Lapsivettä vai valkovuotoa?

Torakka

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Mulla on nyt ainakin pari viikkoa lirahdellut jotain housuun kun nousen jalkeille. Erite on ihan kirkasta ja juoksevaa kuin vesi eikä haise juuri miltään. Kävin viikko sitten antamassa pissa näytteet kun ajattelin tulehduksen uusineen, mutta näytteet olivat ilmeisesti puhtaat, kun lääkäri ei ole soittanut. Mietinkin että onko jollain kokemusta lapsiveden tihkumisesta ja pitäisikö mennä svo:lle näytille? Kuulemma niillä olisi joku testi millä asian voi tarkistaa. Vai voiko jotenkin itse tunnistaa kummasta on kyse. Viikko sitten tarkistuksessa käsi kopelolla kaulaa jäljellä 3cm ja paikat napakasti kiinni, eli voiko vettä edes tihkua kun paikat hyvin kiinni?
 
Täällä ollaankin saman asian äärellä kuin minäkin. Vauvan liikkeiden kipeyden lisäksi oon miettinyt ihan tuota samaa..Varsinkin kun neito jumppaa ja öisin kun nousen ylös mulla lirahtaa emättimestä jotain nestettä. Ostin lakmus-paperia apteekista jolla voi nesteen ph-arvoa tutkia..se ei ainakaan ole muuttanut väriään siniseksi (miten ilmeisesti emäksisen lapsiveden kanssa kävisi)...no oon nyt sitten luottanut siihen. Mutta takaraivossa nakuttaa koko ajan pieni ääni ettei esikoltakaan tällästa lirahtelua ollut..no, nyt ollaan täällä svolla taas ja lupasivat tarkistaa asiaa! Mullakin neste kirkasta hajutonta, kuin vettä..ja välillä vähän limaistakin..
 
Ai apteekista saa jotain paperia. Mietinkin että onko mitään koti testiä jolla kokeilla. Laittele viestiä kun olet saanut asiaan jotain selvyyttä niin tiedän itsekkin toimia.
 
Joo siellä myydään tota lakmus paperia, en tosin tiedä miten luotettava keino on. Täällä svolla eivät osanneet sanoa sen käytöstä mitään, sanoivat että heillä eri testit sitä varten..jonka ilmeisesti lääkäri tekee kunhan tulee. Etkös säkin ollut ksks alueelta? Vai muistanko oikein? Äskön hoitaja sanoi että jos ei side kastu niin luultavasti on valkovuotoa, mutta poikkeuksiakin on..no niin, ota siitä sitten selvää:rolleyes::rolleyes: hitsi että olo voi olla jo näille viikoille tukala. Onneksi pääsee taas varmistamaan että kaikki olis ok...
 
Niin ja siis mullakin kaks viikkoa sitten kohdunsuu pehmennyt mutta kiinni ja käsikopelolla 3cm. Eikä sen jälkeen oo liioin supistellut vaikka muita kipuja on kyllä ollut tosi paljon alapäässä. Mäkin vein pissinäytteen viime viikolla just tän lirahtelun ja kipujen takia mut se oli puhas. Toivottavasti ois edelleen kohdunsuu ok. Esikolta mulla oli rv 36+ kohdunsuu ultralla 3cm ja kiinni ja seuraavalla viikolla meni vedet..joten kaippa se muutos voi tulla nopeastikin..
 
Lapsivesi yleensä haisee makealle ja on väritontä.. kävin neuvolas kans tarkastuksessa "lirahtelujen" takia ja lääkäri teki tikkutestin joka oli sit nega.. eli "lirahtelut" oli vaan valkovuotoa ja sano viel että näkee silmälle et runsasta.. kuulemma normaalia ja vetistyy mitä lähemmäs la mennään :) toivotaan että olis sama sielä..

Muok. Ja mullaki paikat kiinni yms. Kysyin lääkäriltä et voiko tihkua vaik paikat kiinni ni ei kommentoinu :D tiedä sit et miks :D
 
Täällä kans tikkutesti negatiivinen. Huhh! Muutenkin asiat ok. Lapsivettä normi määrä, vaaveli alhaalla kylläkin mut kohdunsuu ultralla edelleen ok. Mä nyt niin toivon että kaikki menee täst edes niin ettei tartte täällä enää ravata.
 
Juu, oon myös keski-suomesta.Hyvä juttu että oli väärä hälytys. Täytyy varmaan hakea sitä paperia huomenna ja ottaa asia puheeksi neuvolassa ensi viikolla kun on aika.
 
Lääkäri sanoi että on tosiaan vetistä valkovuoto mutta se on normaalia ja sitä vetisemmäks saattaa käydä mitä lähemmäs synnytystä mennään..jos haisee niin sitten kannattaa miettiä sitä tulehduksen mahdollisuutta.
 
