La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla puutu kans kädet ja välil puutuu vieläkin. Synnytyksestä on se reilu kaks viikkoa.

Kuullostaa toi puutuminen rannekanava oireyhtymältä, jos rupee peukun lisäks puutumaan etusormikin ja keskari ainakin osittain.. Jollei siis auta hirveämmin asennonvaihdot ja tuota rupee varsinkin yöllä olemaan. Multa on nimittäin leikattu molemmat ranteet + kyynärpään pinnetila, ei mikään mukava vaiva, kun pitemmälle kehittyy :( ens hätään autto rannelastat, mutta töissä kun noita ei pystyny pitämään, niin mulla oli pakko leikata sitten..

Päivän pelastus, Manduca!

Vauva oli taas kokoajan syliä vailla ja mulla kiirus kun sata ja yksi asiaa tehtävänä kun kaveri tulossa vauvaa katsomaan.
Otettiin ekaa kertaa Manduca käyttöön ja parin minuutin ihmettelyn jälkeen vauva simahti siihen ja nukkui melkeen 1 ja puol tuntia :)
Imuroin, tiskasin, petasin pedin, söin itse, paistoin pullat ja vatkasin kermavaahdon (laskiaispullia nam :) ).
Kokoajan vauva tyytyväisenä untenmailla mun mukana :)

Enni, täällä sama mutta trikooliinan kanssa ja vähän vähemmillä kotiaskareilla :) Meillä vauva on jostain syystä ollut vähän kärttyinen ja itkuinen, mutta liinaan rauhoittui heti ja nukkui siinä paritkin unet päivän aikana.

Kävin sitte neuvolassa tänään. Eipä ookaan kaikki ihan kunnossa. Neuvolatäti lähetti mun aikaistettuun yliaikaskontroliin maanantaille koska mun paino ei oo kuukauteen noussu grammaakaan ja sf mitta ei oo myöskään kasvanu. Mua rupes hirveesti huolettaa että pikkunen ei kasva :( Sano että on parempi se ulos saada nyt mahdollisimman nopeesti. Toiveet olis kovat että itestään alkais tulee viikonlopun aikana.

Mua on kans alkanu pelottaan, kun paino pysynyt yli kuukauden samana ja jopa pudonnu, tai heittelee 77,4-78,4kg välillä, riippuu vähän turvotuksesta.. Sf-mitta on 30, kuten pari viikkoa sitten ja joulukuun puolessa välissä oli 29. Kuullostaa kuitenkin vähän pieneltä, kun kuitenkin tuohon 29 mittaan asti mentiin koko ajan keskikäyrällä ja nyt ollaan jo ihan alakäyrällä.. Kaveri on tosin laskeutunut, eikä neuvolassa sanottu mitään, mutta..

Niin eihän tuo sf-mitta välttämättä loppuvaiheessa enää kasvakaan kun vauva alkaa laskeutumaan ja toisaalta mitta voi samasta syystä ilmeisesti jopa pienentyä. Lisäksi jos mittaaja on eri henkilö niin heitot voi olla isojakin. Eli pelkästään sen (tai oman painon kehityksen) vuoksi ei kannata huolestua vauvan kasvusta.

Hei täälläkin yksi jolla puutuu kädet, varsinkin öisin! Neuvolan mukaan johtuu raskaudesta ja turvotuksesta, ja on "sukua" rannekanavaoireyhtylle. Pitäisi alkaa helpottaa raskauden jälkeen, sanottiin. Toivon tosiaan että helpottaa, haittaa nukkumista.

Mulla oli nyt sf-mitta pienentynyt tiistaina neuvolassa. Johtuu vauvan laskeutumisesta. Mullakin oli paino vähän pudonnut, mutta mulla ei koko raskausaikana ole tullut lisää painoa, vaan paino on ollut koko raskausajan 0-2 kg alle lähtöpainon. Mulla kuitenkin oli BMI oli 35 ennen raskautta.

Mulla käsi puutuu lähinnä päivällä, tai ainakin niin että se häititsee.
Mun sf-mitta on pysynyt nyt neljä mittauskertaa samana, 33 cm. Keskikäyrällä ollaan oltu koko ajan. Katsotaan, mitä se sanoo tiistaina kun on seuraava neuvola. :-)

Eihän paino ja sf mitta suoraan mitään kerrokkaan. Kai mulla jäi se edellinen äitiyspolin ultra vaivaamaan, kun siellä saatiin ensin liian pieni vartalomitta otettua ja painoarvio oli silloin tosi paljon alakanttiin aikasempaan kasvuun nähden. Tosin uusintamittauksella tuli sit parempi tulos, mutta..

