Lapsivettä vai valkovuotoa?

Mun mielestä kans puhuttiin (olisko ollut se vatsasta maailmaan  -ohjelmassa) et kun vedet menee niin sit ei sais mennä "sörkkimään" paikkoja et sinne ei pääsis pöpöjä... muuten ei pitäis olla mitään hätää ja tarvetta syöksyä heti sairaalaan...

Mulle tehtiin viime keskiviikkona sairaalassa testi et onko tihkunut lapsivettä kun niistä märistä pikkuhousuista mainitsin. Ei ollut vettä tullut ja paikatkin vielä kiinni siinä vaiheessa. Eli se on voinut olla pelkkää tihkuvaa pissaa vaan... Hyvinkin normaalia tässä vaiheessa kun vauvat painavat virtsarakkoon...
 
Ei oo mitään kiirettä sairaalaan vesien menon jälkeen ensisynnyttäjällä, jos ei supistukset ala kovina heti. Tietysti tilanteen mukaan ja sairaalasta voi aina tarkistaa toimintaohjeet. 
 
Täällä meillä päin pitäääpi mennä sairaalaan,vaikka vedet on mennyt,eikä supistuksia..näin ymmärsin ainakin.[8|]
 
Lienee taas paras ohje kun käytännöt vaihtelee; soitto sairaalaan, ne varmaan kertoo sitten [:)]
 
Lueskelin paljon 1,5 viikkoa sitten perätilavauvoista, koska meillä vauva kääntyi poikkitilaan rv 35 ja sen jälkeen epäiltiin että olisi kiepsahtanut perätilaan. Helistimen sivuilla mm. ohjeistetaan seuraavasti:
 
"Perätilasynnytyksen käynnistymiseen liittyy joitakin vaaratekijöitä, joista äidille kerrotaan etukäteen. Jos synnytys käynnistyy lapsivedenmenolla, täytyy äidin lähteä sairaalaan heti ambulanssilla makuuasennossa, koska ennen kuin tarjoutuva osa on laskeutunut alas lantioon, voi vaarana olla napanuoran esiinluiskahdus."
 
Käytiin rv 37 äitiyspolilla tarjonnan tarkistuksessa ja vauva on onneksi raivotarjonnassa. Nyt innolla  odotellaan, että päästään synnyttämään [:)]
 
 
 
Joo, noista vesienmenosta on vissiin vähän eri käytännöt eri sairaaloissa. Toiset haluaa että siellä käy näytillä heti ja sitten takas kotiin odottelemaan ja toiset taas sanoo että sitten vasta vuorokausi vesien menosta pitäis mennä. Mut ei siinä oikeesti mitään panikkia ollu, meillekii sanottiin että ihan normaalisti voidaan olla kotona, kunhan ei nyt mitään uimahallikeikkaa lähetä tekemään. [;)] Tulehdusriski tosiaan on suurempi kun että synnytys alkais supistuksilla.
 
Miiuhoo, se oli tosiaan silloin 15 vuotta sitten kun pikkuveli syntyi, enkä tiedä olisiko sitten ollut perätilassa mutta ilmeisesti ei ainakaan laskeutunut ollut.
Mulle sanottiin itselleni edellisessä neuvolassa että jos lapsivedet menee, täytyy soittaa sairaalaan ja kysyä neuvoa. Ainakin jos vauva ei ole laskeutunut, joutuu ilmeisesti käydä ainakin näyttäytymässä synnärillä koska silloin on juuri se napanuoran ulos luiskahtamisriski.
Ja se kai sitten on tilanteesta kiinni saako mennä omalla kyydillä vai haluavatko laittaa ambulanssin jolla mennään  makuuasennossa.
Ja niin käsitin neuvolassa että ne joilla vauva on jo kiinnittynyt, ei ole mitään hätää vaan supistuksia voi odotella rauhassa sen 12 tuntia.
Meillä ei ollut viikko sitten ainakaan vielä kiinnittynyt mutta laskeutunut oli.
Mutta juu, eri systeemit on varmasti eri sairaaloissa (ja ehkä jopa eri kätilöillä) joten varmasti soittamalla saa parhaat neuvot.
Ja luulen kyllä että neuvolassa jo kertovat että ambulanssikyyti pitää tilata vesien mennessä jos jotain riskiä on.
 
Nyt on neuvolassa käyty ja puhuttu tuosta tihuttelusta. Sano, että voin asennoitua siihen, että se on vaan juoksevaa valkovuotoa. Sano kyllä myös, että mahdollista, että ois lapsivettäkin, kun kohdunsuu jo pikkusen auki. Pieni reikä voi olla jossain kohdun yläosassa, että siitä ei mitään tulehdus riskiä ole.. Sanoi, että kyllä sen sitten huomaa selvästi kun lapsivedet menee. Neuvoi myös, että jos yhtään epäilee jotain tai tulee kovia vatsakipuja niin suoraa vaan synnärille ilman mitään soittoja, niin niiden on pakko sillon asia tarkistaa.
Noh, ens torstaille varattiin neuvola-aikaa, mutta toivotteli jo onnea synnytykseen, kun oli pieni epäilys, että vauva saattais sieltä alkaa pikku hiljaa jo syntymään näin helteiden kynnyksellä [:)] Voi kun oiskin niin [:)]
 
