Lapsesi uusimmat sanat / ilmaisut?

En ole ihan varma onko tämä uudesti opittu vai kokonaan uusi taito, mutta poika oppi sanomaan oikein 'ankka' äng-äänteellä. Aiemmin sanoi ihan kirjaimellisesti niin kuin se kirjoitetaan. Siis niin että kuului n ja k.
 
Meillä on viimeaikoina kuunneltu paljon muumi-musiikkia, ja nyt tyttö 1v 11kk juttelee koko ajan ”hattimateista”. :grin Eläinsanastoon kuuluvat myös vomputit ja sammukat, ja meidän uunin nimi on ”Tosi kuuma” ja pyykinpesukoneen ”Paina tästä”. :D
 
6 v: Uusin sana on sarkastinen huomautus. "Äiti, nyt sä olit sarkastinen."
2v 4kk: Hokee kaikkea ja toistaa kaikki perässä, mutta artikulointi on vähän niin ja näin. Yleensä ottaa keskellä olevan konsonantin ja laittaa sen alkuun. "J.... (nimensä) peppu!" = oma reppunsa. Leipä = peipä jne. Joitakin sanoja tavuttaa hyvin painokkaasti: pa-pu-kai-ja. Hassusti osaa sanoa juurikin papukaija oikein hyvin, mutta tipu on pipu. Huutaa painokkaasti "Pää tyynyyn!". Mistähän kuullut ja oppinut?
 
Jos esikoisella on huono päivä ja kysyy miksi on niin pahalla päällä niin huudahtaa kiukkusena ”mulla on HERMO PÄIVÄ!!”. :joyful:
 
Minä en tiedä miten meidän 2v vääntää, mutta suihkuun on "ykshää". On innokas suihkuttelemaan ja aina kun isi kotiutuu töistä, alkaa rankutus "ykshään, ykshään" ja hän aukoo ovia vessaan, riisuu vaipat ja juoksee sinne. :hilarious:
Tulee paljon ihan oikeitakin sanoja kyllä mutta tää on ollut ehkä hauskin. :grin
 
Poika kysyi tänään autossa laitetaanko taas se metsätuutti päälle. Ihmettelin hetken, kunnes poika jatkoi, että metsässä on paljon puita, autoonkin voi yhden pistää, puutuutti päälle. Bluetooth... :hilarious: Auton radiosta siis välillä kuuntelen spotifya bluetoothilla.
 
Ilmaisu tämäkin.

1v 3kk on oppinut mitä possu sanoo. Olen siis hänelle kertonut että kuvassa on possu, se sanoo röh röh ja sitten olen röhkinyt siihen päälle.

Nyt kun kirjassa on possun kuva, lapsi alkaa haukkumaan ihmeellisesti niin että koko taaperon vartalo hytkyy ja katsoo minua odottavasti. Pitää röhkiä, sitten tulee hyväksyvä hymy.

Tärkeitä virstanpylväitä.
 
'Kuolet pois' on aina kiva kuulla välipalalla..

Tällä ei siis R tule vielä.. Ei kuulosta edes kohteliaammin paremmalta: 'kuolisitko, pliis'
 
Muokattu viimeksi:
Lapsi 2v11kk
Hauskat:
Leppäkerttu= Pikki pikki
Leikä= kenkä

"Äiti lopeta." Mihin vaan mikä ei neidille kelpaa :hilarious:
 
'Kuolet pois' on aina kiva kuulla välipalalla..

Tällä ei siis R tule vielä.. Ei kuulosta edes kohteliaammin paremmalta: 'kuolisitko, pliis'

Pakko kommentoida vielä, kun pistin "hauska" arvion. Ei ollut ilkeyttä vaan mielikuvissa pientä mustahkoa tilannekomiikkaa. :)
 
Poika oppi sanan äiti tavallaan uudelleen muutama viikko sitten :Heartred Sanoi sen ensimmäisen kerran noin puolivuotiaana, mutta sen jälkeen ei ikinä ennen kuin nyt vasta. Nyt sitä sitten kuuluukin kymmeniä kertoja päivässä, vaikkei pojalla mitään asiaa olisikaan :D

Eilen poika sanoi ihan selvästi "rikki" ilman selkeätä ärrää, mutta kuitenkin joku "soraäänne" sieltä tuli niin, että ymmärrettiin siitä ja asiayhteydestä, että rikki on :)

Viimeisen parin viikon aikana on tullut kyllä harppauksia puheen kehityksessä, vaikkei vielä selkeästi puhukaan. Höpöttelee yhä vain enemmän ja enemmän itsekseen esim. autossa turvaistuimessa ollessaan, mutta ei siitä kyllä mitään selkoa saa :)
 
Muokattu viimeksi:
"Emmää tyttää tättä / totta" (= En mä tykkää tästä / tosta). Tätä toistellaan erinäisistä asioista, kuten taivaalla möllöttävästä kuusta, joka on kaksivuotiaan mielestä jostain syystä "myhmä" (=tyhmä).

"Tuu niinni" (= Suu kiinni). Tämän hän sanoi mölyävälle veljelleen aivan yhtäkkiä. :D
 
"Jos minä haluan, minun on pakko saada."

5-vuotiaan tahtoiän tahtomista. (Pojalle tuntuu iskevän joulun paikkeilla aina jonkinlainen uhma/tahtovaihe. Veikkaisin että joululoma edesauttaa sitä, kun saa olla enemmän kotona.)
 
3v. poika ja youtube videosta opittua:

Lyö kämmenen ottaan ja sanoo "Ou mai gaad" :D
Ja siis hänen tilannekomiikka on ihan huippua! Päiväkodissa oli aikuiselta tippunut kyniä lattialle niin hän oli mennyt aikuisen viereen ja tehnyt ton kyseisen kädenliikkeen ja lauseen lausunut. Ei ollut aikuisella pokka pitänyt! :D

Toinen mitä poika käyttää paljon on sana "Liips"="Pliis". Laittaa kädet ristiin, katsoo silmiin anovalla koiranpentukatseella ja hokee liips, liips, liips! :Heartred
Usein äiti joutuu tässä kohtaa myöntymään aneluun... :oops:
 
Takaisin
Top