Kun mulla nyt kuitenkin jo 34-35 viikolta asti paino ja masu jämähtänyt samaan, niin se tuntuu hiukan aikaselta o_O

Mutta vauvahan kasvaa loppuajasta hurjaa vauhtia ja vie äidiltä enemmän energiaa että ehkä paino on pysynyt samoissa lukemissa koska oma painosi laskee?
Musta vois kyllä olla lääkäri lasketunajan paikkeilla. Tänään 40+4 ja viimeksi olen lääkärillä ollut 35+3. Olisi kiva tietää että onko mitään edistystä tapahtunut ja onhan kaikki ok, vähän stressaa kaikki et eihän istukka oo kalkkeutunut, saako vauva tarpeeksi happea ja ravinteita ja ja! Liian pitkiä päiviä kun ehtii liikaa pohtia. :)

Minkä ikäisenä manducaa saa käyttää vauvalla ja trikooliinaa? Molemmat löytyy mut manduca ei ollu viimeksi vasta ku n.9 kk ikäsellä käytössä.

Kyll mä oon kokeillu/harjoitellu trikooliinaa vasta syntyneellä kietaisuristi kehto mallia... en oo kauheen hyvä siinä vielä :)

Onneks mulla on ihana äiti joka osas kivasti rauhotella. Ja myös soitin synnärille kans että miten vakavaa tää voi olla ja sano että ei oo mitään niin vakavaa että ihan huolissaan tarvis olla. Hyvä näin :) Maanantaina sitte sinne tutkimuksiin. MUTTA!!!!!!! Miten kauan näitä harkkarisuppareita voi oikeen tulla!?!? Niiitä kun on hyvin paljon vieläpä jo kolmas päivä ku 24h aina vähä väliä muuttuu toi masu kiveks, joka kolmas suppari on ehkä sellanen enemmän kipee. Vauva kyllä liikkuu ihan kiitollisesti, vetää oikeen kunnon aerobikki treenejä :P

Trikooliinaa ja Manducaa voi käyttää ihan vastasyntyneestä lähtien, mutta vauvan jalkojen asentoon täytyy kiinnittää tosi hyvin huomiota siihen asti kunnes itse levittää niitä sellaiseen sammakkoasentoon. Jalkoja ei siis voi ennen sitä laittaa "roikkumaan" vaan ne täytyy pitää luontaisessa kippura-asennossa vauvan vatsaa vasten. Vaikea selittää :D

Meidän Manducassa näytti olevan merkintä, että 3,5-kiloisesta ylöspäin voi käyttää. Nyt ollaan vielä menty trikooliinalla ja hyvin tuntuu poju siinä viihtyvän. Vaikeinta on uskaltaa sitoa liina tarpeeksi tiukalle. Hieman myös tuo jalkojen asento on mua huolettanut, mutta tosiaan kun ei levitä niitä jalkoja vaan katsoo että ne tulee tiiviisti kippuraan niin pitäis kai olla ok. Oliko niin että kehtosidontaa ei enää suositella? Mä oon kantanut poikaa ihan pystyasennossa.

Aliisia: mulla on tullut kipeitä harkkasupistuksia viikolta 15 lähtien. Jo ennen vuoden vaihdetta alkaneet monen tunnin jopa 7-8h säännölliset harkkasessiot jolloin supistuksia tullut 8-5min välein säännöllisesti ja kipeetä tekee, mutta edelleen vauva masussa ja la :kin meni jo. Että kyllä niitä voi tulla kauan. Tiistaista lähtien mua on supistellut käytännössä vuorokauden ympäri mutta ei vain vauva halua pakkasiin tulla.

Juu täällä tullu taas kivuttomia harkkasuppareita ainakin vko 20 lähtien.. :D ja useimmiten maha on koko päivän kivikova.

On mullaki noita kivuttomia ollu joskus viikolta 25 asti mutta ei näin usein. Itteeni alkaa vaan ärsyttämään ku tuntuu ettei mitään voi tehdä eikä mitenkään voi liikahtaakaan ku heti vetää kovaks. Kauhee miten toi mun korvissa kuulostaa härskiltä :hilarious:

Tosta kantoliinasta sen verran että esikoisen aikana oli tosi kiva sellanen ku pojan sai siihen laittaa ku itellä oli kädet töitä täynnä ja pojan sai siihen nukkumaan, Pitäis nyt kans sellanen hommata.

Takaisin