Viime yönä mie jo hetken luulin et lapsivedet meni, kun nousin ylös sängystä niin alko heti vuotamaan jotain märkää pitkin reisiä, mut blääh pissii se vaan oli.. Sama juttu kävi sit tänä aamuna..kun rakko 4 tunnin jälkeen niin täynnä ja vauva ja etenkin sen pää painaa rakkoa niin sitä vaan valuu ja liruu, vaikka kuinka yrittäis pidätellä[:'(] Onpa lupaavaa synnyttämistä ajatellen, kun eikös noilla samoilla "pissin pidätys lihaksilla" se vauvelikin pitäis ulos pykätä? Päivällä kun pääsee parin tunnin välein vessaan niin ei tuu noita lirumisiakaan.
 
ei peukku vaan samoilla lihaksilla joilla ulostat.. sen takia se tunne monella on että maailman suurinta paskaa ois vääntämässä kun samat lihakset käytössä [;)]

mäkin heräsit housut kosteena [:D][:D] varmaan vähän vetisempää valkovuotoa, kun ei oo nyt tullut lisempi [:)]
 
ei peukku vaan samoilla lihaksilla joilla ulostat.. sen takia se tunne monella on että maailman suurinta paskaa ois vääntämässä kun samat lihakset käytössä


Tossa tapauksessa aivan saletisti paskon siihen synnytys sängylle [:D] voihan venus.
 
olen kuullut että monet mammat ponnistaa aluks väärillä lihaksilla, kunnes tajuvat että paskallahan siinä ollaan [:D][:D][:D][:D]
 
Oon kyllä monet kerrat yrittänyt tunnustella eri ponnistutyylejä,että miten sen sais helpoiten ulos,ettei paskois siihen pöydälle [:D][:D]
 
jos paskat on tulossa niin ne tulee.. sitä sä et voi estää.. tosin voit pyytää kun meet peräruisketta että tyhjenee ennen itse synnytystä ja pönttöön :)
 
Mä täällä huikin vieraisiin pöytiin... [;)]

Aika monillahan suoli tyhjeneekin itsestään ennen synnytystä, joten toivotaan, että teilläkin! [;)] Mutta jos vahinko tulee niin on tullakseen [:D] Mulla tyhjeni suoli oikeastaan jo pari päivää ennen synnytystä.. Tai siis alkoi maha olla "löysällä" pari päivää ennen synnytystä ja oli sitä ihan synnytykseen asti.. Ei sitten tullut vahinkoa synnytyksen aikana [;)]

Teillä on jännät ajat jo! Huh, tuntuupas oudolta, että justhan me maaliskuiset vasta jännäiltiin ja nyt on jo kesäkuiset kohta vuorossa!!! [:-]

Ja tosiaan.. Mäkin jännitin tuota, että kuinka sitä osaa ponnistaa, mutta mullekin kätilö sanoi ennen ponnistusta, että nyt vain rupeat työntämään, kun isoa kakkaa [:D] Ja siltä se kyllä tuntuikin!
 
Kiitos neuvosta! [:D][:)] Täytyy sitten pusata kun kakalla olisi[:D] Ja mulla menee yleensäkin jännityksestä maha sekasin,ja sitten kun tietää että synnytys lähestyy niin varmasti menee löysälle ja tavaraa tulee sitten kanssa..joten uskon ja toivon,että tavara ei tule kesken synnytyksen [:D]
 
Elokuisista vaan - ajattelin vaan siita paskomisesta. Mulla meni viime synnytysta ennen maha ihan sekaisin ja ramppasin vessassa vaikka kuinka monta kertaa. Sanoivat sitten synnarilla, etta olisi peraruiskeen aika ja kun sanoin, etta eihan siella enaa voi mitaan olla niin olivat sita mielta, etta voipi ollakin, joten otin sitten sen ruiskeen. Ja uskomatonta, mutta totta - ponton taydelta viela tuli, joten vaadi vaan se ruiske, vaikka olisikin maha jo aiemmin "tyhjentynyt".

Ponnistaessa muuten luulen, etta tuli ihan vahan kakkaakin, mutta katilot vaan pyyhkas sen pois, joten mitas siita..
 
Ystävälleni kävi niin, että kun hän sanoi kätilölle, että nyt muuten tulee paskat, kätilö sanoi, että vauva sieltä tulee. ja tulikin, mutta ensin tuli paskat. Kaveri arveli, että kätilö avrmaan koki parhaaksi sanoa noin, jotta hän vain jatkaisi ponnistamista iettimättä sen kummemmin sitä, mitä sieltä tulee ja missä järjestyskessä. Varmaan ihan hyvä niin.[:D]

Toisista se peräruiske tuntuu kai niin kamalalta, etteivät synnytystuskissa todellakaan halua sitä ottaa. Katsotaan, mikä fiilis itsellä on. Minulla on vatsa nyt jo ollut koko viikonlopun ihan kuralla. Yleensä ei ole tällainen.
 
Takaisin
Top