Lempiruoat

Mitenkä teidän lapset oikeen syö keitot? Luulis sen olevan sottasta hommaa kun siinä on sitä lientä...Ainoo kalaruoka, kun oon tehny on seiti- tai lohipalasia uunissa. Kyllä tyttö syö, vaan taitaa olla se minä jolle ei kala niin hirveesti maistu. Kissat syö kyllä joka päivä kalaa ja niiltä oon seitiä välillä pihistänytkit. Mut kun mies ei syö kalakeittoo, niin en jaksa vaivautua kuorimaan ja pilkkomaan, kun minunhan se keitto suurimmaksi osaksi pitäisi syödä. Kyllä mää ostin seitikuutioita, että kalakeiton teko ois nopeempaa, mut käyttämättä ovat jääneet. 
 
Meillä ainakin keitot hienonnetaan haarukalla lapselle.  Siis 16 hammasta jo löytyy pojalta että osaa periaatteessa hienontaa mutta isommat palat sylkee pois.  Tässä on kyllä menty vähän takapakkia, liekö ne viimoset maitohampaat tulossa sitten...  Mutta tosiaan pieniä sattumia saa kyllä olla keitossa.  Ja helpompi se on lapsen sitä keittoa syödä itse jos se on vähän "mössöä".  "Käsittelemätön" keitto nimittäin lähtee pienissä käsissä lusikasta karkuun.

Ootko starletti antanu kalapuikkoja tytöllesi?  Mä oon pojalle ihan mikrossa lämmittäny pari kolme ja tarjonnu muusin kanssa.  Ja tonnikalaa nyt pystyy melko helpolla laittamaan ruokaan, tekee vaikka tonnikalapastaa tai tarjoaa sellasenaan vaikka pottujen kanssa.  Muuten syö noita kalalaatikoita ja -kiusauksia ja ihan uunikalaa.  Niin ja jos nyt on ollu silakkapihviä tai paistettua muikkua tms. niin oon antanut samoin kuin jopa silliä ja graavikalaa maistiaisina.  Jotenkin tulee tehtyä kalaa tosi harvoin vaikka se suurta herkkua meidän perheessä onkin. 
 
Juu kyllä meilläkin keitot pitää haarukalla vielä muusata, ja vähän vähemmän sitä lientä mukaan. Muuten ei kyllä onnistuisi keiton syönti millään. 

Jos kalan laittaminen tuntuu hankalalta, niin helppo vinkki siihen on ostaa kalatiskiltä jotain kalaa valmiiksi fileoituna ja paistaa paneroituna pannulla. Tai ihan vaikka halutessa höyryttää tai keittää vedessä. Meillä tehdään näin usein. Ostan jotain vaaleaa kalaa, lähinnä kuhaa tai siikaa ja sit vaan pyöräyttää munassa, sen jälkeen korppujauhossa ja pannulle tilkkaan öljyä tirisemään pariksi minuutiksi puoleltaan. On tosi hyvää ja meidän tyttö tykkää hurrrrjasti! Sit vaihtelun vuoksi tosiaan joskus höyrytän fileet tytölle, jottei tulisi liikaa mitään rasvassa käristettyä. Mutta tosiaan yhtä helppoa kuin kalapuikot ja PALJON parempaa! Suosittelen lämpimästi! 
 
Ainiin, ja kalakeittoa en oo itse tehnyt koskaan seitistä, vaikka sitä aina kouluaikoina ihan mielellään tulikin syötyä. Oon aina ostanut kirjolohta tai lohta kalatiskiltä ja pyytänyt sitten myyjää ottamaan heti nahkan pois. Kotona vaan sitten paloiksi ja keittoon. Tosi kätevää ja ehdottomasti paljon maukkaampaa kuin sei. Niin ja muita aineksia meidän kalakeitossa on porkkana ja purjosipuli, ja keitto keitettynä maitoon. NAM! 
 
Ennen muinoin söin kalapuikkoja ihan hulluna. Nyt oon tosiaan ne aivan unohtanut, jestas...Te saatte kuulostamaan kalan käytön ruoanlaitossa niin helpolta, ja mulle perunan kuoriminenkin on jo liian rasittavaa...Voi kauhia millasen äitimallin tyttö musta saa...Mä hankin sellasen vauvoille ja taaperoikäisille suunnatun keittokirjan. Reseptit on aikas iisejä mun korvaan ja oon niitä jopa tehnytkin ja ottanut käyttöön raaka-aineita, joita en tiennytkään olevan olemassa. Mutta kun laitan kirjan kiinni, niin samalla sulkeutuu se mun sisäinen luovaruokakanava. Tuntuu, että unohdan kaikki tavat, miten vois ruokaa laittaa. Tytölle ei oo kaikki kelvannu siitä kirjasta, joten mun pitänee jättää niitä mausteita (?) pois. Mut se vähän ihmetyttää, että yhtäkään kalareseptiä kirjassa ei ole.  
 
