Lasku synnytyksestä

miiuhoo

Sukkela juttelija
Minua kiinnostaisi tietää, minkäsuuruisia laskuja ihmiset ovat saaneet sairaalasta synnytyksen jälkeen. Kun ei tuota rahaa nyt niin liikaa ole. Ja etenkin, kuinka se perhehuone vaikuttaa siihen? Ehdottomasti perhehuone haluttaisiin, mutta jos se menee ihan järkyttäviin summiin niin kait mun täytyy sitten vaan olla siellä yksin [8|]
 
no ainakin aikaisemmin tuo ainakin meni niin, että otat selville paljon sulla maksaa yks vuodeosastopaikka/pv, kerrot sen hoitoajallas. Jos selviit normisynnytyksellä, viivyt alle 4 pv. Mikäli sulle tehdään sektio, päiviä tulee 6-8. Meillä tuohoito taitaa maksaa muutaman sentin päälle 30€/pv.
Ja siitä perhehuoneessa. Siinä ukostas otetaan myös täys hinta, jolloin tuo lasku tuplaantuu.
 
162 € tuli meillä. Ei kyllä itseäkään naurattanut tuo lasku, kun sitä rahaa ei ikinä ole liikaa... [&o]

Ja mäkin olin siis osastolla vain 3 päivää synnytyksen jälkeen.. Yhden päivän ennen, kun vauva syntyi, joten en tiedä kuinka siitä sitten laskuttivat..

Ja perhehuoneesta olisi täälläkin joutunut maksaa sen 30 €/päivä isästäkin.
 
Ei sairaalamaksuista kelakorvausta saa, tai sitten mä en vaan tiedä asiasta mitään. [:)] Itse olin osastolla kahdeksan tuntia ja vuorokaudestahan sieltä pärähti lasku, en edes syönyt siellä mitään. Pojan kohdalla lasku olikin sitten suurempi, yli 500 euroa. Kyllä mä olen sitä mieltä, että aika vähän me sairaalahoidoista ja siellä olosta maksamme. Ja jos on pienituloinen, voi hakea sossusta apua maksuihin.
 
Miiuhoo!
Elä mieti rahassa sitä perhehuonetta. Tai summaa mitä siihe joutuu "tuhlaamaan". Niitä muutamaa arvokasta hetkeä ei saa sitten enää ikinä takaisin! Ei ikinä! Ja se maksuhan ei laukee heti samantien kynsille. Ja apuja saa hakee sossusta ja kirkolta jne. Verojahan täällä maassa jokainen maksaa! Että jos apuja tarvii, niin sitten vaan pyytämään! Vauva on tässä tärkein. Ja sinä ja teidän perheen hyvinvointi!

JA synnytys sairaalassa ei sentää maksukykyä tarkistella!!!!! Siellä pyllistelee jälekkäin kaikki, oli rahaa tai ei! Kiitos Suomen kauniin hyvinvointivaltion, tässä asiassa!
 
Ainakin täällä meillä sairaalamaksun voi jakaa vaikka vuoden ajalle, maksun suuruudesta riippuen. Sairaalassa on myös sosiaali tms -ihminen jonka kanssa voi keskustella. Ja toimiston tätin kanssa siis voi puhelimessa tai siellä sairaalan luukulla sopia miten maksaminen järjestyy. Vaikka se reilu 30€/päivä tuntuu kovalta hinnalta, niin kannattaa muistaa että jos sairaalaan joutuu henkilö joka ei maksa Suomeen veroja, maksu lasketaankin satasissa ja tonneissa. 
 
niin, loppujen lopuksi tuo 30€ per pv on melko vähän, kuitenkin, kun vertaa siihen, mitä se synnytys oikeesti tulee maksamaan. HUSin sivuilla oli tällästä tietoa, vähän niin kuin vertailuks laitan..

