Lasten ruokailut

Thilduska

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kopsasin tänne tuolta toisaalta hyvän keskustelun alun.. Toivottavasti ei haittaa ketään, kenen tekstiä lainasin...

Jänö:Haluisin päästä eroon noista kaupan purkkiherkuista joten olisko kellään mitään hyviä ohjeita hedelmäsoseiks? Banaania annoin sillon joskus alkuaikoina mut ei tuo enää suostu sitä syömään, olis helpoin.. Omenan kaveriksi joku ja pakkaseen valmiik mut mikä olis hyvä ku kokeilin yks päivä keitettyä omanaa ja muussasin banaanin sekaan ni ei menny.. Tästä ruoka-aiheesta voisin keskustella vaikka kuinka ja paljon.. Pitää kyllä kirjastossa käydä jos joku reseptikirja löytys!

Niin ja vinkkejä veden juottamiseen sekä nokkamuki harjoitteluun!! Nokkamukia vaan järsitään ja hörpyttäminen loppuu lyhyeen ku hoksaa että tuosta kupista tulee vaan pahaa vettä..

Meillä alkoi eilen itse-syönti-harjoittelut. Ei sitä tajuu ku vauva on niin pieni että sen pitäs kohta ite syödä :) No ensimmäiseksi puurolautanen suuhun...muutaman lusikallisen onnistui ite saamaan tuurilla suuhun..

Piia:jänö: mää oon NIIN laiska noitten herkkusoseiden teossa että musta ei oo kyllä siihen apua olleskaan =D=D

CF: Mä en nyt tiedä kuuluuko tää tänne, mut täällä tästä ruuasta nyt tunnutaan pulisevan eli ne jotka antaa muksuilleen puuroo niin neuvokaa idioottia.. Ostin tänään kaupasta ihan normaalia elovena kaurahiutaleita. Annatteko te niitä lapsille tarkotettuja puuroja vai ihan näitä aikuisillekkin sopivia? Ja jos aikuisille sopivia, niin teettekö puuron veteen vai korvikkeeseen? Minä oon ennen antanu muksuille tarkotettua kaurapuuroo, mut finanssikriisin takia vaihdoin tuohon "normaaliin" puuroon. emoticon

Piia:jänö: mää oon NIIN laiska noitten herkkusoseiden teossa että musta ei oo kyllä siihen apua olleskaan =D=D
Mää annan ihan normi kaurapuuroa, ei vaan herra suostunu syömään ihan niin isoina hiutaleina niin hiutaleet käytin tehosekottimessa ja nyt uppoaa :) Kysyin neuvolasta sillon kk sitte asiaa ja siellä sanottiin ettei sinänsä oo väliä antaako normihiutaleista vai niistä lapsille tehdyistä...

PojanÄiti: Jänö meillä on pakkasessa omena-päärynä-banaania. Mutta en ole keitellyt noita hedelmiä, sellasenaan vaan soseuttanut ja pakastanu. Myös kiivi sopii esim päärynän kanssa. Mä käytän tuota päärynää makeutensa vuoksi sellaisena yleispohjana johon voipi lisäillä asioita.
Ja kuin toimis tuore ananas,  -mango, persimon, omenoissakin löytyy montaa eri laatua ja makua tai pakaste marjat (kohtahan niitä alkaakin saamaan ihan tuoreinakin:D) Hinnassahan tämä tuntuu enempi (varsinkin jos jottain eksoottisempia hetelmiä soseuttaa) Mutta omasta mielestäni ihan väärtti :D
Ja eikös kohtapuoliin voi sitä juguakin sinne mukaan laittaa. Samoin puuroa niin tulee tuhdimpaa tavaraa.
Namiherkkuhetkiä sinne teille!!!
 
