Lastenneuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No meillä ei ollu ryhmäneuvolaa. Täällä homma toimii niin, että raskausaikana ku järjestettii se perhevalmennus, niin sille porukalle tuli vauvojen synnyttyä kutsu kokoontumiseen. Ekal kerral siel oli mukana ohjaaja, ja sit sen jälkee kerran kuussa on yhteistapaaminen samois tilois. Vuorotellen kukin tuo tarjottavat ja välil on nyyttäriä yms. Tää siis oli esikon kohalla.

Ite käytii siel muutaman kerran mut sittemmin tiputtiin pois; syynä se et ne samat äidit jotka siel kävi, kävivät myös seurakunnan vauvakerhois yms. ja tutustuivat siellä paremmin toisiinsa. Ite ku ei missää nois käyty ni alko tulla ulkopuolinen olo :(

Se sama porukka kokoontuu siis yhä kerran kuussa.

Tutuille oli pidetty ryhmäneuvola, kun lapsi oli 6kk. Ei ole ollut meidän neuvolassa moisesta puhetta. Mielenkiintoista "kuulla" kokemuksia.

Tänään käyty tyllerönpyllerönkaa neuvolassa, pituuta 56,9cm painoo 5735g ja pää 38. kaikenlisäks vierasti neuvolantätiä nii kovast et laitto alahuulen rullalle ja kävi itkemää :laughing002

nii ja viel lisäys et meil oli nii tarkka siit rotarokotten rokotusvälistä et vaik edellisen sai 9.10 ni nyt ei antanu uutta,saa vasta 22päivä seuraavat rokotteet.:)

Muokattu viimeksi:
En olekaan muistanut kirjoittaa meidän pienokaisen 2 kk -neuvolasta. Se oli meillä 23.10. Neidin mitat silloin 58 cm ja 5585 g. Päänympärys 38,5 cm. Lääkäri totesi tytön kehittyneen ihan ikätasoisesti. Aika jäntevä neiti siihen nähden, ettei hirveästi ollut vielä tuolloin lattialla oleskellut, kun ei (muka) viihtynyt. Nyt on sitten enemmän saanut viettää aikaa leikkimatollakin. :D Sai myös neuvolassa rotarokotteen, josta ei onneksi tullut kyllä mitään oireita. Tai jos tuli, niin olivat niin pieniä, etteivät juuri poikenneet normaalista. Ei kyllä olisi neiti halunnut rokotetta ottaa, suustaan valutteli varmaan yli puolet pihalle. Ja kyllä sitten piti äidille selittää, miten iso harmi oli tuo rokote. :)

Tänään käyty 2kk neuvolassa.

Pituus 61cm
Paino 6060g
Pipo 41,2
Ja arvatkaa mikä helpotus, kun tulin kotiin ja luin isompien lasten neuvolakortteja. Kun meillähän mennään aina alakäyrillä, niin pelottaa aina se punnitus ja nyt kun ei sanottu mitään ja käyrillä meni tulin uteliaaksi.

Siskolla oli 2kk neuvolassa Pituus 58cm ja paino 5290g. Ja isoveljellä oli 2kk neuvolassa pituus 59 ja paino 5475g.

:think005

mitenköhän noi käyrät oikein pitäs tulkita? meillä neito viime neuvola käynnillä paino 4400g ja 56cm pitkä ikää siis 2kk ja 5päivää päälle ja kasvaa terkan mukaan omalla käyrällä tasaisesti. jännä kun teillä muilla on reilusti isompia lapsukaisia ja silti puhutaan alikäyristä? itse vähän mietin tota pientä painonnousua kun vain n.1200g tullu lusää syntymäpainoon. terkan mukaan tilanne on ok.

Ehk siihen vaikuttaa se syntymäpaino ja pituus,ite ainakii sillon neuvolalääkärissä sanoin sille lekurille et ei voikkaa kasvaa keskikäyrällä ku oli syntyessää nii pien.ehkä ne kattoo sen nyt sit et kasvaa siihen pituutee nähen keskikäyrällä
menipä sekavaks selitykseks.

Unohda käyrät ja ole tyytyväinen, että vauva kasvaa tasaisesti. Meidän poika on jo melkoinen jätti ja kasvaa ihan omalla käyrällään käyrien yläpuolella, eikä oo mitään väliä. Terkka on vaan tyytyväinen, kun tissimaito kasvattaa poikaa niin komiasti. 2kk neuvolassa painoa 6,2kg ja pituutta vajaa 62cm.. :D
Mut muuten pyydetiin pojan kanssa kertomaan vauva-arjesta ja vauvan hoidosta perhevalmennukseen.. olen kuulemma niin kovin reipas äiti. :D No mikä jottei, minähän menen kertomaan mielelläni. :)

Täällä olis 25 pvä ryhmäneuvola. Tosi kiva nähdä muita mammoja lapsineen. Itsellä ei ketään läheistä ystävää olekaan jolla olisi pientä vauvaa, joten mukava saada livenäkin vertaistukea. Siis vaikka te täällä elomammoissa olettekin ihan mahtavia <3

Mua vähän huolestuttaa, että saako tyttö tarpeeksi maitoa. Oman vaa'an mukaan ei olisi tullut painoa juuri lainkaan 2 kk neuvolaan verrattuna. Tietty meidän vaaka saattaa näyttää eri lukemia kun neuvolan, mutta silti. Iltaisin on aina taistelua maidon riittämisen kanssa ja pullosta saa antaa. Meillä ei ole nukuttu aikoihin pitkiä pöikköreitä kun ei saa masuaan kunnolla täyteen. Ei kuitenkaan itke ruokailun jälkeen nälkäänsä, mutta ei ole oikein tyytyväinenkään. Meillä paino 2 kk neuvolassa 5380g (3700) ja pituus 57,8 cm.

