Heippa!
Kirjoitan nyt tänä vuonna ensimmäistä kertaa, vaikka lukemassa olen käynyt juttuja kyllä aika aktiivisesti. Esikoinen on syntynyt heinäkuussa 2010, ja silloin jonkin verran kirjoittelin ja nyt ihmeekseni muistin salasanankin vielä :-D Nooh, se salasana onkin tietoturvallisesti se sama kuin sadassa muussakin paikassa...
Nyt siis toista lasta odotellaan, viikkoja tänään 29+5 ja laskettu aika 10.8.
orvokki 81: sulle piti kertoilla omista kokemuksistani, Esikoinen oli koko raskausajan perätilassa, ei siis vahingossakaan kääntynyt oikein päin, komea rivi pelkkää pt:tä neuvolakortissa. Ulkokäännöstä yritettiin, ei kääntynyt, lantio kuvattiin ja lupa alakautta punnertamiseen saatiin. Synnytys käynnistyi spontaanisti 40+1, mutta vauva oli tutkittaessa jalkatarjonnassa, joten sektioreissuhan siitä tuli :-) Vauva 4034g, jonkinverran isompi kuin oletettiin, joten luojan kiitos meni leikkaukseen. Olis se saattanut ensikertalaiselle olla hiukan liian kova paikka, 4kg perätilassa. Kun aloin tätä nykyistä kyytiläistä odottaa, olin jokseenkin varma, että istuuhan sekin varmaan loppuun asti. Että mun mahassa on jotenkin parempi istua, että siellä ei voi olla oikeinpäin ;-) Mutta ei, yllätyksekseni tämä on ollut nyt koko ajan pää alaspäin! :-) Ja liikehdintä tuntuu siltä, että aivan jatkuvasti onkin niin päin. Toivotaan kovasti, että pysyykin. Haluisin nimittäin kovasti kokea myös normisynnytyksen. Käsittääkseni ihan tavallista on, että ainakin jonnekin viikolle 36 asti pyöritään ja hyöritään miten päin sattuu. Senkään jälkeen kääntyminen ei laisinkaan mahdotonta ole, ihan tosiaan viime metreille asti mahdollista (varsinkin jos vauva on kovin kääntyilevää sorttia, eikä jääräpäinen istuja joista kokemusta jo onkin). Mikä nyt on tilanne, onko kääntynyt tai miten liikkeet tuntuu?
Jatkan kirjoittelua toisella kertaa, ettei nyt ihan kaamea romaani tule heti ekaan viestiin! :-D