Lapsettomuutta käsittelevät kirjat, podcastit, dokumentit, tv-sarjat...

Onnenomena

Kunnioitettu kommentaattori
Maaliskuiset 2024
Kesäkuiset 2025
Kesäkuiset 2026
Huomasin, että tällainen ketju puuttuu. Tähän voi koota vinkkejä.

Omat kirjasuositukseni:

Paula Ojanen ja Vaula Helin: Jatulintarha - lisääntymisemme oudot polut

Eve Hietamies: Puolinainen

Veera Ikonen: Pimeässä syttyy majakka

Podcasteja:

Kierron verran toivoa -podcast

Kasvuvaraapodcast

Myös monissa raskautta käsittelevissä podcastsarjoissa on lapsettomuusjakso, löytyy esim. Spotifystä hakusanalla.

Dokumentteja:

Kun haikara lentää ohi, tanskalainen sarja lapsettomuudesta ja hoidoista (Yle Areenassa)

Tv-sarja: Viaplaylta löytyy Elämän tarkoitus -draamakomedia, joka kertoo siskoksista, joista toinen kärsii lapsettomuudesta ja toinen on taas totaalisen väsynyt olemaan äiti. Tässä sai vuoron perään itkeä ja nauraa 😅 Paljon samaistuttavia tilanteita!

Tabu-sarjassa yksi jakso käsittelee kuulemma tahatonta lapsettomuutta.
Siis tätä mä pelkäsin ihan tosi paljon, pelkäsin meneekö liian tunteisiin, mutta olikin ihan symppisjakso. Täällä ei oltu mainittukaan Lapsettomuuden tunteet - podcastia. Ja toi Viaplayn Elämän tarkoitus oli tosi hyvä ja samaistuttava..

Katariina Harteela: Pakastaa, ei pakasta

Aika Chick lit, eli sellainen kepeän kevyt romanttinen kirja. Mutta lapsettomuusaspekti oli saatu siihen luontevasti mukaan.

https://www.theguardian.com/society/2025/apr/19/microplastics-human-ovary-follicular-fluid Mä nyt heitän tän artikkelin tänne, kun en keksinyt muuta paikkaa. Tuossa siis viitataan italialaiseen tutkimukseen, mistä munasarjojen follikulaarinesteestä oli löytynyt mikromuovia.
Mielenkiintoinen artikkeli, vaikka ahdistavakin kun ei asialle voi mitään. Ihanaa kun aiemmat sukupolvet syyttävät nuorempia siitä kun ei hankita lapsia, ja ovat itse pilanneet ympäristön niin että lisääntyminen on mahdotonta.🙄

Mielenkiintoinen artikkeli, vaikka ahdistavakin kun ei asialle voi mitään. Ihanaa kun aiemmat sukupolvet syyttävät nuorempia siitä kun ei hankita lapsia, ja ovat itse pilanneet ympäristön niin että lisääntyminen on mahdotonta.🙄
Tässä voi tehdä jonkin verran toimenpiteitä, millä parantaa omaa tilannetta. Tässä pari mitä meidän taloudessa on otettu käyttöön:

- Pinnoitettujen paistinpannujen käytön lopettaminen ja korvaaminen valuraudalla, hiiliteräksellä, jne. Pannujen pinnotteista voi lähteä PFAS-yhdisteitä mitkä on haitallisia ihmisille (lähde: https://yle.fi/a/74-20085013).
- Ruokaa ei lämmitetä missään muoviastiassa vaikka olisikin ns. "mikronkestävä". Yleisesti muoviastiat ja -välineet sekä lämmitys ei sovi hyvin yhteen.

Sitten tuossa Guardianin artikkelissa oli mainittu myös kertakäyttöastioiden käyttö, sillä niissä on usein jotain muovipinnotteita, jotta kestävät paremmin. Teepussitkin oli mainittu, eli mieluummin ostaa teen ilman pusseja ja hauduttaa teepannussa.

En ehkä vetäisi noin suoraa yhteenvetoa. Uskon muovin haitallisuuteen, mutta suurimmat ongelmat lisääntymisongelmissa taitavat olla ikä ja ylipaino. Ne vanhemmat sukupolvet ovat tehneet lapsensa hyvissä ajoin niin sen takia ei liene ollut niin paljon ongelmia lastensaannissa.

Tuosta artikkelista: Ei tule kyllä arjessa ajateltua vaikka tuota kertakäyttökahvikuppiongelmaa. Jotenkin ärsyttää muovin määrä kaikessa, mutta enpä minä itsekään tee sen suhteen kummoisia valintoja. Pitäisi kai aktivoitua miettimään vaihtoehtoja omille muovin täyttämille kulutustottumuksille.

Mustasta huumorista jos tykkää, niin redditin "TrollingForABaby" on hyvä alue. Aika negatiivisuudessa vellomista välillä, mutta olen pari kertaa saanut hyvät naurut.

Takaisin