Lapsi päiväkotiin kun vanhemmat lomalla

Onko ok laittaa lapsi päiväkotiin vanhempien loman aikana?

• On

Äänet: 9 16.4%
  • Ei

Äänet: 8 14.5%
  • Riippuu tilanteesta

Äänet: 35 63.6%
  • Ei mielipidettä

Äänet: 3 5.5%

• Kaikki äänestäjät
    55
@Vargynja sinälläänhän tuo on jo kielletty. Minusta on vaan ongelmallista, ettei toisten toimintatapoja saisi paheksua ikinä koskaan ja millään tavalla. Sosiaalinen kanssakäyminenhän kuitenkin perustuu sille, että on yhdessä sovittuja sääntöjä, joita noudatetaan. Jos niistä poikkeaminen ei aiheuta minkäänlaista paheksuntaa, siitä poikkeamisesta tulee normaali. Kyllähän kaikkea moottoriurheiluakin paheksutaan ja turhaa yksityisautoilua huvin vuoksi, miksi siis ei saisi paheksua turhaa verorahojen käyttöä? Ihannemaailmassa kaikki tosin välittäisivät vain siitä, että hoitaisivat oman tonttinsa hyvin, mutta sellainen taitaa olla utopiaa, joka törmää realismin rajoihin. 😅😂

Henkilökohtaisesti en vaan ole sen puolesta, että lapsia pidetään kesälomat päiväkodissa omasta mukavuudenhalusta. Toisaalta minä nyt olen mieheni sanoin "ärsyttävän tunnollinen". 🤣 Hän aina välillä pakottaa miut sinne harmaalle alueelle, ja rehellisesti minua ahdistaa välillä ihan suunnattomasti sellainen pienikin vilunkipeli, vaikka sillä itselleen jotain saisikin. Olisi kiva, jos joskus osaisi kytkeä tuon ominaisuuden pois päältä ja kyetä tekemään asioita vastoin omia arvoja ilman sen suurempia tunnontuskia. 😄

Sinänsä kesällä hoitoon tuominen ei oo vilunkipeliä eikä muilta pois, kun ei sitä hoitopaikkaa kukaan muu saa. Nyt alkaa meidän yhteinen 3 viikon loma, mut elokuussa on mul yks lomaviikko töistä, jonka painan vaapaehtoisena isoa kulttuuritapahtumaa järkkäämässä niin silloin lapsi on päiväkodissa (ja siihen perään otin 2 vapaapäivää ittelleni toipumiseen puristuksesta).

Muokattu viimeksi:
@Pilkki24 musta tuntuu että et ihan ymmärtänyt mun viestiä. Siis toki turhaan päiväkotiin lapsen tuomista voi paheksua. Mutta ei sitä, kun se viimeisillä voimavaroillaan (tai oikeastaan jo nekin käyttänyt) menevä äiti tuo sen lapsen muutamaksi päiväksi päiväkotiin palautuakseen ja ollakseen loppukesän hyvä äiti lomailevalle lapselle. Ihan kuten huviautoilua paheksutaan, mutta sitä keskellä ei mitään asuvaa ihmistä, joka tulee autolla töihin ei ole tarpeen paheksua. Väärin toimimista voi siis paheksua, mutta on myös hyvä nähdä ettei kaikki lapsensa kesäkuussa hoitoon tuovat toimi väärin. Siksi riippuu tilanteesta, onko ok tuoda lapsi vanhemman kesälomalla hoitoon. Se riippuu vanhemman ja perheen tilanteesta ja siitä onko kyse koko lomasta vai pienestä osasta sitä.

@Vargynja ehkä puhuttiin toinen aidasta ja toinen seipäästä. Ja siis eihän kaikki työssä käyvät edes saa pitää lomiaan kesällä, saati yhteen pötköön. Monessa paikassa kesälomakausi saattaa olla jopa touko-syyskuu. 😬

Mutta yleisesti olen sitä mieltä, että etenkin pieniä lapsia pidetään Suomessa ihan liikaa päiväkodissa, niin ihan jo lasten takia olisi hyvä antaa lapsillekin lomaa päiväkodista, jos itsekin on lomalla. Mitä olen lukenut, niin ei ne 10h päiväkotipäivät lapsille hyvästä kai olisi... Pakkohan se on pitää, jos ei pärjää osa-aikaisen palkalla, mutta loma-aikoina voisi edes nostaa sen lapsen parhaan prioriteetiksi, jos ei ole tuollaisia massiivisia jaksamisen ongelmia tmv.

@Pilkki24 voi hyvin olla. Olen samaa mieltä: päiväkotiarki on raskasta ja lapsi tarvitsee myös lomaa. Ja vaikka mekin eletään "vajailla lusikoilla" kuopus saa lomailla koko koulujen kesäloman ajan. Sen aikaa jaksaa, mutta pitkässä juoksussa lapsen on parempi käydä päiväkodissa. Ihan jo itsensäkin takia! Ei me pystytä tarjoamaan tarpeeksi oman ikäistä seuraa eikä osata kylliksi ohjata siihen. (Lapselle on kaverin saaminen ollut todella haastavaa.) Lapsi on 5v.

Takaisin