Lempiruoat

starletti

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Mistä ruoista lapsesi pitää erityisesti? (kaipailen vinkkejä omaan ruoanlaittoon)

Meillä tyttö 1v4kk tykkää riisipuurosta. Ei väliä, onko se 1,5h uuniriisipuuroa vai liedellä keitetty 15min puuroa (huom. ei sokeria tai kanelia). Herkkua ovat myös keitinperunat ja parsakaali. 
 
Meillä neidille kelpaa melkein mikä vaan. Tykkää varsinkin kaikista lihajutuista ( esim. kotitekoset lihapullat) ja pottumuussi maustettuna mm.pippuril ja basilikalla.
 
Meillä uppoaa melkein mikä tahansa, nyt tän hetken hitti on leipä, sitä pitää saada joka aterialla!

Aamu- ja iltapaloina eri puurot marjoilla tai hedelmäpaloilla.  Välipalana oikeestaan ihan mikä tahansa (useimmiten jugurttia, viiliä, muroja, rahkaa tms. lisänä vaikka jotain hedelmää, vihannesta, pannaria, leipää jne).  Lämpiminä ruokina paljon laatikkoruokia, keittoja, kastikkeita, uunikalaa, munakasta eri täytteillä, grillistä makkaranpala ja röstiperunaa jne.  Ja äidin laiskuuden varalle on pakkasessa lihapullia, kalapuikkoja, pinaattilettuja, falafelpyöryköitä, nakkeja jne. joita voi sitten perunamuusin (pakaste sekin) kanssa tarjota jos ei satu muuta ruokaa olemaan.  Useimmiten lapsi syö toisen lämpimän ruuan sitä mitä vanhemmatkin ja toinen on sitten esim. edellisen päivän tähteitä tai jotain pakkasesta.  (Me vanhemmat syödään siis vaan yksi lämmin ateria)

Ainoa mikä oikeestaan tökkii on semmonen "kuivakka" ruoka eli jos makaronin tai etenkin riisin kanssa ei ole tarpeeksi mehukas kastike niin ei meinaa painua ruoka vaikka maku sinällään olisikin kohdallaan.
 
Mä olen kiitollinen tytölle siitä, että hän syö mun maustamatonta ruokaa (huono kokki kun olen). Ja tuo Moonin mainitsema kuivakka makaroni, sitä tyttö vetää kouralla suuhun eikä siinä sit kädetkään kovasti tahmaannu. Mies osti perunamuussijauhetta vaan eipä tyttöä kiinnostanut vaikka minun suuhuni se hyvää olikin. Soijajugurttia annoin pari kertaa, meni tooooosi hyvin alas mut sit huomasin, että purkissa oli maininta ettei saa antaa alle 3v lapsille. Pakastepusseja olen kaupassa katsellut, vaan usein jää ostamatta kun mulla on periaatteena että ostan vain sellaista mitä itse pystyn syömään (eli vehnätöntä). Tuosta leivästä...tytölle maistuu kyllä, mutta vasta nyt tajuan, kuinka huikean isoja nuo kaupan pakkaukset ovat. Tytön tahdilla leipäpussi riittäs ainakin pari viikkoa, toki homehtuisi jos ei pakkaseen laita, mut sit pakastinleipä ei ookaan enää niin muhevaa kuin tuoreena. Voi kun jostain vois ostaa ihan pari viipaletta kerrallaan...hintaan huikeaan...Kebablihalastuja annoin joskus, vaan taisivat olla liian mausteisia. Eli silleen mulle helppoa, jos lihaa yleensä raaskin ostaa, ni kypsentää vain mausteitta. Söpsötin, kun tyttö oli vuoden ikäinen, tein itse lihapullia ja tyttö niitä halus suoraan pelliltä. Nykyään vaan ne ei enää tahdo maistua. 
 
Ootko kokeillu Oolannin pakastemuusia?  Siinä valmistusaineena siis ihan pelkkää perunaa!  Valmistetaan joko mikrossa tai kattilassa just se määrä vaan minkä tarttee periaatteella yksi osa vettä tai maitoa ja kaksi osaa muusia.  Maistuu ehdottomasti paremmalta kuin se jauhemuusi + pienempien annosten tekeminen ainakin omasta mielestä helpompaa.  Ja meillä ainakin mikä tahansa ruoka menee sen muusin kanssa alas :)  Eli jos on jotain kastikkeenjämää tai mitä vaan niin muusin sekaan vaan!
 
