Lasten pieni ikäero

Samaa mieltä Ellukkaisen kanssa,itsekään ei hankittu toista pinnasänkyä tai syöttötuolia. Yksi vuotias nukkui lasten sängyssä,joka oli kiinni meidän sängyssä,ettei päässyt putoamaan. Ja nopeadti oppi laskeutumaan peppu edellä alas ja hyvin toimi järjestely näin. Meillä vauva söi alkuun sitterissä,kun aloitettiin kiinteät ruoat. Sitten kun osasi istua ja siirtyi syöttötuoliin niin esikoinen istui jo juniori tuolissa,koska kiipeili jo pois syöttötuolista itse. Itsellä tuli ostettua myös paljon turhaa,jota ajatteli tarvitsevansa kun pienellä ikäerolla lapset. Mm. Kantoreppu jäi meillä tosi vähälle käytölle. Tuplavaunut ostettiin ja ne oli hyvä ostos,käytössä edelleen. Esikoinen käveli itse pieniä matkoja ja kun voimat loppui niin helppo ottaa vaunuihin istumaan,hyvin viihtyi :)
 
Meillä myös päiväkodissa hoitajat ihan nauravat meidän pienelle dynamic duolle. Koko ajan ovat yhdessä ja heillä on ihan superyhteys toisiinsa. Alkuun heidät laitettiin eri ryhmiin, kun ajattelin, että pari tuntia päivässä erossa toisesta voi tehdä hyvää. Isompi kuitenkin itki kaikki iltapäivät pienemmän perään ja vietti pienten puolella ajan päiväunista eteenpäin joten sai lopulta kokonaan siirron sinne. Nyt pärjäävät jo eri ryhmissä :):)
Guess89, meillä poikien ikäero oli tasan 1v6kk ja meillä ei ostettu myöskään mitään tuplana. Opetettiin isompaa nukkumaan pikkuhiljaa päiväunia isojen poikien sängyssä ja vauvan syntyessä nukkui jo yötkin siinä.
Meillä oli tuplavaunut, koska isompi on mukavuuden haluinen (lue laiska) ja tykkäsi olla vaunuissa. Isompi nukkui myös 3 vuoden ikään asti päiväunet vaunuissa mikä helpotti omaa työtä paljon. Molemmat tsippasi heti kun vaunut lähti liikkeelle. Jossain vaiheessa myös seisomalauta oli käytössä, jota käyttikin pääasiassa pienempi pojista. Isompi edelleen mieluummin istui :wink
 
Itseäni mietityttää tässä vaiheessa eniten se, että miten onnistuu juuri kunnolla liikkumaan lähteneen esikoisen vahtiminen, kun /jos pitää olla vessanpönttöä halailemassa vähän väliä. Ei tosiaan ole tälläkään kertaa mitään aamupahoinvointia vaan 24/7. :-P
 
TheRoad sun pitää ottaa sankko kouraan :) itse olin joulun aikaan kipeänä ja oksensin kaksi päivää,niin mulla oli sankko koko ajan siinä hollilla,että sai heittää satsit sinne. Pienin ei vielä silloin ryöminyt niin sai kokp ajan vahtia ettei isommat polje jalkoihin.
 
Heissan! Toissapäivänä sain kaks viivaa testiin ja nyt selvinnyt pienestä alkujärkytyksestä.. Esikoinen nyt (vasta) 8,5kk :) Jos nyt kaikki menee hyvin niin lasten välille tulee ikäeroa n.1,5 vuotta :)
Käytännön asiat on mietityttänyt mut yllä olevista viesteistä päätellen eiköhän tästä selvitä :grin
 
