Lapsen kanssa matkustaminen

Triina

Asioista perillä oleva
Lokakuunmammat 2014
Lokakuunmammat 2015
Kaipaan vinkkejä lapsen kanssa reissuamiseen. Suunnitteilla on risteily koko perheen kanssa, mutta kesemmällä lennän pojan kanssa kahdestaan Saksaan.

Mitä olisi hyvä ottaa huomioon? Vinkkejä pakkaamiseen? Kaikki niksit ja itsestäänselvyydetkin otetaan vastaan!
 
Itsestäänselvyyksiä; ainakin tosi rento asenne. Mulla on se ajatus aina, että kaikki mikä voi mennä pieleen varmasti kans menee, mutta menkööt! Ei saa olla kiire mihinkään. :)
 
Mekin ollaan matkustamassa kesällä Bulgariaan joten niitä vinkkejä kaivataan täälläkin :)
 
Me just matkustettiin n. 4h lento Mallorcalle :) Hyvin meni puolivuotiaan kanssa. Imetin nousut ja laskut ja siihen poika aina nukahtikin et ei tullu onneks mitään itkuja korvien takia. Leluja oli hoitolaukussa mukana et riitti ihmeteltävää pojan ollessa hereillä. Kannattaa jos mahdollista valikoida leluja jotka voi kiepsasta jonki narun päähän minkä voi kiinnittää edessä olevaan istuimeen niin ei haittaa jos tipahtaa vauvan kädestä(ei tarvii si kaivella niitä lattialta..). Si oli purkkiruokien lisäks maissinaksuja. Niillä sai vauva kulutettua myös aikaa. Ja tosiaan matkalle kannattaa varata rentoa mieltä :)
 
Tuo muidenkin mainitsema rento asenne on varmasti yksi tärkeimpiä mukaan otettavia :) Etukäteen stressaaminen on turhaa ja kuluttavaa koska pienen lapsen kanssa matkustaessa ei voi oikein ennakoida mitään. Sen vuoksi aikaa kannattaa varata hieman enemmän siirtymisiin, kiire tarttuu lapseen, kun se itseä hermostuttaa ja sitten kiukuttaa lastakin (tämmösen havainnon olen ainakin meillä tehnyt, riippuu varmaan ihan lapsen persoonallisuudesta). Pakkaamisen mä vedän itse aina ihan överiksi vaikka olenkin siinä yrittäny skarpata. Välillä tuntuu, että mä olen pakatessani varautunut ihan kaikkeen, siis ihan kaikkeen. Olenkin nykyään yrittänyt miettiä, mitä voi oikeesti ostaa kohteestakin ja jättää vaikka sinne , jos sattuu tarvimaan, mitä tuotteita voi käyttää monipuolisesti jne.

Mulla on ollut sen verran useasti matkalaukku eri reitillä kuin minä itse, että mulla on lähes aina jonkinlainen survivor kit käsitavaroissa. Suorilla lennoilla tän kanssa tuskin on ongelmaa :) Lelujakaan ei välttämättä kannata liikaa ottaa, muutama luottotuote ja muuten yrittää pärjätä omilla tavaroillaan, esim. avainnippuhan on monen vauvan mielestä ihan ykkönen :) (Sua ajattelin Triina, kun raskaana matkustat vielä yksin pienen kanssa, ettei ole tavaraa liikaa) Isompien kanssa tuotakin pitää jo vähän miettiä enemmän. Sitä lentokoneessa itkuakaan ei kannata valmiiksi murehtia, raskastahan se varmasti on mutta minkäs teet. Eikä se itku kantaudu kovin montaa penkkiriviä edemmäs, ettei siitä koko kone kuitenkaan häiriinny :wink
 
Hyviä vinkkejä! Ja just tuota pakkaamista mietin, että miten osaisin pakata kohtuudella... Menen onneksi ystäväni luokse, joka hankkii määränpäähän lainarattaat, joten niitä ei tarvitse roijata.

