Laittaisinko vanhemman lapsen päiväkotiin äitiysloman ajaksi?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Hei,

mietin, miksi äiti laittaa tai ei laita vanhempaa lasta päiväkotiin, kun on itse kotona vauvan kanssa. Miksi perhe päätyy laittamaan lapsen päiväkotiin vaikka lapsi voisi olla myös kotona? Eikö päiväkodissa oleva lapsi ole kateellinen nuoremmalle lapselle?

Meillä tulossa toinen kesällä jos kaikki menee hyvin, ja mietitään vaihtoehtoja, joten olisi kiva kuulla kokemuksia! Ollaan mietitty että lapsi menisi päiväkotiin kun täyttää tässä kesällä kolme, mutta tuntuu että äitiyslomalla olevaa äitiä, jolla toinen lapsi on päiväkodissa katsotaan pahalla. Varsinkin jos lapsi on nuori.

Varsinkin te, joiden lapsi on päiväkodissa:  Miten järjestely toimii? Mitä hyviä puolia ratkaisussa on?

Oma mielipiteeni tuohon, on että päivähoito-oikeiutta ei pitäisi olla, jos toinen vanhemmista kotona. Se on väärin sekä lasta kohtaan, joka tuntee itsensä varmasti hylätyksi kun äitillä on uusi vauva ja hänet työnnetään pois päiväksi, sekä niitä kohtaan, jotka oikeasti sen päivähoitopaikan tarvitsee. Kun päivähoitopaikoista on huutava pula ympäri maata. Jos lapsia tekee, pitää ne itse myös hoitaa siihen asti kun kotona meinaa maata, eikä niin että heivataan isompi aina tarhaan kun uusi pentu tulee. Jos niitä ei kykene itse hoitamaan, on ne parempi jättää tekemättä. 
Mutta tää oli vaan mun mielipide, joten ihan turha kenenkään laiskan vanhemman joka on kakaransa tunkenut hoitoon, että saa itse olla rauhassa kotona vauvan kanssa tulla mitään tänne huutamaan mun mielipiteestä.

Itse ajattelen, että varmaankin pitäisi omalla kohdalla katsoa, jos olisi tuollainen tilanne, että miten isompi lapsi saa noita sosiaalisia kontakteja. Koska jos ei lähipiirissä ole välttämättä seuraa lapselle, ja kotona vauva ja mahdollisesti hiukan väsynyt äiti, eiköhän lapselle tekisi ihan hyvää päästä vähän muiden lasten kanssa peuhaamaan vaikka osapäivähoitopaikan merkeissä. En usko että kolmevuotias ajattelee tulevansa syrjäytetyksi jos hän viettää osan päivästä ikätoverien kanssa. Mutta jokainen varmasti katsoo sopivimman ratkaisun omalla ja lastensa kohdalla :)

huh onpas Akidilla asenne!!! No jokainen taplaa tyylillaan ja arvostelee toisten valintoja sen mukaan kun on siihen varaa. 

Mutta asiaan - meilla kanssa tulossa kesalla eteen sama tilanne mutta silla erotuksella etta esikoinen on jo paivahoidossa ja koska han nauttii siella olosta selvasti niin en tieda mika hanelle olisi paras ratkaisu kun uusi vauva tulee kuvioihin. Omasta kaveripiirista tiedan tapauksen jossa vanhempi lapsi oli todella katkera aitilleen kun ei SAANUT menna enaa hoitoon vaan joutui olemaan kotona aitin ja vauvan kanssa. Toisaalta ajattelisin etta on kehittavampaa lapselle olla hoidossa jossa voi leikkia muiden lasten kanssa kuin kotona rattivasyneen aidin ja koliikkia huutavan vauvan kanssa jolloin ei lapsi saa aidilta tarvitsemaansa huomiota mutta toisaalta tunteeko lapsi olonsa hylatyksi kun aiti on kotona vauvan kanssa? Ajattelin puolipaivaista kun sita suositellaan jo hoidonkin puolelta ainakin ensimmaisiksi kuukauksiksi mutta kuulisin mielellani kokemuksia muilta. 