Hei don´t worry Starletti, ei mullakaan todellakaan aina mikään luovuus ruoanlaitossa kuki. Täällä nyt vaan kaikki kuulostaa niin mahtavalta :-D Päivittäin meilläkin yritetään sieltä mielen sopukoista kaivella jotain uutta ja kivaa ruokaa laitettavaksi, mutta harvoin tulee uusia ideoita. Siksi täältä onkin kiva ottaa niitä valmiita ideoita muilta! Niin ja ei täälläkään tosiaankaan aina pottuja kuorita, vaan usein käytetään ihan pakastettua perunaa, esim. peruna-sipulisekoitusta. Siitähän niitä keittoja ja laatikoita kätevästi syntyy. Mutta noiden kalafileiden puolesta puhun kyllä edelleen, ne on ihan oikeasti yhtä helppoja kuin kalapuikot. Ravitsemuksellisesti taas kalapuikkoja ei voi millään tavalla verrata oikeaan kalaan... 
 
Yumna, kyllä mulle jonain päivänä tulee hyvä mieli siitä, että keksin tehdä jotain ruokaa ja tytölle maistuu ja ehkä siitä itsekin pienen murenan syön. Pitkään oon miettiny että miksi ihmeessä en kirjoita ylös niitä ruokia, joita teen, niin sitten ois jotain pahan päivän varalle...ei hitsi....nyt kyllä haen vihkon ja alan tekee ruokapäiväkirjaa! *menee tonkimaan paperilaatikkoa*
 
Onko kukaan kokeillut ruoanlaitossa kookosmaitoa? Se on kuulemma hyvää ravintoa kasvavalle pikkuisella. Minä tein riisiä kookosmaitoon, tyttö söi muutaman lusikallisen vaan sitten alkoi pyörittää päätään. Outo maku vai tykkääks lapset yleensäkään kookoksesta? Tarjolla oli myös aprikoosisosetta ja minusta oikein hyvä makuyhdistelmä. Kuivattua aprikoosia tyttö on kyllä syönyt aiemmin. Mietin, että jos vetäsis tuon kookosriisin itse, jos tyttö ei jatkossakaan huoli sitä. Oon aiemmin mieltänyt kookoksen jotenkin epäterveelliseksi ruoaksi, olenkohan aivan väärässä? Vai onks se se kookosrasva, jossa munkit paistetaan, se epäterveellinen juttu tässä? Eikös kookosmaitoa käytetä aika yleisesti esim. Kauko-Idässä?
 
Kyllä ollaan tehty kookosmaidosta keittoa. Thaimaalainen Tom Ka (Kai)(=kana)-keitto on hyvää ja voi jättää  chilit sun muut tuliset pois, jos ei tykkää. Jostain itämaisesta kaupasta varmaan löytyy tämmöinen tom ka -maustepussi...

Goolettamalla löysin tämmöisen.... tuo edellämainittu maustepussi on kuvassa :)
http://syojuo.blogspot.com/2011/08/kanakookoskeitto-tom-kha-gai-tuunattu.html

Ja vielä muoks. Pussin takana on ohje englanniksi, joka on huomattavasti suppeampi, kuin tässä linkissä. Eli purkki kookosmaitoa, kanaa, herkkusieniä/tomaattia/paprikaa, mistä nyt tykkääkään... riittää.

Mulla on kaapissa pari pussia kato :D
 
Ajattelin taas kokeilla kookosmaitoa ja tein kookosriisiä. Oih miten hyvää ja mitä tyttö sanoikaan..."hyvväpuuoo" ja ruoka riitti kolmeksi ateriaksi (kun minä olin osilla) ja koostumus kivasti lusikassa pysyvää. Nyt tyttö sit leikkii joka päivä leikkiä "hyvväpuuoo" kupeilla ja lusikoilla. 
 
kookosmaidosta tulee ihana pannukakku (välipala/iltapala) ja hyvää on! Ja voisin kehottaa kokeilemaan myös kookosjauhoa perunajauhon tai maissijauhon sijaan  mikäli kokoksen maku miellyttää. Leivonnasissa ja vanilja katikkeessa se ainakin meillä maistuu ja upppoaa... Nam ... uuniomenoita ja kookosjauheella suurustettua vaniljakastikettA.
 
Oho, tuli aivan uutena tieton tuo kookosjauho...heti sitä etsimään ja järkytys iski päällensä, kun tajusin, mitä se maksaa. Mietin tässä epätoivoisesti, että mitä jättäisin ensi kerralla ostamatta kaupasta voidakseni tilata kookosjauhoa nettikaupasta. Eihän sitä toki ohjeiden mukaan suuria määriä kerralla käytetä, mutta silti... 
 
Vinkkinä meille " laiskoille" äideille.... Käyttäkää hyväksi keittoihin yms... Pakasteallasta, vaihtelua saa hyvin kun käyttää eri vihannessekotuksia keittoihin ja tuleehan ruokkinut tosi nopeaa ja saahan sieltä valmiina pussin jossa on jo potutkin kuorittu ja pilkottu valmiiksi. Itse jatkan joskus purkkiruokiakin pakastevihanneksilla Meillä poitsu kyllä onneks syö ihan mitä vaan, mutta välistä näyttäisi harmittavan kun ei ruoka pysy llusikassa :)
 
Melkein mikä vain menee, mutta kärkipäässä on nakit, lihapullat ja aurajuustokermabroilerikastike pastan kera.

Smoothiet välipalana on pop!! Ja sinne menee siis pinaattia, lehtikaalia, porkkanaa sun muuta hedelmien ja marjojen lisäksi, ja uppoaa kuin mummo suohon!!!
 
Takaisin
Top