Lapsi sairastaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eldimar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon karstaa poistanut siten, että reilusti Ceridalia päänahkaan, myssy päähän (lähinnä ettei tule rasvaa joka peittoon ja vaatteeseen, missä vauva makailee), ja useamman tunninkin on saattanut pitää. Jos on kylpypäivä, niin sitten kylvyssä veden kanssa ihan hellästi sormin hieronut, ja näin meillä on karsta lähtenyt parhaiten. Jos ei ole kylpypäivä, niin sitten äitiyspakkauksen pehmeällä harjalla harjaillut, kun öljy on kokonaan imetynyt.

Edit. Meidän tytöllä on ihan lyhyt nukkamainen tukka, joten sen öljyn saa hyvin päänahkaan, eikä tukka jää rasvaiseksi sitten, kun öljy on hyvin imeytynyt. Voi olla, että pidempitukkaisella on sotkuisempaa?

Mina laitoin pojalle reilusti laakarin maaraamaa perusvoidetta paahan ja korvien taakse. Hieroin oikein hyvin ja annoin vaikuttaa noin 20min. Sitten hieroin kostealla vauva-harjalla ja lopuksi pyyhin kostealla liinalla ylimaaraiset pois. Toistin ehka parina paivana. Korvan taukset pyyhin vanulapuilla niin ettei jaany maraksi.

Tuli tässä mieleen, että sitä karstaakin on kait erilaista ja siihen vähän erilaiset keinot toimii. Meidän junnulla on lähinnä päälaella sellainen kuivan näköinen kevyesti hilseilevä kerros. Ei siis koko päässä ja siihen toimii tuo rasvaus öljyä paremmin. Ja se ei siis ole varsinaisesti karstaa, koska itse karstasta on päästy eroon tuolla kampakikalla. Eli meillä on vain kuiva päänahka, pitäisi muistaa useammin rasvata ja hieroa sitä. Pitääkin varmaan kokeilla tuota Etanaisen vinkkiä niin ei tarvi odottaa koko päivää, että rasva imeytyy. Meillä ei tosin korvissa ole mitään.

Esikoisella oli sitten sitkeämpi tuo itse karsta, eli semmoinen kellertäviä paksumpia läiskiä siellä täällä, lähinnä päälaen alueella. Siihen ei pelkkä pehmeä harja purrut millään, vaikka kuinka olisi rapsutellut. Olen vaan monen kuullut puhuvan tuosta kuivasta päästäkin karstana vaikka mun mielestä se ei sitä ole.

Meillä oli jossain vaiheessa paksusti karstaa niin haettiin apteekista siihen tarkoitettua mönjää, joka rauhoittaa päänahkaa. Annetaan vaikuttaa ja pestään pois. Sitä on kai joku ihan kotimainen varsiokin, meidän apteekissa oli vain jotain tällaista ranskalaista. Mutta siis parissa päivässä rauhoitti päätä kyllä.

Meillä on vähän päälaella karstaa, joka on kuivunut sellaiseksi, että näyttää kuivuneelta iholta. Eikä sitä ole paljon, pieni kerros, mutta yritän proaktiivisesti estää sitä pahenemasta. :)

Kiitos siis vinkeistä! Täytyykin heti kokeilla tuota Etanaisen vinkkiä, kun vauva herää aamutorkuilta. Tässä jos vielä tämän tonkallisen teetä joisi loppuun...

Libra: Mulle neuvottiin, että kylvyn jälkeen hellästi hieroisi sellaisella vauvaöljyllä päänahkaa pehmeällä harjalla. Toimi ainakin meillä.

Täällä atoopikko ilmoittautuu! Parhaat perusvoiteet (29 vuoden kokemuksella):
-Tummansininen Apobase (tosi kuivaan tarv. Punainenkin, joka siis tuhdimpaa)
-Ceralanin olen todennut hyväksi ja Ceralan Plus ehkä vielä parempi ;)
-Mini derm toimii hyvänä perusvoiteena jos iho ei ole kamalan kuiva
-Ceridal öljy hilseilevälle kuivalle iholle
-Sinkkivoide punoittavalle vaippaihottumalle paras (tämän olen siis vauvan hoidossa huomannut - itselle en ole käyttänyt! :D )
-Bepanthen (vaaleanpun): pieniin nirhaumiin, rohtuneille huulille, kasvojen kuivuneelle iholle (esim. Niistämisen vuoksi ärtyneelle)

Apobasea pitää ostaa sit ku aikasempi loppuu. :) Bepanthen on hyvä, sitä löytyy kakskin tuubia. Käy monenlaiseen :)

Täältä kans pointsit bebanthenille, nimenomaan sille paksummalle. Meillä jo isompikin poika osaa sanoo, että laita siihen bebanthenia, jos jotain ihojuttua murehdin :)

Joo Bebanthen on kyllä oikee monitoimirasva!

Vinkkinä muuten, kannattaa käyttää muutamia öitä samaa yökkäriä. Uusi puhdas yöpuku imee tehokkaasti rasvaa itseensä pois iholta. Siis jos rasvailee ennen yöppärin laittoa.

Meillä vaan meinaa pisut tulla aina aamuyöllä läpi, joten joutuu usein vaihtamaan.

Vaihdoin eilen sinisen Apobasen Ceralan Plussaan ja vaikuttaisi tuo Ceralan olevan parempi. :) Mä oon täällä jo panikoinut ensi viikon neuvolaa, saadaanko noottia siitä, että olisi pitänyt käydä aiemmin lääkärille näyttämässä tuota.. Nää taitaa olla näitä huono äiti-panikointeja..