Akidin asenne kieltämättä melko hurja. :D Syy tuskin kovin monella siihen "hoitoon tunkemiseen" on se ettäkö saisi rauhassa olla kotona, vaan itse ainakin ajattelisin esikoisen parasta. Olis varmasti kivempi leikkiä ja riekkua ikätovereiden kanssa ja jopa ilman äitiä, vaikka sitten vain parina kertana viikossa, riippuen tietysti kuinka vanha lapsi on. Terveistä lapsista huomaa varmaan jos niiden käyttäytyminen muuttuu niin että he kokevat olonsa hylätyksi kun hoitoon lykätään, mutta eipä se äiti siellä siellä kotonakaan kokoaikaa hyysaa, hoidossa sentään on kokoajan joku kenen kanssa leikkiä.

Mutta niinkun kirjoitin, niin toi on vaan mun mielipide.
Mun mielestä se on vanhemman vastuu järjestää isommalle lapselle virikkeitä ja viedä vaikka puistoon, mistä löytyy ikätovereita. Ei se pidä olla päiväkodin vastuulla, että lapsella on leikkiseuraa. 
Jos on valmis tekemään lisää lapsia, niin pitää olla myös valmis jaksamaan hoitamaan ne, vaikka olisikin se pieni vauva. Jokaisen lapsia tekevän pitäisi ottaa huomioon se, että vauva saattaa valvottaa, ja miettiä jaksaako sitä hoitaa sitten ne muut lapset. 
Vastuu on vanhemmilla, eikä sitä vastuuta lapsen sosiaalisesta elämästä pidä sysätä muille sen takia että kotona sattuisi olemaan esim. koliikkivauva.

Kun meistä kukaan ei ole selvännäkijöitä tai ennustajia, eli emme voi edeltä käsin mitenkään tietää omaa jaksamistasoamme synnytyksen jälkeen, ja sitä paitsi, jokainen ihminen on erilainen, eli turha kenenkään tuomita toista ja tämän ratkaisuja, ne tehdään, useimmiten, lapsen etua ajatellen kuitenkin.
Niin ja huom. vielä, kysyjähän ei varsinaisesti halunnut mielipiteitä puolesta ja vastaan, eikä ainakaan mitään tuomitsemisia, vaan kysyi kokemuksia tästä päivähoidosta ja sen hyvistä puolista :)

Itsestäni ainakin ihan ok, äiti tarvitsee lepoa joka onnistuu vauvan nukkuessa ja jos vanhempin lapsista on kotona tuolloin niin kysympä vaan milloin äiti lepää. Esim. 10 pvä viikko vois olla ihan hyvä tai sitten puolipvä hoito. Samalla vanhempi lapsi saa virikkeitä ja sosiaalista kanssakäymistä, tosi asiahan on että kädet ovat aika sidotut vauvaan. Ei pieni lapsi ymmärä et miks hänen pitää aina odottaa kun vauva menee aina "edelle". Mutta kukin tekee omat valintansa ja kaikki varmaan yhtä hyviä!

Itsellä ainakaan vielä ei tällaista tilannetta ole, mutta toivon mukaan tulevaisuudessa on ja kyllä mää luultavasti laittaisin vanhemman hoitoon tai siis mun mielestä ainaski se tekee vaan lapselle hyvää että on leikkikavereita ja pysyy se oikea rytmi elämässä, mikä saattaisi sekoittua vauvan ja äidin kanssa kotona. En mää varmaankaan pystyis antaa niin paljon huomiota lapselle mitä se tarttis. Mielestäni se on vaan hyväks lapsen kehitykselle kun on sosiaalisessa ilmapiirissä muiden ikätovereiden kanssa ja tapaa erilaisia ihmisiä ja on paljon virikkeitä päivän ajaksi. Melkeen väärin sulkea lapsi väsyneen äidin ja vauvan kanssa kotiin. Toki on erilaisia tilanteita ja kaikki tekee niin kuin parhaaksi näkee, mutta tältä musta tällä hetkellä tuntuu.

