Lapsi sairastaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eldimar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin oli "tilaisuus" napata vesirokko pari kuukautta sitten, mutta emme halunneet siihen tarttua. Olen samoilla linjoilla Triinan kanssa siitä, että ei jotenkin ainakaan näin pientä halua vielä ehdoin tahdoin sairastuttaa. Nojoo, en ehkä ole paras ihminen antamaan neuvoja, koska me nyt muutenkin ollaan pohdittu, että otettaisi se vesirokkorokote.

Mä olen kuullut että alle vuoden ikäisenä sairastettu vesirokko ei välttämättä tuo vielä sitä suojaa eli saattaa olla että lapsi sairastaa sen uudelleen vähän isompana.

Onko muilla lokakuisilla ollut sitkeää nuhaa ja yskää? Meidän pojalla 6 kk on ollut nyt puolitoista viikkoa räkäinen nenä, ja nyt on yskinyt pari päivää enemmän. Yleisvointi on ihan hyvä, jaksaa leikkiä ja ei ole ollut kuumetta. Öisin limainen nenä alkaa vaivaamaan enemmän. Käytiin maanantaina varalta lääkärissä, ei ollut korvatulehdusta mutta toinen korva vähän punotti. Antoi varalta ab-kuurin mutta ei olla vielä aloitettu sitä. Suositteli ostamaan baby vac nenäimurin joka ostettiinkin, mutta poju ei anna käyttää sitä. Ei vaikka miten ollaan koitettu huijata mm. telkkarilla, mutta alkaa heti rimpuilemaan ja itkemään niin paljon ettei siitä tule yhtään mitään. Suolatippoja saadaan juuri ja juuri laitettua, mutta eihän ne vie sitä limaa pois.

Ostakaa physiomer baby nenäsuihketta! Ja kovasti kiinni vaan niin kyllä se nenäimu onnistuu. Meillä on välillä se aikamoista taistoa, mutta poika lopulta muistaa, että se helpottaa oloa.

On meillä sitä suihkettakin mutta senkin laittaminen on melkein mahdotonta. Lima sahaa tuolla nielussa ja välillä aivastelee limaa pois. Hirveä huuto tulee jo nenän pyyhkimisestäkin. Pakko varmaan kokeilla se ab-kuuri kun on tuo tauti jo kohta pari viikkoa kestänyt.

Yritettiin pitää kyllä napakasti kiinni nenäimua kokeillessa mutta kun poju huusi ihan hysteerisenä ja näytti että menee aivan paniikkiin joka kerta niin ei vaan voinut jatkaa enää. :(

Muokattu viimeksi:
Meillä on taas nuha viikon tauon jälkeen ja taas oksennellaan... Sain illalla melko ok syötettyä poikaa hampaista huolimatta toisin kuin eilen niin eikös se sitten nukkumaan mennessä oksentanut koko vatsan sisällön ulos. Lakanat ja vaatteet meni vaihtoon ja edessä on varmaan taas kolmen ruokailun yö. En tiedä miten tuo lapsi on niin herkkä oksentamaan.

Tääl on isukilla yli 39 kuumetta ja mahatauti. Nyt vaan kaikki sormet ja varpaat ristis ettei lapset saa sitä!! Mä veikkaan et se on multa lähtösin. Mul on ollu täs pari päivää maha hiuka kippeen ni voi olla et mul se vaa on paljo lievempän.

Heinukka todella pitää toivoa, ettei lapsi moista tautia saa kun sitten saa murehtia nesteiden riittävyyttä jne.

Meillä jo toinen ilta peräkkäin oksennetaan kaikki mitä on muutamaan tuntiin syöty. Ei tarvi toivoa taaskaan, että yösyöttöjä olisi alle kaksi:/ mies totesi, että on mentävä taas lääkäriin ja niin kai se onkin. Maanantaina mennään. Mutta jotenkin tuntuu, että tämä lapsi vaan oksentaa melko helposti. Räkä selvästi lisää sitä ja tosiaan muu kuin sileä ruoka ei käy

JaneDoe, harmillisen tuttua tuo oksentaminen :( Täälläkin tänään taas lapsi oksennellut koko illan. Meillä on lääkäri tiistaina.

Onpa ikävää JaneDoe ja Triina! :( Onko siis ihan oksentamista, eikä mitään puklailua..?

Jos Triina teilläkin taas korvista johtuu, niin olisin kyllä uskonut, että olisi edes kauemmin putkituksen tuomat avut kestänyt.. :(

Joo ihan oksentamista on. Mä toivon että korvat olis ok. Ehkä refluksi vaan aaltoilee näin paljon. Huomasin että esimerkiksi peruna saa aikaan kaarioksentamista.

Toivottavasti Triinan pienen miehen korvat ois ok, hän on kyllä ihan tarpeeks saanu niistä kärsiä jo lyhyen elämänsä aikana :(

JaneDoe varmaan ootte kokeilleet jo kaikkea, mutta ootko koittanu antaa ruokaa huoneenlämpöisenä? Meillä oli siitä apua, kun siis kaupan soseita syödessä oksensi aina kaiken kaaressa. Yökkäily alkoi jo syödessä ja lopetettiin tietenkin ruuan antaminen siihen, mutta silti oksensi. Omatekoinen sose taas ei oo ikinä aiheuttanu mitään. Kaupan soseet tosiaan alkoi upota huoneenlämpöisenä, kerran kokeilin vielä lämmittää ja tuloksena oli heti oksennus. Tiedä sitten mistä sekin johtuu.

Varmasti on kyllä myös räkäisyydellä osansa asiassa..

