Laskettu aika toukokuussa 2014 <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja toukoihme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
siis eikö kaksi kummia ole enää välttämätöntä kirkolle? meillä yhdellä lapsella on kummeina mun veli vaimoineen (eivät kuulu kirkkoon) ja sitten vielä toinen pariskunta että saatiin se kaksi kirkkoon kuuluvaa täyteen.. alkaa meinaan olla kummiehdokkaat käytettynä meillä, täytynee aloittaa uusi kierros samoilla kummeilla..

Meilläkin kummeista käydään armotonta pohdintaa. Paljoa ei ole vaihtoehtoja eikä haluaisi kysyä samoja ihmisiä kun esikoisella jo on. Miehellä kyllä on sisaruksia ja sisarpuolia mutta ei kaikkien kanssa ole pahemmin tekemisissä. Josko kuitenkin saataisiin kehiteltyä jonkinlainen porukka, edellyttäen että kysytyt suostuu kummeiksi :)

Lambi, meillä riitti esikoisella kun oli yksi kirkkoon kuuluva. Olikohan 2011 kun tuli joku uudistus et yksi konfirmoitu kummi riittää.

mä oon miettiny kans tota kummi asiaa paljon, koska me on aateltu että meillä olis vaan yks kirkkoon kuuluva kummi, yks ortodoksi ja yks kuka ei kuulu mihinkää.... mut sit löysin tollasen sivun http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3BD234B8F63A09FFC225749F0026EA30?OpenDocument&lang=FI
siellä sanotaan, että kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina...?! miten teillä on ollu, onko ristiäisissä kuitenkin saanu osallistua tohon kasteeseen kuten kuka tahansa muukin kummi vai miten on toimittu? mä en ole niin kovin uskonnollinen ja mä kyl räjähdän jos tullaan sanomaan, ettei toi ei saa tulla eikä toi......... grrr......

Sunlight90, tuliko sulle tää 2014 äitiyspakkaus? Mitä ei ees oo julkistettu, mutta jostain luin että nyt niitä aletaa jakamaan ku "vanhat" loppuu? :)

Seurakunta ei noteeraa kirkkoon kuulumatontonta kummia mutta ei pappi (ellei nyt joku konservatiivisin tyyppi satu paikalle) voi ristiäisistä poiskaan ajaa jos vanhemmat haluavat sellaisen lapselle nimetä.

Harvalle muutenkaan kummi on enää mikään kristillinen esikuva, joten itse täyspakanana tykkään kovasti tiedosta että kirkkoon kuulumattomiakin otetaan nykyään kummeiksi. Tiedän kyllä monen ateistinkin liittyneen takaisin seurakuntaan kummipyynnön tullessa ja sitten eronneen ja tämä on musta vähän ristiriitaista. Itse joutuisin aloittamaan kasteesta ja rippikoulusta tuon projektin eli onneksi ei ole vielä kirkkokummiksi pyydelty niin ei ole joutunut kieltäytymään kunniasta.

Mulla itelläni ei edes ole kummeja, joten koko perinne on ollut mulle täysin vieras, kunnes kuusi vuotta sitten pyydettiin ystävän lapsen kummiksi. (Ei kirkko-, ko. lapsella ei ole kirkkokummeja lainkaan, mikä oli kai ollut pieni järkytys suvuille.)

Musta tuntuu yhä, etten ihan hahmota kummiperinnettä. En yhtään tiedä, ketä pyytäisin. Mies haluaa kummit, joten toki sellaiset jostain keksitään... Mutta mua vähän pelottaa se ajatus, että tässä pitäisi nimetä laajasta ystäväpiiristä pari suosikkia.

Eilen olin ristiäisissä, jossa itsestäni tuli kummi, kuulun kirkkoon. Mutta ns. sylikummina oli kirkkoon kuulumaton. Pappi noteerasi asian ainoastaan kummitodistuksia jakaessa...

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Meillä on lasten isä toiminut "sylikummina" aina. Kuopuksella on 3 virallista kummia ja yksi kummitus-täti. Ja kyllä tämä kummitus-täti sai olla kasteessa mukana ja olla myös siunaamassa, mutta virallista kummitodistusta hän ei saanut.
Harmittaa, että tää meidän ihana pappi on jäämässä eläkkeelle. Täytyis kysyä, josko se kuitenkin voisi tulla kastamaan meidän vauvan sitten. Meillä on tää sama pappi ollu sekä vihkipappina että kastepappina

Meidän esikoisella on 2 kirkkoon kuuluvaa kummia ja 1 ei-kuuluva. Sai olla kastetoimituksessa mukana kuten kaksi muutakin mutta ei saanut virallista kummitodistusta.

