Lemmikki kotona, vaaranpaikkoja vauvalle?

Aaltokukka

Tietävä tietäjä
Tammikuiset 2023
Helmikuiset 2023
🐕, kissa tai vaikka kaniini...mitä ja mihin kannattaisi jo etukäteen ennen vauvan kanssa kotiin tuloa varautua.
Jokainen tuntee oman eläimensä, mutta uudet tilanteet voivat yllättää.
Vaunuihin olen nähnyt viritettynä verkon hiiri/ kissasuojaksi...mutta miten ehkäistä ennalta vahinkoja sisällä?
Entäpä jos menee vierailulle perheeseen, jossa joku lemmikki on?
 
Meil on vaa kissoja. Pelkäsin et ne hyppää vauvan päälle pinnasänkyyn. Pakotin puolison tekemään siihen semmosen kehikon ja verkon mikä estäisi sen 🙈 No verkko ei ollu ikinä sängyn päällä paitsi kun kokeiltiin et on sopiva. 🤣

Kissat kyl tykkää nukkuu pinnasängyssä mut ymmärsi milloin vauva on siellä. Ylipäätään meidän kissat ainaki on ollu tosi hienosti beben kanssa. Ei oo ollu vaaranpaikkoja.

Vaunuissa meil oli vaa hyttyssuoja 🤔
 
Meil on vaa kissoja. Pelkäsin et ne hyppää vauvan päälle pinnasänkyyn. Pakotin puolison tekemään siihen semmosen kehikon ja verkon mikä estäisi sen 🙈 No verkko ei ollu ikinä sängyn päällä paitsi kun kokeiltiin et on sopiva. 🤣

Kissat kyl tykkää nukkuu pinnasängyssä mut ymmärsi milloin vauva on siellä. Ylipäätään meidän kissat ainaki on ollu tosi hienosti beben kanssa. Ei oo ollu vaaranpaikkoja.

Vaunuissa meil oli vaa hyttyssuoja 🤔
Eläimet on fiksuja!
Se näkemäni hiirikissasuoja oli viime talvena käytössä vaunuissa, jossa vauva nukkui päikkäreitä avoulkoterassilla. Äiti pelkäsi jonkin kulkukissan hakeutuvan vauvan kasvojen päälle lämpöiseen nukkumaan... En tiedä voiko niin käydä?
 
Meillä on kissa kotosalla ja oikein seurallinen kisu onkin. Aluksi kun vauva on pieni eikä juuri unissaankaan (tietääkseni?) liiku, niin kissalla ei ole asiaa vauvan pinnasänkyyn nukkumaan. Vaunuissa mun puolesta saa olla kun vauva ei siellä ole muuten sama sääntö eli ei kun vauva on vielä pieni. Mutta kun alkaa liikkumaan unissaankin niin varmasti kissakin hoksaa poistua jos tulee ahdasta. Todennäköisesti kisu nukkuu minun kanssani, mutta tääkin on vaan arvaus.

Muuten uskon, että kissa kyllä ymmärtää vauvan olevan ihmispentu eikä siksi tee lapselle mitään ja osaa olla hellempi. Jopa nyt on nähtävissä, ettei tule samalla tavalla mun päälle nukkumaan kun aiemmin.
 
Meillä on koiria. Niiden kanssa näen tärkeäksi ymmärtää elekielen, ennakoida tilanteita, ylläpitää johdonmukaisia sääntöjä ja vauva ei koskaan jää yksin koirien keskelle. Meillä sääntöjä on mm. vauvaa ei saa nuolla ja sisällä ei riehuleikitä. Vauva kun lähtee aikanaan liikkeelle, on hänelle asetettavia sääntöjä mm. ei saa jahdata koiria, ei saa repiä turkista eikä mennä koirien omiin pesäpaikkoihin.
 
