Lasku synnytyksestä

Äh, kai se on sittenkin otettava tähän keskusteluun kantaa, vaikka meneekin aloittajan kysymyksestä ihan offtopic.

IhaNainen kirjoitti ,että "Minusta vain tuntuu että joskus voisi olla ihan järkevää, vaikkei niin mukavaa ja ihanaa, siirtää sitä lapsen yrittämistä vuodella parilla."

Voi kumpa niitä vauvoja voisikin tilata juuri silloin, kun omaan elämäntilanteeseen parhaiten sattuu sopimaan!

Siitä on nyt noin puolitoista vuotta aikaa, kun lääkäri totesi, että lasta kannattaa ruveta yrittämään mahdollisimman pian, jos sellaisen haluaa saada. Silloin selvisi, että sairastan tautia, joka aiheuttaa lapsettomuutta.  Olemme miehen kanssa molemmat opiskelijoita, mutta se on toisarvoinen seikka siihen nähden, että olisimmekin jääneet lapsettomaksi odottamalla sen "vuoden -pari" taloudellisen tilanteen kohentumista. Koen, että olemme tosi onnekkaita, kun onnistuin ylipäätään tulemaan raskaaksi. Vaikkakin sitten köyhinä opiskeluaikoina.

Rakkaus, vastuuntuntoisuus ja hyvällä pohjalla oleva parisuhde ovat mielestäni tärkeämpiä arvoja kuin rahapussin paksuus. Eiköhän jokaisella perheellä ole jossain vaiheessa JOTAIN huolia. Meillä se saattaa olla raha, mutta kuka sanoo, että se on lasta tai parisuhdetta enemmän vahingoittava huoli, kuin joku toinen?
 
Samaa mieltä monen edellä kirjoittaneen kanssa. Ei sitä lasta voi suunnittella eikä mitään sopivaa hetkeä olekaan.

Minua kans huolestutti ja järkytti, kun ultrasta tuli kotiin LASKU. [&:] Luulin että raskausajan hoidot ja käynnit on ilmaisia. Kas, pieneen Budjettiin nuo laskut oli ihan järkyttäviä. Sitten aloin hirveenä pohtia sitä ettei ei meillä ole varaa lähteä synnyttämään, tai että siis siihenkin tuhlaantuu rahaa älyttömästi. Entäpäs jos syntyis keskonen tai ite joutuis sairaalaan?! Se laskuhan olis taivaissa ja sitä saiskin maksella monta vuotta. [&o] Niinpä päätettiin että seuraavalla viikolla käydään kyseleen lapsivakuutusta, olihan laskettuunaikaan kumminkin vielä neljä kuukautta aikaa. (Eipä sitä sitten koskaan ehditty kysellä.)

Vaan kuinkas sitten kävikään.

Mulla alkoi ihan järkky kutina varpaissa, sormissa ja mahassa rv 24. Yritin soitella neuvoja ja et pitäiskö lähteä näytille, mut takas tuli vain vastauksia "syö panadolia, ei liity raskauteen" seuraavalla kerralla "syö panadolia, voi olla raskauden sivuoire." Löysin ite viimein netistä linkin että kutina viittais kohonneisiin maksa-arvoihin ja raskaushepatoosiin. Soitttelin takas. Vastaus: "EI raskaushepatoosia ilmene ennen rv 30:tä."

Niinpäs vain oli arvot nousseet. Osastolle seurantaan. rv 25 ilman raskausmyrkytyksen ennakko-oireita tuli kouristus, eklampsia, raskausmyrkystyksen pahin muoto. Ja niin sitä mentiin. [:(] Pikkunen syntyi, vietti 4kk sairaalassa ja minä 10 päivää ja lasku oli yli 700 euroa. (Koostui siis vuodenvaihteen molemmin puolin, joten maksukatto ei täyttynyt.) Yli puolivuotta sitä makseltiin. Ja päälle vielä bensat, parkkimaksut, kotona keskoskorvike, keskostipat, lääkkeet, jne. Apua ei herunut edes sossusta, sillä olin opiskelija (HIENOA OULU!). Tässä sitä kumminkin edelleen mennään eteenpäin ja todellinen laskuhan olisi jotain 150 000- 200 000 euroa, että niin. [:D][;)]
 
Suhteellisen halvalla sitä kai yleensä pääsee, mutta sitten jos tulee jotain ongelmia niin erikoissairaanhoito sitten maksaa. Itsellä tuli vietetty sairaalassa yli viikon, kun muksu meinasi syntyä liian aikaisin ja sen jälkeen sitten tuon tilanteen ja raskausdiabeteksen takia seurannat äitiyspolilla kahden viikon välein parin kuukauden ajan. Jokainen kontrollikäynti maksaa sen noin 30 €. Yhteensä siis satoja euroja tullut hintaa ja tähän synnytys vielä päälle. Sinällään en koe tarvetta valittaa, sillä tärkeintähän on vauvan ja oma turvallisuus, mutta meilläkin sattui tosi tiukkaan paikkaan nämä menoerät. 
 
