Lapsen kanssa ulos lähteminen hidasta

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko lapsen kanssa ulos lähteminen hidasta? Vai meneekö pukemiset hujauksessa?

Saan yleensä varata reippaasti aikaa lähtemiseen. Joskus lapsi pukee itse super nopsaan, joskus joudun tekemään kaiken. Sitten tietty toinen hansikas onkin kateissa tai pipo ei kelpaa.
 
Kun olen päättänyt, että ulos lähdetään, laitan vaatteet valmiiksi eteisen lattialle. Jos lapsi on hyvässä yhteistyössä, autan enemmän. Jos yrittää juosta karkuun, joutuu pukemaan kokonaan itse. Ei siinä kauaa kestä.

Ulkoiluvaatteita hankkiessa otan huomioon, että ne on helppo pukea.
 
Vaihtelevasti sujuu, nyt ihan viime aikoina on vähän ruvennut olemaan "pukemiskarkuruutta" sekä sisä- että ulkovaatteiden kanssa. Suht nopsaan sujuu kuitenkin, ei tarvitse kovin pitkään odotella tai pukea väkisin. Ihan tuulella käyvää on se, haluaako/viitsiikö poika pukea itse, vai haluaako, että autetaan, ja vielä lisäksi sekin, kumpi auttaa, äiti vai isä. Joskus auttaminen on ehdoton ei, ja joskus taas ei suostu millään ilveellä pukemaan itse. Poika on nyt 2v 5kk. Poika osaa jo suht hyvin pukea kaikenlaisia vaatteita päällensä kun vaan haluaa.
 
Nykyisin on yleensä nopeaa, mutta kun oli pienempi oli välillä hidasta. Ei sillä ettei olisi vaatteita saanut nopeasti päälle niin halutessaan, mutta välillä oli aikamoista vastaan haraamista. Ei saa auttaa (siinä missä tarvitsee apua), pitäisi auttaa (asiassa, jonka on osannut jo pitkään) ja sitten yleistä jumittamista niin ettei mitään vaan tapahdu.
 
Meillä on nykyään sellainen systeemi, että ilmoitan nelivuotiaalle olevamme lähdössä ja laitan hänen vaatteensa lattialle valmiiksi. Jos vaatteet ovat lattialla vielä siinä vaiheessa, kun vauva on vaunuissa ja minulla vaatteet päällä, kerään nelivuotiaan vaatteet lattialta vaunujen alakoriin ja kävelen ovesta rappuun. Kun ovi kolahtaa perässäni kiinni, havahtuu nelivuotias siihen, ettei enää voi vetkutella ja tulee takomaan ovea. Rapussa nelivuotias pukee sillä välin kun kannan vauvan ja vaunut portaita alas, joskus sukkia ja saappaita puetaan vielä ulko-ovellakin. Kerran lapsi taisi nollakelissä todeta, ettei aio pukea, mutta ilmeisesti maa tuntui jalkoihin liian kylmältä, ja lapsi muutti mielensä ja puki sittenkin. Olen kyllästynyt naputtamaan ja rähjäämään pukemisesta ja sen heikosta etenemisestä joka ainoa uloslähtökerta, joten enää en naputa, minun puolestani saa lähteä ulos ilman vaatteita, jos ei pukeminen kiinnosta. Pukea lapsi kyllä osaa, mutta vetkuttelisi maailman tappiin asti jos vain voisi.
 
Meillä heikoin lenkki pukemisessa on 2v,joka laittaa välillä vastaan kovastikin, välillä yrittää parhaiten. Neljävuotiaat osaavat halutessaan pukea hyvinkin reippaasti, mutta etenkin reumaa sairastavan lapsen kanssa on ollut pukeminen välillä hidasta - ymmärrettävästikin! Onneksi on siihen saatu käyttöön apuvälineitä ja löydetty helpoimmat ja kivuttomimmat tavat lapselle pukea. Varaan lähtöön yleensä aikaa vartin, jossa on kolme lasta lähdössä.
 
Yllättävän nopeasti (alle 5 min) saanut 3 lasta puettua klo 6 päiväkotiin. Kaikilla omat korit pipoille, hanskoille, kengille, joten löytävät aina omat tavarat yhdestä paikasta. Kaikilla haalarit käytössä niin pukeminen aika nopeaa. Enää tarvitsee auttaa 2v pukemaan, melkein 4v ja 6v pukevat mukisematta itse.
 
Joskus on joo, useimmiten ei. Jos poika on kovasti aamulla sitä mieltä, että jää sänkyyn, autan tavallisten vaatteiden pukemisessa, vaikka tietysti hienosti saisi itse. Aikaa säästyy. Pukee itse aina, kun ei ole kiire. Haalarin, hanskat, pipon, kaulurin yms laitan lattialle valmiiksi odottamaan ja niihin sujahtaa itse. Joskus tulee pientä mankumista, mutta useimmiten pukeutuminen sujuu. Pari kertaa tullut rähjäraivarit. Osaa laittaa itse puntit ja vetää vetoketjut yms, 3v 10kk. :)
 
Välillä on ihme nuhjuamista pojalla (2v 5kk) lähteminen. Ensin innolla eteiseen mutta sitten into loppuukin lyhyeen, ja kaikki muu kuin pukeminen kiinnostaa enemmän. Poika osaa pukea itse jo melkoisen hyvin, kenkien kanssa pitää auttaa silloin kun haalarin puntit pitää vetää kengän varren päälle. Muuten menee vaatteet päälle omatoimisestikin. Monesti kyllä heittäytyy osaamattomaksi, ja varsinkin arkiaamuisin sitten autan pukemisessa, vaikkei poika haluaisikaan. Suht vähillä taisteluilla kyllä menee yleensä, mutta on niitä vehtauskertojakin aina silloin tällöin.
 
Takaisin
Top