Niin siis jos täällä jatkettais, vaikka reseptien jakoo ja muuta vinkkiä syömiseen, sekä tietty niitä mieltä askaruttavia kysymyksiä emoticon

Meillä syödään tällä hetkellä sellaista puuroa missä on suunnilleen 1rkl vauva puuroa ja sitten loput tavallista isolla hiutaleella keitettyä elovenaa. Vauva puuroo lisään vielä siistä syystä, etten oo neidin vatsalle sopivaa korviketta vielä löytänyt ja kun tuo meidän vauvapuuro on ainakin rikastettu erilaisilla vitamiineilla, niin saapahan siitä sitten niitä. Meillä kun neiti ei kauheasti enää päivisin syö tissiä, niin pelkään, että ei myöskään saa riittävästi nestettä.

Kiitos PÄ tuosta sosevinkistä. Täytyypi kanssa kokeilla.

Haluaisin kanssa vähän niinku luopua noista kaupan sooseista, kun niissä on sitä tärkkelystä suuri osa annoksesta, mutta kun ei jaksais tehdä kaikkea itte. Nyt meillä syödään suunnilleen toinen ateria itsetehtyä, yleensä bataatti-porkkanaa kera lihapullan ja toinen sose sitten kaupasta ostettua. Eilen löysin sellaista Hipp-merkkistä luomupilttiä kaupasta, missä ainakin marjasoseessa oli 95% marjoja, kun tavallisilla merkeillä se tahtoo jäädä siihen 50% tai alle. Huonopuolihan tuossa on taas se kova hinta. Itsetehtynä tietty hedelmä soseet sais halvemmalla kanssa.

Voikos tuollaiselle vauvalle tehdä kaupan pakastemarjoista kiiseliä? Kun siinähän ne marjat kuitenkin tulisi samalla keitettyä ja kuolisi listeriat sun muut?

Ja todellakin odotan kovasti kesää, että saa suoraan puskasta poimia marjoja. Mulla on jo mansikan taimia itämässä, mutta ei siellä purkissa mitään elämää näy :DDemoticon


 
Niin siis jos täällä jatkettais, vaikka reseptien jakoo ja muuta vinkkiä syömiseen, sekä tietty niitä mieltä askaruttavia kysymyksiä emoticon

Meillä syödään tällä hetkellä sellaista puuroa missä on suunnilleen 1rkl vauva puuroa ja sitten loput tavallista isolla hiutaleella keitettyä elovenaa. Vauva puuroo lisään vielä siistä syystä, etten oo neidin vatsalle sopivaa korviketta vielä löytänyt ja kun tuo meidän vauvapuuro on ainakin rikastettu erilaisilla vitamiineilla, niin saapahan siitä sitten niitä. Meillä kun neiti ei kauheasti enää päivisin syö tissiä, niin pelkään, että ei myöskään saa riittävästi nestettä.

Kiitos PÄ tuosta sosevinkistä. Täytyypi kanssa kokeilla.

Haluaisin kanssa vähän niinku luopua noista kaupan sooseista, kun niissä on sitä tärkkelystä suuri osa annoksesta, mutta kun ei jaksais tehdä kaikkea itte. Nyt meillä syödään suunnilleen toinen ateria itsetehtyä, yleensä bataatti-porkkanaa kera lihapullan ja toinen sose sitten kaupasta ostettua. Eilen löysin sellaista Hipp-merkkistä luomupilttiä kaupasta, missä ainakin marjasoseessa oli 95% marjoja, kun tavallisilla merkeillä se tahtoo jäädä siihen 50% tai alle. Huonopuolihan tuossa on taas se kova hinta. Itsetehtynä tietty hedelmä soseet sais halvemmalla kanssa.

Voikos tuollaiselle vauvalle tehdä kaupan pakastemarjoista kiiseliä? Kun siinähän ne marjat kuitenkin tulisi samalla keitettyä ja kuolisi listeriat sun muut?

Ja todellakin odotan kovasti kesää, että saa suoraan puskasta poimia marjoja. Mulla on jo mansikan taimia itämässä, mutta ei siellä purkissa mitään elämää näy :DDemoticon


 
Tää onkin hyvä aihe. Aina sitä tulee mietittyä mitä sitä oikeen uutta vois kokeilla.