Tää onkin mainio aihe, valaa uskoa omaankin pärjäämiseen! Meillä ikäeroksi tulossa 1v8kk. Tuntui aluksi ihan kauhean pienelle, mutta nyt kun on muutaman päivän ehtinyt asiaa sulatella niin oikeastaan onkin aika ihanaa että lapsilla on lähes samanikäinen sisarus kotona. Itsellä on lähemmäs kymmenen vuotta eroa pikkuveljeen, ehkä siksi en ole koskaan ajatellutkaan tekeväni omia muksuja näin lähekkäin.
Hyviä vinkkejä täällä onkin jo paljon, ihan totta että esikoinen voi varmaan käyttää ensi talvena jo juniorituolia ja lastensänkyä, hillitsen siis osteluhimoni kunnes näkee tilanteen.
Sisarusrattaita en aio ostaa, koiranlenkitykset ja pikku kauppareissut ajattelin hoitaa kantoliina/ matkarattaat -kombinaatiolla ja vaunuihin voisi hommata seisomalaudan.
 
Meillä ei ollut koskaan edes sellaista "lasten-/juniorisänkyä". Meidän esikoinen sai itselleen suoraan täysikokoisen kerrossängyn :nailbiting: näyttihän se ihan pienenpieneltä siellä, mutta tuolla nuo nyt tuhisee kyseisessä sängyssä tyytyväisinä. Oon kyllä ollu ihan tyytyväinen päätökseen vaikka olikin aika hurjaa laittaa isompi alasängystä yläsänkyyn tasan 3vuotiaana, kun pienempi muutti alavuoteelle. Pojasta se on ollut vaan mahtavaa ja hän on olevinaan niiiiiiin iso ja rohkea ❤️
 
Ihanaa MarSka ja Lopsis että tekin tulitte tänne keskusteluun mukaan! Mulla on jo niin paljon levollisempi mieli kun tiedän etten ole maailman ainoa äiti tässä tilanteessa ja jännityksen kanssa, että miten kaikki menee ja miten jaksetaan :) Ja Lopsis, meillä siis todella samanikäiset pienet, muutaman viikon ikäerolla koska meidän pikkutyyppi nyt 9kk!! Ethän sattunut kesäkuisissa 2015 olemaan myös mukana? :D Laskujeni mukaan teidänkin pieni saattoi syntyä kesäkuussa!

Ja ihan mahtavia konkreettisia vinkkejä arkeen kaikki nämä sänky- ja syöttötuoliasiat! Itsekin olen ajatellut että ensikuukaudet vastasyntynyt kulkee mukana kantoliinassa, ainakin esikoinen viihtyi tosi hyvin ja siinä sai itsekin kädet vapaana touhuta kaikenlaista.

Miten teillä muilla esikoiset nukkuvat? Se on ehkä ainoa asia, joka vähän helpottaa huoltani tulevasta, että meillä esikoinen nukkuu pääsääntöisesti hyvin, eli yöllisiä herätyksiä ei nykyään enää usein ole, mutta aamuherätykset ovat kyllä aikaisia :( Jos kakkonen valvottaa ja sitten pitäisi aamuvarhain (klo 6-7) olla esikoisen kanssa aamupuuhissa ja leikkimässä, niin kyllähän se aika raskaalta yhdistelmästä kuulostaa :/ Toisaalta, aina kun huoli valtaa niin yritän ajatella, että esikoisen kanssa väsymystä varmasti pahensi valvomisen lisäksi kaiken uuden opettelu, yleinen hermoilu ja ylipäätään uusi elämäntilanne ja vanhemmaksi kasvamisen ihana kipeys, kun sitä oli aika ajoin niin epävarma itsestään ja kyvystä ymmärtää vauvan tarpeita ja itkuja.

Mulla on plussan jälkeen ollut todella vaihtelevia mielialoja, mutta tänään taas toiveikas olo. :) Hyvin se menee!! Osasyynä fiilikseen varmaan sekin, että tulin heti aamun alkajaisiksi lukemaan täältä rohkaisevia juttuja! Kiitos!
 
