Lastenneuvola

Elmer, jos toistaiseksi olet vain imettänyt, mäkään en lähtisi korviketta kokeilemaan! Ihan varmuudeksi sen takia, että maitoallergiakin voi oireilla pulautteluna. Meillä oli esikoisella yhdistelmä molempia, maitoallergia ja refluksi, ja veteli aika mahtavia kaarioksennuksia vauvasta asti... Ja yöllä maito suhas ylös alas ja pystyasennossa vaan oli hyvä. Kakkosellakin oli refluksilääkitys ja se pysyi sillä aika hyvin kurissa.

Mä oon 90% imettänyt eli aina joskus myös korviketta jos on pitänyt käydä jossain. Tyttö kun syö sen 2 tunnin välein niin silloin on ollut pakko hoitajan antaa pullosta (mun maito ei riitä pumpattavaksi). Mutta ehkä odotan, että tuo refluksiasia selviää. Toivottavasti lääkkeet auttaa! Kateellisena vain luen teidän muiden rytmeistä ja varsinkin yöunista! Meillä pisin pätkä on yhden kerran tapahtunut 4 tuntia ja siitäkin olin ihan hämilläni, yleensä 1,5-2h. Mutta ehkä se tosiaan on se edestakaisin valuva maito, joka unta vaikeuttaa.

Elmer, hyvä että teillä neuvolassa osattiin reagoida tuohon refluksi-hommaan! Mä olen monesti miettinyt, että jos meidän neuvolantäti olisi silloin esikoisen kanssa tajunnut mistään mitään, olisi meillä voinut olla todella paljon helpompaa poitsun kanssa. Ekat puoli vuotta oli niin järkyttävää valvomista, että mä en muista siltä ajalta mitään. Valokuvia kun katson, tuntuu että kyseessä on ihan jonkun vieraan lapsi, kun en vaan muista mitään, niin väsynyt mä olin. Sitten pikkuhiljaa alkoi helpottamaan, kun allergiat todettiin ja saatiin ruokavalio kohdalleen. Pidä vaan huoli siitä, että saat joskus nukuttua! Vaikka sitten niin, että mies (tai joku muu) antaa välillä korviketta, jos tuntuu ettei siitä tule enempää masuvaivaa. Meillä oli jossain vaiheessa silloin mun äitikin välillä meillä yötä, ihan vaan sen takia että hän hoiti sitten jonkun yösyötön että me saatiin nukkua.

Möhiksellä ihan jytäkkä poika! :) Meidän Sintillä on maanantain 2kk:n neuvola..saas nähä onko korvikelisä auttanu painon nousuun..Toivottavasti! :)

Ihan näin asiasta kukkapurkkiin..Kun hatuissa on koko merkintä esim. 62, nii se vissiin tarkottaa niinku lapsen pituutta eikä päänympärystä? Kun jotkin hatut sit näyttää iha älyttömän isoilta vaikka koko merkintä ois esim 56 o_O

Suhwi toivottavasti neiti on kerännyt massaa, niin ei tarvitse äidin huolehtia!

Meillä ensi ke 7vk neuvola ja mua vähän jännittää kans onko tälle meidän tytölle tullut miten painoa.. Ollaan annettu n. desi korviketta per pv ja lisäksi multa tulee maidonkerääjistä n. 60-100 ml per pv. Nukahtelee tissille, ja tuntuu että ei saa tarpeeksi ja on koko ajan nälkäinen.. Nukkuu kuitenkin yöt hyvin ja eikä turhia kitise. Kakkaa ja pissii myös, vähintään viidesti molempia.
Saas ny nähdä sitten!

Meillä oli maanantaina 2vkois neuvola ja hyvinhän tuo kasvaa :) Mitat (suluissa syntymä) oli neuvolassa: 4700g (4440g, lähtö sairaalasta 4220g) 56cm (54) ja pipo 39cm (38). Napatynkä roikkui tuolloin vielä tiukasti mukana mutta eilen lähti sekin. Jäntevä jätkä ja on alusta asti kannatellut päätäkin kuin vanha tekijä:) Pulauttelee melkoisen paljon, mutta hotkii maidon tissiltä niin nopeasti, että maha ei taida pysyä tahdissa vaan..

Meidänkin neidillä oli torstaina 2kk neuvola (perjantaina tuli 2kk täyteen).
Painoa 4390g (eli melko tarkalleen 2kg lisää syntymäpainoon)
Pituutta 54.3cm

Kaikki muutenkin hienosti, seurailee tarkasti ja on alkanut juttelemaan.