Esimerkkejä kuntalaskusta (HUS, Hyvinkään sairaala): keisarileikkaus, ei ongelmia 2610 € ( sisältää myös vuodeosastohoidon); keisarileikkaus, ongelmia 3300 €; äitiyspoliklinikkakäynti 80€; päivystyskäynti 120€.

että kyllä mä tuon laskun lähes hampaita kirskuttelematta maksan, mutta ukon jätän kyllä kotiin. Mä olen kuitenkin osastolla lähes koko ensimmäisen viikon, mies saa olla sen ajan töissä ja tulla meitä sitten sinne kattomaan. Säästyy sitten nuo isyysloman päivät sinne kotiin, missä voi sitten ihan rauhassa tutustua tulokkaaseen.

Ja niin juu, lisäykseks vielä. Eli jos menet sairaalaan vaikka klo 23.45, siitä vartista velotetaan sen täyden päivän mukaan.
 
Jos suurin huoli on siitä että mitä synnytys maksaa, niin onko tullut mietittyä paljonko se "lapsi maksaa" [8|]

HuoH.
 
miiuhoo Mäkin haluisin perhehuoneen,jotta isikii sit pääsis sinne niin vois perheen kesken olla. Mutta en kyllä ajatellut yhtään,että hinnat olis noinkin paljon,mitä jotkut tässä jo mainitsikin ja sitä rahaa kun ei oikee oo ylimäärästä repästä mistään,mutta ajattelen kyllä niitä enshetkiä,jotka ovat unohtumattomia maarinen lausetta lainaten. Vaikka tässä vähillä mennäänkin ja jos se lasku ei heti räjähdä silmille ja on mahdollisuus maksaa erissä,niin en ole huolissani [:)]
 
miiuhoo No mulle kävi sillain että kun oli aika viimisiä kertoja ä-polille ja menin käymään siellä sitten ja sielä sitten mitattiin verenpaine ja arvot oli koholla ja jouduin sitten heti osastolle jo sisälle ja mut laitettiin tarkkailuhuoneeseen kun oli alkava raskausmyrkytys,tosiaan odotin esikoista silloin.Sitten mua yritettiin lääkkeillä käynnistää muttei oikein lähteny etenemään mihinkään suuntaan niillä paitsi että kun lähdin kävelemään sitten kun lääkkeen olin ottanu että etenis johonkin suuntaan edes ja kävelin pitkin sairaalan käytäviä myös 5.kerrokseen portaita pitkin ja alas ja tunsin silloin yhessä vaiheessa että jotain tiputteli mun jalkoja pitkin ja sit menin takasi sinne synnytyosastolle ja kerroin kätilölle siitä niin se sitten mittas sillä ihme väritikulla että mitä se neste oli mitä tiputteli niin se oli lapsivettä mutta siihen se tiputtelu jäikin,sit mulle jouduttiin laittaan tippa,mikä aiheuttaa polttoja ja supisteluja ja synnytys sitten alkoi sen tipan ansiosta 2pv ennen laskettua aikaa ja viikkohan sielä jouduin olemaan ja oltiin perhehuoneessa mieheni kanssa kun hän yöpyi koko sen ajan siellä mitä itse olin ja meillä tuli maksamaan 360€ koko se viikko mitä oltiin siellä.Kallista oli,toivon ettei tarvitsisi nytten toista yrittäessä jäädä sairaalaan noin pitkäksi aikaa,tosiaan mulla ei tullut omia supistuksia ollenkaan..[:)]
 
Musta toi on kyllä hyvin edullista hommaa ja pieni hinta niin hyvästä ja ensiluokkaisesta hoidosta!!
Jo 20min yksityisellä ultrassa maksoi mulla kelakorvauksen jälkeen noin 140 euroa. Sairaalassa saa lääkärit, hoitajat, syömingit, juomingit ja sängyn allensa ja katon päällensä noin 30 euroa/päivä. Onnksi ollaan Suomessa. Eri juttu monessa muussa maassa!
Eikä se elo lapsenkaan kanssa niin edukasta ole..
 