Älä panikoi! Kuiva/atooppinen iho on vähän sellainen juttu, ettei sille oikein mitään voi. Muuta kuin rasvailla! Myöhemmin voi vähän kuulostella vaikuttavatko jotkut tietyt ruoka-aineet ihoon.

Kiitos Triina! :) Sitä aloin kans tänään miettimään, josko on nyt vasta alkanut oireilemaan ja ihottuma johtuu jostain, mitä syön. Ja todella paha oli keksiä mitään, mistä voisi johtua.. Kananmunaa en ole syönyt ihan hirveästi, maitotuotteet vois olla kans yks..

Ehkä juuri siksi en ole vienyt lääkäriin, etten koe sillä olevan ratkaisevaa merkitystä. Ei sieltä kuitenkaan saa lääkettä, millä ihottuma menee ohi yhdessä yössä..

Kiitos, Etanainen, huippuvinkistä! Karsta on lähes kokonaan pois jo kertakäsittelyllä!

Saisikohan tänne vielä lisää flunssanparannusohjeita? Meillä pieni ei ole vielä kovin kipeä mutta yskii ja hengitys röhisee välillä. Tämä alkoi eilen. Kuumetta ei ole ja ruokahalu entisellään ellei jopa tankkaa enemmän. Ajattelin viedä hänet huomenna lääkäriin. Kun olen yksin kotona niin vähän pelottaa jos pieni tulee kipeämmäksi. Onneksi viime rokotusten yhteydessä antoivat varalle kuumelääkettä, joka laitetaan takapuoleen. Vielä ei ole tarvinnut sitä käyttää. Seuraava rokotus olisi tiistaina mutta epäilen onko pieni tarpeeksi terve siihen. Kaipa huomenna lääkärissä jotain selviää ja voin päivittää sitten itsekin tänne miten meni.

Mmmustikka, toivon niin, et helpottaa pian! Meidän tytöllä oli vain vähän tukkoinen nenä ja räkä valui nieluun, mikä sitten yskitti. Meillä auttoivat merisuolanenäsuihke, jota laitoin useita kertoja päivässä, pään kohottaminen kunnolla ylöspäin nukkuessa ja Vicksiin tährätyn rätin laittaminen vauvan sänkyyn.

Meillä kans on kuopus tukkoinen ja yskii myös, olisikohan jo neljäs päivä menossa :( Esikoisella piti tosiaan melkein viikon kuumetta (hieman yli 38 ja ainoastaan illasta nousi), ei olisi kyllä muuten huomannut kuin mittaamalla, sen verran oli kaverissa kuitenkin virtaa. Pienimmälle ei ole kuitenkaan vielä kuume noussut, toivottavasti ei nousekaan.

Meillä on auttanut sängyn päädyn nosto. Eilen vaihdoin sänkyyn valkosipulin tilalle ihan tavallista sipulia ja se tuntui ehkä hieman enemmän auttavan. Eli leikkasin sipulin puolikkaan muutamaan lohkoon, suodatinpussiin ja pyykkipojalla pinniksen pehmusteeseen kiinni. Ainakin pisti ihan kiitettävästi aivastuttamaan, että räkä tuli ulos. Välillä myös hengitti niin hiljaa, että piti ihan tarkistaa, että onko se lähtenyt sängystä lätkimään. Eli meillä ainakin auttoi. Nenäfriida/niistäjä on kans hyvä suolatippojen kaverina jos on todella tukkoinen, sitä ei vaan kannata liikaa käyttää. Neuvolasta mulle sanottiin, että liika käyttö voi vain kiihdyttää liman eritystä. En tiedä pitääkö paikkaansa, en ole varsinaisesti testannut :)

Ja jos oikein kipeältä ja itkuiselta vaikuttaa, annan nestemäistä panadolia yöksi vaikkei kuumetta olisikaan. Itselläkin on kurkku yskimisestä kipeä niin onhan se varmaan vauvastakin ikävän oloista..ja jotain muutakin paikkaa voi kolottaa.

Mä oon kuullut, että vauvan kanssa voisi varovasti höyryhengitellä niin, että keittää kattilassa vettä ja sitten viltti, pyyhe tms kattilan ja pään yli ja vauva syliin. Se nyt vähän avaa hengitysteitä, mutten tiedä auttaako paremmin kuin tipat ja muut. Me ollaan onneksi vielä taudeilta vältytty. Harmi kun hunajaa ei voi pitkään aikaan antaa, se helpottaa kivasti kurkkukipua.

Vinkiksi muuten ihottumiin: lääkäri ohjeisti, että miedointa hydrocortisonia voi surutta laittaa paksun kerroksen ihottumakohtiin, jopa kahden viikon ajan. Perusvoiteet kosteuttavat, mutta eivät paranna.

Olin vähän kauhuissani lääkärin ohjeesta, koska pojalla on melko paljon ihottumaa. Mutta lääkäri (allergioihin ja ihotauteihin erikoistunut) painotti, että ihottumiem parantuminen on ensiarvoisen tärkeää. Ja kortisonivoiteella ei kuulemma saa mitään hallaa aikaiseksi.

Toimin ohjeen mukaan ja kas kummaa, ihottumat ovat poissa ja iho todella hyvässä kunnossa. Nyt sitten perusvoiteella hölväystä kosteutukseen!

Takaisin