Meillä on koiria. Niiden kanssa näen tärkeäksi ymmärtää elekielen, ennakoida tilanteita, ylläpitää johdonmukaisia sääntöjä ja vauva ei koskaan jää yksin koirien keskelle. Meillä sääntöjä on mm. vauvaa ei saa nuolla ja sisällä ei riehuleikitä. Vauva kun lähtee aikanaan liikkeelle, on hänelle asetettavia sääntöjä mm. ei saa jahdata koiria, ei saa repiä turkista eikä mennä koirien omiin pesäpaikkoihin.
Noin tulee meilläkin olemaan, uusia selkeitä rajoja/tapoja ja ehkä pitää hankkia sisälle myös pari koiraporttia.
Epäilen, että toi hönttä 🐕varmaan yrittäis poistaa kakkavaipan vauvaa häiritsemästä ja nuolla sen pyllyä puhtaaksi esim. jo minun vessakäynnin aikana.
 
Noin tulee meilläkin olemaan, uusia selkeitä rajoja/tapoja ja ehkä pitää hankkia sisälle myös pari koiraporttia.
Epäilen, että toi hönttä 🐕varmaan yrittäis poistaa kakkavaipan vauvaa häiritsemästä ja nuolla sen pyllyä puhtaaksi esim. jo minun vessakäynnin aikana.
Mä yllätyin kun kertaakaan ei oo vielä käyneet vaipparoskista tonkimassa, vaikka ois vessan ovi jäänyt auki 🤣 vanhempi koira tulee välillä lattialle makoilemaan meidän viereen ja asettautuu selkä vauvan potkittavaksi. Kai se siitä tuntuu sitten taputtelua vastaavalta tai hieronnalta 😄
 
Kannattaako ostaa kasattva kulkuportillinen leikkikehä 160x200 x75? Jos taaperon lykkäisi tarvittaessa sinne...
 
Kannattaako ostaa kasattva kulkuportillinen leikkikehä 160x200 x75? Jos taaperon lykkäisi tarvittaessa sinne...

Meillä on vanha (itse siellä vauvana olen kellinyt) leikkikehä, on ollut koiran kanssa meille toimiva 😊

Sinne saa myös vauvan lelut vähän kauemmas teinikoiran ulottuvilta 😅 Sen lisäksi siis, että vauva on siellä turvassa liian innokailta pusuilta, kun esimerkiksi siivoaa astiat pöydältä 😅
 
Meillä on vanha (itse siellä vauvana olen kellinyt) leikkikehä, on ollut koiran kanssa meille toimiva 😊

Sinne saa myös vauvan lelut vähän kauemmas teinikoiran ulottuvilta 😅 Sen lisäksi siis, että vauva on siellä turvassa liian innokailta pusuilta, kun esimerkiksi siivoaa astiat pöydältä 😅
Jess! Noinhan se siis toimisi, kiitos!
 
Meillä 1v lapsi ja kaksi kissaa. Kissat nukkuvat kyllä tyhjässä pinnasängyssä tai aiemmin turvakaukalossa, joka oli sisällä.
Ikinä eivät yrittäneet tulla lapsen päälle vaikka ovat seurallisia. Sen verran paljon huutava lapsi sai ne varomaan.

Sanoisin, että kyllä lapsi sen verran kissoja jahtaa ja paijaa, että tässä vaiheessa ajattelen ennemmin taaperon olevan kissoille vaaranpaikka. Ettei rojahda päälle täydellä voimalla.

Kannattaa ihan alusta asti tosin opettaa lasta silittämään nätisti lemmikkejä. En olisi uskonut, että tämä työ voi näkyä jo 1v lapsen tavassa koskea kissojamme. Aivan viime aikoina hän on lopulta tajunnut koskettaa nätisti. Toki välillä intoutuu repimäänkin, mutta sitten kissa menee karkuun. Hellä käsittely vähentää kuitenkin lemmikin puremista/raapimista eli siksi on olennainen osa turvallisuutta.

Mitäs muuta....hiekkalaatikosta sanoisin, että biohajoava kissanhiekka on oikeasti pelastus. Liukenee vauvan suussa kun antaa vesihörpyn. Isovanhempien luona on sellaista kristallihiekkaa joka esim jämähtää suuhun kiinni todella tiukasti ja on ihan karseata irrottaa.