Meilläkin nimenomaan oksennetaan, paineella lentää kaaressa kaikki ulos :/ puklua tulee kyllä myös aina välillä, mutta eipä se haittaa. Toki siitäkin olisi kiva päästä.

Ei tuo muksu onneksi joka aterialla todellakaan oksenna. Viimeksi kun oli nuhaa niin soseita syödessä saattoi oksentaa ja nyt se on ollut iltamaitojen aikaan sitten. Huoneen lämpöistä ollaan tosiaan nyt syöty ihan hampaiden takia kun lämpimät jutut eivät maistu. Eikä muutenkaan millään kovin hyvällä ruokahalulla nyt syö viimeiseen kuukauteen melkein. Saa nähdä mitä neuvola sanoo parin vk päästä. Onneksi kohta on hampaat tältä erää tehty. Sitten vielä kun nuha menisi pois ja oma flunssa myös niin ehkä hetken hommat sujuisi:)

Mä olen ollut nyt valitettavan laiska tekemään soseita itse, mikä harmittaa. Nuo kaupan Hipp merkkiset uppoaa sen verran hyvin kuitenkin, ettei vaan ole jaksanut itse vääntää juuri mitään.

Toistaiseksi valtakunnassa kaikki hyvin eikä yrjö oo vieraillut muutaku iskällä... Vielä pysyy kuitenki sormet ja varpaat ristissä ku ei siit iskän taudin alkamisest oo kahtakaa vuorokaut vielä ni voi vielä itää.

Me käytiin tänään lääkärissä ja refluksi nyt vaan on edelleen. Eikä sille ole mitään tehtävissä muuta kuin paksua ruokaa ja juomaa. Kaupan soseet ovat liian vetisiä ilmeisesti. Oon kyllä tehnyt itsekin ruokia, mutta paljon tarjonnut valmiitakin. Lääkäri kehoitti nyt vaan tekemään itse. Ja maitoa voitais sakeuttaa kenties enemmänkin.

Kovasti uskoi tohtori, että oksentelu hellittää 1-2 vuoden iässä. Mutta ennen sitä tuskin on helpotusta luvassa. Niin kauan kun kasvu kuitenkin on ok, ei tarvitse toimenpiteisiin ryhtyä. Totesimme yhteistuumin, että jos refluksi poikaa ihan älyttömästi haittaisi, ei hän nukkuisi 10h yöunia.

Korvat sentään olivat ok!! En olekaan aikaisemmin kuullut pojan korvia tarkistuttaessa, että "oikein siistit ja terveet korvat". Tuntui ihan musiikilta :)

Autossa poika ei luultavasti viihdy juurikin refluksin takia. Lääkäri totesi että kaukalot ovat refluksilasten vihaamia kapistuksia. Kehoittikin vaan nopeasti siirtymään isompaan istuimeen kunhan se koon puolesta on mahdollista. Ja perunaa ei nyt sitten anneta, koska se tuntuu närästävän erityisen paljon. Sekin kuulemma tyypillistä refluksilapsille. Edelleen meidän beibillä on siis melko oppikirjamainen refluksi. Mutta uskotaan ja toivotaan, että hellittää kun ikää tulee lisää ja rakenteet kehittyvät.

Mekin käytiin Triina eilen myös lääkärissä kuulemassa vähän samaa, kaikenlaista vaivaa on, mutta tehtävissä on tasan se, että odottelee ja toivoo parasta. Ehkä me jaksetaan, ja te :) toivotaan, että erilaisesta autoistuimesta on iloa ja saatte sen pian! Hyvä uutinen myös ne korvat, ei tarvitse ab kuuria

Sympatiat tuli Triina mutta tykkäsin kovasti, että korvat sentään oli OK. Kyllä se refluksikin vielä helpottaa, onneksi ei kaveria sen kummemmin tosiaan korvenna, että pystyy nukkumaan hyvin :)

Voiko ihan hampaiden tulo pahentaa refluksia? Meillä ei tuota vaivaa ole mutta olen huomannut, kun sylkeä tulee ihan älyttömästi niin saattaa puklata ruokailun päätteeksi ja mahakin on vähän sekaisin, kun nieleskelee koko ajan. Nytkin tekee hampaita, maha vähän löysällä mutta puklannut on viimeksi varmaan kuukausi takaperin, vaikkei mitenkään erityisen hyvin vielä kiinteitä popsikaan.. Meillä alahampaiden tullessa, pari kuukautta sitten, pulautteli paljon enemmän.

Meillä aamutähti lääkäri tuumi just eilen, että periaatteessa jos hampaita tekee niin siihen liittyvä kuola ja ilmaisuus voi lisätä pulauttelua tai oksentamista jopa.

Joo JaneDoe. Toivoisin että teillä kuitenkin yöt alkaisivat helpottaa, jotta sitä kaikenlaista vaivaa jaksaisi vähän vielä paremmin. Vaikkakin ilmeisen hyvin jaksattekin! Mitä lääkäri epäili oksentelun syyksi teillä?

Terveet korvat olivat kyllä erinomainen uutinen. Putket tosiaan välttämättömyys ja tuo lastenpolin lääkäri oli tosi tyytyväinen kun olimme ne mehiläisen kautta nopeasti saaneet. Sairaalan kautta olisi kestänyt vähintään puoli vuotta.

Meillähän poika oksentaa melkoisella paineella ja oksennus ryöpsähtää nenästä ja suusta yhtä aikaa. Ykää jää siis aina ylähengitysteihin, myös korviin. Eli oksentaminen on aiheuttanut korvatulehduksia, jotka ovat lisänneet oksentamista. Putket nyt toivottavasti hieman tuovat tasapainoa tähän.

Takaisin