Lastenneuvola

Tänään oli puolivuotiskatsastus:p. Paino 10,050kg, pituus 69cm ja py 45cm. Hienosti pikkumies kasvaa ja kehittyy. Mitään ihmeellistä ei tällä käynnillä tehty, seuraava käynti onkin sitten lekurikäynti 8kk iässä. Täti kehotti vain pikkuhiljaa lisäilemään kalan, munan ja viljoja syömisiin. Kaikki siis kivasti, kevättä kohti:smiley-bounce012:smiley-bounce013
 
Melkoinen jötkäle teillä Ilppu!! =) Pituutta ei nyt niin kamalasti enempää kuin meillä, mutta tuota painoa, Elli oli siis viimeksi n. 7kiloinen, ei millään ehdi kymppiin puolivuotisneuvolaan!
 
On joo Ilpun pojalla miehekkäänt lukemat! :)

Meillä tuo painonkeräys on nyt selkeesti hidastunut. Energiaa menee hirveesti kaikkeen muuhun :) Ennen sanoin tyttöä Punkeroksi, mutta ei se enää istu suuhun. Veikkaan että paino jää sinne 9,5 kg korville, mutta että pituudessa rikottaisiin tuo 70 cm :)

No, se jää nähtäväksi (18.3 neuvola). Kasvanut kuitenkin on ja sehän on pääasia! :)
 
Meillä oli 8670g painoa puolivuotis neuvolassa ja 70cm pituutta. Paino oli käyrien mukaan keskiarvoa matalemmalla ja hiukan laskusuhdanteessa mutta se johtuu siitä ett ipana oli kasvanut 1kk aikana 3cm pituutta!! Ja ei ihme ettei meillä pyöristytä kun tuo ei malta olla paikallaan kun nukkuessaa . Muuten menossa jatkuva vispaus. Seuraava neuvola 8kk lääkärineuvola.
 
Noi käyrät on mun mielestä niin syvältä perseestä! Anteeks vaan niille jotka niihin absoluuttisesti uskoo. Nillä pelotellaan mun mielestä ihan liikaa ihmisiä ja ihan kuin äideillä ei olis muutakin stressattavaa kun joka saakelin käyrä. Me kuljetaan käyrällä ristiin rastiin painon suhteen, pituus ja päänympärys nyt sattuu menee tasasta nousua. Viimeksikin paino oli tippunu käyrältä vaikka mun silmiin toi punkero on oikeinkin hyvän kokoinen. En voisi kuvitella hänelle yhtään ylimääräistä tuohon lisää.
Vauvajumpassa käy yks vauva mikä on ihan tautisen laiha. Ei ole käsissä tai jaloissa makkaranmakkaraa ja on malliltaan sellainen siro, puolet laihempi kuin muut vauvat. Ja hänkin kulkee kuulemma omalla käyrällään ihan kivasti. Vaikka oli mun silmiin ihan hurjan laiha. Et ota noistakin sit selvää.

Kotka kuittaa ja palaa parin tunnin päästä kertomaan missä perkeleen käyrällä me kuljetaan kun ikää on huikeat PUOLI VUOTTA!!
 
Mä en noista käyristä myöskään välitä. Tää likka synty ennenaikasena eikä kerennyt sitä loppuraskauden pyöristymistä vatsassa ottamaan niin rimpula tää on ollut jo syntyessään :) Pariin hassuun paikkaan ilmestyi makkaroita mutta ei todellakaan mitenkään erityisen paljon. Syö innoissaan kaikkea ja todella paljon. Minkä sille voi jos kasvaa hurjaa vauhtia pituutta ettei kerkee lihomaan kunnolla :)

Tässä kuva 2 viikkoisesta rimpulasta. :eek:


IMG_1710.JPG
 
Juu onhan tämä aika massava poika. Ei mitenkään pullea omaan silmään, reidet on vahvat ja poskissa kivasti pyöreyttä. Tämähän on melko lailla paikallaan pysyvää sorttia, eli varmaan tasaantuu tuo paino, kunhan alkaa enemmän liikkumaan. Pituutta oli tosiaan tullut kuukaudessa vain sentti ja painoa puoli kiloa. On tosi jäntevä ja jämäkkä, seisoo sylissä tosi jämäkästi ja kauhee on voima noissa vahvoissa jaloissa, kun potkii niilläo_O
 
Tuollaiset reidet oli sillä 5kk ikäisellä kuin mcgonnorin 2 viikkosella. OIKEESTI. No mutta tosi söpö ja iloinen oli silti, tarkoitin vaan, et aika reippaasti erimalliset vauvat on kuitenkin vielä ihan ok.