Tänään käytiin näyttämässä napaa kun tynkä on lähtenyt :) 5kilon rajapyykkikin tuli täyteen, kun jätkä näin 22 päiväisenä sai puntariin lukemat 5070g. Pituutta olis nyt sitten sen 57cm.. Seuraavana meillä sitten onkin vasta lääkäri kuun loppupuolella, kun kasvaa niin hyvin :) Samana päivänä on toinenkin lääkäri pojalla, kun lastenpolille mennään kuunteluttaa vielä pikkuisen sydäntä. Syntymän jälkeen löytyi siis hennon hento systolinen sivuääni, jota lääkäri ultrasikin jne eikä niissä ainakaan rakenteellista vikaa löydetty, niin lääkäri epäili ihan vaan fysiologiseksi, ja että todennäköisesti se tässä katoaakin.. Niin ainakin toivotaan :) <3

Eilen oli siis Sinin 2kk:n neuvola. Korvikelisän antaminen on selvästi auttanu, oli tullu painoo lisää 385g 13 päivään :) Paino on nyt siis 4680g, pituus 56,5cm ja polla 38,8 :) Seuraava neuvola onkin sit lokakuussa 3kk:n iässä :)

Meillä oli tänään 2kk neuvola. Pituutta tytölle oli tullu kuukauden takaiseen 5cm (vaik oli polvi vähän koukussa), ja painoa kilon verran, :D Eli kasvettu ainakin on. :) Tavattii oma terkkari tänää ekaa kertaa,ja oli kyllä aivan ihana ihminen. :) Vauvan kakan väristä oli huolissaan ku sanoin et se on myrkyn vihreetä ja haisee aivan kamalalle. Pitää viikon päästä kokeilla nutrilon pepti junior1:stä, ja katotaa auttaako. Rota-rokote saatii tänää, joten siks ei aleta nyt vielä korviketta vaihtamaan. Mut siis kiukkua ja kuumetta luvassa.... :smiley-angry017 Mitat nyt siis 5420g ja 58,5cm.

Meilläkin oli 2kk neuvola näin viikon etukäteen lääkärikäynnin takia, kun se siirtyi lääkärin sairasloman takia näin pitkälle. Kaikki oli hienosti, jäntevä poika jo kovasti kannattelee päätäänkin. Alla mittoja, suluissa edelliset mitat kuukauden takaiselta käynniltä. Kasvusta päätellen oma maito näyttäisi riittävän hienosti. :)

Paino 5654g (4376g)
Pituus 59,1cm (55,6cm)
Py 39,1cm (37cm)

Meillekin annettiin ensimmäinen annos rotaa, mutta th sanoi että harvoin nostaa kuumeen kuten muut rokotteet voi tehdä. Rotahan on vatsatauti ja rokote-reaktiotkin vatsavaivoja/pahoinvointia, jos sellaisia tulee lainkaan. Toivottavasti kaikki säästytään niiltä!

Owen, siskon lapsella oli myös syntyessään sivuääni ja ymmärsin ettei ole vauvoilla mitenkään harvinainen ja yleensä sivuääni kai poistuukin. :)

Mariannun pieni tyttö on kyllä hienosti kasvanut ja ottanut muita kiinni!! :)

Jep, meidän neiti kasvaa hienosti omalla käyrällään, ei ole enää edes -2 käyrällä vaan vähän ylempänä :).

Meillä rotarokote ei aiheuttanut kuin yhden vähän oudon kakan ja todellakin, se ei kai yleensä nosta kuumetta. Sitten 3kk neuvolassa tulee kasa kunnon rokotteita ja silloin kannattaa olla kuumelääkkeet valmiina! Mutta ei niistäkään aina mitään tule.

Noista 3kk iässä annettavista rokotteista meilläkin oli neuvolassa eilen puhetta. Suositteli hankkimaan Panadol-suppoja valmiiksi. Onkohan näin pienille niitä puuduttavia laastareita vai onko ne vasta isommille lapsille? Ja onkohan niistä mitään hyötyä? Etukäteen jo harmittaa pienen pojan itkettäminen siellä. :( Täytynee ottaa mies mukaan pitämään kiinni.

Hienosti on Suhwin tytön paino noussut sitten viime kerran! :gen014 Hienoja mittoja myös muiden pienokaisilla. :)

Mä mainitsin omassa neuvolassa viime kerralla tuosta pojan vihreästä kakasta, mutta ei siihen reagoitu lainkaan. Kai se sitten on normaalia, kuka tietää. :confused:

Pippinen, ei ne rokotukset kirpaise kuin hetken. Esikoinen ei edes enää vinkaissut nyt 6-v neuvolassa, kakkonen huusi pari viikkoa sitten kun sai 4v -neuvolassa piikin, mutta varmaan enemmän sitä että jännitti sitä rokotusta niin kamalasti. Kyllä kai vauvatkin aina siinä vähän huutaa, mutta hetkessä laantuu.

Moondancer Mie oon ymmärtäny, että kaikki muut värit paitsi musta ja punanen on "normaaleja" värejä kakalle :) Meillä on kakka ollu melkein koko ajan vihreetä/vihertävää. Oon sanonu siitä neuvolassa ja siellä olivat sitä mieltä, että nou hätä :)

Meillä eilen 6vk neuvola (ei siis 7vk mitä kirjoitin viimeks! Alkaa olla sekaisin viikoista ja päivistä...) ja kaikki oli ihan hyvin!
Painoa oli tullut hienosti, viime kerralla 19pv sitten oli 3970g ja nyt 4530g, eli ei aihetta huoleen :)

Huomenna vauvan lääkäri, saa nähdä mikä sen mielipide on taannoisesta poissaolokohtauksesta :/

Mara, mikä poissaolo kohtaus?

Mariannu, niin se varmaan on että äiti muistelee pahalla kauemmin kuin lapsi. :)

Pojan mitat 2 kk neuvolassa tänään:

Pituus 61,2 cm (58 cm)
Paino 5500 g (5220 g)
Pipo 41,5 (40,1)

Takaisin