Luulin kaikkien muiden vanhempien tavoin, että voisin estää lastani syömästä kakkaa, mutta eräänä aamuna kissan takapuolikarvoissa oli pökäle kulkeutunut yllättävään paikkaan ja lapsihan sen löysi. En ehkä ikinä pääse ällötyksestä yli, mutta ei se hengenvaarallista ole. Ei toki toivottavaakaan.

Meillä oli myös maakilpikonna,mutta se valitettavasti kuoli sairauteen ennenkun ehti aiheuttaa lapselle vaaroja. Matelijoistahan voi saada koskemalla salmonellan ja meillä oli todella kuuma lämpölamppu, eli sellaisia vaaroja olisi ollut.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä 1v lapsi ja kaksi kissaa. Kissat nukkuvat kyllä tyhjässä pinnasängyssä tai aiemmin turvakaukalossa, joka oli sisällä.
Ikinä eivät yrittäneet tulla lapsen päälle vaikka ovat seurallisia. Sen verran paljon huutava lapsi sai ne varomaan.

Sanoisin, että kyllä lapsi sen verran kissoja jahtaa ja paijaa, että tässä vaiheessa ajattelen ennemmin taaperon olevan kissoille vaaranpaikka. Ettei rojahda päälle täydellä voimalla.

Kannattaa ihan alusta asti tosin opettaa lasta silittämään nätisti lemmikkejä. En olisi uskonut, että tämä työ voi näkyä jo 1v lapsen tavassa koskea kissojamme. Aivan viime aikoina hän on lopulta tajunnut koskettaa nätisti. Toki välillä intoutuu repimäänkin, mutta sitten kissa menee karkuun. Hellä käsittely vähentää kuitenkin lemmikin puremista/raapimista eli siksi on olennainen osa turvallisuutta.

Mitäs muuta....hiekkalaatikosta sanoisin, että biohajoava kissanhiekka on oikeasti pelastus. Liukenee vauvan suussa kun antaa vesihörpyn. Isovanhempien luona on sellaista kristallihiekkaa joka esim jämähtää suuhun kiinni todella tiukasti ja on ihan karseata irrottaa.

Luulin kaikkien muiden vanhempien tavoin, että voisin estää lastani syömästä kakkaa, mutta eräänä aamuna kissan takapuolikarvoissa oli pökäle kulkeutunut yllättävään paikkaan ja lapsihan sen löysi. En ehkä ikinä pääse ällötyksestä yli, mutta ei se hengenvaarallista ole. Ei toki toivottavaakaan.

Meillä oli myös maakilpikonna,mutta se valitettavasti kuoli sairauteen ennenkun ehti aiheuttaa lapselle vaaroja. Matelijoistahan voi saada koskemalla salmonellan ja meillä oli todella kuuma lämpölamppu, eli sellaisia vaaroja olisi ollut.
Meilläki taapero ihan nätisti pääasiassa silittää kissaa. Sanoo aina ite nätisti, kun alkaa silittää. Ja onneksi kissat osaa mennä karkuu jossei just haluu taaperon rakkautta.

Meillä on kissan vessat semmoses huonees mihin taapero ei pääse, ovi raollaan ja kiilalla kiinni että kissar mahtuu mut taapero ei. Ei kyl ees yritä sinne. Sanotaan vaan aina et annetaan kissojen mennä rauhaan. 🙈 Joskus suunnittelin et jos siihen oveen laittaisi kissan luukun nii sitä vois vaa pitää kiinni kaiken aikaa. Meillä on sisäkissoja ja ne kulkee semmosessa luukusta ulkotarhaan. Eli ois ihan tuttu juttu
 
Poikani on nyt 12-vuotias ja meillä on ihana Yorkshiren terrierikoira. Poikani rakastaa lemmikkiämme erittäin paljon ja kotona he leikkivät yhdessä koko ajan. Ennen koiran hankkimista tärkein huolestuttava asia oli kysymys mahdollisesta allergiasta. Poikani on astmaatikko ja allerginen pölylle. Joten teimme testejä selvittääksemme, onko eläinallergia. Allergiaa ei ollut, mutta joka tapauksessa, valitsimme varovaisuuden vuoksi Yorkshirenterrierirodun, koska tämän rodun koirat eivät juuri vuoda eivätkä haise ja niitä pidetään varsin turvallisina allergikoille.
 
