La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo mä kans teen lopusta kinkusta hernekeittoa mitä siitä nyt jäljelle jää.. :)

Nenä täynnä röhnää joka ikinen aamu. Pitää aina niistää puhtaaksi aamulla. Nenä vuos pari kertaa verta raskauden puolivälissä.

Oletteko kaikki omassa kodissa joulun vai menettekö jonnekin kylään ? Me vietetään joulu kotona, mutta meille tulee jouluvieraina mun äiti ja sisko.

Meil on täl kertaa 6,5kg juhlakinkku, mut on muistaakseni ollu sitä 7-kilostakin. Meil kans sitä sit syödää varsinaisen ruoan lisäks leivän päällä ja ihan sellasenaan sinapin kanssa, joten toiki mikä nyt on voi loppua kesken. No täytyy sit miettiä et tarviiko uudeks vuodeks ostaa vielä toinen kinkku, jos oikee himo iskee :grin.

Edith13 mä oon kans hunajaa käyttäny yskää lievittämään ja on se auttanu niinkin, että antanu sen lusikallisen imeytyä hitaasti suussa. Ite tykkään enemmän siitä kiteisestä hunajasta niin toimii paremmin sit tolla mun tyylillä kun se ei oikee valu :) Ja kannattaa tosiaan olla laadukasta se hunaja, niin ei maistu niin kamalalle.

Maria75 me ollaa ihan kotona keskenämme. Sit ehkä mennää välipäivinä mun porukoille. Tällee ollaa toimittu siitä asti kun esikko synty :) Ei ainakaan tarvi stressata sen suhteen et tänne olis tulossa muitakin joulun viettäjiä :)

Me vietetään "oma joulu" aaton attona. Edellisenä iltana kinkku uuniin, niin aamulla on ihana kinkun tuoksu. Aamupäivällä koristellaan kuusi ja päivän on tarjolla kaikkia kummankin suosikkijouluherkkuja. Ilta menee luultavasti lautapelejä pelaillen ja saunoen.. Aattona mennään sitten isäni luokse, sinne tulee myös ainakin veljeni. Siellä sitten on lisää jouluruokailua ja joulusauna ja olemme siellä myös yötä. Isäni asuu maaseudulla ja siellä on ulkona aivan hiljaista ja pimeää (valot näkyy ihanasti). Toivottavasti on selkeä sää ja näkyy tähtitaivas. Rakastan siellä hetkeä, kun ollaan saunasta jäähyllä terassilla ja tähdet näkyy kirkkaana ja ei minkäänlaista kaupungin ääntä.

Meillä on kahdestaan, luulla oleva 7kg:n kinkku. Otan kinkusta jo ihan tuoreena pieniä paloja pakkaseen, ne on sitten kevään aikana loistavia esim. hernekeittoon.

Ihmisillä on niin monia tapoja viettää jouluja. Me ollaan nyt toinen joulu omassa kodissa. Viime jouluna tosin oltiin jouluaattona mun vanhemmilla, joulupäivä kotona ja tapaninpäivänä lähdettiin anoppilaan. Viime joulunakin oli tarkoitus viettää täällä omassa kodissa, mutta mun isä joutui jouluksi sairaalaan. Oli sitten helpompi käydä häntä katsomassa vanhempien kotoa. Viime jouluna ei ollut kuustakaan.

Meillä on yleensä tullut mun äiti ja veli jouluksi meille mutta tänä vuonna tulevat vain käymään kahvilla tms tai sitten vasta joulupäivänä en tiiä taisin suututtaa kaikki kun ilmoitin että en järjestä mitään suuria joulujuhlia! Anopit käudään kylällä kattomassa jouluaattona molemmat asuu 5min matkan päässä :) ja siinä se hiljaista eloa muuten :)