Multa tuli laskua 6lta päivältä ja summa oli 195 euroa ja risat[:@] Sinänsä ärsyttää kun mut otettiin sinne sisään keskiviikkona neljän jälkeen päivällä (seuraavana aamuna vasta käynnistettiin) ja pääsin pois vasta maanantaina sen takia että heidän piti opettaa kylvetys ennenkun päästivät pois ja henkilö joka moista opettaa oli paikalla vasta maanantaina[:@] Muuten olisin päässyt pois sunnuntaina jo. Maanantaina lähdinkin sieltä pois jo puoliltapäivin niin siitäkin päivästä piti ns.maksaa turhaan.
 
Laki muuten määrittää ihan kansallisen maksukaton, joka tänä vuonna on 633€. Tuota enempää siis ei tule laskua vaikka sairaalahoidossa olisi kuukausikaupalla.
 
Ihan sairastaessani, ei siis raskauteen liittyen, kävi pari vuotta sitten niin, että jouduin ensin aluesairaalan päivystykseen, sieltä muutaman tunnin päästä keskussairaalan päivystykseen ja siellä vietettyäni muutaman tunnin, pääsin lopulta keskussairaalan sisätautiosastolle klo 23:55. Lopputuloksena maksoin samalta päivältä 2 päivystysmaksua, kumpaankin sairaalaan siis, sekä maksun sairaalavuorokaudesta osastolla.  
 
Selvititkö Pippula niitä moninkertaisia maksuja? Meillä on niin, että samalta päivältä ei joudu maksamaan ainakaan sekä poliklinikkamaksua että osaston maksua. Päivystysmaksuista en tiedä. Joskus saattaa joutua itse huomauttamaan jos eivät ole huomanneet.
 
mie oon varmaan höpelö,mut miun mielestä on typerää kun synnytyksestä joutuu maksamaan..luulis valtiolla olevan sen rahaa että lisääntyminen olis ilmasta.sitähän ne toivoo ja tahtoo ettei sukupuuttoon kuolla [:D]
no joo tää oli vaan tällänen ajatuksen hippu =D ja tosiaan köyhyyden takia ei kannata lapsen "tekoa" siirtää.voi olla ettei sellasta myöhemmin saakkaan..itekkii saanu kuulla kommenttia rahan puutteestani(jopa oma sisko valittanu asiasta äidille).todella törkeää [8|] helppohan se on "rikkaiden" puhua!jokaisella on oikeus vanhemmuuteen!!

Mut hyviä odotuksia kaikille [:D]

"Lapsukainen suloinen
viaton ja herttainen.
Hän on kodin ilontuoja.
Hän saa kaiken hoivan, suojan.
Isän, äidin rakkauden."
 
sumaristo: Enpä tajunnut silloin ajallaan selvitellä noita maksuja. Kirosin vaan ja maksoin, vielä olin silloin saikulla ja kotilevossa eikä varmaan edes käynyt mielessä, että siinä olis virhe. Olis kyllä pitänyt selvitellä. No, jatkossa oon viisaampi, jos vielä tällaista joskus tulee.
 
Siis täh?! Maksaako sektio tyyliin kolme tonnia? Jos joudun sektioon (mikä on hyvin todennäköistä minun terveytdentilan takia) niin joudunko oikeasti maksamaan itteni kipeeks koska en vaan pysty synnyttämään alateitse? [&:]
 
Eni ei se sitä tarkoittanut tuo aikaisempi katusutariinan kommentti että maksaisi sinulle ~3000€ vaan yhteiskunnalle maksaa sen. Synnytys on synnyttäjälle käsittääkseni ihan ilmaista ja veroista maksellaan ilolla [:D] Hoitopäivien mukaan menee sairaalamaksu noin 30€/vrk, siihe on sitten ihan sama oletko vuorokaudesta paikalla 5min vai 24h se on aina sama. Tämäkään ei oikeasti ole kallista sillä siihenhän kuuluu täysi ylöspito: ruuat, vaatteet, sairaanhoito ym. Eli ruokaan ainakin menee kotonakin rahaa ja sairaalassa se tuodaan valmiina eteen. Ei ehkä niin herkullista kui kotona mutta eiköhän sitä muutaman päivän mutusta.
 
