Laskettu aika toukokuussa 2014 <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja toukoihme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mimi2013: Mun tilanne on sellanen et seurustelin lapsen isän kaa vaan 4kk, sit alko näyttää siltä ettei suhteella ole tulevaisuutta, näin niin ku omasta puolestani voin sanoa. Pari viikkoa eron jälkeen huomasin olevani raskaana, lapsi oli kyllä toivottu, vaikken ikinä ollu ajatellu uskaltavani ryhtyä sellaiseen yksin. Mut nyt jotenki ikäni tuoma varmuus ja se että ystävillä raskauksia/vauvoja on saanu mut uskoo et pärjään kyllä girl powerilla! Mun lapsen isä ollu kyllä aluksi mukana, hoitanu mua kun järkyt pahoinvoinnit ollu, mut nyt ailahtelevaa temppuilua ollu ilmassa viimeiset viikot(siis esim. uhkauksia vaihtaa puhelinnumeroa, kadota ym. ) Neljä kertaa sitä kuuntelin, mut nyt viikonloppuna päätin et oli vika kerta ja sen herralle sanoin et jos nyt ovesta astelet, teet sen vika kerran. Ja tarkotin sitä. Ihmeellinen levollisuus laskeutu muhun saman tien, joten uskon et se oli oikea teko. Nyt satelee anteeksipyyntöjä, mut must aikuisen täytyy ottaa teoistaan lopulta vastuu. Mä haluan itselleni ja vauvalle turvallisen ja riidattoman tulevaisuuden.

Tänää olin eka ultrassa, vauva oli n.5cm ja laskettu aika muuttu neljä päivää myöhemmäks, eli 21.5. Siellä se nyrkkeili, oikoi jalat ihan suoraks, sitte ylös ja sit kierähti ympäri. Ja sit nukahti viideks minuutiks :) Hassuja minipäikkäreitä nää pienet vetelee. Lähdin sieltä kyl niin levee hymy huulilla, on se vaan niin ihmeellistä että masussa kasvaa ihan oikea ihmisen alku :)

Heips, onko normaalia päästä nyt vasta ensimmäiseen ultraan? Tällä viikolla alkaapi 13vko... vähän jännittää muutenkin että löytyykö sieltä kettään :) ja mimille onnea!

On se pikkamyy miusta iha normia, koska eihän se päivä sinne tänne vaikuta. Itselläkin oli vkon 12 ultra viikolla 13 :) Ja eiks se oo kivempi nähäkin hieman kehittyneempi veijari masussa? :p

Ja sekin ultra taitaa ollakin ihan 12+, että viikolle 13:stahan se menee. Korjatkaa jos oon väärässä :)

pikkamyy: Monikaan kunta ei tarjoa varhaisultraa odottajalle, jos ei ole jotain syytä. Monet käyvät yksityisellä varhaisultrassa, joka yleensä tehdään rv7-8. Kunta voi tarjota varhaisultran, jos on ollut useita keskenmenoja tai tuulimunaraskauksia yms. Monella se eka ultra on rv 12+.

Ja nyt vähän itsestäni. Kirjoittelin aiemmin nimimerkillä 1hannastiina. Poistatin vahingossa tunnukset tänne, kun halusin erota vau-kirjakerhosta. Jostain syystä katosivat myös foorumitunnukset.

Yritän taas päästä vähän kartalle mitä itse kullekin kuuluu. Mulle tai meille kuuluu hyvää. Eilen oli nt-ultra, jota piti jännittää 2 yötä. Kaikki oli ok. Nt oli normaali eikä seula hälyttänyt. Meidän vauveli vaan on liikaa tullut äitiinsä, kun ei tykkää olla kuvattavana. Kovasti esitteli selkä- ja pyllypuolta ultrassa :grin Istukkakin hiukan haittasi ultraamista, kun mulla imeisesti on eteisistukka. Toivottavasti se siitä kohdun kasvun myötä nousee ylemmäs, jotta alatiesynnytys onnistuu.