Meillä nyt on vain kissoja ollut, ja niille hommasin päältä hypättävän vessan. Se auttaa enimmäkseen pitämään kissanhiekan ja pökäleet oikeassa paikassa. Kissoille on hyvä olla joku paikka minne pääsevät lasta karkuun. Kun vauva lähtee liikkeelle niin herkkä kissa voi stressaantua. Kissan stressiin voi auttaa feromonihaihdutin. Meillä kissa todella mielellään menee pinnasänkyyn, vaunuihin ja kantokoppaan. Silläpä pidän huolen ettei kissa ole samassa tilassa vauvan kanssa kun hän on nukkumassa, tai sitten vauva on koko ajan siinä silmien alla. Erityisesti vastasyntynyttä nukutin vaunuihin joita kärräsin aina samaan tilaan perässäni, jotta saatoin valvoa sivusilmällä ettei kissa tai sisarukset pääse höykkyyttämään. Kissa nukkuu yöt muutenkin tilavassa eteisessä minne on kalustettu sille kaikki tarpeellinen, kun minun unet ovat menneet sen verran ohuiksi ettei kestä kuunnella ylimääräistä moukumista tai rymyämistä keskellä yötä.

Isommille lapsille olen koittanut opettaa kissan oikeaoppista käsittelemistä, mutta vähän tuntuu että minun opit ovat voimassa vain jos seison selän takana. Silläpä on ihan paikallaan että kissalla on omat piilopaikkansa jonne voi mennä rauhoittumaan, ja toisaalta kynnet joilla puolustautua. Joskus lasten pitää kantapään kautta oppia et miksi sitä kissaa ei mennä härppimään. Onneksi kissalla on hyvä hermot, ja sen tilannesilmä kertoo et milloin annetaan ja kuinka paljon.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä nyt on vain kissoja ollut, ja niille hommasin päältä hypättävän vessan. Se auttaa enimmäkseen pitämään kissanhiekan ja pökäleet oikeassa paikassa. Kissoille on hyvä olla joku paikka minne pääsevät lasta karkuun. Kun vauva lähtee liikkeelle niin herkkä kissa voi stressaantua. Kissan stressiin voi auttaa feromonihaihdutin. Meillä kissa todella mielellään menee pinnasänkyyn, vaunuihin ja kantokoppaan. Silläpä pidän huolen ettei kissa ole samassa tilassa vauvan kanssa kun hän on nukkumassa, tai sitten vauva on koko ajan siinä silmien alla. Erityisesti vastasyntynyttä nukutin vaunuihin joita kärräsin aina samaan tilaan perässäni, jotta saatoin valvoa sivusilmällä ettei kissa tai sisaruksen pääse höykkyyttämään. Kissa nukkuu yöt muutenkin tilavassa eteisessä minne on kalustettu sille kaikki tarpeellinen, kun minun unet ovat menneet sen verran ohuiksi ettei kestä kuunnella ylimääräistä moukumista tai rymyämistä keskellä yötä.

Isommille lapsille olen koittanut opettaa kissan oikeaoppista käsittelemistä, mutta vähän tuntuu että minun opit ovat voimassa vain jos seison selän takana. Silläpä on ihan paikallaan että kissalla on omat piilopaikkansa jonne voi mennä rauhoittumaan, ja toisaalta kynnet joilla puolustautua. Joskus lasten pitää kantapään kautta oppia et miksi sitä kissaa ei mennä härppimään. Onneksi kissalla on hyvä hermot, ja sen tilannesilmä kertoo et milloin annetaan ja kuinka paljon.
Mulla myös sama ajatus, että mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa (meillä siis miehen 8v ja ensi vuonna yhteinen vauva) niin saa kissa itse opettaa mikä on hälle ok ja mikä ei. Toki pureminen ja raapiminen ei ole toivottavaa, mutta se on kissan oma tapa kertoa että nyt riittää jos minun sanaan ei uskota. Itse toki leikkaan säännöllisesti sisäkissani kynnet, niin eivät ole niin hirmu terävät koskaan.