Koneeseenhan ei saa viedä nesteitä ja minä en imetä, joten maidon tarjoaminen ei onnistu. Vesi ei pysy sisällä, joten hmmmmmm. Saako koneeseen viedä hedelmäsosettakaan? Ei varmaankaan. Mietin että jos olisin sakeuttanut vettä hedelmäsoseella ja juottanut sitä nousuissa & laskuissa.

Olen matkustellut tosi paljon, mutta yhtäkkiä tässä koko hommassa onkin aivan uusi ulottuvuus! Oikeasti tajusin vasta sunnuntaina, että onhan pojalle hankittava passikin :D :D
 
Korjatkaa, jos olen väärässä mutta mun mielestä vauvan ruokaa ja korviketta saa viedä koneeseen koska eiväthän he pysty siellä tarjoamaan noin pienelle mitään? Muistelisin, että kaveri juuri kehui, että oli korviketta ja ruokaa mukana kun sylivauvan kanssa matkusti Thaimaahan. Kannattaa varmaan tarkastaa, jos eri lentoyhtiöillä on eri käytännöt tuon asian suhteen. Yleensähän sinne ei tosiaan saa viedä mitään, ellei osta turvatarkastuksen jälkeen kentältä mutta vauvan ruuat on kai erikseen..vai eikö?

Tuo passi on tosiaan hauska, kun enää ei saa vanhemman passilla matkustaa. Ja sekin on sentään 5 vuotta voimassa. Mukava varmaan virkailijoidenkin yrittää tunnistaa neljä vuotiasta jostain vauva kuvasta :) Meillä esikoinen oli vuoden, kun hänelle passi hankittiin ja nyt kesällä pitäisi nuoremmallekin passi hakea :)

Edit: Insinöörinä näistä on pakko ottaa selvää, kun muuten vaivaa :) Tuossa vähän faktatietoa aiheesta https://www.finavia.fi/fi/lentomatka/ennen-matkaa/lapsiperheille/
 
Mä mietinkin et miten pitkillä lennoilla sit vauva ruokitaan :D Eli täytyy tarkastaa asia kun oon varannut lennot!
 
Kannattaa tosiaan imettää/syöttää nousu ja lasku, se auttaa korvien paineen tasaamiseen. Minä pakkaan tytölle mukaan tämän hetken suosikkilelut ja -kirjan sekä viltin. Kaveri heitti ideaksi myös pakata mukaan kuulokkeet, että jos vauva oikein huutaa, ei siitä itse niin vaivaannu, joten ei niin pakoikaan. :)
 
Eikö ne nestemääräykset käsimatkassa ole että 100ml/purkki ja pitäs mahtua litran vetoiseen pussiin. Mutta siis saako vauvan maito/sose olla yli tuon 100ml jos on suljettu paketti? No ehkäpä tuokin lukee tuolla Finavian sivuilla :)
 
Vauvan ruuat ja juomat saa viedä koneeseen ilman rajoituksia. Joskus jossain voidaan pyytää maistamaan niitä, jotta varmistuvat, ettei ole muuta kuin väitetään.
 
Me kotiuduttiin eilen viikon lomamatkalta Turkista ja ajattelin heti tulla jakamaan kokemuksia ennen kun unohtuu :)

Me vietiin lentokoneeseen 3*2dl NAN-purnukka ja sitten 2*hedelmäsosepurkki ja 1 Onni-puurotötsä (poju sai aamupalan kentällä turvatarkastuksen jälkeen ja muutenkin varattiin hieman ekstrasafkaa varmuuden vuoksi. Ei siis tarvittu pelkällä 4h lennolla noin paljon ruokaa :D). Oltiin pakattu kaikki ruuat yhteen muovipussiin, niin pystyi sen sitten helposti nostamaan hoitolaukusta turvatarkastuksessa erilleen. Puurotötsän kävivät vielä kurkkaamassa jollain erillisellä läpivalaisulaitteella, mutta mitään muuta hämminkiä ei turvatarkastuksessa ollut.