Momwoc, meillä toi eka siis täytti just vuoden ja on helmikuun lopussa syntynyt, eikös teillä tule vaan 1v6kk eroa? Meillä typy saattaa ehtiä 1v9kk ikään mut tuskin, se vaatisi että tällä kertaa menisi pari viikkoa yli ja eka tuli 38+1.
Esikoinen on tähän ikään mennessä nukkunut kaksi yötä kokonaan...tää on yksi niistä asioista mikä hiukan hirvittää. Mut on tässä vielä aikaa ja tuin nukkuminen ehtii parantua moneen kertaan, eikö niin?!?
 
Meillä nuorin nyt 11kk alkoi nukkua yönsä kokonaan,kun imetys loppui kokonaan,eli sen jälkeen kun plussasin. Oli vissiin tottunut,kun illalla nukahti tissille niin yöllä hereillä käydessään heti alkoi tissin perään kitisemään. Meillä vauvat ovat olleet suht tyytyväisiä,ettei paljon yöllä ole huutaneet. Kakkosen aikaan yritin vauvana nukuttaa pinnasänkyyn niin silloin oli työläs nukuttaa vauva sänkyyn. Otin sitten viereen nukkumaan niin johan yötkin parani. Kolmonen ja nelonen nukkyeet vieressä n. 10kk ikäisiksi asti. Ja kuten jo tuolla aikaiaemmin kirjoitin niin meillä ainakin selkeä päivärytmi ja rutiinit ovat tehneet arjesta todella helppoa. Nukutaan ja syödään ja ulkoillaan tiettyinä aikoina,niin vauvat yllättävän pian tulleet samaan rytmiin. Hyvin se kaikilla menee,välillä voi väsyttää mutta se on ihan normaalia :)
 
Hups, totta, se olikin MarSka jonka kanssa meillä taitaa olla samanikäiset pienet! :D

Ja uskon kyllä todellakin että 9kk aikana tässä ehtii tapahtua vaikka mitä muutoksia, unet voi parantua ja toisaalta taas moni muu hankaloitua! Heh.

Ihanaa Vimpa,että niin rennosti kirjoitat vauva-ajasta, tässä tulee itsellekin rennompi olo kaikesta tulevasta ;)
 
momwoc, heinäkuisessa olin :grin mut tyttö otti ennekkoa ja syntyi kesäkuussa.

Onneks tyttö nukkuu nykyään 21-06, sit vähän maitoa ja unet jatkuu 8-9 asti.. Paitsi että tuokin tuntuu nyt vielä liian aikaselta.. vois vissii ite nukkua kellon ympäri :hilarious:
 
Täällä joukkoon ilmottautuu nyt 1v 3kk ikäisen suuritarpeisen pojan äiti. Hiukan jänskättää mitä tuleman pitää! Meillä viihdytään sylissä tosi paljon ja nukutaan huonosti. Tai no nyt on menty 1-2 kahdella yöheräämisellä aiempaan 3-4 heräämiseen. Tänään käytiin pojan neuvolassa ja mainitsin tätille uudesta tulokkaasta, niin täti kysyi "oliko tämä yllätys vai vahinko?" :D noh... toivottu tapaus kyllä, mutta yllätys sinänsä. Esikoinen tuli kiireisellä sektiolla maailmaan ja kun vuosi sektiosta tuli täyteen aloin vähän laskeskeleen ovulaatiota ja kiertoa. Viime kuussa peiton heilutukset on kyllä jääny niin olemattomiin ja kun mulla on tämä pitkä kierto ja myöhäinen ovulaatio, niin empä osannut odottaa tätä yhtään :)
 
neuvolassa ja mainitsin tätille uudesta tulokkaasta, niin täti kysyi "oliko tämä yllätys vai vahinko?" :D noh... toivottu tapaus kyllä, mutta yllätys sinänsä.
Sama juttu ! :)
Varsinkin ku esikoista yritettiin pitkänaikaa ja toine ois "ei se nyt kerrasta tärppää" illan tulos :grin
 
