Lasten pieni ikäero

Moi. Meille kans pienellä ikäerolla tulossa.
Tää marraskuinen kun tulee niin on kolme alle 4vuotiasta :D
Esikoisella ja toisella on ikäeroa 1v8kk ja toiselle ja kolmannelle tulee 1v9kk
Vähän kans meinaa jännittää miten tulee menemään..
Esikoisella on kova uhma menossa ja saa nähdä paheneeko vaan :D
Tytöt ovat kolmosen syntyessä noin 3v5kk ja tosiaan toinen sen 1v9kk.
 
Mua jännittää ihan kamalasti!!! Miten kaikki menee kahen pienen kanssa :woot:

En tiiä auttaako yhtään mutta vaihtoehtoja ei oo muuta kuin pärjätä. Ja kyllähän sitä pärjää! :) Kyllä sitä oppii siinä uuden arjen puitteissa hoitamaan kaksi pientä ja miestä vaan avuksi myös! Älkää tehkö sitä virhettä, että esimerkiksi tarvitsee aina äidin olla laittamassa lapsia nukkumaan tms, se on musta kuluttavaa jos ei oikeesti voi luottaa puolisoonsa/lasten isään että sekin osaa kyllä hoitaa niitä lapsia ihan yhtä lailla. Mulla esimerkiksi kaverin on siis oltava kasin maissa kotona iltaisin laittamassa lasta nukkumaan vaikka lapsi siis vajaa 3v. Tosi kiva lähtee iltaa viettämään, kun kasilta pitää olla takas kotona ja harvoin oman lähipiirini äidit missään käy edes niin jos ei sentään kotiintuloaikaa olisi...
 
Heips! Me saatiin kolme ensimmäistä 2,5v sisään. Hyvin sitä pärjää kun ei vaihtoehtoja ole ;) Mun mielestä ei edes ollut rankkaa, Tottakai välillä vitutti ja väsytti mut en sitä rankaksi kutsuisi. Jos jotain vinkkejä voin antaa niin rutiinit ja rytmit kuntoon. Tutit ja tuttipullo pois ennen vauvan syntymää ja nukkumiset kuntoon. Helpottaa huomattavasti kun ei tarvii säätää! Vaikka tuo meidän kolmas tulikin hieman yllätyksenä en meidän trioa ikinä vaihtaisi pois. Lapsilla on niin paljon seuraa toisistaan, tukea ja turvaa, jota ei saa muilta kun sisaruksilta.
Nyt odotetaan neljättä ja sen syntyessä, jos kaikki menee hyvin, on isoveli just täyttänyt 6v ja siskot 4,5v ja 3,5v.
 
Miilo, hauska oli lukea tuo sun teksti, kun se oli ihan kuin omasta suusta tullut :) Meille tulee viides kun esikoinen on 6v 2kk ja muut siihen väliin :happy:. Itsekään en päivääkään vaihtaisi pois,kaikki niin rakkaita ja tärkeitä. Meilläkin vaikka vilinää ja vilskettä riittää, niin en minäkään arkea rankaksi kutsuisi. Juurikin nuo mainitsemasi rutiinit ja rytmit tekee arjesta sujuvaa ja helppoa. Tsemppiä kaikille, hyvin se menee.
 
Täällä ollaan ! :) meille tulossa 1,4kk ikäerolla. kyllä se vähän jännittää, mut haluan luottaa et kaikki menee omalla painollaan :) aika menävä veijari nyt meillä tämä et jos toinen ois rauhallisempi :D toivossa hyvä elää
 
Meillä olisi kolmas tulossa. Jos tästä tulee vauva, kakkosen ja kolmosen välille tulisi n.1v 7kk ikäeroa, esikoinen olisi marraskuussa 5v3kk. Olen ollut kahden ekan ikäeroon tosi tyytyväinen, kun esikoisesta on oikeasti paljon apua kun on lisäsilmät ja -kädet. Ja on tosi kiltti veljelleen ja osaa hienosti pitää pienet tavarat turvassa jne. Nyt kyllä paljon mietityttää tuleva. Mutta kyllä nämä jutut saa uskomaan että tästä selvitään! (Mikäli tästä raskausajan paniikista selvitään.)
 
