Lentäminen raskaana

MiisaS

Kommentoinnin ninja
Heinäkuunmammat 2015
Onko kuinka moni joutunut lentämään pitkiä matkoja raskaana ollessaan ja miten lentomatkat on mennyt? Itsellä parin viikon päästä edessä yli 8 tunnin lentomatka ja se vähän jännittää. Mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon matkalla? Neuvolaan menen vielä ennen reissua ja sielläkin ajattelin asiasta vielä kysyä, mutta kiva olisi kuulla muidenkin kokemuksia matkustamisesta näin puolessa välissä raskautta ja sen jälkeen.
 
Tukisukat lennolle ehdottomasti! ja pyrkii jalottelee aina kun pystyy.. mulla ei mahtuu kengät jalkaan kun oli niin turvoksissa kun laskeuduttiin..kannattaa huomioida kenkävalinnat! Eipä siinä kai muuta ihmeellistä :) ja juurikin näillä puolenvälin tienoolla reissussa oltiin.
 
Minä sain viimeks sitä veren ohennuslääkettä. Joku klexane vai mikähän oli. Just puol välissä lensin yli 10h suuntaan. Ja tukisukat ja käytävä paikka mistä on helppo päästä kävelee
 
Tukisukat on kyl ihan must vaikkei olis raskaanakaan :) losiin mennessä melkee vuorokausi vaihtoineen ni kyllä oli jalat turvoksissa, en varmaa raskaana olles pääsis edes ulos koneesta niin pitkän lennon jälkeen :) .. Itelle tulos nyt vaan parin tunnin lento ja siihenki neuvolas suositeltii tukisukkii
 
Miullekin lääkäri kehotti ostamaan tukisukat, vaikka lentäminen onkin kielletty. Mutta koska olen nyt määrätty olemaan niin paljon levossa. Ei siis liity tuohon lentämiseen, mutta kuitenkin :wink.
 
Mä en yksinkertaisesti pysty pitämään tukisukkia. Ne ahdistaa niin paljon. Yritän pitää sitten jalat vai kohti taivasta
 
Mä suunnittelen myös 30-40 tunnin lentoa, vaihtoineen siis, kotiin pallon toiselle puolelle. Mä kun kysyin lääkäriltä, ni sekuntiakaan ei ees miettinyt kun sanoi, että tottakai voit lentää. Lentoyhtiön rajoituksia kun noudatan takaisin tullessa, niin nou hätä. Eli vko 36 meinasin mahdollisesti vielä saman pätkän lennellä takasin :)

Tukisukista mulle sanoi, että henk koht ei usko niiden tehoon, vaan ennemmin se litratolkulla vettä ja kävelyä jopa puolen tunnin välein. Nähän menee hyvin käsikädessä, kun jos vettä kittaa ni pitää päästä pissallekin sitä mukaa :D tähän on tietty yhden lääkärin mielipide. Lentoemoille kannattaa sanoa, että odottaa, niin ovat herkemmin tuomassa vettä jos omat varat ehenee eivätkä sitten ihmettele, kun ramppaat koko ajan käytävillä. Lääkärini jopa suositteli, että pyydän emoja herättämään jos nukahdan, että muistan jaloitella. Varmasti elämäni kamalimmat lennot edessä, mutta onhan se Suomen kevät sen arvoinen :D!
 
Mä joudun lentään melkein joka viikko ja lyhyet (1-3h) matkat on aivan ok ilman mitään erityisempiä varotoimia :) Pitemmille käskettiin ostaan tukisukat ja ottaan se Klexane-piikki! Lentoyhtiöillä on erilaiset ja tarkat rajat raskausviikoista, joten kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa pyytää lääkärintodistus raskauden sujumisesta :)

Ai niin ja viikon 26 jälkeen ois kuulemma muutenkin hyvä aina käydä varmuudeksi lääkärintarkastuksessa, jos meinaa lentää todella pitkiä matkoja (~10h).
 
Minä olen lentänyt paljon, pitkiäkin matkoja, n.14h kerralla ja 45h yhteensä jos kaikki lennot otetaan mukaan. En ole kokenut mitään ongelmia. Minulla on hyvät napakat tukisukat, en ees jaloittele mitenkään kovin usein, ihan normaalisti. Vettä kyllä juon normaalia enemmän ja istuessa pyrin vaihtamaan hieman asentoa ja pyörittelen nilkkoja ja teen jaloille pumppaavia liikkeitä. Ei se lentäminen tee siitä vaarallista, vaan istuminen. Ja istutaanha me kotonakin ja töissä jne. Joten eikun vaan turvallisin mielin lennoille! :)
 
Niin mikä olikaan tämä klexane piikki?
Klexane on ns. napapiikki eli verenohennuslääkettä. Annetaan aina leikkausten kuten sektion jälkeen ehkäisemään veritulppia ja raskaana ollessa myös lentomatkoille saa. Jos on esim. sairastanut veritulpan aikaisemmin niin osa raskaana olevista pistää Klexanea päivittäin. Turvallinen lääke käyttää siis.
 
Okei, tänks! Jännä ettei lääkäri maininnut. Tarkoittanee, että on täällä arvokas :D Pitää selvitellä..
 
Okei, tänks! Jännä ettei lääkäri maininnut. Tarkoittanee, että on täällä arvokas :D Pitää selvitellä..
Voi olla eri tuotenimellä siellä :) Yks piikki maksaa ~10 euroa täällä eli ei mikään älykallis lääke kertapistoksena.
 
Nimimerkillä Panadolit lähikaupasta 40 euro senttiä paketti :D!
 
Mie en varmaan ikinä vois pistää sitä itteeni, kun oon muutenkin niin neulakammonen :nailbiting::sorry:
 
Mä pistän tuota Klexanea päivittäin tukostaipumuksen takia ja se on aika pieni piikki :)
 
Joo, jos pitää pistää kerran päivässä nii käsittääkseni täytyy laittaa ite.
 
Kyl se pistetää ite ihan niinku insuliinit ja muut ihonalaispistokset mm miun reumalääkkeet. Klexanessa neula on melko ohut ja lääke valmiiks siin ruiskussa et ei vaadi muuta ku napakan otteen navanympärysihosta ja piikki siihe. :D
 
Juu helppo pistää ite, ei tunnu juuri missään :) Ja helppo ottaa matkalle mukaan toinen paluumatkaa varten! Kaikki valmiina, korkki vaan pois.
 
Takaisin
Top