meillä esikoinen on 2v kun pikkusisko syntyy,kotona hoidan molemmat.liian pienikin on esikko vielä hoitoon viedä,enkä näe syytäkään siihen miksi vietäisiin.siitähän sen sitten näkee miten menee ja miten jaksaa.
Hieman särähti korvaan toi että lapset pitää hoitaa ite kun  "kotona meinaa maata" :D
kuinka moni kotiäiti vain makoilee kotona?hitto saiski makoilla joskus.. ;)
minusta ei oo laiskuutta viedä lasta hoitoon,toki joku voi niin tehdäkkin mutta enpä usko että kovin moni..eiköhän niitä muitakin syitä ole.

No jopas on asennetta.. :D

Juu.. Ja harvempi äitiyslomalla laiskottelee tai makoilee.. Kertokaa mulle millä tavoin tämä onnistuu..;)

Meille pitäisi lokakuussa tulla perheenlisäystä. Tällä hetkellä molemmat lapset ovat päiväkodissa ja suunnitelmissa olisi heiät siellä pitää sitten kun aion kotona makoilla vauvan kanssa..;)

Täysiä päiviä en pidä.. vaan suunnitelmissa olisi se minimipäivät.. 11 päivää kuukaudessa.

Syyt miksi en ota lapsiani pois päiväkodista:
a) Juurikin sen takia, kun niitä päivähoitopaikkoja ei ole tarpeeksi. Jos otan lapset pois, niin en tiedä mistä saan seuraavan paikan. Ja töihin mun on pakko palata melko nopeasti. Mulla ei ole varaa jäädä kotiin hoitovapaalle.
b)lapsillekki mukavampaa olla samassa päiväkodissa. Eikä tulla vuodeksi kotiin.. Ja sitten uudestaan koko rumba.
c) vanhempi lapsi nauttii (kyllä pienempikin siellä tykkää kovin olla) tarhassa olostaan. On saanut sieltä kavereita.. Tuntuisi kurjalta vetää hänet nyt sieltä pois..

En koe olevani laiska tai tekeväni hallaa lapsilleni.

Jokainen tekee niinkuin lystää. Mielipiteitä saa olla.. Toki sitä ulosantia voisi miettiä...

En itse laittaisi vanhempaa lasta kokopäivähoitoon äitiysloman ajaksi, mutta tarkoitus olisi että lapsille tulee ikäeroa sellaiset kaksi vuotta, joten vanhempikin olisi sitten aika pieni vielä. Jos vanhin lapsi on jo kolme, hän alkaa tarvita jo enemmän treeniä sosiaalisten kontaktien kanssa kuin satunnaiset puistokäynnit tm (ellei puistossa sitten käy vakioporukka suhteellisen tiheään tahtiin). Vähintään johonkin kerhoon esim. 3h päivässä siinä tapauksessa kiikuttaisin, tai puolipäivähoitoon jos hoitopaikka vaikuttaisi hyvältä.

Ei kai siinä hoitoon viemisessä ole muuta ongelmaa kuin mustasukkaisuusriski mikäli lapsi itse haluaisi jäädä kotiin. Vaikka mustasukkainenhan tuo olisi todennäköisesti joka tapauksessa "tissitakiaisesta". :)

Minäkin olen miettinyt pitäisikö kolme vee laitta osa-aika hoitoon, kun vauva syntyy. Perusteluna yksinkertaisesti se, että hän kaipaisi jo nyt kovasti oman ikäistä leikkiseuraa!
Hän on ollut tähän asti vain kotihoidossa ja satunnaisissa harrastuksissa. Haaveillen kulkee päiväkodin ohi, kun kovin haluaisi mukaan leikkimään.

Miksi kodin ulkopuolinen hoito on aina automaattisesti pahasta ja lapselta pois??