Aloin oikein muisteleen millaista se aika oli kun lapset ihan pieniä pienellä ikäerolla. Ei siitä ainakaan traumoja jäänyt Ensin sain kolme lasta 2v välein. Muistan kuinka toista odottaessani hetken kaduin kuinka kaikki muuttuu ja kuinka esikoisen elämä myllertyy kun tulee vauva. Kaikki meni kuitenkin hyvin vaikka vauva olikin kova itkemään. Esikoinen ja kolmas itse rauhallisuuksia. Sitten oli 7v tauko ja tuli toinen kolmen sarja. Tälläkertaa 1.5v välein. Vanhin 3v1kk kun kolmas syntyi. Keskimmäinen tälläkin kertaa kovempi itkemään ja vaatimaan. Kaikki kääntyy automaattisesti luonnolliseksi ja pelko pärjäämisestä väistyy uskokaa pois Pinnasänkyä tai syöttötuolia ei talossa ole koskaan ollut useampaa kun yksi. Kaikki kuusi lasta on siirtynyt lasten sänkyyn puolitoista vuotiaina. Nyt pari vanhinta jo asuu pois kotoa, kuopus 5v ja vielä yksi tulokas LA 12.11
 
Meillä ei erityisen pieni ikäero ole tulossa, mutta alle 2v kuitenkin, esikoinen on nyt 1v3kk ja olisi kakkosen syntyessä 1v10kk. Toista lasta alettiin toivoa vuosi sitten, nyt olen tavallaan tyytyväinen että kierto ei heti käynnistynyt, olisi vaikea kuvitella tähän nyt pientä vauvaa lisäksi. Toisaalta samoilla silmillä olisi mennyt valvominen toisenkin kanssa :grin Esikoinen ei vielä nuku täysiä öitä, paras yö ollut joskus vain 2 herätystä... nyt n. 3 herätystä/yö. Pojan yöheräilyyn varmaan auttaisi imetyksen lopetus, nyt yritänkin ainakii vähentää kun imetys on alkanu sattua uuden raskauden myötä. Ois kiva ees hetki nukkuu kunnolla ennen uuden valvottajan syntymistä...

Tällä hetkellä hieman haastavia nää päivät tuon tehopakkauksen kanssa, toinen jaksaa touhuta aamusta iltaan kun äiti vaan mielellään nukkuis :dead: Onneks nukkuu 2-4 tunnin päiväunia ni äiti saa hetken levätä, täytyy varmaan opetella nukkumaan päiväunia itekkii.
 
Meillä ei nyt ole tulossa mitenkään pienellä ikäerolla, mutta kokemusta löytyy aiempien lasten kohdalta. Ykkösen ja kakkosen ikäero 1v1pvä ja kolmosen ja nelosen ikäero 10kk5pvä. Kaikki oli nelosen synnyttyä alle 4v. Kyllä kai me ihan hyvin pärjättiin, aika on varmaan jo kullannut muistoja...
Nelosen ja vitosen välillä yli 3 vuotta, niin vauva aika tuntui kyllä tosi helpolta.
 
Millanen ikäero viimesimpään teillä liljankukkanen on nyt tulossa? kuudeshan tämä on? Mites kakkosen ja kolmosen ikäero? Kuulostaa hurjalta mut kai sitä ihminen selviää melkein mistä vaan kun on pakko selvitä :)
 
IceQueen, nyt olis tulossa noin 2,5v ikäero. Joo kuudes olisi tulossa. Kakkosen ja kolmosen ikäero n.1,5 v, oli kyllä jo paljon helpompi mitä 1v ikäero.

Pienessä ikäerossa parhaita puolia tietenkin kun lapset kasvaa, niin paljon yhteisiä leikkejä. Mutta toki myös paljon tulee riitojakin.. Paljon porukassa touhuavat, niin ehtii äitikin välillä huilata =)

Ja mies on todella paljon osallistunut lastenhoitoon ja kotitöihin. Ei varmaan muuten tällaista katrasta olisi. Vauvan yösyöttöihinkin (tuttipullosta) on osallistunut kiitettävästi ja välillä jos on huomannu että oon ollu tosi väsynyt, niin oon saanu nukkua koko yön heräämättä =)
 
Muokattu viimeksi:
Hei! Itselläni kokemusta lasten erittäin pienestä ikäerosta. Minulla on kaksi poikaa joilla ikäeroa reilu 10kk. Tällä hetkellä esikoinen on 1v9kk ja kuopus 10kk. Jokaisella vanhemmalla voimavarat yksilölliset ja onneksi mieheni kanssa arki sujunut hyvin pienokaisten kanssa ja lapsista leikkiseuraa toisillensa. Ja voivatpa samana vuonna syntyneinä mennä tulevaisuudessa samalle luokalle koulun aloittaessa :) toki ajoittain univelkaa ollut kun toiset yöt valvotuttavat enemmän mutta etenkin alun kuopuksen koliikkivaiheen jälkeen arkeen saatu hyvä rytmi enkä vaihtaisi päivääkään pois, tsemppiä kaikille joiden lapsilla pieni ikäero! :)
 
Takaisin
Top