Lastenneuvola

Täälläkin paino on kääntynyt nousuun, mutta syntymäpaino on vielä saavuttamatta, vaikka eilen tuli 2 viikkoa täyteen. Ensi tiistaina taas punnitukseen. Meillä lisämaitoa (joko omaa pumpattua tai korviketta) menee 20-30 ml imetyksen päälle. Enempi ei maistu ja tuokin määrä on näyttänyt riittävän painon nousuun. :)

Mariannu: Totta tosiaan, onhan se ihan loogista että aloittaa soseet vähän aikaisemmin niin tulee se raudan saanti turvattua paremmin. En muistanut kysyä neuvolassa asiasta, mutta varmaan meillä on samanlaiset suositukset.

Neuvolassa käytiin viimeksi reilu viikko sitten, silloin neidillä ikää 3,5vko. Hyvin oli taas kasvanut: paino 3270g (syntymäpaino 2325g), pituus 50,2cm (45cm) ja pipo 35cm (32,5cm). Viikon päästä onkin tytön lääkäri ja minulla jälkitarkastus :)

Meillä oli tänään toinen neuvola.
Pääsin itse vaa'alle ensimmäistä kertaa sitten ennen naikkarille menoa. Silloin painoa oli hieman vajaa 58kg, ja tänään 51,4kg! 6kg lähtöpainoon, ja eiköhän se aika helposti tavoiteltavissa ole sitten kun kroppa on palautunut sen verran että pääsee tallitöitä tekemään ja ratsastamaan! :)

Tyttö on kasvaut hienosti! Taas tullut painoa viidessä päivässä 270g :o Rintamaidolla mennään pääsääntöisesti. Silloin tällöin on saanut korviketta. Ja yön aikana oli napatynkäkin irronnut :) Pituutta oli tullut 3cm lisää, ja pään ympärykseen 1cm.

Kyllä nyt mieli lepää kun on näinkin stressittömästi lähtenyt elämä pienen ihmisen kanssa alkuun. Toivottavasti pysyy rauhallisena ja "helppona"... :angel13 *koputtaa puuta*

Odotustilassa ollessamme eräs nuori pariskunta luuli tyttöä yhden päivän ikäiseksi... :D

Meillä on eka varsinainen neuvolakäynti vasta 1.8, mutta neuvolasta on käyty jo kahdesti meillä kotona. Ensin heti samalla viikolla kun kotiuduttiin kävi oma neuvolatätini (lähinnä mun vointia katsomassa ja toki katsoi myös vauvan) ja sitten viikon päästä siitä kävi lastenneuvolatäti kotona. Mukavaa kun ei vielä tarvinnut lähteä itse neuvolaan, ihanaa palvelua :). Täällä siis kaikkien luona käydään kotona pari ensimmäistä kertaa.
Meidän pikku tytöllä laski synnärillä paino sen viitisen prosenttia mikä normaalia eli kotiin lähtiessä paino oli 3190g kun syntymäpaino oli 3340g. Painoi siis tuon 3190g maanantaina ja sitten saman viikon torstaina kun neuvolatäti kävi oli saanut hienosti painoa lisää painaen jo yli syntymäpainon 3450g :). Sitten siitä viikon päästä painoa oli tullut taas mukavasti lisää (3650g). Omalla maidolla on täysin menty paitsi pari ekaa yötä kotona. Silloin annettiin lisäksi hieman korviketta kun oma maito ei ollut vielä kunnolla noussut ja ei saatu muuten pikkuista kylläiseksi yöaikaan.

Pituutta ja päänympärystä ei kotikäynneillä ole mitattu. Varmaankin sitten tuolloin 1.8 saa tietää miten ne ovat kehittyneet. Syntyessään oli 48 cm ja edelleen mennään 50 cm vaatteilla. Huomaa kuitenkin että bodyt ovat vähän tiukentuneet kun aluksi olivat vähän väljiä.