Meillä ei ollut rattaita mukana ollenkaan, vaan poju kulki Manducassa sivuasentoasetuksessa ja siihen myös pari kertaa torkahti, jos tuli oikein paha väsymys. Lentokoneessa oli kurjaa, kun juuri, kun poika oli nukahtanut, hänet piti herättää, jotta hänelle saatiin laitettua oma turvavyö ja asennoksi istualteen naama menosuuntaan. Siitä olivat tosi tarkkoja, vaikka omasta mielestäni homma oli aika turha, kun kerran itse olin kiinni vöissä ja poika minussa kiinni Manducalla, että ei hän siitä olisi mihinkään lennähtänyt pahassakaan turbulenssissa. No ihan sama, saivatpa muut matkustajat kuunnella kostoksi vähän protestointi-itkua :P Poika sai lentokoneessa nukuttua suht ok (vaikka ärsyttävät kuulutukset välillä herättivätkin hänet), kun laitoin harson hänen päälleen ja hytkyinmytkyinhyssyttelin kymmenisen minuuttia. Hereillä ollessaan repi tax free -esitettä ja hakkasi edessä olevaa istuinta :D Ainiin ja nousun ja laskun aikana annoimme korviketta, mutta se loppui aika äkkiä (laskuhan varsinkin on aika pitkä), niin tutti ajoi myös asian. Enkä kyllä tiedä, että oliko pojalla edes mitään ongelmaa paineiden kanssa, ei hän ainakaan sitä tuntunut missään vaiheessa itkevän.

Perillä kohteessa jännitin aluksi, että saadankohan poika nukkumaan päikkäreitä hotellista vuokratuissa kämähalpisrattaissa (joissa ei siis mitään kuomua), mutta laitoimme niihinkin harson hänen päälleen, niin johan pienen hytkyttelyn jälkeen uni maistui. Pystyimme siis yhden päikkärit viettämään koko perhe uima-altaalla varjossa makoillen. Toiset päikkärit annoin pojan nukkua sängyssä, kun ajattelin hänen saavan siinä vähän laadukkaammat unet.

Mitäs vielä...hmm... Jos et ole aivan varma paikallisesta vauvanruokatarjonnasta ja matkalaukku sallii tilan, niin ota kaikki matkan aikana tarvittavat ruuat mukaan. Eipä sitten tarvitse stressata! Me otimme maitojauheet, pikapuurohiutaleet ja lihasosetta viikoksi eli näillä hoitui maitopuoli ja kolme päivän viidestä ateriasta. Kahdella muulla saimmekin sitten etsimällä etsiä jotain vauvalle syötäväksi kelpaavaa hotellin buffasta. Hyvänä päivänä sai perunaa ja keitettyä kananmunaa, huonona pelkästään kurkkua ja tomaattia. No onneksi oli myös appelsiinia ja greippiä, että jotain energiaakin tuli.

Ai niin, semmoinen vinkki, jonka itse löysin netistä ja jonka otimme käyttöön on pakastepussien käyttö tuttipullossa. Jos siis matkakohteen (tai lentokoneen) vesi on sellaista, ettet sitä halua käyttää tuttipullon pesuun, niin pulloon voi laittaa pakastepussin sisään niin että pussin reunat jää pullon ulkopuolelle ja laittaa maidon sinne pussiin. Näin huuhdeltavaksi jää ainostaan tuttiosa ja sen voi helposti tehdä pullotetullakin vedellä. Miehen mielestä pakastepussien käyttö oli säätämistä, mutta mun mielestä se kyllä helpotti elämää, kun ei tarvinnut sitä pullo-osaa pestä lainkaan.

Kaiken kaikkiaan reissu meni tosi hyvin! Sain itsekin rentouduttua paremmin kuin olisin osannut toivoa ja nyt taas jaksaa arkea paremmin :)
 
Kiiiiitos kun jaoit kokemuksen! Kuulostaa kyllä mukavalta, ihan kateus iskee....

