Lapsen kanssa matkustaminen

Me ollaan minilomalla Pärnussa (parhaillaan odotellaan nukahtaisko jätkä hetkeksi) ja täytyy sanoa, että hyvin sujuu!

Tyyppi on nukkunut ihan minimaalisia päikkäreitä (mutta rattaissa!!!) ja jaksanut ihan älyttömän hyvin pitkälle iltaan. Naureskelee ja nauttii ravintolatunnelmasta meidän kanssa. Ollaan kävelty tosi paljon ja rattaissa viihtyy dude hyvin. Huomenna vuokrataan fillarit ja mies ottaa pojan peräkärryyn kyytiin.

Meidän maitotilanteen pelasti se, että saadaan hotellilla kylmäkallet pakkaseen yöksi, joten maito säilyy hyvin avattuna ja mukissa kylmälaukussa. Poika ei oikein lämmintä maitoa suostu juomaan.

Vaatteita kuluu kun ei ole pesukonetta mukana. Mutta onneksi otettiin useampi vaatekerta mukaan! :)
 
Mentiin tossa viikko takaperin ensimmäistä kertaa Helsingistä Karjaalle junalla eestakasin, minä ja poika. Tunnin matka ja juuh, kyllä mä mieluusti jatkossa menen miehen kanssa ainakin pidemmät junamatkat. Poikaa täytyi pitää koko ajan sylissä ja piti olla vielä jalkeillakin. Ei siis sopinut vaan istua paikoillaan ja katsella ikkunasta maisemia.
 
Mä tässä vähän stressaan jo ens talven reissua... Jonnekin lämpimään palmun alle ois tarkotus lähtee vähän pidemmäks aikaa. Mietin vaan että mitenhän saa noin 10 tuntia tai kauemmin kulumaan lentokoneessa 1v4kk ikäsen lapsen kanssa... Tietty ois aina paras jos lentää yöllä ni sillonhan lapsi nukkuu.
 
libra: selkä alkaa kyllä olla tämänikäisen kanssa koetuksella.
triina ja muut raskaana olevat: miten te pystytte kantamaan vauvaa? Mitä rajoituksia on annettu neuvolasta raskauden ajalle? Reissatessa kyllä aina joutuu nostelemaan pientä.

Tässä on nyt saanut kokemusta ns. yksinhuoltajuudesta ja yksinmatkustamisesta. Näimme isukkia jo Suomen loman jälkeen Berliinissä pitkän viikonlopun verran ja sitten hän palasi Belgiaan töihin. Olin sitten ainakin viikon taas yksikseen. Berliinissä kun saatiin matkakärryt hankittua niin elämä helpottui huomattavasti.

Berliinissä vauvan kanssa kyllä riittää nähtävää. Sirkuskin oli tullut taas kulman taakse ja käytiin poneja ja kameleita ihmettelemässä. Oli todella kiva käydä eri hiekkalaatikoilla. Niitä on Berliinissä vaikka kuinka ja nyt Belgiassa tuntuu että kun kysyn hiekkalaatikkoa niin ihmisten kasvot on kysymysmerkillä. Uskomatonta jos niitä ei ole yhtään julkisina vaan vain yksityisten tarhojen pihassa aitojen takana. Tiesin kyllä että paikallisiin tapoihin kuuluu omalle takapihalle eristäytyminen, jossa on sitten vaikka mitkä omat liukumäet ja muut. Anoppi kuulemma aikoo mennä tänään hankkimaan meille jonkun oman hiekkalaatikon pihalle. No eihän se ole yhtään sama asia kun mennä puistoon tapaamaan muita vanhempia tai päivähoitajia samalla. Kirjoitan tästä vielä varmaan lisää kun tiedän enemmän. Voi olla että maalla ei ole ja vain suurissa kaupungeissa on puistoja lapsille. Ja minulle ehdotettiin myös sitä että menisin hiekkarannalle vauvan kanssa kun Belgiassa sitä merenrantaviivaakin on ihan kivasti. Mut eihän sitä joka arkipäivä voi hiekkarannalle lähteä, vai voiko?