Meillä nukutaan vielä säännöllisen epäsäännöllisesti. Tuttiähinää on parin tunnin välein, mutta kun tyttö saa tutin takaisin suuhun nii nukahtaa heti. Nyt flunssan jälkeen syyään taas 3 kertaa mutta ennen flunssaa 1-2 kertaa. Nukkumaan mennään 22-23 välillä (tiedän, todella myöhään) ja noustaan 9-10 aikaan. Tyttö nukkuu joko omassa pinnasängyssä joka on meijän sängyn vieressä tai meidän välissä. Meidän älissä se nukkuu paljon sikeemmin, mutta ei haluttais totuttaa numkumaan meijän sängyssä
 
Kyllä itteäkin mietityttää kaikki käytännön asiat. Me ei osteta tuplarattaita, onko reilu yks vuotias liian pieni ollakseen siinä rattaiden laudalla pieniä matkoja? Lapset pitää viedä yksitellen autoon, toinen pinnasänky pitää hankkia ja toinen syöttäri, riittääkö sylitila molemmille tasapuolisesti, kauppakeskukseen ei voi mennä ilman toisen aikuisen apua koska kahdet rattaat...

Kaikesta tälläsestä käytännön pngelmista huolimatta ollaan todella onnellisia ♥ ongelmat ratkeaa sitten ajan kanssa. Itseäni motivoi vielä oma äitini joka oli 5 lapsen yh, ja itse olen vielä kaksonen. Pienistä haasteista ei pidä tehdä ongelmaa

Itsellä nyt 1.1kk tyttö ei kävele ilman tukea eikä puhettakaan et jaksaisi seistä seisomalaudalla edes lyhyttä matkaa...meillä tulee ikä eroa n.1.9kk ja aijon hommata tuplarattaat paljon helpompi ulkoilla sitten ku saa molemmat kyytiin...itse ajattelin et vauva voi aluksi nukkua vaikka rattaitten kopassa jos isompaa ei vielä siinä vaiheessa voi siirtää toiseen sänkyyn..riippuu rauhoittuuko yö mönkimiset..onneksi nukkuu ylenssä hyvin yöt max.1 kerta tutin laittoa..kauppakeskuksissahan on hyvät kärryt vauvan kopan saa tavara osaan ja isomman istumaan penkille...
 
Minulla nyt jo aikuiset lapset ovat 1 v 10 kk ikäerolla. Ei tarvittu kaksostenrattaita. Esikoinen osasi jo syödä ja pukea eikä käyttänyt vaippoja. Kävimme kerhoissa, alle 3-vuotias ei vielä tarvitse päiväkotia. Pääsin itse suihkuun ja vessaan ja kaikkea muuta tarpeellista, vaikka lasten isä kävi töissä ja työmatkoilla.

Leikki-ikäisinä lapset olivat hyviä kavereita, vaikka tappelivat paljon. Teineinä oli vähän viileämpi jakso, mutta nyt aikuisina olen tyytyväinen, että ovat niin läheisiä.

Tsemppiä katraan kasvattamiseen. Nyt ei minulla Pienestä ikäerosta ole tietoakaan, mutta ainakin siskot ovat jo päteviä lastenhoitajia.
 
Täällä plussa pärähti maanantaina (ja muutaman muun testin jälkeen myös tänäänkin :grin) Jos kaikki menee hyvin, niin ikäeroa lapsille tulisi noin 1,5v. Oon ihan paniikissa! Mies toppuuttelee, jotta kyllä me pärjätään ja tukiverkosto on onneksi lähellä.
 
Näillä näkymiin 1v9kk ikäero tulossa,en ole yhtään vielä miettinyt et hankittaako tuplarattat vai mennääkö alussa kantoliinal ja rattailla ja myöhemmin seisomalautalla lyhyet matkat
 
Takaisin
Top