Meidän napero oli vaan vähän kasvanu kuukaudessa 7,5kg 67cm Mutta edelleen ihan ok kaikki.
Saatiin kehuja ja hämmästyksiä huikeesta motorisesta kehityksestä. Näytti tädille miten ryömitään ja peruutti itsensä nurkkaan jossa nousi ITSE istumaan. Huhhei, tää oli eka kerta :-) Pinsettiotetta kovin myös tapailee. Neuvolantäti ei ollut yhtään ihmeissän siitä jos ei kasvu ole päätä huimaavaa kun ei kerran syö "mitään " ja liikkuu jo noin paljon. Sanoi että kantoliinailulapset on pääsääntöisemmin nopeampia motorisessa kehityksessä. Ja saadaan jatkossakin istuskella ammeessa ja syöttötuolissa. Tämä täti sanoi että vauvaa saa istuttaa VASTA kun itse osaa nousta istumaan. Mä olen aloittanut senkin sitten ennen aikojaan, mutta vaan lyhyitä aikoja. Ja nousihan toi nyt jo :-) :-) Seuraavaksi vasta 8kk lääkäri.
 
Tänään täällä tytön 6 kk neuvola. Eipä siinä ollut mitään erikoista. Hitusen vierasti tätiä jos tuli liian lähelle, kaukana sai katella :grin

Mitat oli:
paino 9600 g
pituus 71,2 cm
 
Puolivuotisneuvola oli tänään. Siellä aina hurahtaa aika kuin siivillä, niin mukava meidän täti on. Ja se aina sopii meille ajat joko päivän loppuun, tai ennen lounastaukoa, niin ei ole niin kiire poiskaan. :p

Hyvin on tullut kasvua huonosta syömisestä huolimatta.
Mitat on nyt (5kk):
paino 7595g (6965g)
pituus 65,5cm (64cm)
py 43,2cm (42,2cm)

Saatiin fyssarin puhelinnumero ja varataan sinne aikaa. Meillä jumpparit haluaa tässä puolen vuoden paikkeilla, jos ei vielä olla aktiivisesti liikenteessä, kääntyillä ja pyöritä. Ja mielelläni mä sinne menenkin saamaan oppia ja neuvoja miten aktivoida Elliä oppimaan uusia juttuja motorisesti, vaikkei vielä siis mikään kiire ole näiden asioiden kanssa.
 
Tänää oltiin lääkärineuvolassa. Aika sovittiin niin, että pojalla kehitysikää se 8kk vaikka oikeesti ikää onkin pian 9kk.
Kasvu on tasaista ja kehitys normaalia.
Paino 9360g
Pituus 72,4cm
Py 45 ja saatto olla millejä päälle, en muista :)

Jätkä nousee istumaan ja eikä istualtaan muksahtele mihinkään, pysyy pitkään konttaus asennossa mut ei konttaa. Ryömii kyllä senkin edestä. Ei varvistele ja pinsettiotekkin tulee jo esiin, muttei ole vielä täysin hallussa.

Voi että minkä huutokonsertin jätkä piti koko käynnin ajan. Odotustilassa kyllä komenteli muita lapsia, mutta sitten meni pupu pöksyyn ku iso lääkärisetä tuli naaman eteen.
No, kaikesta karmeudesta huolimatta kun kotiin päästiin ja laitoin pojan pinnikseen siksi aikaa kun laitoin pyykit paikalleen, niin poika vetäsi muina miehinä ittensä seisomaan pinniksen laidasta kiinni pitäen. Sitä taitoa ollaankin treenailtu loppu päivä :)
 
Meillä oli eilen 8kk lääkärineuvola. Painoa tullut kahdessa kuukaudessa vain 400gr ja pituutta 2cm. Eli mitat nyt 10,4kg ja 71,2cm. Molemmat käyrät kääntyneet nyt laskuun, kun ennen ovat menneet vain reilusti ylöspäin. Tämä siis tietysti huimasti lisääntyneestä liikkumisesta johtuvaa. Kaikki siis hyvin:). Neuvolakortissa teksti "Rauhallinen, hyväntuulinen poika, kasvu ok, iho siisti, seuraa tarkkaan ja ottaa hyvin kontaktia. Kehitys iänmukaista."
Matka jatkuu, seuraava käynti vasta 1v.:dance008
 
Tuollaiset reidet oli sillä 5kk ikäisellä kuin mcgonnorin 2 viikkosella. OIKEESTI. No mutta tosi söpö ja iloinen oli silti, tarkoitin vaan, et aika reippaasti erimalliset vauvat on kuitenkin vielä ihan ok.