(Edellinen jatkaa) Joka paikassa ei leikkipuistoissa riitä väkeä! Yksin saa lapsi yleensä leikkiä. Perhekahvio on vain kerran viikossa, eikä muskarissakaan leikitä vaan se on ohjattua toimintaa.
Ei noita lapsiperhetuttujakaan juuri ole. Ainakaan sellaisia jotka olisivat myös päivät kotona.

En laittaisi vanhempaa lasta päiväkotiin, jos olisin nuoremman kanssa kotona. Meillä tulossa toinen lapsi ja mietittiin, että vanhempi voisi käydä kerhossa ym.. aktiviteeteissa pari kertaa viikossa (hän nyt 3v).  Mielestäni on vanhempien velvollisuus järjestää sosiaalista kanssakäymistä lapselleen. Turha sysätä vastuuta päivähoidolle!

Ystäväni ovat kyllä hyvin löytänet lapselleen seuraa naapurustosta, serkuista ja leikkipuston kanssatemmeltäjistä, eikä tähän tarvitse päiväkodin ympäristöä ollenkaan. Itse olen myös sitä mieltä, että subjektiivinen päivähoito-oikeus tulisi katsoa uudelleen. Aivan naurettavaa, että lapsia tehdään peräjälkeen, mutta ei pystytä itse järjestämään niille hoitoa. Ihmeellistä, kun aina vedotaan noihin "sosiaalisiin kontakteihin"... Kyllä se äiti sitä tekemistä keksii päivittäin, jos vain haluaa.

Tottahan se on! tietysti lapsi saa parempia sosiaalisia virikkeitä päiväkodissa muitten lasten kanssa, kuin äidin kanssa kotona ja käydessään silloin tällöin puistoissa ja kerhoissa. Siis mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa jos äiti haluaa olla kaikkien lastensa kanssa kotona, mutta ei myöskään siinä jos haluaa että lapsi viettää päivänsä päiväkodissa. 

Vielä lisäyksenä, että jos pistäisin lapsen päiväkotiin ja olisin vauvan kanssa kotona, tekisin sen vain ja ainoastaan lapsen takia, en itseni. 

On tietysti hienoa jos naapurustosta ja sukulaisista löytyy samanikäistä seuraa. "Sosiaalisiin kontakteihin" vedotaan usein siksi, että kolmevuotias alkaa siirtyä jo yhteisleikkeihin, tai alkaisi jos voisi. On todella tärkeää että kolmevuotias on säännöllisesti (ei tosin välttämättä päivittäin) tekemisissä omanikäistensä kanssa, on se sitten hoidossa, kerhossa, puistossa, pihalla tai missä tahansa. Noiden "sosiaalisten kontaktien" on myös hyvä pysyä kohtalaisen samoina, jotta lapsi voi alkaa luoda kaverisuhteita. Tietysti on tärkeää osata leikkiä myös vieraiden lasten kanssa. Äiti keksii varmasti tekemistä, mutta kyse ei olekaan mielen aktivoinnista vaan sosiaalisten taitojen harjoittelusta.  

Ihan pakko kommentoida. Mä kyllä jossain määrin komppaan Akidia siinä että subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen tulisi puuttua. Oma työni on lasten parissa ja mitkään tutkimukset ei kyllä tue sitä että alle kolmivuotiaan lapsen olisi parempi olla päiväkodissa kuin kotona äidin kanssa. Hei haloo, miten ennen äidit ovat pystyneet hoitamaan kaksi tai useampia lapsia kotona?! Nykyäidit on valitettavasti laiskoja. Eri asia ovat ne tilanteet jos äidillä on masennusta tai perheessä muuten ongelmia mutta kyllä perusterveen äidin pitäisi pystyä itse lapsensa hoitamaan. Päiväkodissa ei riitä aikuisen aikaa lapselle, alle kolmevuotias tarvitsee äidin ja isän hoivaa ei päiväkodin. Sitä varten ovat kerhot, avoimet päiväkodit ja asukaspuistot että niissä voi kotihoidossa olevan lapsen kanssa käydä. Päivähoitopaikoista on huutava pula. Mielestäni äärimmäisen huono perustelu pitää lapset päiväkodissa äitiyslomalla on se että menettää päivähoitopaikan. Nytpähän sitten viet paikan joltain lapselta joka sitä ehkä ihan oikeasti tarvitsisi (vanhemmat käyvät töissä).

