Lapsen pelot

Mun lapsuudenkaveri joskus selitti ukkosesta että hänelle oli kerrottu näin:

"Jumala (tai vaikka taivaankannen ukko) tekee nyt suursiivousta. Siirtelee huonekaluja (jyrähdykset),pesee lattioita (kaatosade) ja pää /moppi /harjanvarsi / pölyhuiska osuu lamppuun (salamat). "
Mulle on sanottu että pilvet törmää toisiinsa. Niinhän se melkein onkin, varaukset purkautuu.
 
Meidän esikoinen pelkää koiria. Hän oli n. 2-vuotias, kun iso, irrallaan ollut iso koira tuli hänelle ärisemään. Ei auttanut, vaikka isä tempaisi tytön heti syliin. Koiran ulkoiluttaja ei tahtonut millään ymmärtää, että koiria ei pidetä vapaana, eikä varsinkaan siten, että ei edes näe koiraansa. Lapsi on kohta 7v, eikä pelko hellitä millään.

Itse pelkään ampiaisia, joilla on joku pakkomielle tehdä pesiä ulkovarastoon ( useammassakin yhtiön asunnossa)

Kaupungin kaivantojen seurauksena myös kimalaiset pesiytyivät jonnekin talon alle, josta pääsivät joukolla sisätiloihin. (Ja niitä ei kuulema saa edes myrkyttää, vastattiin firmoista). Kivahan se oli pienen vauvan kanssa yrittää etsiä huonetta, jossa ei pörrännyt 4-10 hyvin kiukkuista kimalaista. Toivon mukaan tilanne ei toistu taas tänä vuonna...
 
Meillä on muutamat lapset noin kolmevuotiaina kehittäneet pelon johonkin oman pihan eläimeen, viime kesänä 3 v pelkäsi yhtäkkiä kanoja, juoksi kauhuissaan pakoon aina kun joku meidän ab kolmestakymmenestä vapaana elelevästä kanasta tuli nurkan takaa.. Melkein koko kesän kesti tätä kunnes yhtäkkiä halusikin mukaan ruokkimaan ja meni suoraan kanalaan poimimaan munia kanojen alta pesistä :chicken:, se siitä kammosta siis. Mitään selitystä en näille keksi, ehkä joku kehitysvaihe lapsen mielessä?
Lampaita pelkäsi toinen kolmevuotiaana, tämä oli siis konttinut seurassaan koko ikänsä ja puhui ensi sanoikseen bäätä. Vähän hankaloittaa arkea sillä hetkellä, mutta minkäs sille tekee. Onneksi Nämäkin on olleet vaiheita vaan..
 
Meillä ei ainakaan vielä ole ilmennyt mitään kummempia pelkoja. Imuri oli joskus paha, mutta nykyään melkein mankuu imuria käyntiin :D
Kuten myös sauvasekoitin, blenderi, pyykinpesukone ja vesipumppu pelotti ennen. Enää ei korvaansa lotkauta.
Rikkaharjaa ja lapiota pelkäsi ihan vauvana.
Ukkosesta ja kovaäänisistä työkoneista ei välitä kun on niin tottunut että aina pihassa laulaa joku traktoreista, kuormaajista, kuorma-autoista tai klapisirkkeli...
Ötökätkin liiskaa mennen tullen :'D
Vesikammokin selätettiin kun vannasta luovuttiin.
Mutta ikää on tosin vasta 1v7kk, eli aikaa uusien pelkojen kehittämiselle on paljon!

Itse en oikeastaan pelkää mitään (ellei nyt jotain onnettomuuksiin liittyviä lasketa)
Ukko tunnustautuu käärmekammoiseksi.
 
Takaisin
Top