MAKAROONI..makarooni..makarooni!!!! Tuo ihan kouralla vetelee. Lusikka putoo siihen paikkaan ja alkaa lappaminen kun on jotakin makaroonia lautasella.

Meijän herkut on ohikiitäviä juttuja. Onneksi! Seitikala-keitto taitaa olla ainoo pitkänlijan suosikki. Samoin savulohi!

Starletti: JOS TEILLÄ KOKONAINEN LEIPÄ HOMEHTUU SYÖNNIN VÄHYYDESTÄ, NIIN KOKEILEPPA OSTAA TISKISTÄ SUORAAN VAIKKA YKSI AINOA SÄMPYLÄ. Siitähän saa näppärä emäntä veitsellä semmosia pienen leivän näkösiä viipaleita. Riittää varmaan yhen päivän tarpeeeseen pikku-ihmiselle!
 
Tein karjalanpaistia ja sitä on nyt syöty kolmatta päivää. Tytölle maistuu hyvin ja naputtaa lautastaan lihapalojen loppuessa (syö kyllä porkkanat ja perunatkin). Maustepippuri ja laakerinlehti on siis tytön mieleen.
 
En osaa ruokavinkkejä antaa, kun meidän tytölle maistuu melkein mikä tahansa, kunhan saa samaa ruokaa kuin me aikuisetkin :D Purkkiruoka on nou nou jos tyttö huomaa, että muilla on parempia herkkuja kuin hänellä itsellään.. emoticon
 
Meillä sama homma, poika syö vieläkin paremmin jos vanhemmat syö samaan aikaan ja samaa ruokaa.

Ja nyt on löytynyt semmoset herkut millä saadaan uhmaraivareita vältettyä siirtymätilanteissa eli kurkku ja karjalanpiirakka.  Niitä sanoja tosin ei parane enää sanoa ääneen jos ei ole tarjoamassa niitä pojalle tai se kuvittelee tulleensa huijatuksi X)
 
Meilläkin harvinaisen kaikkiruokainen ipana.

Ehdottomia lempiherkkuja on MOOOOOONIA! Välipalajutuista ehdottomat hitit on kasvisviipaleet (tuoreita kasviksia siis), riisikakut, riisipiirakat ja kaikki mahdolliset hedelmät. Marjat! Niitä toi lapsi vois syödä vaikka kuinka, oli kuinka kirpeitä tahansa! Ja voi niitä kesällä syötiinkin, namnam!

Lämpimistä ruoista kaikista parasta on kalakeitto, makaronilaatikko, jauhelihakastike spagetin kera, äidin tekemät lihapullat, kalapuikot pakastealtaasta, perunat kaikissa muodoissaan, porkkanat keitettynä tai uunitettuna (porkkana ei maistu raakana tai raasteena, mutta keitettynä/uunissa muhineena se on parhautta ton lapsen mielestä), uunijuurekset... ja kesälomareissulla, kun asuttiin hotelleissa ja syötiin ravintoloissa, tuo lapsi pääsi ranskanperunoiden makuun! O-ou! Ja mikä hirveintä, sen kanssa pitää ehdottomasti olla se pieni ketsuppikuppi, mihin dipata!

Ketsupin kanssa toi söis kyllä varmaan niitä harvoja inhokkejaan (mm. raejuusto) :D Mummon ja papan luona oli kuulemma eräänä kesäaamuna yökylässä ollessaan käynyt kantamassa ruokakaapista pussin ruispaloja ja ketsuppipurkin pöytään ja istunut tuolille. Loisto ipana! <3
 
ONGELMA:

Meille on asettunut SYÖMÄLAKKOLAINEN! En tiiä onko se tuo flunssa-kausi, vai minäite-kausi, mutta ihan kauheen tuntusta!

mies koittaa kovasti sanoa, että lapsi syö tarpeeseen jne jne, mutta mua melkeen itkettä kun toinen vaa sörkkii lautasella murusia ja keiltäytyy.

No, nyt aamulla meni vissiin neljä lusikkaa puuroa...kera kanelin, sokerin ja voisilmän. joo huono äiti!

Välipaloista on luovuttu kokonaan, että ees jossain vaiheessa eväs maistuisi!

Onko siellä kellään samanlaista, vaan onko tää meidän ihme jotenkin vaikea tapaus?
 