Kuusi käydään tosiaan hakemassa varmaan maanantaina autotalliin lämpeemään ja keskiviikkona tupaan tuodaan. 7kg kinkku noin alkuun on nyt sulamassa jääkaapissa :) halusin ison kinkun kun en välitä juuri laatikoista paitsi maksa joka on nyt kielletty samoin kuin kaikki ihanat kalat ja mädit niin kinkkua tulee sitten varmaan syötyä kaiken edestä :)

Me ollaan ekaa kertaa joulu kahdestaan omassa kodissa. Suku asuu 300km päässä eikä uskalleta sinne lähteä näin lähellä laskettua aikaa. Tulee ihan erilainen joulu, hirveesti on leivottu ja ostettu kaappiin herkkuja :p

Me ostettiin ihan pieni kinkku. Lähinnä miestä varten, mä en oikein hirveesti lihaa syö, varsinkaan punaista lihaa. Jouluaatoksi mua varten on sitten lohta :p Ja bataattilaatikkoa, nam!

Me käydään aatonaattona jo mun äidin luona syömässä jouluruoka, pikkuveljet menee aatoksi isälle niin on siksi syömingit aatonaattona äidin luona.. Sit aattona mennään mun ton miehen mammalle ja sielä onki sen sisarukset ja äiti ja vaikka ketä. Sit voi olla et tapaninpäivänä tms mennään mun mummille syömään vielä vaikka hän onkin aatonaattona tuola mun äidin luona.

Äidin vanhemmista en tiiä että mitä he tekevät kun niiden joulu meni viime vuonnakin Tuusulassa meidän enon luona. Ku asuvat vanhassa hometalossa ja ei nyt sit päässeetkään muuttaa uuteen taloon ku rakentavat samalle tontille missä se niitten hometalo on niin uusia.. Sielä se uusi talo seisoo paikallaan, tarvis vaa sähköt kytkeä niin olis muuttovalmis.. Nyt ei vaa löydy sähkömiestä mistään. Tosi harmi kun olisi kiva et hekin pääsisivät viettää kunnon joulua meidän kanssa..

Täällä käyty tänään päivystyksessä katsomassa että vauvalla kaikki hyvin. En tuntenut ollenkaan liikkeitä vaikka kuinka koitin herätellä vauvaa. Liikelaskennan ekan tunnin aikana sain vaivalloisesti painamalla 4 liikettä, jotka oli todella vaimeita. Toisen tunnin ja toisen kyljen puolelta sama juttu, vaivalloisesti mahaa liikuttamalla sain 5 liikettä. Soitin sen jälkeen synnärille ja sieltä sanottiin että pitää ehdottomasti tutkia.

Onneksi sitten heti kun mahaan laitettiin piuhat kiinni niin pirpana aloitti monottelun! <3 kätilö sanoikin että näin käy todella usein, kotona ei saa liikkeitä tuntumaan vaikka tekisi mitä, mutta mittausvyön paine aloittaa potkut. Siinä sitten käyrillä 1,5h ja kaikki oli hyvin. <3 siinä ajassa tuntuikin kun mahassa olisi ollut varsinainen riverdanceri, sellaista letkajenkkaa siellä vedettiin. :)
kätilö sanoi että näillä viikoilla pitää heti vaan ottaa vakavasti ja mennä näytille jos ei liikelaskennassa saa tarvittavaa määrää. Liikkeiden väheneminen voi johtua hapenpuutteen vähenemisestä, mikä näkyy kuulemma juuri ensimmäisenä siinä että vauva rupeaa liikkumaan vähemmän. Tuli hyvä mieli kun kätilö sanoi että ei ollut ollenkaan turha reissu, heti pitää tulla uudestaan jos liikkeet vähenee. Parempi tarkistaa kymmenen kertaa kuin että yksi tarkistamaton kerta olisi vauvalle kohtalokas. Muutenkin oli ihana kätilö, voikun osuisi sama synnytykseen. :)

Nyt sitten pirpana onkin potkinut senkin edestä. Ihan kuin haluaisi hyvittää aamuisen ja päiväisen hiljaiselon. :) <3

