Liikunnan harrastaminen raskaana

Casamaria

Vauhtiin päässyt keskustelija
Millaisia ohjeita tai kokemuksia teillä on liikunnan harrastamisesta raskauden aikana?

Mä oon lukenut ja ekassa neuvolassa (kkm päättyneessä raskaudessa) sanottiin että liikuntaa saa ja pitää harrastaa normaalisti ekan kolmanneksen ajan. Ja samaan syssyyn käskettiin jättää BodyCombat-tunneilla ja IntervalliSpinningissä käyminen kun syke ei saisi nousta yli 150. Niin eli en voi jatkaa siis samalla tavalla koska suurin osa mun liikunnasta on kovasykkeistä? Yritin kysellä lisää, mutta en oikein saanut mitään irti ja mulle jäi tosi hämmentynyt olo. Neuvolaan soittaessa sanottiin että saa nyt alkuun jatkaa kaikkia lajeja (pl. Ekstremeurheilu), myös noita kovia sykejumppia? Mikä tässä nyt on totuus...

Löytyykö muita intohimoisia liikkujia? Miten suhtaudutte liikuntaan raskauden aikana? Onko teillä kokemuksia edellisistä raskauksista tai oletteko saaneet ohjeita liikunnan määrään, sykkeisiin tai muuhun? Nyt alkuun kiinnostaa alkuraskauden liikunta. :)

Tosin tänään ekaa kertaa kovasykkeinen liikunta tuntui epämiellyttävältä. Katsotaan tuleeko kuitenkin ihan luonnostaan kevennettyä liikkumista. Mua kiinnostaisi silti vaihtaa ajatuksia jos löytyy muita aiheesta kiinnostuneita!
 
Aiemmissa en ole liikkunut yhtään muuta kun pieniä kävelylenkkejä. Nyt mulla tätä ylipainoa joten ei haittaa vaikka painoa putoiskin. Harrastan 2 krt/vko vesijuoksua, tanssia kerran viikossa ja joskus 0-2krt/vko tunnin kävelylenkkejä. Jatkan niin kauan kun tuntuu hyvälle :happy:
 
Mä uskoisin että jos harrastanut tähän saakka rankkoja lajeja, niin saa jatkaa omien tuntemuksien mukaan. Mutta uutena harrastuksena ei varmaan kannata mitään rankkaa aloittaa. Sykerajoista en osaa sanoa mitään.

Muoks.
En ole mikään himoliikkuja. Tässä olen pikkuhiljaa aloittanut liikunnan lisäämistä pidemmillä kävelylenkeillä. Kotona tulee tehtyä kaikenlaista koti - ja pihahommaa. Mutta haluaisin olla hyvässä kunnossa synnytyksessä, niin vähän täytyy lisätä liikkumista. Ihan siksikin että selkä pysyisi kunnossa.
 
Aion harrastaa liikuntaa ihan normaalisti. Käyn lähinnä juoksulenkeillä ja kyllä siinä sykkeet meenee sinne 150.

..Ehkä pointti on juuri toi, että raskaana ei kannata aloittaa mitään extreme lajia jos sitä ei ole ennenkään tehnyt :D
 
Mä harrastan juoksua ja uintia, jotka on tosin olleet yli kuukauden (!) nyt tauolla pahan flunssan ja edelleen jatkuvan yskän takia. Eilen meinasi lähteä taju, kun piti kävellä tosi reipasta tahtia keskustaan kuopuksen lääkäriin (kaksi lasta rattaiden kyydissä että ehditään). Aion kyllä jatkaa juoksemista heti kun yskä helpottaa. Uinti on varmasti sellainen, mitä jatkan siinä vaiheessa jos/kun lantio löystyy kuten edellisissä raskauksissa.
 
Täällä yks himoliikkuja :joyful: Käyn salilla vaihtelevasti 3 - 5 kertaa viikossa, lenkkeilen päivittäin jos pystyn, välillä 2x päivässä, ja jos ei salille huvita lähteä niin treenaan kotona painoilla. Aikasemmissa raskauksissa en tällä tavoin liikkunu vaan liikunta jäi tosi vähälle, mut nyt aion jatkaa niin kauan kunnes hyvältä tuntuu ja pystyn. Tähän mennessä oon treenannu ihan normaalisti, vatsojakin oon kevyesti tehny mut istumaannousuja en. Jos vatsoja tehdessä tuntuu epämukavalta niin oon lopettanu, vatsaliikkeitä kuitenkin on onneks niin erilaisia.