Meillä poika syö vaihtelevasti. Välillä syö hyvin ja toisinaan ei sitten maistu. En ole jaksanut tuputtaa ruokaa, vaan jos ei maistu niin se siitä ja yleensä seuraavalla ateriointikerralla taas syö hyvin.

Aamulla syöminen on vaikeinta, tosin ei mulle itsellenikään heti herättyä ruoka maistu... Aamula ollaankin syöty leipää ja jogurttia.

Lämpimistä ruoista kalakeitto ja makaroonilaatikko on super-hyviä! sekä kaikki höyrytetyt kasvikset, etenkin parsakaali.

Välipalana popsii hedelmälohkoja. Ja iltapalaksi puuroa tai jogurttia leivän kanssa.
 
En oo koskaan pakottanu lasta syömään mitään enkä oo ollu huolissaan, jos joskus ruoka ei maistu. Kesällä tyttö ahto mummon kaalilaatikkoo ja sen pälähtäessä mieleen yhtenä päivänä tein itse kaalilaatikkoo ja musta siitä tuli toooooosi hyvää. Mutta tyttö vaan sörkki sitä, syleskeli suustaan ja joi vain maitoo. Muilla aterioilla söi sit kohmeisia marjoja. Tarjosin vielä kahtena kertana kaalilaatikkoo ja sama juttu. Oli pakko luovuttaa, kun mies rähjäämään että "Anna tytölle KUNNON ruokaa. Ei ihme, että sitä heikottaa, kun syö vaan marjoja." Pakkasesta sit äkkii sulatin kanapalasia ja kasvispihvii. Tyttö näykki vähän kanaa ja lähti pöydästä. Laitoin sit illalla tortellineja juustokastikkeessa. Tyttö näykki taas ja halus mennä nukkumaan. Että mää olin voitonriemunen itsekseni. Tyttö tunsi itsensä kipeäksi eikä siksi syönyt. Syynä ei ollutkaan mun PAHA ruoka niin kuin mies tuntuu yleensä ajattelevan. Tänään tyttö sit hotki keitettyä perunaa, punajuurta ja jauhelihapyöryköitä. 
 
Ihanaa lukea näitä viestejä ja huomata, että niin monen lapset tykkäävät kasviksista ja kalasta! :) Jee! Ja starletinkin lapsi tykkää PARSAKAALISTA! Kaikkea, mitä olen tottunut pitämään lasten inhokkina, kun olen töissä katsellut, mitä lapset mielellään syö... ja miettinyt, että miten oman lapsen sitten saisi tottumaan kaikkeen terveelliseen.

Moon: Miltä se pakastemuusi maistuu? Onko sitä käsitelty jotenkin niin, ettei mene rakeiseksi? Kerran pakastin kinkkukiusausta ja kun lämmittämisen jälkeen sitä söin, niin se perunahan oli ihan kamalan makuista. Sitten vasta luin, ettei perunaa kannata pakastaa...
 
No niinhän siinä kävi, niinkuin ajattelinkin. Heti tuon edellisen postauksen jälkeen, seuraavana päivänä ipana ilmoittaa että ON NÄLKÄ! MASU MURISEE! MASUSSA MÖRKÖ!

Tuuppasin lautaselle kaksi perunaa ja möntin lihamureketta! Sinne upposi! JA jälkiruoaksi veteli mansikoita! uskomatonta! olin jo lääkärille viemässä, kun peräti, ainakin kolme viikkoa  ollut tuota "maistelua"!

Eli mies oli oikeassa. ja moni teistälkin, syö sitte kun syö! Jippiiiii!
 
Meillä kanssa syödään välillä huonosti ja välillä sitten kuin hevonen.  Nyt on poika kuulemma isovanhempien luona syönyt ihan luvattoman vähän, siellä syynä taitaa olla se että on niiiiiin paljon kaikkea kivaa tekemistä ettei malta vaan syödä.  Tuskin tuo nälkään kuolee kuitenkaan ;)

Margeliini:  Se Oolannin muusi on ihan hyvää, eihän se kotitekoselta tietenkään maistu mutta muusilta kuitenkin (toisin kuin vaikka ne jauhemuusit).  Mä uskoisin että sitä on tuotantoprosessissa jotenkin lämpökäsitelty tms. että se rakenne ja maku säilyy hyvänä kun mitään säilöntäaineita siinä ei tosiaan ole.