Huoh, onneks mä en vaan tajunnu [:D] Olin jo ihan paniikissa soittamassa sairaalaan [:D]
 
Mut ei tuo 30 tunnu enää missään, kun koko syyskuun jouduin ravaamaan polilla seurannassa 2-3 kertaa viikossa ja se on sen vajaa 30 erkkiä laaki [8|] Kyllä ne rahat vaan jostain kaavittiin, en edes miettinyt että en olisi mennyt seurantakäynnille tai että kuinka paljon se maksaa... 
 
Sen verran alkuperäiseen aloitukseen, että elä mieti sitä hintaa, niitä ensihetkiä ei tosiaan saa takaisin ikinä. Itse ainakin haluan että mieheni on paikalla kun meidän vauva elää ensimmäisiä tunteja ja päiviä [:)] Kyllä se raha jostain löytyy, pienissä erissä maksellen tai sitten niinkun joku jo sanoikin että sossu on sitä varten.
 
Ma en valittais ollenkaan jos maksaisin vain 150-200 euroa sairaalassa olo ajasta synnytyksen yhteydessa. Mie asustelen taalla Belgiassa ja molemmat synnytykset ovat maksaneet 800 euroa + raskauden ajan seurannat 40 euroa/kerta. Sairasvakuutuksesta saa jonkin verran takaisin, mutta tuo 800 euroa jai kylla ihan itse maksettavaksi. [:D]
 
Itte jouduin olemaan pari viikkoa sairaalassa olotilojen ja arvojen takia.. Eilen sitten tuli lasku; 97e ja 510e. eipä paljoa naurattanu, eikä naurata kyllä vieläkään.
 
Ainakaan Kanta-Hämeessä ei joudu maksamaan täydestä päivästä, jos menee synnyttämään klo 23.45... En muista mikä se raja oli, mutta näin ainakin perhevalmennuksessa luvattiin ja sanottiin, että ei sen vuoksi kannata kotona tai autossa kärvistellä :)
 
Me oltiin Helsingin Kätilöopistolla perhehuoneessa 3 vuorokautta alatiesynnytyksen jälkeen ja lasku oli jotakin 250 € kieppeillä, en muista tarkkaa summaa kun siitä on jo yli vuosi aikaa.. Tosissaan perhehuone on sitten tuplasti kalliimpi kuin se että olisit yksin osastolla, mutta meille ainakin oli helpotus kun saatiin kumpikin olla yhdessä vauvan kanssa.. Ne on meinaan pitkiä päiviä siellä laitoksella... Että kannattaa punnita mikä on itselle hyväksi ja miettiä tarkkaan.. Eikä toki se, että haluatte perhehuonetta vielä tarkoita sitä että sen saatte..
 
Meillä kokonais summa koks: ista tuli 130€ . Yhden yön vietin synnytysosastolla, sitten kotiin päiväksi ja yöllä menimme takaisin sairaalaan. Sairaalasta kotiin pääsin pienokaisen ollessa 2pv. Mutta en nyt tarkkaan muista oliko laskuttaneet 3 vai 4 päivältä. Lasku on jossain piilossa ...
 
meilä oli perhehuone ja kaksi päivää osastolla ja 23.00 mentii synnärille ja siitä laskutettii kokonainen päivä ja siitä lasku tuli 195 mut ruokaahan riitti... syötii niinä päivinä paremmin ku kotona.. :)

lasta meki hankittii ku meiltä tuntu hyvältä et parisuhde oli vakaa vaikkei taloudellisesti kaikki ok ku olin koulussa et se jäi tavallaa kesken mut se ei haittaa mä pystyn iha hyvin elää pari päivää pelkäl puurol kuha lapsella on ruokaa ja vaatteita mitkä saa iha hyvät ja halvalla kirppareilta ja sitte koiratki ja kissa syyö ennen muo ja mun mies et muille ensin ruoka ja sit katotaa kuinka paljo jää jälelle meille herkutteleen... ollaan me välillä elätty viikon vaa makarooneilla ja puurolla tai nuudeleilla ku pojulla on vähä kalliimpi maidonkorvike ku se ei huolinu rintaa lainkaan...
 
Takaisin
Top