Ekan kolmanneksen voi muistaakseni treenata ihan normaalisti, tietty omaa kroppaansa kuunnellen. Toisella kolmanneksella pitää kiinnittää huomiota sykkeeseen ettei nouse liikaa, etenkin pitkäkestoisissa harjotuksissa. :) Ja olikohan se niin että ekan kolmanneksen jälkeen ei enää vatsoja suositella..? Tästä en oo ihan varma missä vaiheessa ne vatsat kannatti jättää pois.
 
Kiitos kommenteista ja kiva kun aihe kiinnostaa muitakin! Mä itse tykkään käydä kavereiden kanssa salilla, tehdään kovasykkeistä kiertoharjoittelua yhdessä, tykkään käydä jumpassa (sisäpyöräily, Les Mills-tunnit) ja joogaan, ulkoilen. Juoksu ei jostain syystä ole koskaan ollut mun juttu, vaikka oiskin helppo laji toteuttaa.

Mä luulen, että neuvoloissa on vähän eri ohjeistuksia liikkumiseen. Mustakin tuntuu hassulta että mulle tutut jumpat pitäisi jättää heti pois, kun muualla toitotetaan että saa ja pitää jatkaa alkuraskauden ajan normaalisti. BodyCombat on yhdistelmäjumppa kamppailulajeja ilman vastustajaa (eli turvallisempaa kuin kuntonyrkkeily) ja sisäpyöräilyssä ainoa "ongelma" oli sykkeennostot. Okei, en ehkä mitään maksimiharjoituksia tekiskään, mutta voiko oikeasti ihan näin alussa se sykeraja olla niin ehdoton? Ymmärrän että jatkossa, koska ymmärtääkseni istukan verenkierto voi heikentyä kovilla sykkeillä mentäessä (maksimisykkeillä?). Äh, onpas tämä hämmentävää. Mulla siis lähes kaikki harjoitukset ovat kovasykkeisiä (toki pk-harjoittelua jonkin verran myös). Ja kun sitten taas toinen kommentti neuvolasta oli että jatka vaan kaikkea niin kuin ennenkin. o_O Ehkäpä kysyn taas ensi viikolla kun soitan neuvolaan. Voi myös olla ettei heillä ole edes kovin paljoa tietoa liikunnasta? Koska tuon kovan sykkeen vaikutuksenkin luin muualta, enkä saanut sitä tietoa neuvolasta.

Mä oon jutellut äitiysfyssarin kanssa (en siis itsestäni, mutta käy meillä töissä välillä) ja hän kertoi että vatsalihaksia voi treenata ekan kolmanneksen ajan normaalisti, jatkossa sitten soveltaen ettei paine lisäänny vatsaontelossa, koska se vaikuttaa erkauman ja vatsalihasten palautumiseen (siis negatiivisesti tottakai).
 
Liikuntaa saa jatkaa normaalisti, siten miten sun keho on tottunut. Hyvin raskaskin liikunta on täysin ok, jos oot ennenki niitä harrastanu. Raskauden aikana ei suositella alottavan mitään järkyttävää kunto kuuria, koska herkäsi ajaa ittensä vaan loppuun.
Mahan kasvaessa pitää välttää lajeja, joissa voi tulla vatsalla osumaa. Loppuraskaudessa salilla esim ei suositella selällään tehtäviä liikkeitä ja mahallaan liikkeitä ei tietty heti kun tuntuu epämukavalta.

Liikuntaa pitää hidastaa sitten, kun itsestä niin tuntuu.
Ei ole yhtä ja oikeaa ohjetta, kuuntele vaan omaa kehoa!
 
Vatsaa kiristelee jo nyt rv4 menkkamaisesti niin pitää himmailla jumpissa. En todellakaan halua provosoida kipuja. Ja jos tulee vuotoja niin liikunnat heti pois, minut ihan lääkäri määräisi lepäämään mahdollisimman paljon kun esikoisen aikaan oli uhkaava keskenmeno.
 