Mä en oo vielä varannut lentoja mihinkään kun pakko vähän katsoa miten tää raskaus etenee. Oon ollut tosi hyvässä kunnossa, mutta eilen kierreltyäni koko päivän Maailma kylässä -festeillä, olinkin ihan poikki katki rikki puhki ja vihloi alavatsaa. Alkoikin jännittää että pärjäänkö sitten reissussa, jonne on tarkoitus lähteä vasta heinäkuun puolivälissä. Luultavasti ei oo ongelmaa, olenhan menossa ystäväni luo ja vain Berliiniin saakka. Mutta päätin, että ostan lennot vasta kesäkuun puolivälissä.

Risteilyäkään ei oo buukattu kun periaatteesta alkoi ketuttamaan että perjantain lähdöt on yli puolet kalliimpia kuin muiden päivien. Ja mies ei voi olla pois töistä ennen lomia, jotka ovat vasta heinäkuun lopussa ja elokuussa.

Aivan järkyttävä kaukokaipuu!!! Mutta jos pääsis edes lähelle kauas, eli vaikka sinne Saksaan.
 
Toivottavasti pääset Triina matkaan silloin heinäkuussa! Mutta varmasti hyvä idea seurata omaa jakamista ja siirtää lentolippujen ostamista myöhemmäksi.

Niiiiiin samaa mieltä noista risteilyhinnoista! Ja sit ku sillä törkeellä viikonloppusummallakin saa sitten vaan keinua merellä kymmenen neliön hytissä ja maksaa itsensä kipeäksi ruuista ja juomista.... Ärsytyksestä huolimatta löydän itseni joka vuosi siitä pienestä kopista manaamassa, että taasko täällä ollaan, vaikka samalla hinnalla pääsisi vaikka budapestiin :D
 
Pitkään mietin, kehtaanko edes kysyä.. :D

Ollaan lähdössä risteilylle ja poika juo vain nokkamukista maitonsa. En siis imetä enää, eikä huolinut tuttipulloa, kun kokeilin. Onko esim hyttiin tuleva vesijohtovesi sellaista, että sillä voisi nokkamukit pestä..?

Toisaalta, sama vesi se varmaan tulee ravintoloihinkin ja pyörii siellä tiskikoneessa.. Ehkä oon vaan ajatellut liikaa ja vaikeutan sillä elämääni. Mutta sanokaa nyt joku jotain.. :wink
 
Kyllä mä ainakin pesisin. Se laivahan tankataan vedellä Suomessa tai Ruotsissa ja molemmissa vesijohtovesi on juotavaa jopa. Laivan putkisto sitten on mitä on, mutta meidän pikkumies ainakin klähmii ja nuolee kaikkea ympärillään siihen tahtiin, että tuskin sieltä mitään niin ihmeellistä tulisi, että siinä konkurssissa tuntuisi. Junassahan on ne kiellot veden juontiin liittyen (vessojen kraanavesi), mutta se liittyy siihen, että alunperin puhdas vesi ei vaihdu junan säiliöissä riittävän usein (http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/113186-miksi-junan-vetta-ei-saa-juoda). Laivoilla en ole vastaavaa kieltoa nähnyt, mutta ei sitä vettä silti ehkä juoda tee mieli, mutta eiköhän sillä tosiaan voi pestä pullon:)
 
Mulla oli mukana vedenkeitin ku oltiin tammikuussa laivalla :'D Sillä kiehautin veden, jolla tiskasin pullon ja myös maidon sain lämpimäksi kun haudutin pulloa siellä keittimessä
 
Me mennään auton sijasta junalla satamaan, joten saattaapi jäädä vedenkeittimet matkasta.. :D

Ja kyllähän tuo poika tosiaan muutenkin saa niitä bakteereja itseensä, vaikken joka paikassa lattialle päästäkään. Vielä on päivä aikaa pohtia.. :)
 
Takaisin
Top