Mulla maksoi 162,50€ viideltä päivältä. Kannattaa tarkistaa työterveyshuollosta onko sellasta sairauskassaa joka maksaa kulut. Mun piti ensin maksaa toi sairaalalasku itse ja sain sitten hakea korvauksen työpaikan sairauskassasta. Sama juttu terveyskeskus- ja poliklinikkamaksujen kanssa. Harmi vaan etten ollut asiasta tietoinen esim. ultrakäyntien aikaan, jotka maksoin siis itse, kun ei ole kuitteja enää tallessa jotta voisi nekin rahat pyytää kassasta takaisin <:)
 
Nuo synnärikustannukset on kyllä tosiaan ihan pientä siihen verrattuna mitä on vielä edessä. Kuten joku jo mainitsi niin siihen noin 30€ kuuluu käytännössä täyshoito, aamiainen, lounas ja päivällinen, liinavaatteet jne. Kaikein tämän lisäksi ammattimainen hoito ja ohjaus jne. Kyllä tuo on tosiaan halpa hinta.
Taloudellisesti toivoisi kyllä ettei tuo ole kellekkään lasta harkitsevalle mitenkään suuri summa, lapsesta kun tulee huomattavia kulueriä sitten laitoksen jälkeen. Kurjaa miten monet täällä joutuvat tulemaan pienellä toimeen, kumpikaan vanhempi ei ole vielä palkkatöissä ja asuntopuolikin tuntuu olevan monella haasteellinen. Tietysti on tärkeintä että rakkautta ja läheisyyttä on lapselle ja toivottavasti myös vanhemmille tarjolla. Se vaan käy onni haasteelliseksi ellei taloudellisesti ole yhtään liikkumavaraa ja "löysää". Jos jokainen euro on korvamerkitty, niin ei kyllä käy kateeksi tilannetta....
 
Kyllä ymmärrän Miuhoon huolen sairaalamaksusta. Meillä on miehen kanssa ihan hyvät tulot ja Suomen mittakaavassa sitä keskiluokkaa ollaan. Kuitenkin miehen sairastuttua ja oltua sairaalassa useamman viikon ajan alkuvuodesta ja sairaalamaksujen noustessa melkein maksukattoon asti, joka on noin 600€/vuosi, ja siihen vielä lääkkeet päälle, niin kyllä se keskituloisen perheen budjetissa tuntui ylimääräisenä kuluna kahden kuukauden aikana.

Toki arvostan Suomen sosiaaliturvaa ja mielellämme ollaan kuitenkin sairaalamaksut maksettu, koska muuten miehen sairauden hinnaksi olisi tullut kymmeniä tuhansia euroja kaikkine tutkimuksineen ja leikkauksineen, mutta silti se on ollut yllättävä meno normaaliin arkeen verrattuna. Ja kyllä se ainakin meillä vaikuttaa, että maksaako synnytys sen 150 vai 300 euroa, mutta maksan mielelläni sen summan, joka siitä tulee, koska hyvää hoitoa tiedän saavani.

On vähän väärin tuomita, että jos ei ole synnytyksen hintaa tai lapsen hintaa miettinyt ennen raskautta, niin silloin pienen kysymyksen perusteella, ilman tarkempia tietoja toisten ihmisten taloudesta tai elämästä annetaan negatiivista kommenttia. Kyllä ne lapset mun mielestä rakkaudella kasvatetaan eikä rahalla ja aina sitä pystyy budjettinsa sovittamaan tilanteeseen sopivaksi. Ja vaikka taloudellinen tilanne olisi millainen lapsen tekohetkellä, niin ei siitäkään voi olla varma, että millainen se tilanne on vaikka puolen vuoden päästä lapsen syntymästä, kun on kaikenlaisia lakkoja ja lomautuksia, irtisanomisia tai mitä lie tuhkapilviä, jotka muuttaa niitä perusasioita elämässä yllättäen. Jos on liian varautunut ja suunnitelmallinen, niin sitten putoaa vaan korkeammalta yllätysten sattuessa. On ihmiset tähänkin asti lapsia tehnyt ja selvinnyt, pienelläkin rahalla ja ihan ihmisiä on saatu kasvatettua. Onnea vaan niille, jotka elää taloudellisesti turvattua elämää, eikä rahasta tarvitse huolehtia tai miettiä etukäteen yhtään tai ei ole koskaan joutunut elämässä sellaiseen tilanteeseen, että yllättävän asian, kuten sairauden myötä, tulotaso on laskenut ja säästöt huvenneet sen myötä ihan siihen tavalliseen elämään eli laskuihin ja ruokaan. Rehellisesti sanottuna myös nostaa karvat pystyyn, jos sitä lasta tehdessä laskee jo valmiiksi, että voi ei, kallista, ei tehdä lasta tai yleensäkin mitä tahansa muuta lapseen liittyvää suunnittelee liikaa, ei se elämä mene kuitenkaan just niin kuin on suunnitellut. Ja tuskin tuo sairaalamaksu mikään suurin huolenaihe on, mutta kyllä itseäkin se on jo mietityttänyt ja sen on ottanut huomioon.