Aloitin just vuoden alussa aktiivisemman liikunnan ja ajattelin jatkaa voinnin mukaan. Teen omaan tahtiin tai vaihdan kevyempään jumppaan, jos siltä tuntuu.

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
 
En ole mikään aktiivi liikkuja ja lupasin että aloitan liikunnan lisäämisen kävelylenkeillä. Että oli kiva tänään lähteä koiran kanssa pitkälle lenkille. Keli aika paska, mutta onneksi ei satanut. Tuli hyvä fiilis kun lähti. Miksi se lähteminen vaan on niin vaikeeta, vaikka tietää että tulee hyvä fiilis?
 
En ole mikään aktiivi liikkuja ja lupasin että aloitan liikunnan lisäämisen kävelylenkeillä. Että oli kiva tänään lähteä koiran kanssa pitkälle lenkille. Keli aika paska, mutta onneksi ei satanut. Tuli hyvä fiilis kun lähti. Miksi se lähteminen vaan on niin vaikeeta, vaikka tietää että tulee hyvä fiilis?

Mulla sama. Nautin kävelystä etenkin mutta lähtö vaikeaa.

Harrastan vesijumppaa ja tanssia, jatkan ellei pahoinvointi iske yhtä rajuna kuin esikoisesta. Oksensin ja makasin 2kk putkeen enkä edes kauppaan päässyt montaa kertaa. Silti syntyi terve tyttö toki liikunta varmasti on hyvästä!
 
Mä oon käynyt 4x viikko salilla ja maastaveto ei kyllä tunnu nyt raskaana hyvältä, joten sen jätin nyt pois. Muutenkin vähän joutunut tiputtamaan painoja kun ei vaan jaksa yhtä hyvin kuin ennen
 
Mulla on kans menossa kevyemmät treenit, ei tunnu hyvältä tehdä korkeilla sykkeillä ja olo on muutenkin ollut huono, kävelylenkkejä, spinningiä ja kevyttä kuntosalia, näillä mennään tällä hetkellä.
 
Mä oon lenkkeilyyn keskittyny eikä hölkkääminen/juoksu meinaa sujua. Reippaat kävelylenkit tuntuu parhaimmalta ja niistä tykkään nyt. Salilla oon kans painoja tiputtanu ja muutenkin salilla olo tuntuu välillä ’tylsältä’ kun tuntuu ettei saa itestään kaikkea irti. Huomaa ettei kroppa käy täysillä taikka jaksa niin paljoa kuin ennen raskautta.
 
Huomaa suuren eron jaksamisessa. Ennen matka minkä työnti rattaita meni heittämällä, mutta nyt jo hengästyttää melkein alkumatkasta.
 
Tuntuu, että väsymyksen takia ei meinaa intoa urheiluun olla, kun oon tottunut tekemään aika kovatempoisia treenejä ja nyt kropasta ei vaan lähde tehoa niihin.

Mitäköhän urheilua sit lähtisi kokeilemaan, uinti ainakin on ollut mielessä, mutta lisää ideoita otetaan vastaan!
 
Nyt on muuten tietoa kiitos tarpeeni kertoa raskaudesta kaikille :hilarious: Olen siis kertonut vain jumppasalin ohjaajille, koska heidät nyt lasken vähän kuin lääkäreiksi yms. jolle vähän kuin ”kuuluu” kertoa, mutta eivät tule kyselemään jos vauvaa ei tulekaan.

Mutta tänään kuulin että les mills bodycombat ihan oikeasti pitäisi ainakin les Mills suositusten mukaan lopettaa heti plussaan. Syynä voimakkaat isku-kierto yhdistelmät ja repäissyt vatsan alueella. Että kun tästä keskusteltiin aiemmin niin nyt on virallinen kanta asiaan :bookworm:
 
Mä oon muuten jättänyt vatsalihasten treenaamisen jo nyt kokonaan myös. Melko heikossa kunnossa on muutenkin raskauksien jäljiltä niin tuntuu "turhalta" enää edes yrittää niille mitään tehdä tässä vaiheessa. Lantionpohja ja syviä vatsoja koittanut muistaa treenailla :)
 
Takaisin
Top