Sitten heti kysymys: Mikä ihan normi kaupan puuromerkki on ollut parasta teidän mielestä. Itse ostin Myllynparas pikakaurapuuroa ja siitä tuli kyllä ihan liisteriä, eikä oikeen neidille kelvannu. Meillä syödään ihan niitä vauvoille tarkoitettuja sileitä puuroja ja nyt ajaattelin, että olisi hyvä siirtyä jo karkeempaan ruokaan, kun tyttö täyttää jo huomenna 7kk.

Nyt ollaan kanssa maisteltu viikko kanaa ja viikko naudanlihaa ja ajattelin tehdä lihasosetta pakkaseen. Seuraavaksi otetaan possu ja sitten kala.

Olettteko itse tehny lihaa soseeksi pakkaseen? Mistä lihasta esim. jauhelihasta? Kokeilin tehdä broilerinjauhelihasta tälläsen soseen pakkaseen ja siitä tuli hieman karkeaa, mutta ihan hyvä niin.

-perunaa
- porkkanaa
- kukkakaalia
-kesäkurpistsaa
-muutama ananas rengas
-broilerinjauhelihaa

Ajattelin, että tekisin sitten lihaa erikseen niin siitä saa sitten yhdisteltyä kasvissoseeseen.

Hedelmäsoseet oon ostanu kaupasta, kun tulee halvemmaks, ku itse tekisin, mutta ajattelin silti kokeilla.

Kiva jos tänne laitettisiin eri reseptejä, nii saisi vaihtelua arkeen.emoticon
 
Mua sit taas ärsyttää kantaa niitä purkkeja edes takas, ekaks kaupasta ja sit kierrätykseen :)



Tehdäänkös se kiisseli perunajauhoista vai mites sen vois tehdä? Nyt vähän hävettää mut pakko kysyy ku miettii aina ettei vaan vääriä aineita anna lapselle. Paitsi että meillä syödään kaupan pussiluumuista tehtyä sosetta jossa on sit säilöntäaineita...



Entäs semmonen sitten ku on noita marjoja pakkasessa ja niissä on sokerikuorrutus:) Pitäskö vaan huuhdella sokeri pois ja laittaa esim puuroon.



Toi puuro hommeli menee meillä niin että ostin yhden paketin vauvapuuroa ja sit siirryttiin normijuttuihin. Me vaihdellaan puuroja, on ohra-, kaura- ja riisipuuroa. Ja nyt on kokeilussa neljänviljanpuuro. Aluks oli pelkkää kaurapuuroa mut neuvolassa sano että pitää vaihdella ja kokella muitakin ennen ku aletaan leipää syömään.



Minkälaisia määriä teillä syödään puuroa?

Meillä menee se paketin kyljessä oleva ohje mikropuurolle 1 annos. Hassua kun itekkin syö sen verran :)





 
Meillä menee puuroa niin, että laitan 0,5dl kuumaa vettä ja sit n.2rkl-> sitä valmis jauhetta, eli siitä tulee ehkä 1dl valmista puuroa ja sit reilu 2rkl hedelmäsosetta. Me ollaan syöty vasta kaura ja riisipuuroa, mut sit siirrytään normipuuroon, ku sadaan paketti ensin tyhjäks. Ja siitä sit kokeillaan erillaisia. Milloin muuten leipää sitten saa alkaa antaa?
 
  • 3 dl vettä
  • 2 rkl perunajauhoja
  • 2 dl marja tai hedelmäsosetta
  • (1-3 rkl sokeria, jos käytät happamia marjoja)
Kiisselin ohje, tosin itse voi soseuttaa hedelmää tai marjaa ja lisätä joukkoon.

