamassakin olen nyt käynyt kerran kuussa, mutta jälkimmäistä joutuu varmaan harkitsemaan uudelleen. Onko täällä jotkut uskaltaneet jatkaa kevyttä hepostelua, jos on tuntunut hyvältä? Tietysti putoamisen riski on aina olemassa ja siksi ilmeisesti suositellaan välttämään.
 
Mäkin olen luopunut BodyCombatista, mutta tiedän niitä, jotka ovat käyneet siellä pitkälle raskaudessa. Mutta itse ajattelen että pääseehän sinne takas sitten synnytyksen ja siitä palautumisen jälkeen, eli ei se nyt niin suuri menetys kuitenkaan ole jättää varmuuden vuoksi pois :hilarious:
 
Minulla on oma hevonen ja kaksosraskaudessa ratsastin aika pitkälle, olisin voinut jatkaa pidempäänkin mutten keksinyt miten sieltä pääsis sillai kivasti alas :grin

Mutta en oo kyllä ikinä voinut niin hyvin, siis juuri sellainen raskaus missä hehkuu ja näyttää hemmetin hyvältä :)

Hevonen löytyy edelleen mutta vähemmän tulee käytyä kun on nuo kolmevuotiaat elohiiret. Eli nyt on tyttären lisäksi vuokraaja hällä. Eli liikuntaa ei juuri tule harrastettua, satunnaista ratsastelua ja koirien lenkitys :sorry:
 
Mulla on ihme pelko liikunnan suhteen nyt, et en ole uskaltanut käydä salilla ollenkaan. Järki sanoo, että turha pelko, mutta ehkä tuo km on saanut nyt niin varovaiseksi, että pidän parempana istua tyyliin jalat supussa sohvalla illat ettei mitään ala tulemaan pois.:nailbiting:

Joo, tiedostan että turhaa, mutta mieltä vaikea muuttaa....pööh
 
^mulla on vähän samanlainen olo, vaikkei keskenmenoja olekaan. Maha on jotenkin niin oudon tuntuinen (kuuluu mulla raskauteen) ettei tyyliin tee mieli käydä p***la kun tuntuu että jotain tulee samalla ulos. Liikunnan olen lopettanut aiemmilla kerroilla heti alkuunsa kun ei tunnu yhtään hyvältä alavatsassa, loppuraskautta kohti olen pystynyt olemaan taas reippaampi. Ajattelen että joillekin liikunta raskaana ei vaan sovi ja se on ok. Mulla on kyllä ollut joka taskaudessa myös vuotoja joiden aikana ei edes saisi liikkua ylimääräistä. Nyt tietysti kotona on pakko touhuta kaikkea kun on kaksi lasta hoidettavana. Töissä on paljon helpompaa...
 
Mun mielestä satunnainen liikuntakin on aina parempi kun ei mitään. :happy:

Tämä! Mulla ajatusmaailma oli aiemmin se, että joko teet täysillä verenmaksu suussa tai sitten et tee mitään, koska mikään tuota "oikeaa" treenaamista vähempi on ihan turhaa. Noh, kyllähän se liikkumisinto alkoi sitten hiipua aika nopeasti... Nyt oon opetellut armollisemman suhtautumisen liikuntaan, eli niin että kaikki pienikin on kotiin päin, koska se on aina enemmän kuin se ettei tee mitään :)

Ja kas kummaa, parin vuoden tauon jälkeen innostuin taas alottaan kotona treenailemisen punttien kanssa, kun en laittanut itelleni mitään hirveitä tavotteita. Viikon aikana pyrin tekeen kaikki lihasryhmät läpi (toki vatsat jää heti pois kun alkaa tuntua epämukavalta), mutta niin että se tekeminen on kuitenkin kivaa eikä pakkopullaa ja näin yritän jatkaa läpi raskauden tällä kertaa, ekassa raskaudessa liikunta jäi kokonaan ja alaselkäkivut oli sen mukaiset :bag: Nyt oikeastaan ainoa tavoite on saada kuollut takapuoli heräteltyä, että pääsen näistä alaselkäkivuista ennen kuin kasvava maha alkaa taas pahentaa sitä :rolleyes: Kotona punttitreeniä ja koirien kanssa lenkkeilyä, niillä mennään tällä hetkellä. Mitään kovasykkeistä ei huvita tällä hetkellä tehä yhtään, kun olo menee heti huonoksi.
 