ähh, pakko vielä sanoa :D Mielestäni kukaan ei ole sanonut etteikö pystyisi lapsiansa itse hoitamaan. Kyse on siitä kummassa lapsen on parempi, kotona äidin ja vauvan kanssa vaiko päiväkodissa. mutta eikö sekin nyt ole päivän selvää että kun lapsi kommunikoi erilaisten ihmisten kanssa aikaisin niin sosiaaliset taidot kehittyy aikaisemmin? Vaikka olisi kuinka energinen ja omistautunut äitiydelle niin en usko että kukaan pystyy antamaan pienen vauvan kanssa samaa mitä päiväkodeista saa. ja olen puhunut koko ajan yleisesti, en vain alle 3 vuotiasta.

Lisään taas myöhemmin tähän, että kaiken lisäksi eihän lapsi siellä hoidossa aamusta iltaan ole. Suurimman osan päivästä kuitenki viettää vanhempiensa kanssa :) 

Miksi pääsääntöisesti ajatellaan, että päivähoito on yli kolmivuotiaalle huono vaihtoehto?

Varhaiskasvatuksen ammattilaiset ovat kouluttautuneet työhönsä juurikin lapsiamme varten, ja esimerkiksi minä olen verovaroistani maksanut, ja tulen tulevaisuudessa maksamaan, Suomen sosiaalijärjestelmän ylläpitämiseksi. Miksi en palvelua tarvitsessani sitä voisi käyttää?

Joku heitti jo "ennen vanhaan" -kortin, mutta niinpä on moni muukin asia muuttunut vuosien, jopa vuosikymmenien saatossa. 

Osa-aikainen järjestely voi tulevaisuudessa olla ehkä juuri se, mitä tällä hetkellä ainut lapseni saattaa tulla tarvitsemaan, enkä todellakaan aio tuntea huonoa omatuntoa käyttäessäni palvelua, joka perheellemme kuuluu ja jonka olemassa olon olen itse mahdollistanut. Toki en voi tietää, miten mahdollinen tuleva raskaus ja synnytys menevät, kuinka vaativa uusi vauva on, kuinka sosiaalinen taapero esikoisesta tulee. Monta monessa, joten spekulointi on, noh, todellakin jossittelua. 

Mielestäni tällaisesta asiasta keskustelu tulisi voida käydä kasvotusten ihmisten kanssa, jotta keskustelu olisi asiallista ja avointa, jotta subjektiivisesta päivähoidosta puhuttaessa muistettaisiin myös se puoli, että päivähoidon järjestäminen on yksi kunnan tehtävistä, eikä henkilötyövuosien vähyys ole asiakkaan ongelma, päinvastoin. Jo olemassa olevat resurssit säilytetään vain niitä käyttämällä, ja käyttöä lisäämällä on myös resursseja nostettava. 

Varhaiskasvatuksesta puhuttaessa kannattaa tutustua kunnan varhaiskasvatussuunnitelmaan ja tutkailla vastuualueita, aika monella kunnalla on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja; koko- ja osapäivähoitoa päiväkodeissa, perhepäivähoitoa, leikki- ja parkkitoimintaa, kerhoja, sekä yksi tärkeimmistä, vanhemman mahdollisuus järjestää itse hoitopaikka esimerkiksi tutussa perheessä yksityisen hoidon tuella ja mahdollisella kuntalisällä. 

Mahdollisuuksia on vaikka mihin, niistä vain täytyy ottaa selvää ;) 

Takaisin