Mä oon muuten pohtinu sitä että missä vaiheessa se tulee lapsiin se "kasvisinho" kun töissä kanssa tavannut sadoittain lapsia ja hirveen monella (nämä tosin koululaisia) on se ettei etenkään siis kypsennettyjä vihanneksia suostu syömään, kuitenkin pikkulapsiin ne tuntuu uppoovan!
 
Omien muistikuvieni mukaan mä oon aina syöny kasviksia ja ylipäänsä kaikkee ruokaa. Makaronivellistä joskus nyrpistin päiväkotiaikana ja äiti oli pahana ja minä siihen sovittelemaan, että vaihdetaan lautasia (mulla kun oli jumalaton annos ja äidillä enää pikkutilkka). Borssekeittoa isä joskus osti huisin monta lasipurkkia, kun halvalla sai ja sitä sit syötiin paljon. Se rupes loppuvaiheessa etomaan ja sit vielä käytiin Venäjällä ja siellä ekana saatiin borssekeittoa ja mä olin ihan kauhuissani. Sit äiti sano että katso, siellä on iso lihan palanen ja kuppi on enää puolillaan lientä ja kasviksia ja mähän söin. Sitten alkoi taas päiväkoti ja tarjolla borssekeittoa ja toisin kuin muut, mää kävin hakees lisää keittoa. Ala-asteelta muistan, että kun toiset irvisteli ja nyrpisteli ruoalle, niin mulle maistu kaikki muiden inhokit kuten kaalilaatikko ja maksaruoat.
 
Mulla sama kokemus ku starletilla, kouluruoasta on hyvä muistot ja mielelläni laittaisin kotonakin italianpataa ja spagetti-jauhelihavuokaa. Mies ei kuitenkaan suostu kouluruokaa syömään, ku itellään on traumat kouluajoilta =S mä sit välillä ostan valmiina itelleni noita herkkuja ja mies voi syyä jotain muuta =D

Mutta meilläkin poika aikalailla kaikkiruokainen, ihan jotain yksittäisiä on mitä ei maistu niinku letut (pannaria kyllä syö) ja munakastike, riisikään ei taida olla just nyt ihan suosikkilistalla. Mummu oli eilen koettanut syöttää porkkanalaatikkoa pojalle, huonolla menestyksellä *hih* mutta luulen kyllä ett joulun tullen kinkku ja perunalaatikko uppoo pojalle ku tyhjää vaan =D jos ei muuten niin ainakin siksi että äiti ja isikin syö sitä samaa!
 
Eilen annoin tytölle leivän palasia välipalamutusteluun. Siinä katselin touhua ja totesin haikeana "voi kuinka äitikin voisi syödä leipää..." Tyttö nappasi leivänpalasen käteensä ja työnsi sitä suuhuni ihmeissään. Pikkuinen antoi omastaan, vaikka tykkäsi leivästä itsekin. Mua nauratti ja itketti samaan aikaan. Voi kun tyttö säilyttäisi tuon empaattisuutensa vielä aikuisenakin.

Ruoanlaitto on taas vaihtanut uria. Aiemmin oli tuskaa aina keksia sellasta ruokaa, jota tyttö vois syödä sormin. Nyt on hieman helpottanut, kun mössöruokakin käy, kun tyttö on suostunut käyttämään lusikkaa. Sekin tapahtui noin vain 1,5 vuotis-neuvolan jälkeisenä päivänä, kun olin tädille jo maininnut ettei lusikkaruokailu suju. Eilen laitoin makaronia, lihaa, maissia ja maitokastiketta sekotuksena ja tyttö pyysi jopa lisää. MUTTA, ainoa vaikeus tässä on se, että kuinka saa ruoan koostumuksen sellaiseksi jäpäkäksi, että se pysyy lusikassa vaikka lusikka olisi ylösalaisin. Tyttö meinaan hermostuu aivan huiluna, kun ruoka putoaa pois lusikasta juuri ennen kuin se ehtii suuhun.
 
Monella näyttäisi täällä olevan ihan sama suosikki kuin meilläkin, nimittäin KALAKEITTO . Se on kyllä tytölle ihan ehdotonta herkkua! Ja minähän en valita, kun on niin simppeli ruoka tehdäkin. Ja varsinkin nyt kun on taas syksy ja kohta talvi, niin ruokaisammat keitot maistuu koko perheelle. 

Täältä saikin kivoja vinkkejä omaan ruoanlaittoon, kun välillä tuntuu että on vaikea keksiä mitä laittaisi! 
 
Takaisin
Top