Muuten neuvolatäti on ollut tosi tyytyväinen kaikkeen. Napatynkä irtosi noin kahden viikon ikäisenä ja iho on hyvässä kunnossa. Jonkin verran kuiva, mutta on kai kaikilla kun iho "kehittyy". Neuvolatädin mukaan tyttö tosi jäntevä ja muutenkin hyvävointisen oloinen. Toivotaan että kaikki jatkossakin hyvin :). Kovasti odotan että tyttö vähän kasvaisi pituutta kun mulla on kauheasti ihania 56 cm vaatteita ja näitä 50 senttisiä vain ihan muutama... En malta odottaa että saa ne vaatteet käyttöön! :) :)

Onko kuinka monella muuten äitiysneuvolassa ja lastenneuvolassa eri täti? Meillä on sama, mikä on musta ihan kiva, kun ollaan samalla terkalla käyty tietysti myös poikien neuvolat niin tuntee sitten koko perheen tilanteen. Täälläkin ensimmäiset käynnit on kotikäyntejä, vähän sen mukaan mitä kukin haluaa. Terkka kävi meillä poistamassa mun tikit (mikä johti sitten siihen, että meillä oli yleisönä molemmat pojat ja mies, kun kaikkia kiinnosti homma niin kovasti...) ja kurkkaamassa neidin, mutta sen jälkeen ollaan käyty neuvolassa. Sinne kun ei ole meiltä matkaa kuin kilsa.

Huomenna mennäänkin taas extra-neuvolaan, eli punnitukseen. Toivon mukaan kohta voitaisiin lopettaa tämä kerran viikossa siellä ravaaminen, kun paino kuitenkin nousee koko ajan niin hienosti. Kahdelle seuraavalle viikolle on kyllä jo käynnit sovittu.

Meillä oli eilen eka neuvola, viikon ikäisenä. Mentiin sinne kun on niin lähellä, vaikka tarjosivat kyllä tulla kotiinkin. Tytön paino tippui synnärillä 8% minkä vuoksi nyt on yritetty tankata ja tunkea tissiä suuhun joka inahduksesta. Syntymäpaino oli 3730g ja lähtöpaino 3430g. Nyt neuvolassa 4 päivää myöhemmin paino 3895g eli tullut yli 100g päivä :D. Keskiarvo on kuulemma 20 g päivässä, heh. Tulee vielä tuhti tyttö vaikka terkka kyllä vakuutti että imettämällä ei voi pulskaa lasta saada..

Oma paino sen sijaan oli tippunut ilahduttavat 10kg viikossa. Vielä 5 kg niin ollaan lähtöpainossa, wohoo!:smiley-bounce005

Elmer, mulla yhden kaverin tyttö oli kyllä pulleroin pieni vauva, jonka olen koskaan nähnyt ja täysimetyksellä oli :). Ihan uskomattomat makkarat joka puolella ja äiti hoikka kun mikä. Tasottui kyllä siitä ja nyt neiti on oikein sopusuhtainen 4-vuotias :). Mutta hienosti on teidän tyttö kasvanut!

Elmerin tyttö on kyllä hienosti kasvanut! :) siellä on tissitelty oikeen urakalla. :D

Mariannu, meilläkin on sama neuvolantäti pysynyt äitiysneuvola ajalta. Minustakin aika mukavaa, kun äitiysneuvolan ajalta on päässyt tutustumaan ja muodostamaan aika hyvän luottamussuhteenkin. :)

Raskauskilot mullakin on karissu nopeasti, 4kg jäljellä kertyneestä 12 kilosta. :)

Mulla on sama täti, tosin tänään oli sijainen kun oma oli lomalla ja tuli taas todettua miehelle, että onneks toi ei oo meijän oma täti :D Meillä painetaan nyt 4745g ja 55,7cm pituutta, pää 38,7cm. Eipä syntymäpainoon oo tullu nyt kun vajaa 400g, mutta olikin tossa ongelmia saada sitä nousuun... Nyt korviketta menee vähintään 8dl päivässä laughing7 Pää on kasvanu 2,7cm ja pituuttakin tullu 2,2cm lisää.
Mulla on edelleen samat 3kg jäljellä kun viimeks päivittelin tilannetta, mutta tänään kokeilin uudestaan vaatekaapin mekot ja nyt sentään mahtu pari jopa kiinni :dance011 Ihanaa saada sama mekko mikä oli esikoisen ristiäisissä. Kokeilin viikko sektion jälkeen ja sillon ei ollu toivookaan saada vetskaria selästä kiinni, joten jessss :happy093 Eipä oo enään kun viikko tosiaan ristiäisiin ja tänään kiikutettiin nimilappu kirkkoherranvirastoon, joten sekin on lyöty lukkoon.

mohomaha, onnittelut mekkoon mahtumisesta! Mulla ei valitettavasti vieläkään mahdu päälle kuin trikoomekot ja äitiyshousut. Kiloja ei ole jäljellä kuin kolme, mutta kaikki taitaa olla tuossa maharöllykässä.

