Lapsesi uusimmat sanat / ilmaisut?

"Mikään ei ole kenenkään vika. Isi on sanonut niin." - 3 v 8 kk

(Tosiasiassa mies ei ole moista vastuuvapauslausetta sanonut, vaan joskus todennut että vahinko ei ole kenenkään vika. Lapsi on sitten vetänyt siitä omat johtopäätöksensä. :grin)
 
Mun äiti opetti nuoremman poikani (1v4kk) sanomaan "päivää". Sit pitää samalla ottaa kädestä kiinni.
Tää nyt huutelee kaupassa "päiää" tai "pävä" ja moikkaa kädellä.:hilarious:
 
Tänä aamuna pojan suusta tuli sana "tähä", tarkoitti varmaankin "tähän", kun osoitteli samalla minua ja pyysi siis päästä syliin :) Muista eleistä sen syliin tahtomisen tulkitsin, ja oletin, että poika tahtoi "tähän".
 
"Onnea vaa"

2-vuotias on jossain kuullut "Paljon onnea vaan" -laulun ja nyt toivottelee "onnea vaa" pitkin päivää kaikille.

"Pitta houtuu"

Tämä liittyy kuivaksi opetteluun. Hän kuvitteli, että housuun tullut pissa on yhtä hyvä juttu kuin pottaankin tehty ja taputti iloisena itselleen pissattuaan housuun. :facepalm:
 
3,5-vuotias: "Mä haluun sen Munamakarena-pelin." Olin täysin pöllämystynyt, kunnes tajusin että hän tarkoitti Monopolia. Munamakarena! :hilarious:
 
Munamakarenasta tuli ensimmäiseksi mieleen macarena-tanssi. :hilarious: En myönnä että nyt soisi päässä Smurffien versio macarenasta. :rolleyes:
 
Esikoinen 3,5v toteaa moneen asiaan ”no niinpä tietenkin”. Esim. yks päivä poika kysyi multa jotakin (en muista että mitä), haukottelin ja vastasin että äitiä väsyttää, niin poika täräyttää ”no niinpä tietenkin”. :grin
 
Lapsi seisoi saunan lauteilla ja nosti kädet kattoon. Ihastelin, että onpa hän kasvanut, kun noin pystyy tekemään.
"tähän tarvitaan koko vartaloa". Ikää on nyt 2v10kk
 
Kuopus 2,5v on oppinu sanomaan ”maha kipee” kaikkeen mikä ei miellytä/mitä ei halua tehdä. Jos ei halua pestä hampaita, vaihtaa vaatteita, pukea vaatteita jne, sanoo hyvin dramaattisesti että maha on kipee ja luulee näin luistavansa kaikesta. :grin
 
1-vuotias on alkanut heittelemään uusia sanoja perinteisen äidin ja isin lisäksi.

Tänään lättäsi kätensä suoraan maassa makaavan siskonsa silmiin, nosti ne pois ja sanoi selvästi "anteessi". Ja sitten kuului läts uudestaan :grin
 
Tässä pari päivää sitten taisi tulla ensimmäinen kaksisanainen "lause" pojalta, kun kiipesi syliin ja sanoi "mä tähä". On siis edelleen hyvin vähäsanainen, isiä ja äitiä ei vieläkään tule. Minua tarkoittaessaan taitaa joskus sanoa "ämmä", liekö sitten assosioi minut maitoon :D Ollaan käytetty tissimaidosta jo pitkään sanoja "ämmä" ja "mämmä" välillä.
 
Meilläkin 2-vuotias on nyt alkanut sanoa kahden sanan lauseita yhä enemmän. Usein hän syödessään esimerkiksi sanoo "P**** tyä" (eli oman nimensä ja "syö" Turun murteella ilman s:ää :grin). Aika kuumottavaa oli, kun vaipattomuutta harjoitteleva lapsi ilmoitti autossa että "P**** kakkaa". Ei voitu siinä pysähtyä, joten jännityksellä ajoin kotiin ja tarkistin lapsen housut, mutta ei onneksi ollut tapahtunut vahinkoa. :grin
 
Nyt on täällä tullut "mää e ha", käsivarret ristissä rinnuksilla ja kyräilee alta kulmien, tarkoittanee ettei halua jotakin, tai ei halua tehdä jotain. Ihana kun on NIIN tosissaan aina :D
 
Kohta 13 kk on jo jonkin aikaa osoitellut asioita ja sanonut "shish". Tänään sitten hoksattiin että lapsi kysyy "what's this". Englannin kieli on yllättävän vahva vaikka vain isänsä kanssa sitä puhuu, ekoihin sanoihin mahtuu kyllä molempia kieliä.
 
Takaisin
Top