Tällä viikolla olen käyny uimassa kaksi kertaa ja kahden vuoden tauon jälkeen myös vähän heiluttamassa kahvakuulaa ja painoja. Nyt vatsa- ja reisilihakset muistuttelee olemassaolostaan, mutta tuntui hyvältä liikkua. Kilometrin hölkkä juoksumatollakaan ei tuntunut lainkaan kamalalta. Yritän katsella jos löytyisi jotain kotitreeniohjetta, mutta arkisin pääsen työpaikalla liikkumaan aika hyvin, kun vaan jaksaa mennä. Olen myös ollut sellainen, että pitää treenata 3-4 kertaa viikossa ja lisäksi noudattaa suht tiukkaa ruokavaliota, tai "se ei ole mitään". Nyt yritän opetella ottamaan iisisti, ja liikkumaan sen verran kun ehdin, ja palata tosiaan myös lihaskuntotreenin pariin. Aamupalatkin palautin nyt aidosti ruokavalioon, kolmena aamuna söin mm puuroa :-)

Jos saisi nyt säännöllisesti liikuttua aiempaa enemmän, ja syötyä pieniä annoksia useamman kerran päivässä, luulisi tekevän aineenvaihdunnalle ihan hyvää. Uintia kai esimerkiksi pystyy yleensä harrastamaan aika pitkälle raskautta?
 
Lankkua en voi enää tehdä. Aiemmin ei ollut ongelmaa.

Täällä sama, eilen oli vasta rv 4+5 ja yhtäkkiä lankku ei enää onnistunut. Alkoi alavatsalla tuntumaan tosi inhottavalta :confused:

Uintia oon miettinyt kun se olis tosi hyvää liikuntaa. Uida kai voi ihan loppuraskauteen asti, jos ei oo mitään vuotoja tai ennenaikaisia supistuksia :) Mulla on vaan aina ollut hirveitä ongelmia oman kropan kanssa ja ajatus sinne uimahalliin menosta tuntuu ihan ylitsepääsemättömältä :sad001 Ehkä mä sitten uskaltaudun uimaan, kun vatsa alkaa vähän näyttää vauvamahalta niin ei tartte miettiä sen pömpötystä :grin
 
Jouduin jo syksyllä vaihtamaan ratsastuksen muihin lajeihin, kun ei ivf-hoitojen aikaan voinut ratsastaa. Muina lajeina nyt yin jooga ja vesijumppa, samoin lenkkeily. Melkolailla laittaa puuskututtamaan lenkkeillessä, vaikka vauhditkin aika maltilliset.
 
Just tänä aamuna lenkillä suht isossa ylämäessä tuntui, että keuhkot tulee pihalle! :sour:
 
Just tänä aamuna lenkillä suht isossa ylämäessä tuntui, että keuhkot tulee pihalle! :sour:

Mulla eilen sama. Alkoi naurattaa että nyt on pitkä matka juoksukuntoon :hilarious:

Mä ratsastan harvoin ehkä kerran kuussa tai harvemmin, mutta aion käydä kyllä niin kauan kun hyvältä tuntuu. Issikkavaellus ois suunnitteilla keväälle, vielä en ole uskaltanut varata kun varausmaksua ei saa takas.
 