La varmistui 18.5 2014 olevaksi. Eli sama kuin menkoista laskettuna. Nyt siis ollaan rv 12+4. Olot on aamuisin vähän öllöt. Mulla menee öisin nokka tukkoon ja aamulla kun pitää nenä niistää, meinaa yrjö tulla samalla :sick006 Väsyttää edelleen, kun en saa öisin kunnolla nukuttua. Murehdin öisin kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Ja vessassa pitää käydä ainakin 2 kertaa yössä. Ärsyttävää :mad:

Eilen sitten kerroin myös entisessä työpaikassani parille ex-työkaverilleni. Ensin tuli ällistys ja sitten onnittelut. Sieltä on muutaman kerran kyselty jo takas töihin, mutta olen vastailut vähän ympäri pyöreitä :rolleyes:
Myös lapsille kerrottiin eilen. Meillä on 7v ja 6v pojat. Esikoinen oli ihan onnessaan ja kysyikin jo, että onhan se tyttö. Suloista, kun poika haluaa pikkusiskon :)

Ihanaaaaa, miten ihanaa! Kuultiin juuri kotidopplerilla kirpun sydänäänet! Ihana tietää, että siellä ollaan täysissä voimissa. Ja voidaan hyvillä mielillä viikonloppuna paljastaa vanhemmille. Olen ihan onneni kukkuloilla ekaa kertaa! <3

Muoks.. sydän löi n. 158 krt /min ! :)

Muokattu viimeksi:
Mua kans vähän kutkuttais tuo doppleri mut mut, tuun vaan ihan turhaan stressaantuneeks jollen niitä heti löydä.. No mä kerkeen sen vielä hankkimaan jos tuun toisiin ajatuksii :)

Hei. Olen tuonne jonnekkin aikaisemminkin kirjoitellut tähän ketjuun, mutta en millään löytänyt omia kirjoituksia. Eli taidan siis olla uusi ketjulainen :)
Elikkäs olen 25v. ja 10,5kk tytön äiti, ja toinen pikku apina olis tulossa Toukokuussa. Yhdistelmän ultrassa käyty viime maanantaina, jolloin viikkoja oli tasan 13 eli LA olis 13.5. päivä tuli neuvolan ja ultran LA:lle eroa. :)
Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan taas todelliselta tämä raskaana olo. :)

Esikoinen syntyi 27 tunnin synnytyksen jälkeen kiireellisellä sektiolla. Epiduraali ei toiminut ja olin niin kauheissa tuskissa että ei mitenkään voinut rentoutua ja avautuminen vain pysähtyi. Muutenkin oltiin enimmän aikaa täysin kahdestaan mieheni kanssa synnytyshuoneessa eikä kukaan juuri käynyt meitä katsomassa.
Ja kun tyttö oli syntynyt näytettiin hänet minulle noin 5sekunnin ajan, jonka jälkeen hänet vietiin poi mieheni luo.
Tyttö syntyi klo 20.49, enkä nähnyt häntä kuin vasta klo 01 yöllä kun tivasin hoitajalta että missä vauvani on ja onko mieheni vielä paikalla.
Joten kaikin puolin melko huono kokemus ja aika paha maku jäi itselle. :/
Mutta maailman ihanimman tytön sain, josta olen erittäin onnellinen <3

Nyt sitten onkin melkoiet pelot ja ahdistukset seuraavaan synnytykseen. Neuvolaan en ole vielä maininnut asiasta, kun viimeksi kun kävin ei juuri mitään ahdistusta ollut. No nytpä jääkin joskus unet melko lyhyiksi yöllä kun ei uni tule kun kaikkea miettii..

Olenkin ajatellut suoraan pyytää suunniteltua sektiota, jotta ei tarvitsisi panikoida asian kanssa. Miehenkin olen käskenyt mukaani neuvolaan ja mainitsemaan asiasta, kun itse olen vähän sellainen että jos joku ei ole painostamassa niin ei meinaa omat ajatukset tulla julki, varsinkaan kun neuvolantätimme ei ole oikein minun makuuni..

Huh. Tulipas vuodatettua. :)

Olisiko mahdollisesti ketään jolla olisi samanlaisia kokemuksia? Tai ihan kuka vaan, jos neuvoja on miten saisin itseni avautumaan neuvolassa..

Harmillista tiitu että olet kokenut tuollaista! :( En osaa kertoa kokemuksia vastaavasta mutta kehoitan vaan juttelemaan tuntemuksista neuvolassa ja mahdollisesti pääset pelkopolille tms. Suomessa käsittääkseni aika huonosti suostutaan leikkaamaan vaan äidin tahdon takia. Sektiossa on kuitenkin isommat riskit sekä äidille että vauvalle kuin hyvin menevässä alatiesynnytyksessä... Toki voit toivoa ja kannattaakin!

Toisaalta kun yksi sektio on tehty, ja vielä aika vähän aikaa sitten, voi olla että sulle tiitu suositellaan sektiota joka tapauksessa.