Jos paino nousee ja tulee muutama pissavaippa päivässä nii kyl riittää. Mun poika roikkui tuntitolkulla tissillä ja epäilin ihan samaa. Vauvoilla voi olla rintamaratoneja, sillä varmistavat että maitoa tulee. En oo pulloon siirtyny, vaa luotan et maito riittää. Aina ei siltä tunnu mut kasvaahan tuo ja pissaa usein. Äidinmaito myös sulaa nopeammi joten voi vaatia rinnalle usein.

Meillä oli tosiaan ekat rintamaratonit, kun poika oli 3viikon ikäinen ja siitä seuraavat 3 viikkoa istuin kuuttakin tuntia sohvalla ja vaan imetin. Tämä on ihan normaalia. Annoin pari kertaa pumpattua maitoa pullosta ja pari kertaa vastiketta.. ihan viime metreillä vasta, koska tarvitsin jo itsekin unta, mutta vain kun olin jo aivan poikki. Ja ei meidänkään poika pitkiä päikkäreitä usein vedä juurikin siksi, että äidinmaito sulaa nopeammin ja sitten tulee nälkäkin pian. Mä päätin, että jos vaan poika kasvaa ja pissaa tulee tarpeeksi, niin mä vaik kasvatan juuret sohvaan ja imetän vaikka koko päivän jos tarvis. Nyt sitten maitoa tulee tosi reippaasti.. joutuu välillä pumppaamaan liiat pois, ettei poika joudu hätäisesti ruokailemaan maidon suihkutessa nieluun.

En tietenkään halua puhua kenenkään puolesta saati väittää, että joku toimii väärin tai ei tee tarpeeksi. En missään nimessä. Mä oon kyllä ehtiny kokea imetyksen hankaluuksia, mutta koen selvinneeni voittajana ja maito riittää.

Kovasti tsemppiä sulle @sukki

Muokattu viimeksi:
Meillä on vaan tuon rinnalla roikkumisen lisäksi tullut tavaksi rintaraivarit jos ekalla imaisulla ei heru maitoa. Hetken huudon jälkeen on vielä onnistunut tuo imetys.

Kuulosta kuule sukki ihan normaalilta. Mun poika kans välillä "nokkii" ja mäiskii nyrkeillä ja saattaa möykätä. Olen saattanut laittaa tutin hetkeksi suuhun ja hyssytellä poikaa ja sitten tarjonnut tissiä uudestaan.. sitten on aina onnistunut. Ehkä jos saat lusikalla vähän hörppyytettyä maitoa rinnalta, niin pääsee "herkun" makuun ja nappaa kiinni helpommin... kyllä sä hyvin pärjäät, oon ihan varma. Luota itseesi. :)

Mulle kerrottiin lääkärikäynnillä 3vko noista käyristä, kun niitä ihmettelin ja viimeksi 2kk neuvolassa vähän kerrattiin eli pituus ja paino laitetaan omiin kaavioihinsa, joiden käyriä seurataan erikseen. Painoa ja pituutta verrataan suomalaisiin keskiarvoihin. Meidän neuvolassa on vielä käytössä vanhat kasvukäyrät, joissa on muistaakseni huomioitu mitat suomalaisista lapsista vuosisadan alusta 70-luvulle. Kun lapsen pituus ja paino pysyvät vaihteluvälillä +10- (-10) niin se kuulema riittää eli todella laaja vaihtelu. Nolla-käyrä on ihanteellisin. Se miten pituus tai paino muutetaan noiksi arvoiksi jäi auki :) ja näin pienillä ei vielä täysin ennustettavaa tuo kasvu ole. 3vko neuvolassa oli paino jotain miinusarvoista ja se oli ok, kun oli vaihteluvälillä. Viimeksi paino oli 0-käyrällä eli ihanteellinen ja pituus oli plussalla. Neuvolan täti sanoi, että täydellinen tyttö :)

Meillä ovat tainneet alkaa iltaitkut, joita jo 3 iltana ollut. Kitinää ilman syytä ennenkuin suostutaan nukkumaan. Aivan uutta mulle.

Muokattu viimeksi:
Totta Jolanda.. on kahdet käyrät nykyisin. Meidän neuvolassa on uudet, mut terkka sanoi, että poika saa kasvaa ihan rauhassa omalla käyrällään käyrien yläpuolella, koska kasvaa rintamaidolla. :)

Meillä ei oo viitattu mihinkään käyriin sanallakaan. Aina täti vaan sanoo, että hyvin poika kasvaa ja ei voi kuulemma kasvaa rintamaidolla liikaa. Pitääpäs kysellä nosta käyristä seutaavalla kerralla, kun onhan se kiinnostavaa.

Takaisin