 
Meillä on tähän asti syöty vaan kaurapuuroa, mutta täytynee nyt sitten maistaa muutakin. Mannapuuroa tarjosin kerran, mutta eipä se maistunut neidille, kun meillä ei oikein tykätä makeesta (ihme ja kumma, kun raskausaikana tuli kuitenkin vedettyä suklaata yks jos toinenkin pala.

Käytän Elovenan tai myllynparas kaurahiutaleita, ostan aina 2kg säkin kerralla, kun meillä kaikki syö nyt sitä puuroa melkein aina aamuin illoin, niin sitä menee :D

Keitän pussi ohjeen mukaan puuron siten, että laitan hiukkasen vähemmän hiutaleita mitä nestettä pitäis. Sitten otan n. 1dl normipuuroa neidin kippoon, lisään siihen sen 1rkl vauvapuuroa ja sitten lisään vielä nestettä, että puurosta tulee sopivan juoksevaa. Kokonaismäärä meillä siis taitaa olla n. 2dl.

No ni ja myöhemmin lisää.
 
Tere!

Miä kanssa tein jossakin vaiheessa paljon soseita, nyt se on jääny vähemmälle, ku mulla niin pieni ja täysi pakastin, ettei mahu ennen ku noi käytetään tuolta. Olen tehnyt noita lihasoseita enimmäkseen, välillä banaanisosettakin.
Energia ei vaan tunnu riittävän noihin kaikkien soseiden valmistamiseen :D
Välillä väsyneinä päivinä otan purkkiruokaa ja hedelmäsoseet siis syötän purkista melkein aina.
Ehkä kesällä teen marjasoseita, ku pääsen marjastamaan!

Karjalanpaistista tykätään täällä, omatekonen broilerikasvissose on myös herkkua!
Jauhelisose menee just ja just ;D

Puurot, tosi harvoin niitä purnukkapuuroja täällä syödään.
Kun aloitin puurot niin muutama päivä mentiin niillä purnukoilla, mutta ku aloin tutkia niiden sisältöä, niin aloitettiin sitten Elovenaa syömään vaan.
Elovenan sekaan laita Nannia, koska multa ei taida tulla ylimäärästä maitoa.. Vieläkin imetän, varmasti sinne vuoteen asti, koska se on minulle, sekä pojalle paras ratkaisu ja kun tuota maitoa tulee hyvin :)
Puurojauhe oli minusta kamalaa rahastusta :D Sillä mentiin pari viikkoa jossakin vaiheessa..

Väsyttää, ei jaksa enempää ajatella tai jutskta..
 
Heh! meillä on alotettu nyt vasta kunnolla puuron syönti oikeestaan tällä viikolla mutta leipäpalasia (ruisleipää sekä pinetä pyöreää näkkäriä) oon antanu jo pari viikkoa sillon tällön nakerrettavaksi että on hampaillakin tekemistä ja saa samalla helpotusta kutiaviin ikeniin.

Puurona tällä hetkellä kaurapuuro, rainbowlta. Oon vaan pienentäny hiutaleet tehosekottimessa näin aluksi vähän pienemmäksi ja tarpeeksi vettä niin hyvin uppoaa, ja kieltämäti teen kyllä puuron yleensä veteen ensin ja lisään maitoa jälkijunassa. jos rupeaa nyt sitte näyttämään ettei maitoa uppoa tarpeeksi niin pitääpi tehä kokonaan maitoon...

Soseiden määrä lähtee nyt kasvuun neuvolan "käskystä" :)
 
Heippa!

Ma olen tahan mennessa tehnyt suurimman osan soseista ite. (Meilla ei viela montaa lajia syoda. emoticon ) Kuivatuista luumuista keittelin sosetta ja hurautin sileaksi sauvasekoittimella. Niihin sai lisata ihan kunnolla vetta. Paarynasta tein myos; veden kanssa kannattaa olla varovainen siina, tuli melkein liian juokevaa. Viimeksi tein maissisosetta pakastemaisseista.