Kiitos spiraali :)
Täytynee ottaa vaan itseä niskasta kiinni ja sanoa jotain. Ehkä ensi kerralla neuvolassa hieman helpompaa kun mies mukana eikä tarvitse itse keskittyä niin paljon touhon meidän pieneen touhutätiin :)
Pelkopolillehan ne mut varmaan lähettää, mut taidan olla niin vakaasti päättäny tuon sektion suhteen että tuskin saavat mieltä muuttumaan.
Ja esikosta olivat miehelle sanonu et ei olis neiti mahtunu tuleen ees alakautta vaikka olisin auennut täydet 10cm.
Neidin mitat oli 3975g ja 50cm. Melko reippaan kokonen tyty meille tuli <3

No toivotaan että suosittelevat! :) Kukaan ei edes synnytyksen jälkeen sanonut mitään rajoja seuraavalle lapselle, esim. joillekkin on sanottu että vuosi jopa pitäs odottaa.
Neuvolassa ei ole sanonu vielä mitään, mutta meän "täti" on kyllä melko tympeä. Jo ensimmäisessä raskaudessa sanoin että pelkoja on että jos lapsi on liian suuri ettei mahdukkaan ulos. Tähän vastauksena sain että " No kyllä ne sieltä yleensä mahtuu". Sitten siinä vaan istuin ihan että aijaa no okei sitten..

Tiitu,Lääkärilehden yhdessä artikkelissa sanottiin näin; "Jos synnyttäjä pysyy keskustelujen ja pelkopoliklinikan neuvonnan jälkeen kannassaan, olisi epäinhimillistä olla toteuttamatta hänen pyyntöään".
Ja luulen että suurimmassa osassa tapauksista sektioon suostutaa kyllä kunhan jaksaa pitää puolensa ja ei muuta mielipidettään, ja osottaa että ymmärtää sen että sektiossa riski vakaviin komplikaatioihin on nelinkertainen alatiesynnytykseen verrattuna.

Muokattu viimeksi:
tiitu: Minulla on kans kiireellinen sektio takana. Esikoinen syntyi sektiolla kahden vuorokauden käynnistyksen ja 16 tunnin supistelujen jälkeen. Olis mahtunu tulemaan alateitse, mutta lapsen napanuora oli vain 20cm pitkä, joten ei päässy laskeutumaan synnytyskanavaan. Sain myöskin vilkaista vauvaamme ennen kuin kätilö ja vauvan isä lähtivät hoitamaan vauvaa. Tosin mulle ei kukaan muistanu kertoa kumpi syntyi ennen kuin kysyin erikseen :grin

Kuopus syntyi 1v5kk myöhemmin normaalisti alateitse. Vaikka itsellä meinas usko loppua ponnistusvaiheessa, niin kyllä se sieltä syntyi. Ei mulle ainakaan kukaan sanonu, et milloin saan uudelleen raskautua sektion jälkeen. Jäkeenpäin kuulin, että sais olla ainakin 2 vuotta synnytysten välillä, jotta kohdun leikkausarpi paranee kunnolla.

Mulle ei jääny mitään traumoja mistään. Mutta ymmärrän hyvin sun tilanteen. Kannattaa siellä neuvolassa puhua niin paljon, että se terkka-täti laittaa sulle lähetteen pelkopolille. Jos ei kerralla usko, ni sit vaan joka kerta puhut ja otat vielä miehen mukaan puhumaan sun kanssa. Pakko sen on jossain vaiheessa uskoa. Joka sairaalassa on omat käytäntönsä sektiiden myöntämisen suhteen. Mun mielestä vaan ei oo lapselle hyväks, jos äiti murehtii koko raskauden ajan tulevaa synnytystä. Ja tuokin tietty puoltaa sektiota, et teidän esikoinen ei olis mahtunu alateitse.

Pitää muistaa vaan se, että jos tehdään kaksi sektiota, myös seuraavatkin lapset syntyvät sektiolla. Mulla on takana vain yksi sektio, joten "saan" synnyttää alateitse :rolleyes:

Myös jotkut sairaudet ovat peruste sektiolle. Yhdellä ystävälläni on Chronin tauti, joten häneltä kiellettiin automaattisesti alatiesynnytys.