Sairaalassa olo päivän hinta on noin 33€. Ja laskun saa tosiaan jaettua usempaan osaan, jos ei kerralla ole varaa maksaa.
 
Pakko ottaa kantaa tuohon sektion jälkeiseen oleiluun sairaalassa.. Itse synnytin kiireellisellä sektiolla 20.1 (yöllä vuorokauden juuri vaihduttua) ja kotiin päästiin 23.1. Kipua haavassa oli vielä kovasti, mutta ei se kotiinlähtöä estänyt.. Eli ei siellä välttämättä päivätolkulla tarvitse sektionkaan jälkeen maata, riippuu tietysti toipumisesta ynnämuusta...[:)]
 
HaniMami olet ihan oikeassa tuossa ettei koskaan voi tietää elämää eteenpäin. Huomenna kaikki voi olla toisin. Minusta vain tuntuu että joskus voisi olla ihan järkevää, vaikkei niin mukavaa ja ihanaa, siirtää sitä lapsen yrittämistä vuodella parilla. Toki toimeen tulee vähälläkin, eikä pieni lapsi juuri mitään vaadi. Me aikuiset asetamme suuremmat toiveet ja vaatimukset kuin mitä lapsi itse. Monet saavat lapset jo opiskeluaikana, ja jopa aikaisemmin. Eräs lukion luokkakaverini on jo isoäiti, ja käsittääkseni ihan toimeen tullut ja onnistunut kasvattamaan kolme lastaan miehensä kanssa kaikista haasteista huolimatta isoiksi. Ja samalla lailla moni yksin lapsen saanut pystyy huolehtimaan itsestään ja lapsestaan/lapsistaan vallan mainiosti, taloudellisista haasteista huolimatta. Elämä vaan voisi olla hieman helpompaa kun tilanne olisi hieman vakiintunut. Ei tarvitsisi riipiä jokaista senttiä ja miettiä joka kerta leikkeleen ostossa mitä tässä kuussa ostetaan vai saako ylähuuli riittää leivänpäälle.
Lapsi on aina lahja ja jokainen meistä varmasti haluaa lapselleen parasta. Lapsen parasta on sekin ettei vanhemmilla joka päivä olisi suunnaton huoli huomisesta. Olen itsekin elänyt vaihetta elämässäni, kun oikeasti perheessä laskettiin mihin on varaa ja onko mihinkään. Ihan keskitukoista porukkaa ollaan, eli ei tässä mitään äveriästä porukkaa olla, enkä missään tapauksessa halunnut esittää näkemystäni niin että pitä olla jonkinlainen status hankkiakseen lapsia. Ei vaan tule olemaan helppoa jos koko perheen ainoa toimeentulo on sosiaalitoimiston luukulta. Olen varma että silloin on todellakin mielikuvitusta käytettävä, jotta saa elämänsä muuksi kuin siedettäväksi [:(]
 