Taalla on ympari vuoden tarjolla tuoreita marjoja yms. Niista ois tarkoitus teha sosoita tulevaisuudessa. Purkkina ois tarkoitus harjoitella muut vahan oudommat. ettei tuu vaarin valmistettua. Sailykehedelmiahan ei suositella alle vuoden ikaiselle ruuan raaka-aineeksi.

Kasviksista olen tehny bataattia ja porkanaa. Mietin perunan pakastamista. Yksinhan sita ei oo hyva pakastaa, niin milla suhteella olette laittaneet sinne muita aineksia sekaan?

Ihmettelin taalla muuten valmiita purkkiruokia. Taallla on mm. tarjolla peruna-pinaattia 6kk ikaiselle. Suomessa ei suositella pinaatin antamista alle vuoden ikaiselle emoticon

 
Nopeesti tuohon perunaan:
mä lämpimösti suosittelen luomumuusin ostamista pakkasesta- siinä ei ole kuin luomuperunaa ja saat jut sen verran kun haluat/ruokailu. 100% vastine rahalle.

Puuroja- meillä syödään ihan normi 4viljan puuroa/kaurapuuroa ja toki joskus noista jauheista- niistä kun saa vellin niin kätevästi, jos alkaa näyttää siltä ettei pieni  jaksa istuen syödä.

Hedelmistä- mä olen taas ajatellut, että noi kaupan on kivaa vaihtelua ja muuten pyrin antamaan hedelmiä ihan paloina- siinä toisen kivä touhuilla mukana ruokailuissa, kun on edessä banaania/omenaa/päärynää/kurkkua (joo- ei ole hedelmä).
Meillä ainakin hampaat kutittaa niin paljon, että toinen ihan innolla järsii käteen sopivia paloja- toki ovat pehmeitä, että saa ne muussatuksi.
On sotkuista, mutta tiedän, että "maksaa" vaivan, kun antaa lapsen mahdollisimman oma-aloitteisesti tutustua ruokiin- ja omalla tavalla.
Ai kaamee, ku mua naurattaa, kun siisteysintoinen mieheni järkyttyneenä seuraa tyttärensä ruokailua, jossa riisit ja parsakaalit saa kyytiä :-D

Sellaisen näkökannan haluaisin ottaa esille, että ei ne tärkkelykset niiiiin kamalan pahoja ole, kun ovat osana hyvää ruokavaliota..Kokonaisuus ratkaisee ja ainakin meillä aika on yksi iso tekijä ruokahommissa- toisina päivinä on pakko tuunata eineksistä jotain ja antaa purkista pienellekkin.

 
Täällä laiska äiti, joka syöttää lapselleen (lähes) aina valmiita purkkiruokia emoticon Alussa tein ite kyl soseita, joita sit mixailin valmiiden purkkiruokien kaa, mutta tuokin vähäinen kotiruoka on jääny ties minne emoticon Noi piltit ja bonat vaan on nii helppoja emoticon

Toivottavasti tää keskustelu saa taas mut innostuun tekeen ite jotain ruokia.

Toi henulin kiisseli ohje jo vähän "sytytti" nii ja se broilerisosejuttu myös ! :D Joten kiitos henuli! emoticon


Me ollaan aloiteltu sormiruokailunharjoittelu maissinaksuilla. Välissä naksu löytää suuhun, välissä lattialle, päähän, korvaan ja jos vaikka minne :) Ja ku ne vielä tarttuvia/tahmaavia, nii voe sitä sotkua emoticon (Täälläki mies ihan kauhuissaan siitä sotkusta emoticon )Kurkkuakin ollaan vähä itse omatoimisesti maisteltu.