Eilen siis reissasimme Berliinistä Belgiaan junalla. Mieheni oli varannut liput ja ajatteli varmaan kuten yleensä kun reissataan yhdessä että jos joutuu vaihtamaan junaa välillä niin siihen väliin on kiva saada breikki että voi vähän jaloitella ja rentoutua. No eilen kirosin kyllä aikalailla sitä että lähdettiin jo reissuun 5:25 aamulla ja väliin oli sitten jätetty 5 tunnin breikki Kölnissä! Belgiassa oltiin siis vasta 17.26 eli tuli oltua reissussa 12 tuntia! Siinä ehti todellakin hyvin syömään Kölnissä. Samoin oli ihan pakko shoppailla kun ei keksinyt muutakaan tekemistä. Oli senverran tuulista ettei oikein tullut mieleen mennä etsimään Kölnin hiekkalaatikoita. Saksassa hyvä perhepaikka syömiselle ja vaipanvaihtoon on Galleria Kaufhof.

Matkalla joutuu kyllä välillä pakosta luottamaan tuntemattomiin kuten Galleria kaufhofin ravintolassa vauva oli jätettävä pöytään syöttötuoliin kun haki isosta buffetista ruokaa. Aina on onneksi vanhoja tätejä jotka tarjoutuu vapaaehtoiseksi vauvan seuraksi. Vessassakin kävisin yleensä invavessassa yksin liikkuessani mutta jos sellaista ei löydä niin joutuu myös pyytämään jonkun tädin katsomaan pientä kun käy vessassa.
 
Mä olen jo sen verran valas-kokoa, että kyllä, pojan nostelu on täällä lomalla pääasiassa miehen hommaa. Lääkäri ei ole mitään rajoituksia antanut, mutta kyllä mulla alkaa käymään pojan kantelu jo voimille. Kotioloissa menee vielä hyvin, mutta reissussa sitä on liikkeellä koko ajan ihan eri tavalla, joten muutenkin paikat kovilla. Kaihoisasti tässä muistelen ensimmäistä raskautta ja usean kilometrin kävelylenkkejä ilman mitään tuntemuksia!

Vuokrattiin eilen fillarit, huomattavasti oli meno kevyempää ja poika viihtyi peräkärryssä. Nukkui reippaan tunnin päikkäritkin niissä :)

Poika rakastaa näköjään hiekkarantaa. Kiljahdellen konttaa pitkin rantaviivaa ja taputtelee hiekkaa. Ehkä ihan hyvä, ettei täällä ole ollut hellettä niin on voinut rannallakin olla. Ja pääsi poika kahlailemaankin veteen isin kanssa.
 
Sultti, varmaan yölento tosiaan paras vaihtoehto. Me olemme reilun vuoden päästä lähdössä noin neljän tunnin lennolle ja haluaisin senkin yölennoksi. Silloin reissussa olisi siis mukana 1v10kk ja 10kk........

Myönnän kyllä, että viime vuonna lentäessämme Bangkokiin, kirosin mielessäni kaikki ne 8 huutavaa vauvaa yölennoltamme. Siksi en uskalla tulisielumme kanssa ihan vielä kovin kauas lentää.... :D
 
Me ei matkustella :D joten tulee luettua tätä ketjua tosi harvoin... luulen, et ulkomaille mennään vasta kun lapset on 5+ vuotiaita. Kotimaan matkailuakaan ei harrasteta, ehkä enskesänä... kun tosiaan mökkikin on helsingissä :D ollaan tämmösiä koti- / cityihmisiä.

Mut tohon nosteluun kommentoin kesäkuun kuulumisiin, et ottaa joo selkään... ja kun koko ajan saa olla kyykkimässä. Mut ei kai tässä pidä valittaa, suht vaivattomasti on raskaus mennyt :) ja jos toi typy ei mylläis näin paljoa, voisin satunnaisesti unohtaa olevani raskaana :D
 
Me ollaan lähdössä ens tammikuussa Teneriffalle, ja miestä jo vähän jännittää miten se reilu 6h lento viihdytetään tota typykkää. Mutta ehkä se reissaaminen yli vuoden ikäisen kanssa on vähän helpompaa kun ei tarvii maitoja&ruokia roudata, ja on muutenkin vähän enemmän vaihtoehtoja viihdytykseen, vai toivonko vaan? :D
 
Kei_jo, kyllä mä luulen et reilu vuoden ikäinen on helpommin viihdytettävä. Ymmärtää jo ihan vähän jotain puhettakin :) Ja varmaan tyttö silloin jo kävelee, joten voi väsyttää itsensä lentokentällä ja ehkä myös lentsikan käytävällä. Jospa nukahtais sit syliin? Ja tosiaan, ruokien kanssa enemmän vaihtoehtoja!
 