Mietityttää kun joka paikassa mistä tietoa etsin kaikki varoittelee tulehdus riskistä.:oops: Pitäisiköhän kuitenkin huomenna käydä tekemässä svo:lla se testi että voi olla varma. Tätä vuotoa kun on jo jatkunut lähes pari viikkoa.
 
Olettaisin, että voi tihkua vaikka paikat kiinni, kun kai se kohdunsuu aika kiinni on silloinkin kun siemenneste menee toiseen suuntaan. Mutta sitten pitäisi kalvojen päästää läpi ja olettaisin, että se ei ole kovin yleistä, joku reikä siellä pitäisi olla kalvoissakin. Hyvä, että oli vaan valkovuotoa, toivotaan että Torakallakaan ei mitään huolestuttavaa.
 
Onhan siinä aikamoinen tulehdusriski jos oikeasti ois kalvoissa reikä joka tihkuttas! Meillä myös neuvolassa on samoja testejä kun svolla, oisko teilläkin? Svon lääkäriltä myös utelin että mitä mieltä on lakmus paperin luotettavuudesta. Sanoi että sielläkin sitä käytetty ennen noita testejä joten kyllä periaatteessa pitäisi voida siihenkin luottaa. Niitä aioin uittaa varulta edelleen jos tuntuu että lorahtaa..
 
Vuoto saattaa johtua myös tulehduksesta (en tod.muista nimeä) jonka merkit oli just runsas valkovuoto ja kumma haju.. Mulla oli ekassa raskaudessa ja on kuulema aika yleinen kun bakteerikanta heittelee raskaudessa. Nyt jouduin kans käymään testissä kun proteiini oli +1 pissassa. Sieltähän löyty +3asteen hiiva eikä ole ollu mitään oireita! Paitsi kans valkovuotoa ja lirahtelua.

Mulle kätilö sano, et vaikka tänään olis kohdun suu vielä 3cm niin ei tarkoita, etteikö synnytys vois käynnistyä jo vaikka ens vkolla! Eli voi tapahtua hyvinkin pikaisesti se kohdunsuun katoaminen sit kun vauva päättää lähteä syntymään!
 
Tulehdus tää ei ole kun on just tutkittu sen varalta. Löysin ohjeen että pitää sidettä ja kattoo jättääkö vuoto kellertävän jäljen vai kenties punertavan vai imeytyykö kokonaan. Valkovuoto jättää kellertävän jäljen ja sitä on vaikea nähdä vessapaperissa tai alkkareissa. Jos ei näy mitään selvää nii täytyy huomenna varmistaa neuvolasta.
 
Bakteerivaginoosi on se tulehdus tila mistä tulee kuulemma pilaantuneen kalan haju tai vastaava...mulla ei vuoto ainakaan haise miltään..
 
Iltaa!
Minä kävin myös viime viikolla äitiyspolilla tarkastuksessa ja kaikki testit otettiin. Vuotoa on paljon mutta se ei ole tulehdus eikä lapsivettä. Kai se vaan täytyy hyväksyä että jokunen viikko mennään pöksyt märkänä :/ pikkuhousunsuojiakaan ei neuvolasta suositeltu jatkuvasti käyttämään että saa "hengittää".
 
Joo bakteerivagioosi ei mullakaan ole kun vuoto ei haise millekkään ja kävin sen viime perjantaina tarkistuttamassa. Täytyy tästä mennä vessaan kattomaan mitä tuolta siteestä löytyy ja yrittää päätellä siitä. Tää on vaan niin "kivaa" kun on kaikenlaisia oireita, toisilla ne on normaaleja ja toisilla taas ei. Yritä tässä sitten arvata kumpaan itse aina kuuluuo_O
Neuvolassakin välillä vähätellään kaikkea kun kyselee asioista, kaikki on aina normaalia tai seurataan viikko tolkulla. Tuntuu vain itsestä typerältä että aina pitäisi mennä svo:lle itse että asioita tutkitaan, kun voisivat hiukan panostaa asiaan neuvolassa. Itse jouduin käymään avohoito puolella ja maksamaan itse kun halusin tarkistaa ettei kyseessä ole tulehdus, neuvolalääkäri aika kun olisi mennyt kolmen viikon päähän. Ainakin täällä mun alueella ei ole käytössä kun yksi neuvola lääkäri, eikä neuvolassa saa mitään muitakaan "ylimääräisiä" palveluita, kun neukkatätsiä on niin vähän. Viime vuonna kaveri yritti päästä sydänäänien kuunteluun kun vauva liikkui huonosti, ei ollut neukkatätillä sitä muutamaa minuuttia aikaa että olisi kuunnellut, kaverin piti sitten mennä svo:lle vain tämän takia.
 
Takaisin
Top