Tää nyt ei kuulu aiheeseen, mutta laitampa tähän ku en tuonne muualle enää kerkee kirjotteleen --> meillä kontattiin eilen ekan kerran!!emoticon  Pääs noin metrin matkan pisimmillään, jonka jälkeen tyyli vaihtui ryömimiseen, joka vielä toistaiseksi se nopeampi tapa liikkua. Nii ja osaa melkein nostaa itsesnä istumaankin! emoticon

Semmosta tämmöstä. Nyt täytyypi taas rientää.. moroo! :)



 
Maru: Täällä toinen laiska äiti. Alussa minäkin tein kaikki soseet itse mut nykyään menee melkein kaikki kaupan valmispurkeista. Se on niin helppoa ja se soseen koostumus on meidän poitsulle hyvää. Ei meinaa äitin paukkuiset pöperöt enää kelvata. Mekin ollaan maissinaksuilla vähän harjoiteltu sormiruokailua. Nyt on aloitettu syöttötuolissa istumisen harjoittelu ja kun istuminen sujuu niin aijon myöskin alkaa tarjoamaan enemmälti tuota sormiruokaa. Poika on todella kiinnostunut syömisestä ja luulen että kun vielä vähän tulee ikää niin toi sormiruokailu on meidän juttu. Mummo sitä tosin meillä kauhisteli. emoticon

Vau:n keskusteluissa on tuo vauvan ruokailuosio, siellä on mun mielestä hyviä keskusteluja ja vinkkejä. Siellä on mm. keskustelu, jossa on paljon ohjeita erilaisten soseiden tekoon. Siellä myös mun mielestä hyviä ruokaohjeita koko perheelle ja niistä voi sitten ennen suolan laittoa erottaa vauvan ruokaa. Tässä linkki keskusteluun (jos osaan laittaa ja jos toimii).  http://www.vau.fi/Community/Forum/Room/Topic/?topicId=2958
 
Noi maissinaksut on ihan äidin pelastus. Mekin alotettiin niistä  ja ne on Eevin suurta herkkua, heti kun näkeekin pussin niin ollaan jo käsi ojossa odottamassa. Meillä on niin kipakka tyttö, että noita on hyvä antaa ennen ruokailuu, että ei heti hermostuisi. Ja hirvee sotku tulee joka kerta.

Sormiruokailusta sen verran, että milloin se ois hyvä muuten aloittaa? Kun kerran kävi niin köpelösti, että annoin bataattia sormiruokailtavaks, ja tais tyttö ottaa isomman palan suuhunsa (oli siis ihan pehmetä ja helposti mössättävää) niin eiköhän oksennus lentäny kaaressa, kun meni pala nialastavaks. Siinä vähän äiti säikähti, mutta onneks istu syöttötuolissa ja kaikki meni pitkin lattioita. Toisen kerran kävi niin että annoin ihan pieniä murusia ruisleipää ihan vähän ja sama homma. Kaikki kakottiin ulos oksun kera.

Hampaitakin on jo 8kpl, että luulisi et olisi mukava jotain niilläkin jykertää.
 
Sormiruokailu tai palojen antaminen- ei kait tuohon ole muuta kuin kokeilu vaihtoehtona..
mä annoin silloin, kun näytti että toinen osaa kielellä venkslata suussa sitä tavaraa.. en kyllä yhtään muista minkä ikäinen toinen oli.
Ja sitten semmoinen juttu, että on varmaankin yksilöllistä tuo, miten rakeista ruokaa pienenä syövät- mulla kun toi esikoinen alkoi vasta vuoden iässä syömään normaaleja määriä, normaalin kokoisia paloja. - sitä ennen sileeksi soseeksi se vähäinen määrä, mitä suostui syömään.
 
Sitä mäkin oon aatellu, että on vissiin aika yksilöllistä toi syöminenkin. Osataan täällä jo hyvin syödä ja vensklata kielellä, mut sit ku se pala pitäis nielasta ja nielastaan, nii tulee kauhee yökkö. Eli nyt aletaan vaan ottaa rakeisempaa ruokaa mukaan ja totulellaan ensin siihen.

