Lapsivettä vai valkovuotoa?

Mulla lirahteli esikoiselta lapsivettä viimisen vuorokauden ajan, ennen synnytyksen käynnistymistä. Oli reikä kalvoissa ilm. jossain ylhäällä. Sitä tuli sellaisina ryöpsäyksinä muutamaan otteseen. Eivät äitiyspolilla mun sinne soittaessa uskoneet, koska sen verran harvinaista. Ei vielä synnärille mennessäkään hoitaja uskonut, kun sanoin asiasta, mutta otti kuitenkin tikkutestin, joka olikin positiivinen. Mulle laitettiin tippa. Sitä lapsivettä tuli silloin sellainen määrä, että pikkuhousunsuoja kastui läpimäräksi. Nyt kun oli emättimen bakteeritulehdus, valkovuoto oli runsasta ja kuin vettä, mutta ei sitä ihan sellaista määrää tullut. Lapsivesi oli vaaleanpunaista ja tuoksui hieman makealle,
 
Tämmöisen testin kehottavat tekemään:

Jos jotain lirahtaa housuun etkä tiedä, valuuko sinulta lapsivettä, toimi näin:
  • Tee alapesu ja kuivaa hyvin.
  • Laita alushousuihin puhdas side ja siteen päälle wc-paperia taiteltuna.
  • Seuraa tunnin tai kahden ajan, kastuuko paperi. Jos kastuu, tarkkaile imeytyykö neste kokonaan paperiin. Jos neste jää paperin pintaan, se on todennäköisesti valkovuotoa. Limainen vuoto taas on niin sanottua limatulppaa. Jos neste on veden kaltaista ja imeytyy kokonaan paperiin, se saattaa olla lapsivettä. Tällöin asia täytyy tarkastuttaa päivystyksessä. Älä vaihda sidettä lähtiessäsi. Jos päivystyksessä ei selkeästi nähdä lapsivettä, on olemassa myös tikkutesti, jolla asia voidaan tarkistaa
 
Takaisin
Top