Lapsen keliakiaepäily/verikokeet

Helinä84

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Joulukuiset 2023
En nyt äkkiseltään löytänyt ketjua aiheesta, mutta yhdistäkää toki mikäli sellainen on

Meillä siis pieni epäily että 2-vuotiaalla vois olla keliakia, joka tietysti verikokeilla varmistuisi. Mä vaan olen aika varma että verikokeen otto ei tule onnistumaan 🫤

Lapsi tulee ihan hysteeriseksi, ja sitten sattuu vielä enemmän plus jää varmasti kauheat traumat koko terveyskeskukseen 😞 Tietysti se varmaan on pakko tehdä, jotta saadaan varmuus

Miten taaperon verikokeiden otto oikeen hoidetaan?

Meidän taaperon verikokeen ottaminen sujui aivan äärettömän hyvin, vaikka itse pelkäsin etukäteen samaa. Ostin apteekista puuduttavaa Emla-voidetta ja levitin sitä molempiin kyynärtaipeisiin ohjeen mukaan. Lapsella ei ilmekään värähtänyt, joten en tiedä onko mahdollista, että Emla teki pistoksen täysin kivuttomaksi. Pidin lasta itse sylissä, mutta tarvittaessa olisi kuulemma pienessä sivulaboratoriossakin ollut henkilökuntaa apukäsiksi, joten sitä ei tarvitse jännittää.

Emla tekee parhaillaan verikokeen ottamisen kivuttomaksi. Muistan omasta lapsuudestani tämän. Haittavaikutuksena tosin on että suonen löytyminen voi hankaloitua. Kannattaa itse pysyä rauhallisena, lapsi vaistoaa vanhemman tunteet. Tärkeää on myös pitää tiukasti kiinni, ettei käsi pääse heilahtamaan. Omalla lapsella (1.5v) on ollut mielenkiintoista katseltavaa mukana ettei katsoisi neulaan, vähän harhautusta. Hyvin on verikokeiden otto sujunut, muutamana kertana ei ole itkenyt ollenkaan, ei ole siis tuntenur pistosta (ei ollut emlaa).

Takaisin