Meillä onneksi kisu saanut nyt tottua ääneen ja pieniin ihmisiin ennen vauvan tuloa kun lähipiiristä löytyy taapero sekä vauhdikkaampia yksilöitä. Ennen siis ollut 6v. sisäkissana vain minun tai sitten minun plus toisen aikuisen taloudessa ja tottunut omaan rauhaan. :D
 
Mulla myös sama ajatus, että mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa (meillä siis miehen 8v ja ensi vuonna yhteinen vauva) niin saa kissa itse opettaa mikä on hälle ok ja mikä ei. Toki pureminen ja raapiminen ei ole toivottavaa, mutta se on kissan oma tapa kertoa että nyt riittää jos minun sanaan ei uskota. Itse toki leikkaan säännöllisesti sisäkissani kynnet, niin eivät ole niin hirmu terävät koskaan.

Meillä onneksi kisu saanut nyt tottua ääneen ja pieniin ihmisiin ennen vauvan tuloa kun lähipiiristä löytyy taapero sekä vauhdikkaampia yksilöitä. Ennen siis ollut 6v. sisäkissana vain minun tai sitten minun plus toisen aikuisen taloudessa ja tottunut omaan rauhaan. :D
Kyllä kissoilla yleensä on hyvä tilannetaju ja kyky oppia uutta! Olen tavannut kissan joka oli vasta aikuisena kodinvaihtajana ehdollistettu sanalle koppi! Mikä tahansa liike pysähtyi lähes seinään, kun se kääntyi katsomaan minne jotain superherkkua hänelle viskataan. Parhaimmillaan herää sanaan myös unesta pompaten istumaan viskausta odottamaan...
Ne hiekat kai se suurin ongelma taaperoiden kanssa on.
 
Kyllä kissoilla yleensä on hyvä tilannetaju ja kyky oppia uutta! Olen tavannut kissan joka oli vasta aikuisena kodinvaihtajana ehdollistettu sanalle koppi! Mikä tahansa liike pysähtyi lähes seinään, kun se kääntyi katsomaan minne jotain superherkkua hänelle viskataan. Parhaimmillaan herää sanaan myös unesta pompaten istumaan viskausta odottamaan...
Ne hiekat kai se suurin ongelma taaperoiden kanssa on.
No toki. Meilläkin tuo laatikko on päältä sisään mentävä, niin saa kyllä melkosesti olla pää pystyssä siellä pytyssä että saa sieltä mitään. Meillä myös käytössä puupelletti ja sellaisessa paikassa jonka voi rauhoittaa taaperolle aikanaan, onneksi niin pääsee kisuvanhuskin hengähtämään :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
No toki. Meilläkin tuo laatikko on päältä sisään mentävä, niin saa kyllä melkosesti olla pää pystyssä siellä pytyssä että saa sieltä mitään. Meillä myös käytössä puupelletti ja sellaisessa paikassa jonka voi rauhoittaa taaperolle aikanaan, onneksi niin pääsee kisuvanhuskin hengähtämään :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Juuripa noin itsekin tekisin, kissalle oma rauha on tosi tärkeä!
 
Meillä kissan vessa huone on kokonaan semmonen mihin taapero ei itekseen pääse. Ei saa ovea auki mut kissat pääsee. Pääsee kissat vessaan rauhassa ja myös jos tarvii muutenki omaa rauhaa nii ne voi sinne huoneeseen mennä.
 
Meillä onneksi koira ei ole ikinä nukkunut sängyssä, mutta on erittäin rauhaa rakastava sisätiloissa, eli pakko viimeistään siinä vaiheessa kun lapsi lähtee ryömimään viritellä portit jotenki taloon niin että saa kahteen osioon ja pidettyä koiran pois karvoja nykivästä nyrkistä. Onneksi tuo lapsen ja koiran yhteiselon "hankala vaihe" kestää ehkä vuoden. Varmana riippuu ihan osapuolista, mutta ihan oman mielenrauhan takia ajattelin että pidän sen ajan erillään jos touhuan itse jotain muuta
 
Takaisin
Top