Mulla kyllä nousee karvat kanssa pystyyn jos rahaa pitäisi olla tietty määrä, että lapsia voi hankkia. Kyllä, meilläkin mietittiin, ettei nyt ihan joudu kituuttelemaan joka euroa, että saa edes ruokaa. Mutta nyt äippäraha alkaa juoksemaan on meillä mielestäni todella hyvä tilanne rahan suhteen, ja mulle jää alle tonni käteen kuussa sitten. Me ollaan totuttu muutenkin elämään mun opiskelun takia tosi vähällä, mutta selvitty on silti(mies vakitöissä). Ostettiin oma rivari-kolmiokin, tosin lyhennykseen menee saman verran kun vuokraan kaksiosta, koska maltettiin muuttaa vajaa 10km kauemmas keskustasta.
Ei ole henkisesti kovin mukavaa kun joutuu kokoajan stressaamaan rahasta, meillä on nyt kaksi kk ollut niin koska sain nostaa viimeisen kerran opintotuen maaliskuussa ja ekat äippärahat tulee 12.5. Syöty on, laskut maksettu, tankattukin jopa kahta autoa ja moottoripyörää. Me ei tuhlailla muuten itteemme joten siks saadaan pienilläkin tuloilla noi vehkeet pidettyä ja muutenkin elettyä. Kohtahan meillä on sit "kissan päivät" kun mun äippärahat alkaa juoksemaan. [:D] Eihän niillä kuuhun mennä, mutta pärjätään paremmin kuin hyvin. Tiedetään, että saadaan jopa kevääksi säästettyä Thaimaan matka! Se on onnistunut paljon pienemmistäkin tuloista.
Vastaavasti näkee taas valitettavan paljon piloille lellittyjä lapsia nousevan ihka uuden Audin/Mersun kyydistä ja vanhemmat on huippu töissä. Ei käytöstapoja ja kaikki pitää saada, ja on saatu. Tämä nyt kärjistyksenä, että ei se niin pelkkää hyvää se raha tee lapselle jos ei yhtään mietitä miten sitä rahaa käytetään. Näin ei tietenkään aina ole.
Ja nämä millon on aika hankkia lapsia, on jokaisen oma asia. Henk koht mua ei kiinnosta jos joku haluaa rahan takia lykätä lapsia. Valitettavan usein sitä vaan heidän suusta kuulee, että "sitten aletaan TEKEMÄÄN lapsia".. Jep, niinhän ne tekemällä tulee. Meitä miellyttävä ratkaisu ei ollut odottaa mun mahdollista joku päivä saatavaa vakityötä. Olen 24-vuotiaana jo kokenut syöpähoidot kohdunkaulalla ja ei tämäkään helpoimmalla nyt tämä lapsi tullut. Mitä jos oltaisi odotettu sitä vakityötä? Ensinnäkin en voi sanoa, että millon sellaisen saa, jos saa. Voi mennä vaikka 5v tai enemmän. Sillon olisi aika paljon huonompi mahdollisuus ylipäätään raskautua. Nykymuodissa vaan tuntuu olevan, että pitää saada mennä ja elää yli 30-vuotiaaksi ja saada sitä uraa. Mulle se ei vaan missään vaiheessa ollut itseä miellyttävä vaihtoehto. Mennäkin olen saanut ihan tarpeeksi, elää voi lapsenkin kanssa. Ja baarielämää en nyt tarkoita. Se ei ole maistunut vuosiin.

Asiaan, mulla ei oo tietoa paljonko täällä sairaalavuorokausi maksaa. Mutta juuri hain postin, ja sieltä räpsähti taas 55e lasku kahdesta käynnistä, kerta synnärillä supistelujen takia ja sitten äitipolilla kasvukontrolliultrassa. Rakenneultrassa käytiin kahdesti, yksityisellä alkuraskauden ultrassa ja np-ultrassa, joten kyllä tähän rahanmenoon on jo totuttu. Nuo äitipolimaksut on kyllä mielestäni aika hurjat, kun siellä käy vaan kääntymässä ja lääkärikin ultrasi 5min... Mutta sen ~30e/pvä maksan kyllä mukisematta sitten kun siellä on ihan kokopäiväisesti vauvan syntyessä.
 
Takaisin
Top