Tää hengästyminen on ihan kamalaa... Tuntuu kuin olisin maailman huonokuntoisin ihminen, kun ihan pienestäkin hengästyy... Jatkuukohan tämä koko raskauden ajan? Tuntuu myös että väsymys vaihtelee ihan päiväkohtaisesti, toisina päivinä väsyttää niin paljon, että tuntuu ettei pysty mihinkään ylimääräiseen ja välillä tuntuu, että voisi tehdä vaikka mitä. Plussatessa ajattelin, että nyt liikun ja pidän itsestäni huolta ihan kunnolla, mutta kyllä oma saamattomuus on ihan yllättänyt kun ei sitten olekaan jaksanut ihan niin paljon kuin olisi halunnut. Ensin luulin että selviän alkuraskauden ilman väsymysoireita, mutta nyt on alkanut niitäkin tulemaan... :eek:
 
Voi kuule, tässä vaiheessa tämä puuskutus on vasta pientä! :facepalm: Toista se on sitten, kun vielä kaiken lisäksi vauva painaa ja potkii palleaa. :hilarious:
 
Viikonloppu meni melkosen väsymyksen kourissa, lauantai-iltana "sammuin" klo 17, eli makasin illan sohvalla puolinukuksissa. Sunnuntaina sama väsymys iski jo klo 16, mutta kun oon yleensä sunnuntaisin tehnyt jalkatreenin niin ajattelin sitten että piru vie, minähän en tälle väsymykselle anna jo tässä vaiheessa raskautta periksi. Vaihdoin sitten treenivaatteet päälle ja kaivelin puntit esille puolinukuksissa ja aloin tekemään treeniä vaikka samalla haukottelin niin että meinasi mennä leuka sijoiltaan, olihan se varmaan näky :grin Mutta siitä sitä vaan piristy ja sain treenin tehtyä, lopuksi oli kyllä niin hyvä olo ja voittajafiilis! Yritän nyt muistaa tuon tunteen mahollisimman selvästi tulevien koomaväsymysten varalle, että saisin oikeasti pidettyä liikunnan mukana tässä raskaudessa :)

Ja joo, tämä hengästyminen on kyllä ihan omaa luokkaansa, sitä puuskuttaa jo nyt kuin höyryveturi pienemmästäkin asiasta :wideyed: Ja tuntuu että voimat on vaan hävinnyt jonnekkin, tuttu treeni tuntuu paljon rankemmalta mitä aiemmin.
 
Mä oon joutunut jättämään treenit tosi vähälle pahoinvoinnin vuoksi. Ei huvita yhtään puskea itseään ja jumppaankin meen suoraan töistä, muuten jää väliin, koska iltaisin oon niin väsynyt. Käyn tällä hetkellä BodyPumpissa, kahdesti viikossa spinningissä ja BodyBalancessa. Ja lisäksi pitkillä kävelyillä. Näillä mennään, eihän tilanne ole paha kun liikuntakertoja kuitenkin tulee se neljä + kävelyt viikkoon, mutta onhan tää nyt ihan erilaista mitä yleensä :rolleyes:
 
Onpa huojentavaa lukea, että muutkin hengästyy aiempaa herkemmin. Mulla pyöräillessä meni ennen tietyt mäet ilman ongelmia, nyt paikoin jo ihan loiva nousu saa puuskuttamaan. Sama portaita kiivetessä. Siitä huolimatta tuntuu vaan ihan hyvältä jatkaa.
 
Minä en oo tällä viikolla jaksanut jumppaan. Viimeksi tuli kovemman jumpan jälkeen parin päivän päästä vähän verta :sad001 (ei varmaan edes liity siihen). Spinningiin ehkä tekis mieli, mutta mulla pyöräily (tosin jääkylmänä penkillä ja toppahousut jalassa) tuntuu ärsyttävän alapäätä ja tekee sinne polttelua :sad001 muilla samaa vaivaa?
 
Minä harrastan liikuntaa aktiivisesti, mutta nyt en ole pahoinvoinnin, väsymyksen ja turvotuksen vuoksi kyennyt lähtemään salille tai jumpalle. Juoksin vielä 2vk sitten eikä tuntunut miltään Nyt olen vain kävellyt 1-2h lenkkejä. Raskaus nostattanut sykkeitä ja tuntuu kuin hyvä kuntoni olisi kadonnut näissä muutamassa viikossa. odotan energistä keskiraskautta, että jaksaa taas liikkua!

Juoksulenkkejä on kyllä kova ikävä

rv 6+ 3
 
Takaisin
Top