Lasten ruokailut

Kirsikan tapaan teen kerran viikossa/kahdessa soseita valmiiksi pakkaseen. Lihat laitan erikseen.

Sormiruokaa: meillä ollaan maisteltu maissinaksuja, banaania, kurkkua, riisiä, keitettyä porkkanaa ja bataattia...

Tuolta oon bongannut vähän mallia:
http://kiintymysvanhemmuus.fi/pohdintoja/lapsenhoito/ravinto/sormiruokailu-kaytannossa/

Minkä merkkistä ruisleipää ootte antanut?

Tällä viikolla maistetaan lohta ja 4viljan puuroa.

 
Meillä kokeillaan nyt hetken olla ilman iltapuuroa, viime yö sujui nyt normaalisti yhdellä heräämisellä. Niin että syötin tytölle iltaruoan klo 18 ja sitten n.klo 21 iltavelli ja nukkui heräämättä 3 asti. Ihan luksusta muuten, mutta äiti ei sitten saanut unta ku vasta 01 aikoihin. Yöt ollu siis huonoja jo yli melkein 2viikkoa. Tosin nyt vasta toi nuhaki alkaa helpottaa, että tiedäsitten johtuuko edes puurosta, yöllinen levottomuus ja kun opittiin juuri ryömimäänki.

Olisin vaan kysellyt vinkkejä iltapalaksi puuron sijaan? Oletteko antanut muuta kuin puuroa? Mitä?

Tässä muuten yksi hyvä vispipuuron ohje,  vaikka välipalaksi, kokeilu mielessä tein:

1/2 L omenamehua
3/4 mannasuurimoita

Keitä mehu kiuhuvaksi ja lisää mannasuurimot. Keitä 10min. Jäähdytä kylmäksi ja vatkaa kuohkeaksi.

Oli tosi hyvää. Söin sitten itse. Tein tuon rainbown omenatäys mehuun, siinä ei ollut kuin hedelmän oma sokeri ja lisätty c-vitamiinia.Että uskaltaa antaa sitten pienellekin.
 
Olipa tuossa viime treffeillä tällaisesta asiasta puhe, niin laitanpa tänne listan:

Alle 1v vältettäviä ruokia:

Nitraattipitoiset kasvikset: lanttu, nauris, punajuuri, pinatti, kiinankaali, nokkonen
Juuresmehut
pienet varhaisperunat
Hedelmäsäilykkeet
Säilöntäaineita sisältävät mehut
Raparperi
Kuivatut herneet ja pavut
Sienet
Idut
Pähkinät, manteli, siemenet
Kaakao
Tee
Hunaja
Maksaruoat, maksamakkara
Suola
Makkarat ja juustot
Jäätelö, vanukkaat, ym. lisäainepitoiset ja maustetu maitovalmisteet
Aikuisten einekset,


http://www.nutriciababy.fi/ruokatietoa/ruokamatka/fi_FI/valtettavia/
 
Moi :)

Miten teiän muiden vauvat syö? Meillä ei neiti ole melkein kahteen viikkoon syönyt. Mikään sose ei kelpaa, ei edes ne mitkä ennen oli suurinta herkkua. Edes yhtä lusikallista ei saa menemään. Maissinaksuja kuitenkin syö. Ja soseitakin maistaa, mutta ei lusikasta. Alkaa keinot loppumaan, kun ei millään saa ruokaa menemään. Nyt muutama päivä mennyt niin, ettei ole lusikallistakaan syönyt. Ei tasaisia eikä rakeisia ruokia. Myöskään keitetty peruna tai porkkana ei sormiruokana kelpaa. Maitoa kyllä juo riittävästi ja veliä olen antanut iltaisin. Olen antanut lusikkaa ja ties mitä neidille käteen, mutta ei sekään enää auta. Painokäyräkin mennyt alaspäin, mutta ei kuulemma vielä aihetta huolestua. Sanottiin että kontrolloidaan paino 10kk iässä. Jotenkin turhauttavaa, kun ei mikään auta.
 
Minulla on semmonen mutu, että lapsille tulee tuommoisia kausia. Jos tyttö kuitenkin juo maitoa ja velliä, niin eiköhän se noilla pärjää siihen asti, kunnes ruoka taas alkaa maittaa...kannattaa varmaan tehdä kuitenkin niin, että tarjoat ruokaa normaaliin malliin ja jos ei maistu niin sitten ei maistu...
 
Takaisin
Top