Me käytiin taas neuvolassa ylimääräisessä punnituksessa ja painoa oli tullut hurjasti! Neidillä ikää nyt melkein neljä viikkoa ja painoa 3250g (syntymäpaino 2375g, viikko sitten 2880g). Eli todellakin näyttää pitävän paikkansa se, mitä jo sairaalassa sanoivat, että nämä ihan pikkuisena syntyneet syövät ihan hurjasti ja kasvavat kohisten.Ollut reppana nälissään mahassa... Eikä ihme että pienimmät vaatteet alkaa tuntumaan pieniltä.

Nuhankin onnistui neiti saamaan, ei sinänsä ihme kun meidän pojat oli nuhaisia viime viikolla ja veljentyttö nyt mökillä kun oltiin. Onneksi kuumetta ei ole, eikä ole muutenkaan kipeän oloinen. Imen räät pois nenä-friidalla aina ennen syöttöä, mutta muuta ei ole tarvinnut. Yökin meni ihan normaalisti.

Käytiin tänään 'ekalla neuvolakäynnillä' sairaalassa, kun tyttö oli vähän alle 2vrk :) Paino laskenut vain vähän ja kaikki kunnossa. Lisämaitoa on saanut kolme kertaa noin 5ml. Maanantaina vielä lääkärintarkastus, kun kuulutaan noihin lyhytjälkihoitoisiin synnytyksiin eli oltiin alle vrk sairaalassa.

Eilen taas käytiin neuvolassa, neidillä ikää 4,5 viikkoa. Tässä tuoreet mitat:
Pituus 51cm (syntymäpituus 46cm)
Paino 3465g (2375g)
Pipo 37,4cm (32cm)
Eli hienosti kasvaa yhä. Alkaa olemaan sellainen "normivauvan" kokoinen :). Ensi viikolla sitten lääkärineuvola ja sitten toivon mukaan voidaan siirtyä ihan normaaleihin neuvolakäynteihin, eikä mitään ylimääräisiä punnituksia enää tarvita. En jaksaisi ravata tuolla koko ajan, kun itse kuitenkin selvästi näen vaatteistakin, että neiti kasvaa kyllä. Rautalisä aloitettiin maanantaina ja vaikka ei olla edes vielä ihan täydessä annoksessa, neiti on alkanut pulauttelemaan :(. Kakka oli jumissa pari päivää, mutta eilen tuli taas ihan helposti, joten saa nähdä pistääkö rauta mahan jumiin. Pulautukset on onneksi pieniä, eikä niitä tule koko aikaa, mutta harmittaa silti että muuten neiti olisi niin "ongelmaton" ja nyt pitää tuota rautaa antaa.

Multa otettiin samalla ensi viikon jälkitarkastusta varten pissa (kaikki ok), hemoglobiini (hyvä), verenpaine (hyvä), paino (4kg raskauskiloja jäljellä, nämä näyttää olevan ne, jotka eivät ihan itsekseen katoa) ja täytin masennusseulan.

Meillä oli tänään toinen neuvola, ikää 3 viikkoa ja 2 päivää. Painoa 4376g (+211g/viikko) ja pituutta 55,6cm (syntyessään 50cm) ja py 37cm (syntyessään 36cm). Melko hurja pituuskasvu siis ja painoakin tullut hienosti. Ei ihmekään, että 56cm vaatteet on kaikki pieniä. Maitokin selvästi riittää. :) oma neuvolantäti oli lomalla, mutta onneksi oli mukava sijainen. Rokotuslupalappu kirjotettiin ja sain kans tuon masennusseulan kotiin täytettäväksi. Tällä kerralla oli tarkoitus varata pojalle 1kk lääkärintarkastusaika, mutta ilmeisesti nyt lääkärin sairaspoissaolojen takia siirtyykin pidemmälle. Jälkitarkastukseenkaan en kuitenkaan aikaa vielä saanut.

Hienosti on Mariannun tyttö lähteny kasvamaan!

Mitäs merkkiä D-vitamiinia muilla muuten menee ja onko tullut mahavaivoja siitä?

Meidän tyttö on ollut pelkällä rintaruokinnalla ja ikää on nyt 11pv. Saatiin viikonlopuksi vaaka neuvolasta kotiin, koska paino oli noussut kolmen päivän aikana viime viikolla vain 15g/pv ja pitäisi olla kuulemma 20g/pv. Nukkuu hyvin, herää itse syömään, on virkeä, ei kitise, lopettaa itse syömisen kun tulee täyteen ja pissaa tulee todella paljon.