Niin ja meidän reissu meni loistavasti! Poika nautiskeli ihan silmin nähden ihmisvilinästä ja vaihtuvista maisemista. Päikkärit piti aina rauhoittaa hotellille, jossa nukkui 2-3h. Rattaisiinkin nukahti, mutta nukkui vain 15-30 min ja se ei täällä riitä mihinkään. Yöt meni hyvin vaikka nukahtaminen kestikin pikkuisen kauemmin kuin kotona. Rytmit oli reissussa pikkuisen erit kuin kotona, sillä saatettiin tulla hotellille vasta 21 aikaan kun kotona nukkuu jo 20 jälkeen. Mutta eipä tuo ole kotioloihin tuntunut vaikuttavan.

Meillä kun ei ollut pyykinpesuun mahdollisuutta niin mulla oli mukana joka päivälle 2 vaatekertaa. Ja paljonhan sitä kamaa oli, mutta käyttämättä jäi ainoastaan kahdet sortsit ja kaksi bodya. Omalla autolla kun oli liikkeellä niin tavaran paljous ei haitannut.

Reissun ainoat raivarit tulivat sitten Tallinnan ja Helsingin satamassa kotimatkalla kun piti odottaa liikkumattomassa autossa laivaan pääsyä ja laivasta pois pääsyä. Tallinnassa kaveri kirkui, potki ja rääkyi 45 minuuttia ja Helsingissä 30 minuuttia. Ah, ihana lopetus oli reissulle :D :D
 
Ollaan täs mahdollisesti lähdössä Lappiin, ja mietinkin et kumpi ois parempi; juna vai lentokone?

Ite jotenkin junaa pitänyt itsestäänselvyytenä (yöjuna), mut lento ois niin paljon nopeampi. Pelottaa kyllä lähtee näinkin kauas :D
 
Ccix mäkin haaveilen Lapin reissusta ens talvelle ja lennot kuulostas kyllä ihanilta, kun on niin lyhyet!! :) :) Silti haaveilen, vaikka oon muodostanu ittelleni pienen lentopelonkin.. :D
 
Junassa on se hyvä puoli, että voi liikkua vapaasti, jos minimii jo liikkuu. Lento taas on niin nopea, että se menee melkein vaikka päällä seisten. Miinuksena on se, että käsimatkatavaroita saa mukaan rajatusti ja tilaa on vähän liikkumiseen. Itse kyllä siitä huolimatta valitsisin lennot, koska se on niin nopeaa. :)
 
Lento varmaan Lappiin olis oma suosikki kun on niin nopea etta. Meilta anoppilaan on juuri sama matka ja junaa en kylla edes ole harkinnut kun siella olemme kayneet.

Nyt 9kk iassa Suomesta kotiin palatessa oli lentaminen kylla haasteellisempaa kuin aikaisemmin. Poika kavi niin ylikierroksilla ja oli vaikea saada nukkumaan pienessa tilassa.
 
Suosittelen lentoa. Halvempaa! (Norwegian, Finnair). Me lennettiin Hki-Rovaniemi-Hki, ku poika oli 2kk. Tosi nopeeta. Ja siitä tuli sit kyyti hakemaan.
 
Nyt on matkustettu ympäri Suomea ja vähän Virossakin. Tänään on vielä 7h ajomatka kotiin. Mutta sitten ollaankin kotona rauhassa pari viikkoa ennen kuin taas vähän reissataan ympäri Suomea.

Poika on ollut ihailtavan reipas näillä reissuilla. Nyt täällä hääreissulla nukkuminen on ollut levotonta, koska kaksi päivää kestänyt häähumu on melko äänekästä ja sisältää mielettömästi ihmisiä. Eilen päikkärit jäi todellakin vähiin, joten poika ottaa unta nyt aamulla. Kello on 8:15 ja nukkuu edelleen! Ihan hyvä, koska äiti ja isi jorasivat piiiitkälle yli puolen yön.

Meille ehdoton juttu näillä kotimaan reissuilla ja varsinkin mökillä, on ollut hyvä itkuhälytin.
 
Me ollaan kans oltu iloisia hyvästä itkuhälyttimestä, jonka akku kestää myös kylmässä ja toimii vähän paksummankin seinän läpi!
 
Takaisin
Top