Meidän napero oli vaan vähän kasvanu kuukaudessa 7,5kg 67cm Mutta edelleen ihan ok kaikki.
Saatiin kehuja ja hämmästyksiä huikeesta motorisesta kehityksestä. Näytti tädille miten ryömitään ja peruutti itsensä nurkkaan jossa nousi ITSE istumaan. Huhhei, tää oli eka kerta :) Pinsettiotetta kovin myös tapailee. Neuvolantäti ei ollut yhtään ihmeissän siitä jos ei kasvu ole päätä huimaavaa kun ei kerran syö "mitään " ja liikkuu jo noin paljon. Sanoi että kantoliinailulapset on pääsääntöisemmin nopeampia motorisessa kehityksessä. Ja saadaan jatkossakin istuskella ammeessa ja syöttötuolissa. Tämä täti sanoi että vauvaa saa istuttaa VASTA kun itse osaa nousta istumaan. Mä olen aloittanut senkin sitten ennen aikojaan, mutta vaan lyhyitä aikoja. Ja nousihan toi nyt jo :) :) Seuraavaksi vasta 8kk lääkäri.

Ööh moi vaan taas, pakko tähän kommentoida et meidän ipana osaa jo kävellä yhden käden varassa puita myöten muttei vieläkään osaan nousta istumaan itse, seisomaan kyllä nousee tukea vasten jos ä/i nostaa ensin istumaan. Onko se nyt mennyt jotenkin epäkuntoon? Vähän ryömii, ei konttaa eikä edes ole kontallaan, vaan KÄVELEMÄÄN KÄVELEMÄÄN suostuu :D
 
Mun on Eevei nyt ihan pakko... Mutta mä toivon kovasti että meillä opitaan ensin kävelemään jaloilla, ennen kuin siirrytään käsillä kävelyyn, edes puita pitkin! :grin
 
Me käytiin myös huvikseen näyttäytymässä 8kk neuvolalääkärissä, vaikka nyt osaston lääkäri kurkkaakin vauvelia melkein päivittäin. Mitat 6,765kg 67,4cm ja 43,7cm. Neuvolalääkäri jutteli meille, että kaikki muu on kyllä kunnossa, paitsi tuo perussairaus. Ja että sehän nyt sitten täytyy vaan hyväksyä, kun on parantumaton - eli huonoa tuuria.
 
Menisköhän nää meidän fysioterapiakuulumiset tähän ketjuun, en muista kirjoitinko aikaisemmin tänne vai muualle? Me käytiin tänään toista kertaa fysioterapiassa, Elli ei siis edelleen ole innostunut kääntymään mahalleen eikä sitä myöten myöskään viihdy mahallaan. Istua torottaa kyllä, ja viime aikoina on omatoimisesti punkenut itsensä istumaan, tosi väärällä tekniikalla.
Tämän päivän jummpakäynnin anti oli se. että saatiin maksusitoumus 10 kertaa jatkofysioterapiaan, että saataisiin sysättyä tuo motorinen kehitys kunnolla käyntiin. Valmiudet on, ryömintään ja konttaamiseenkin, mutta ei halua alkaa kokeilla. Juuri sainkin tiedon tulevasta terapeutista, ja soitin hänelle, ensi viikolla aloitetaan harjoitukset ja katsotaan miten edistytään. Hän yllättäen tuleekin tekemään jumppaa kotiin, mikä tietysti helpottaa meitä, kun ei tarvitse lähteä tuonne kaupungille! Hieno juttu!
Ensi viikolla meillä on myös neuvolalääkäri. Fyioterapeutti varoitteli, että saatetaan saada lääkäriltä vielä lähete neurologisiin tutkimuksiin, kuulema melko herkästi sellaisia lähetteitä tehdään. Antaa tulla vaan, mä olen edelleen sitä mieltä, niinkuin Facessakin kirjoitin, että mieluummin tutkitaan ja todetaan ettei aihetta ollut, kuin että joskus myöhemmin harmitellaan että olisi pitänyt tarttua asiaan aikaisemmin.
 
Ellillä oli eilen 8kk neuvolalääkäri. Mitat (6kk ) 8380g (7595g), 69,4cm (65,5cm) ja 44,8cm (43,2cm).
Kasvu siis hyvässä vauhdissa eikä nyt varsinaisesti tullut muutenkaan sanomista. Lääkäri totesi ettei Ellissä mitään vikaa ole, miksi ei lähtisi liikkumaan, kone toimii, mutta nyt vaan odotellaan että käskyt menee perille. Kirjoitti korttiin, että tarkkaavainen, hyväntuulinen tyttö, jolla omaa tahtoa. No, fysioterapia ja uinti on hyviä juttuja ja tosiaan nyt vaan odotellaan, koska nuo kääntymiset ja liikkumiset alkaa Elliä kiinnostaa..
 
Takaisin
Top