Itse kyllä olen melko kipuherkkäkin, että varmaan vain vahvistaa tuota pelon tunnetta.
Alatiesynnytys olisi mahdollinen jos varmasti epiduraali toimisi, ja tilannetta käytäisi katsomassa useammin kuin 4 tunnin välein. Onko mahdollista saada spinaali kuinka aikaisin? Se oli viimeksi ainoa mikä vei kivut..
Itsellle on jäänyt todella huono kuva hoidosta omalla kohdalla kun tuntuu että olin vain hylättynä huoneessa eikä kukaan kunnolla kertonut mitään missään vaiheessa.. eikä miehellekkään kerrottu mitään..

Alatiesynnytys olisi siinä mielessä kyllä mieluisampi kun toipuminen on paljon nopeampaa ja saisin lapsen heti vierelleni. Ja mahdollisesti pääsisi aikaisemmin kotiin. Ja esikon hoitaminen olisi helpompaa.
Mutta sitten jos taas lapsi onkin iso ja ei mahdukkaan ja sama tuska ralli edessä sen takia että äitiä ei kuunnella..
ja ja ja.. Niin monen miljoonaa huolta mielessä jotka askarruttavat, että välillä tuntuu että hulluksihan tässä tulee.
Ja viikkojakin vasta 13+4 :)

Onnea Tiitu ja tsemppiä tulevaan!!! Mullakin huonoja kokemuksia ensimmäisestä synnytyksestä (kesti 4päivää) leikkuriin en päässy vaikka kuinka luvattiin ja luvattiin ja lopulta tulikin pikku-ukko niin vauhdilla, ettei isi kerinny kunnolla mukaan.... Mutta leuka pystyssä uuteen taistoon!!!! =D

Eilen oli NT ultra, ja kyllä niin laiska asukas on mahassa että huh huh! Esikoinen pyöri ja hyöri aikoinaan niin ettei meinannu kuvaa keritä ottaa ja nyt tää uus vaan möllötti, millään eivät meinanneet saada sitä kääntymään.... Mutta onneksi jonkinmoinen kuva saatiin oikeasta kulmasta ja kaikki vaikuttaisi olevan hyvin.... Vähä jo huolestuin, että miks ei se liiku, mutta lääkäri tuumas vaan, että ei sitä taida huvittaa just nyt... Äitiinsä tullu, kultapien..... LA:kin aikaistu 5päivällä, eli 22.5.2014... Kyllä monta kiveä tipahti harteilta, ehkä nyt voi ottaa rennosti ja ruveta ihan oikeesti odottamaan <3

Hei perustin tossa äsken tonne äitien kohtauspaikalle ketjun Tampereen mammoille kun mä en oikeestaan tunne ihan oikeessa elämässä ketään jonka kanssa lähteä ulkoiluttaan masua tai keväällä sit sitä pikkupalleroa poksahduksen jälkeen. Olis kuitenkin kiva jos sattuis löytymään juttuseuraa foorumin ulkopuoleltakin enkä halunnu sitoa sitä yhteen kuukauteen niin tein ketjun tonne yleiselle puolelle. Jos täällä on joku Tampereen lähettyvillä asusteleva joka olis kanssa lepposaa lenkki- tai myöhemmin leikkiseuraa vailla niin ketju löytyy tästä: http://forum.vau.fi/threads/mansemammat-tervetuloa.1579185/

Mulla sama ajatus kun hymykuopalla, paitsi harmi kyllä en ole Tampereen läheltä! :(

Muokattu viimeksi:
Moi kaikille!

Uskaltauduin liittymään mukaan keskusteluun nyt kun viikkoja on jo sen verran että keskenmenon riski on alkanut pienentyä. :)

Eli kohta 37 täyttävä odottaja täällä, viikkoja nyt 13+1 eli laskettu aika olis 21.5. Mulla on 15v tyttö ja 7v poika ja nyt siis kolmatta odotetellaan.

Tiistaina käytiin nt ultrassa ja siellä se pieni sitkutteli, pomppi ja heilutteli käsiään pään yläpuolella, bileetkö ollut menossa vai mikä lie? :love7

Pituutta "huimat" 7,5cm ja kaikki oli niinkuin pitääkin. Itku tuli niin että jouduttiin hetkeksi lopettamaan ultraus. Mulla takana maaliskuussa tuulimuna joka todettiin silloin vasta nt ultrassa ja siitä johtuen tunnemyrsky oli hurja.

Laitoin myös s-postia tuosta fb ryhmästä, minäkin haluaisin mukaan!

Mullakin on sama l.a. Eli 21.5. Oliskohan tuo Ippelsiinin mitta koko tyyppi. Meillä oli viikko sitten ultrassa 5,7cm pää-peppumitta... Siihen jos lisää jalat niin silloin 7,2cm.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin