Lapselle nimi

Hannan

Puuhakas puhuja
Heinäkuun äidit 2019
Elokuiset 2021
Heinäkuiset 2024
Mistä lapsen nimi tulee? Onko jotain suvussa kiertäviä nimiä? Tai onko nimi keksitty jo silloin kun itse oli lapsi? Oliko nimen valinnan kanssa vaikeuksia? Päätittekö nimen jo odotus aikana? Eli siis kaikkea nimiin liittyvää.

Olisi myös kiva kuulla millaisia nimiä tammivaavit itselleen saavat.
 
me keksittiin tytölle nimi jo juhannuksen aikaan, kun mietittiin asiaa autoillessa mökille. silloin taisi olla jo niin vahva tyttötunne kuitenkin, vaikka epäiltiin kyllä, että poika tulisi.

tytön etunimi oli yhteinen päätös ja myös niiden harvojen ulkopuolisten, jotka nimen nyt etukäteen jo tietää, mielestä tyttö on ihan nimensä näköinen. toka nimi meni säätämiseksi, koska se, mitä mä alunperin mietin, ei sopinutkaan miehelle, se nimi kuulosti kuulemma erään etnisen vähemmistön nimeltä (ei mun mielestä, nimi ois ollut Aleksandra). tehtiin tokan nimen kohdalla kompromissi ja löydettiin kumpaakin tyydyttävä vaihtoehto. kolmas nimi on mun isomummon nimi, jonka olen jo teini-ikäisestä lähtien halunnut antaa mun mahdolliselle tyttärelle. nyt sit tytär saa sen nimen, toinen joka sitä nimeä kantaa on mun täti, hänkin kolmantena nimenään.

meillä sukunimi menee itsestään selvästi sillai, että tyttö nimetään isänsä sukunimelle. mä otin myös elokuussa mieheni sukunimen (en avioitumisen yhteydessä vaihtanut nimeä) enkä nytkään ottanut kokonaan mieheni sukunimeä, vaan pidin oman ja menen tuplanimellä. jotenkin tuntui luontaiselta ottaa nyt miehen sukunimi osaksi omaa nimeä, etenkin kun meille syntyi yhteinen lapsikin.
 
Rakenneultrassa kun selvis että tulija on tyttö niin sitä sitten pohdittiin koko raskausaika ja ilmoille lenteli jos jonkinlaista nimeä, mitä tosin mies ei ikinä hyväksyny.
Meille nimet ei erityisemmin tarkoita mitään paitsi tytön toinen nimi joka kulkee meidän puolen suvussa, mutta etunimi ja kolmas nimi olivat nimiä jotka meitä molempia miellytti ja nimeä ei tarvinnut edes vaihtaa koska tyttö oli ihan nimensä näköinen jos niin voi sanoa. :D

Meidän prinsessa sai siis sunnnuntaina kasteen Aada Marjut Sofia. <3
 
Meillä oli tytön nimi täysin selvä jos ois sattunu tyttö tulemaan :)
Poika tuli ja kun viimein saatiin pikkunen syliin niin meidän poikanimilistasta Oliver sopi kuin valettu. Oli kolme pojan nimeä joista ei oikein osattu päättää mutta onneksi pikkuherra teki sen helpoksi. Toinen nimi tulee meidän molempien suvuilta, sattui sopovasti että löytyi yhteinen nimi. Kolmanteen nimeen mies ei suostu :D 

Mein pojasta tulee sunnuntaina virallisesti Oliver Franz <3 (itse olisin halunnut Oliver Aarre Franz mutta Aarre on sitten mun lempinimi pojalle, ainakin siihen asti kun hän käskee mua lopettamaan kun hävettää ;D )
 
Me emme tienneet sukupuolta ennen vauvan syntymää mutta oli lähes koko raskauden ajan tyttö-olo ja tyttöhän sieltä tuli. Nimiasiaa ajatellen se helpotti meitä koska tytölle oli 1. nimi valmiina: Emma. Myös pari vaihtoehtoa oli valmiina jos syntymän jälkeen Emma ei tuntuisi sopivalta. Nimestä Emma oltiin puhuttu jo ennen kun suunnittelimme lasta ja se on mielyttänyt meitä kumpaakin. Mieheni sen silloin aikoinaan toi puheeksi. Meidän "vaatimukset" nimelle oli ettei R kijainta saa esiintyä ja koska kasvatamme lasta kaksikielisena, niin sen pitäisi kuulostaa nätiltä myös sillä toisella kielellä :) Lapsi tulee samaan kaksi nimeä, mutta toinen vielä harkinnassa. Vaihtoehto olisi esim. että miehen 2. nimestä muokattais tyttönimi (Henrik-Henriikka) mutta asia vielä auki. Ja emme kasta kun pääsiäisenä eli aikaa on vielä miettiä asiaa. 
Poika ois ollut vaikeampi tapaus, emme koko raskauden aikana keksineet sellaista kunnon suosikkinimeä mistä kummatkin olisimme tykänneet. 
 
Ihania nimiä vauvat ovat saaneet tai ovat saamassa. :)

Ladorffi: Meidänkin tytöstä tulee Emma etunimeltään. :) 1päätettiin se sillon kun tyttö syntyi, oltiin mietitty sitä jo raskausaikana ja lyötiin se lukkoon kun tyttö syntyi. :) Ristiäiset on ens viikon sunnuntaina. Paljastan sitten koko nimen. :)
Eka nimi oli kummastakin kiva ja just meidän tytön näköinen. Ja sekin vaikutti kun esikoinen on Aleksi, haluttiin toisellekin nimi joka ei ole harvinainen. Toinen nimi ei tule mistään erityisesti. Kolmas nimi on mun toinen nimi, pojalla kun on miehen toinen nimi kolmantena nimenä. :)
 
Meidän lapsosten nimet alkavat kaikki A:lla ja nimissä piti olla R -kirjain :D (näin erilaisesti ihmiset ajattelevat :)). Toiset nimet ovat isoisovanhempien nimistä poimittuja.

Meillä ei ollut väliä onko harvinainen vai "hittinimi" koska kahta samannimistä ei varmasti Suomen maassa ole harvinaisen sukunimemme takia (vauvamme on järjestyksessä 26.).

Meidän "vaavit" on Aada Fransiina, Arttu Iivari & Alvar Einari :D.
 
Me ei tiedetty lapsen sukupuolta ennen kun vauva syntyi. Silti jostain syystä oli hirveen vahva poika olo. Nimiä mietittiin jo raskausaikana ja pojalle löydettiin yhteinen suosikki, mutta tytölle ei. Toiselle ei kelvannut se mikä toisesta olisi ollut aivan ihana... Ja tyttöhän meille siis tulikin :)

Meillä ei myöskään ollut mitään teko nimeä vauvalle ja aluksi kutsuimmekin vauvaa ihan vaan vauvaksi :) Kunnes sitten aloin miettiin, että pakkohan meän on joku nimi edes väliaikainen vauvalle keksiä. Ja jotenkin vaan aloin kutsumaan vauvaa Tintturaksi ja siiä keksinkin sitten etunimen johon myös mies ihastui. Toinen nimi on hiukan samaa "luokkaa" kuin pojalle annettava Onni, Aarre, Toivo. Kolmas nimi on miehen äidin toinen nimi, joka myös sattuu olemaan siskoni toinen nimi.

Nimen paljastan vasta ristiäisten jälkeen, joita meillä vietetään maaliskuun toisena viikonloppuna.
 
meille tulee Ilona etunimeksi, se on juuri se nimi, joka päätettiin viime kesänä ja niinpä tuo tyttö on ihan nimensä näköinen :) sairaalassa ollessa kutsuttiin häntä myös nimellä "Iines" (Sielun veljien biisin "älä itke Iines" mukaan) ja siitä vakiintui sitten lempinimi "Iinu". nimiäiset aateltiin pitää 31.3 ja loput nimet julkistetaan sen jälkeen :)
 
Meillä isovanhemmat, sekä pari tätiä ja serkkua käyttää Noora nimeä, kun se oli meillä hätäkaste nimenä ja sairaalasta saaduissa lapuissa lukee Noora. Ei olla oikein päästy yhteisymmärrykseen annetaanko se tytölle nimeksi vai vaihtuuko se. Nimikirja on lainattuna, josko sitä sitten lueskelemme ja pohdimme sopivaa nimeä tytölle :) On tässä nyt onneksi aikaa kuitenkin vielä vähä reilu viikko ristiäisiin. 
 
On kyllä kauniita nimiä tulossa lapsille <3

Hemppa: Hyvä valinta :) Ja aika sama nimimaku meillä, meillä oli pojalle vaihtoehto mm. Alex, eli vain vähän muokattu tuosta Aleksista jotta menisi hyvin myös meidän 2. kielellä, eli Saksaksi. Mies kyllä vierasti vähän sitä X:ää.

Just_Pam: Meillä pientä r-vikaa kulkee suvussa, niin parempi jättää kokonaan pois. Muutenhan siinä ei mitään pahaa ja kyllä se saa meilläkin sitten muissa nimissä esiintyy. 


 
Täällä julkistettiin eilen nimiäisissä että meillä asuu Patrik Viljami.

Nimi päätettiin sairaalassa, tosin siellä mietitty toinen nimi oli Wilhelm. Pari viikkoa sitten mietin itsekseni että se on kyllä vähän vääränlainen nimi, Viljami olisi ehkä sulavampi. Hämmästyin kun mies aloitti keskustelun ihan samasta aiheesta ja oli myös miettinyt samaa korvaavaa nimeä.

Nimet eivät tule suvusta, ovat vain molempien mieleen. Oikeastaan poikanimistä ei ollut kauheasti edes vaihtoehtoja mietittynä, Patrik oli ainoa/paras. Jos olisi tullut tyttö, olisi vaihtoehtoja ollut hirveästi eikä oltaisi kyllä päästy näin nopeasti yhteisymmärrykseen.
 
Meidän tyttelin nimeks tuli ristiäisissä Nora Carolina. Nimellä ei ole minkäänlaista merkitystä vaan ihan nimikirjojen avulla etsittiin nimeä jonka voisi luontevasti ääntää suomeksi, ruotsiksi ja espanjaksi. Meinasin jo välillä hermostua kun moni suosikkinimi vedettiin pois listalta koska ne kuulema tarkoittaa jotain espanjaksi ja tytölle naurettaisiin siellä jos hänelle se nimi annettaisiin...
 
Meilläpä vaihtuikin nimi ihan loppumetreillä. :D Mies oli ruennut miettimään nimeä uudestaan ja yhteistuumin sitten vaihdettiin nimi toiseen, etunimi siis.

Eli tyttö sai eilen nimekseen Emilia Iina Johanna. Tyttö on kyllä aivan nimensä näköinen. :)
 
Meille ei tullut Nooraa :)

Pähkäiltyämme päästiin yksimielisyyteen ja prinsessa sai nimekseen
Oona Ilona <3
 
Moikka!
Mä olen teinistä lähtien kerännyt nimilistaa siltä varalta et jos ja kun saan joskus lapsia. Tytön nimi oli tavallaan jo päätetty kun olin raskaana, mutta kun tyttö syntyi, ei kasvot/olemus ja nimi aivan kohdanneet. Ja sitten ihan yllättäen, vielä sairaalassa ollessamme, katsellessani yöllä tyttöä keksin sen. Nimi kuvasti kaikista parhaiten sitä, mitä tyttö on meille.Joten tyttäremme kastettiin nimellä HELMI LILIA MARIA.
 
Meidän tyttö kastettiin eilen Veera Katriinaksi. Tyttö käyttäytyi hyvin ja nukahti onnellisena juhlan jälkeen - nukkui 14 tunnin yöunet heräämällä vain tankkaamaan 3h välein. TÄnäänkin vielä kerätty voimia pitkien päikkäreiden voimalla. Minua itketti itse kastetilanteessa, muutenkin oli oikein tunteikas ja lempeä juhla <3
 
Takaisin
Top