 
Meillä teen itse pakastimeen soseita....viikon/kahden viikoin välein teen vähän isomman satsin ja pakastan pilttipurkeisssa. Pääasiassa teen kasvissoseita ja liha erikseen sitten sekaan sulatusvaiheessa, mutta joitain lihasoseitakin valmiina on tehtynä. Nyt pakastimesta löytyy 5 erilaista sosetta+jääpalakuutioissa jotain yksittäisiä niin saan perunan sekaan sitten sekoittaa kun sitä perunaa tulee keitettyä. Kaupan soseet menee myös, yleensä reissussa kaupan ja välillä toinen ateria myös kotona ollessa on kaupan omaa. Hedelmäsoseet on ihan kaupasta vain pääasiassa, banaania tai omena/päärynä raastetta välillä sekoitan puuron sekaan tai mansikoita soseutan kohmeisina niin sekin maistuu puuron kanssa(itse kerättyjä ja pakastettuja joissa vähän sokeria joten en osaa sanoa noista kaupan pakastemarjoista mitään jotta kuinka niitä saa käyttää). Olen nyt innostunut tekemään enemmän itse soseita kuin ensimmäisen aikana...ja ehkä pääsyy on sekin, että tulee paljon halvemmaksi tehdä itse kuin ostaa kaikki valmiina kun kuitenki noita kasviksia tuleee kotiin muutenki ostettua itselle niin samaoista tekee sitten pojan soseet.
Laittakaa soseohjeita tänne jos teillä on jotain hyviä, joku makaroni/pasta ohje olisi kiva seuraavaksi kokeilla.

Puuroista meillä menee kaikkea mahdollista ja ihan normihiutaleista, puurot on pojan lemppari juttu ja nyt olenkin huomannut että keitän liian pienen annoksen kerralla kun söisi enemmän varsinkin iltaisin.

Sormiruokaa olen tarjonnut heti kun alkoi istumaan syöttötuolissa mutta ei ole oikein innostunut asiasta vielä....näkkäri löytyy useimmiten lattailta ja maissinaksuista ei piitata.
 
Meillä syödään kaupan soseita. Suurinta herkkua on peruna-parsakaali. Hedelmäsoseita ei suostuisi syömään ollenkaan. Muutama lusikallinen kuitenkin maistetaan päivittäin. Kaurapuurosta myös tykätään. Lihasoseita menee vaihtelevasti. Itse kokeilin kerran tehdä kasvissoseita, mutta tyttö vain yökkäili. Ilmeisesti ei ollut kovin hyvää emoticon  Banaania neiti tykkää maistaa ihan "kokonaisena". Soseena taas sekään ei maistu. Meillä muutenkin ollut hieman vaikeuksia ruokailun kanssa.Välillä kun on päiviä tai jopa viikko, ettei suu aukea ollenkaan. Eikä väliä mitä ruokaa tarjoaa. Nyt taas näyttää hieman paremmalta :) Maidon määrä meillä myös mietityttää. Joinain päivinä ei kyllä varmasti tule 6dl täyteen jos syö paremmin soseita. Ja neiti ei suostu syömään maitoon tehtyä puuroa, vaikka ei luulisi olevan kiinni siitä ettei ole siihen makuun tottunut, kun alusta asti menty korvikkeella.
 
Näitä on meillä pakkasessa:

Kukkakaali-peruna-lohi (kukkis-peruna suhteessa puolet/puolet)

porkkana-kesäkurpitsa-täysjyväpasta-lohi.

bataatti-pasta-muna

maissi-parsa-pasta-muna

ja sitten se hetelmä sose.

ensikerralla laitetaan soijatuotteita kasvisten, riisin, pastan, sekaan.

Otavalle en ajatellut lihaa antaa kun eivät muutkaan sitä kotona syö. Totutan ehkä tarha-ikään mennessä ettei siellä tartte erikoisruokia harrastaa.

Sormiruoka: meillä edelleenkin imeskellään ja kuolataan niitä ruokia, eli ei sillain sormin syödä, maistellaan vaan. Eriherkullisia on kurkku, porkkana, maissinaksut ja ruisleipä (sellainen tosikovaleipä, Esim jälkkäripalat)

 
Takaisin
Top