Kyfixfixin linkki sen tosiaan kertoi, siis väh kaksi konfirmoitua kummia tarvitaan, poikkeuksen tähän (siis että yksi riittäisi) voi myöntää kirkkoherra - riippuu siis täysin kirkkoherrasta tuo yhden riittävyys.. muita kummeja saa olla vaikka miten paljon, kirkko ei vaan noteeraa niitä virallisesti, mukana saavat tietysti olla. en oo kuullut että ketään ehdokasta olis pois kirkosta ajettu:grin.
pitää alkaa funtsia asiaa, on tosissaan vaikeaa kun yht vaan kaksi sisarusta meillä, toinen naimaton ja hyvät ystävätkin (sekä lähimmät serkut) jo käytetty. ei nyt ihan naapureita viitsis alkaa värvätä. jokunen ystävä tosin jo huomannut tämän ongelman ja tarjoutunut toiselle kierrokselle:)..

mimmma, sain vissiin sen "vanhan" pakkauksen :) Siinä oli keltasia (tottakai kaikkia muitaki, valkosia, ruskeita jne!) vaatteita ja sellanen harmaa toppapuku ja ei ollu enää sitä hymynaama helistintä ku ne on ottaneet sen pois :( Mutta ihanaa sitte jos siunaantuu toinenkin lapsi niin sille saa erilaisen pakkauksen! :) Ootko ite jo saanu pakkauksen?

seoli tää joka mulle tuli: http://www.kela.fi/aitiyspakkaus

:)

Sain laput viikko sitten pakkauksen hakuu, ja viimestään 3viikon päästä pitäs palauttaa:) jostain vaan luin, että 2014 pakkaus julkaistaan tammikuussa, kun niitä aletaan jakamaan! Kutkuttais nähdä se! :)

En oo vielä lappuja kerenny netissä täytellä, mutta tässä talvilomalla ois tarkoitus täytellä!

Ne jakaa ensin ton vanhan pakkauksen loppuun ennen kuin aletaan uutta jakamaan. Voi hyvinkin olla, ettei kukaan meistä saa uutta pakkausta. En tosin ole itse edes ottamassa pakkausta.

mua rupes ihan toi kummiasia tosissaan kiinnostaa ja jo vähän ärsyttääkin.... enpä ole kyselly kavereilta ekana että kuuluttako kirkkoon, kun itse kans vähän tohon pakanan suuntaan käännyn, vaikka nyt kirkkoon kuulunkin ;) mutta sekin ihan vaan lasten takia, jotta saavat kasteen ja pääsevät ripille, kun kaikki noi kirkkohommat taitaa mennä äidin mukaan... sitä sillon selvitin,€ kun olisin halunnu kirkosta eroon, niin ei riitä että isä kuuluis kirkkoon, vaan lapset seuraa äitiä, mikä on mun mielestä aivan typerää! no, mutta kumminkin.... täytyy ajoissa muistaa kysellä seurakunnalta, ettei ristiäispäivänä pamahda naamalle :D kun mekin just mietittiin, ettei nyt sen takia haluta "hyvänpäivän tuttuja" kummeiksi pyytämään, että kirkko on tyytyväinen....

Viime viikolla naapurille tuli vielä ainakin 2013 pakkaus ja joskus muistan lukeneeni, että se on maalis-huhtikuuta yleensä ku se pakkaus vaihtuu... riippuu toki varmaan siitä, kuinka ahkeraan niitä naperoita vuoden mittaan syntyy :) iiiiihhhhh........... en malta odottaa......!!!!!! vaikka jo yks pakkaus onkin ennestään, niin on se ihan ku joulu ku saa ruveta hypistelemään...............

Juup :) jostain oon käsittänyt, että nyt ois uus käytäntö ja alettaisiin jo alkuvuodesta jakaa uudet pakkaukset tästä lähtien 8) tiedä taas näistä..

Mun kaveri (nainen) ei kuulu kirkkoon, mutta hänen miehensä kuuluu ja lapset kyllä kastettiin ihan normaalisti. Tästä nyt on jo reilu 6 vuotta, mutta en usko että käytäntö on muuttunut.
Mun naapuri on töissä Kelassa ja se kyllä sanoi, että vanhat pakkaukset jaetaan aina ensin loppuun ennen kuin uutta aletaan jakamaan. Ei ole taloudellisesti kovin järkevää alkaa jakamaan uutta, jos vanhojakin on vielä varastossa. Kela säästää kaikessa, niin myös näissä ä-pakkauksissa.

Jep. Mun käsittääkseni Kelan tekemät muutokset ovat nämä: äitiyspakkauksia tilataan jatkossa pienempi erä, jotta vaihto osuisi tulevina vuosina lähemmäs vuodenvaihdetta, eikä uuden pakkauksen sisältöä julkisteta ennen kuin sen jakelu alkaa.

Värit kyllä kerrotaan Kelan hankintailmoituksissa, jotka ovat julkisia n. 1,5 vuotta ennen jakelua, mutta 2014-paketin osalta niitä ei löydy enää mistään.

Kaikki on jo niin ahkeraan täytellyt Kelan lappuja. Eikös ne pitänyt täytellä viimeistään 2kk ennen laskettua? Mulle ihan iski ny paniikki, oonko dementoitunut? Itse ajattelin täytellä ne lähempänä maaliskuun puolta väliä, kun laskettu 13.5. Muutenkin mun täytyy odotella, et onko tulot isommat nyt 3 kk ajalta, kuin 2012, jos saisin paremman äitiysrahan. Jotenkin ois kiva saada uusi pakkaus!

Takaisin