En olisi uskonut, että miusta kuoriutuu tällainen vastarannan kiiski, mutta en kyllä ala pullorumbaan näillä lähtötiedoilla ja mitä hyötyä tuosta vaa'asta on kahdessa päivässä?!? Kyllä, kun vauva pissaa, niin paino laskee 30g ja kun se syö niin paino nousee ainakin 50g ja body painaa keskimäärin 50-60g ja kakata ei kannata ainakaan ennen seuraavaa neuvolaa..... kyllä ne kaikkea keksii. Katsoin juuri kakkosen neuvolakortista, että oli saavuttanut lähtöpainon melkein 3 viikon iässä, vaikka sai pullostakin maitoa pari ekaa viikkoa ja koskaan ei seurattu tai kommentoitu painoa millään tavalla. Tällä pienellä neidillä on tosiaan ikää 11pv ja lähtöpainoon on ehkä noin 50g...

Kiitos ja anteeksi. Ensi viikolla taas ainakin kolmena päivänä neuvolaan, kun on kakkosen laajempi terveystarkastus kahtena päivänä ja pienimmän 2 viikon neuvola. Auta armias mitä tästä tulee.

Pippinen Myö käytetään Jekovitia ku se on vesipohjanen nii pitäs kai tulla vähemmän mahavaivoja :) Cuplatonit on kyl käytössä ollu ehkä noin viikon ajan ja pierua tuntuu pukkaavan ihan kiitettävästi.. :)
:fart005

Meillä ei ole vielä käytössä d-tipat kun tuota vatsaharmia on muutenkin riittämiin. Käytössä relatipat ja Disflatyl mutta silti itkettää paljon ja erityisesti ruoan jälkeen :(. D-tippoja on ostettuna Multitabsin tipat, katsotaan milloin uskaltaisi aloittaa. D-vitamiinin muoto kun pitäisi olla d3 ja jekovit on D2. Tietääkö kukaan onko olemassa vesipohjaisia d3 vitamiinitippoja?

Meillä on käytössä Orionin Biophilus +D3, kun sellainen neuvolasta saatiin. Siinä on d3-vitamiinin lisäksi maitohappobakteereita. Öljypohjainen, mutta mitään vatsavaivoja ei ole tullut. Cuplaton myös käytössä, kun jossain vaiheessa meinasi tulla ilmavaivoja. Raudastakaan ei näytä mitään kovin pahaa tulleen, ehkä vähä kipristää mahassa heti sen ottamisen jälkeen.

Tänään tuli kyllä eka vihreä "allergiakakka", luulen että neiti reagoi mun syömään kookos-inkiväärikanaan, jossa oli paljon currya ja tuoretta inkivääriä. Nyt pumppailen maidot viemäriin...

Meilläkin on nyt muutamana päivänä ollut kovasti ilmavaivoja. Soittelin neuvolaan ja suosittelivat D-vitamiinin rinnalle maitohappobakteeria. Me saatiin neuvolasta Devisol tipat ja tänään passitin miehen hakemaan apteekista relatipat. Noitten tippojen jälkeen on kyllä ostoslistalla jotku sellaset tipat, jossa on maitohappobakteeri mukana, niin ei tartte kahta antaa erikseen. Saa nähdä auttaako ilmavaivoihin, jos ei, niin täytynee kokeilla cuplatonia. Jotenkin vauvan mahakin on nyt toiminut huonommin, kun aiemman kolme kakkaa/päivä sijaan tänään ei oo kakkannut ollenkaan. Kurja kun toisella on ollut maha kipeä, mutta toivottavasti Relatipat tepsis.

Taas neuvolareissu takana, neidillä ikää 5 viikkoa ja risat.
Painoa 3645g (syntymäpaino 2375g)
Pituutta 51.6cm (46cm)

Nyt sovittiin, ettei ylimääräisiä käyntejä enää tarvita, kun neiti kasvaa niin hyvin. On itseasiassa jo melko saman kokoinen kuin kakkonen oli saman ikäisenä! Paino on jo aika samassa (kakkosen syntymäpaino noin 3kg) ja pituutta pikkusen vähemmän.

Tänään piti olla neuvolalääkäri ja mullakin jälkitarkastus, mutta lääkäri olikin sairastunut. Sinänsä mua ei haittaa ollenkaan, koska neidin lääkäri siirtyi ensi perjantaille ja silloin tarkastukset tekee lastenlääkäri. Itse sain maksusitoumuksen yksityiselle, eli saan sinne varata ajan. Sopii mulle, pääsen siis "kunnon" gynen tarkastukseen :).

Takaisin