Luettuani noi teidän kinkkuhankinnat sanoinkin miehelle että pitäisköhän meidänkin hankkia kinkku :D mutta käydään molempien vanhemmilla syömässä, joten ehkä tulee ihan riittävästi syötyä kinkkua joulupyhien aikana. Mun ehdoton suosikki on perunalaatikko! Parempaa ei ole :)

Voikohan muuten syödä nyt jouluna sitä maksapasteijaa? Ei varmaan? Anoppilassa on aina perinteisesti sitä. No ehkä mä yhden joulun selviän ilman. :)

Huomenna neuvola. Tänään 37+2. :)

AnnikaH, muistaakseni maksajuttujakin sai syödä, kunhan syö kohtuudella :)

Oon tori.fi kattonu hoitopöytiä ja laittanu tekstiviestiä miellyttävistä hoitopöydistä mut ykskään ei vastaa.. Ei voi olla noin vaikeeta, että ärsyttää. Mietinki et osaako joku vinkata jotai hyvää ryhmää facebookis missä vois olla myynnis tai mahdollisesti kysyä?

Tuliki samalla mieleen, et oon pitäny itteeni erikoisena ku en oo missään vaihees raskautta kokenu hormonimuutoksia mielentilas. Ei mitään tunnekouhuja, yhtä lauhkee oon ollu ku ennenki ellen jopa nyt enemmän tai sitte mies on pitäny enemmän suuta kiinni ettei vaan ala ärsyttään :D mut käytiin eläinkaupas hakees tänään kissoille ruokaa ja siellä oli häkkiin laitettu kissa ja kun sen ohi käveli nii se tuli maukuun siihen eteen ja laitto tassuja häkkiä vasten. Sit mä aloin vaa itkeen ja sen takia vaan et se oli niin ihana ja ois tehny mieli mukaan ja säälitti jättää se sinne. Yllätyin vähän et yhtäkkiä noin mut kai seki tarvi jossaki vaihees kokee :D

AnnikaH, Riippuu varmaan maksapasteijasta mut esim maksamakkaraahan saa syödä melko paljonkin kerrallaan jos ei päivittäin syö eli uskoisin, että maksapasteijaakin voisi vähän syödä ainakin.

Lupasin leipoa jouluks suolasen piirakas ja tein samalla kaksi. Toinen saa jäädä pakkaseen, kun tänne kuitenkin tulee ihmisiä vauvan synnyttyä ja jotain niille on varmaan pakko tarjota. Mies haluaa kanssa leipoa ja ilmoitti meidän äidille, että hän hoitaa jälkkäripuolen. Se oli jostain löytänyt jouluisen glögijjustokakun ohjeen ja on jo hamstrannut tarvikkeet sitä varten. Viedään vielä noi mun aiemmin leipomat piparit sinne. Ollaan siis aatto mun vanhemmilla. Ollaan yleensä oltu vuorovuosina toisen vanhemmilla ja ajettu joulupäivänä toisen porukoille. Tänä vuonna ei miehen vanhemmille mennä, kun en tosiaan jaksa sitä yli 3h matkaa autossa istua ja ties vaikka synnytyskin käynnistyisi tässä joulunpyhinä.

Me vietetään joulua anoppilassa kuten aina. Jouluruoat tehdään suunnilleen puoliksi joka vuosi ja tänä vuonna mä olen lisäksi leiponut vähän ekstraakin kun on ollut aikaa. Ja onhan se jotenkin kivampi viedäkin perhe sinne kun on mukavasti viemisiäkin. Meidän perhe kun ei ole mikään ihan pieni syömään. Mies on aktiivinen liikkuja ja siten syö hirveitä määriä, teinipoika syö kuten teinipojat eli vielä enemmän kuin tuo mies, mäkin syön melkoisesti ja tyttökin on alkanut syömään ajoittain aika mukavasti jo (hänellä siis sairautensa vuoksi ei ruokaa ole juuri mennyt aiemmin). Tehtiin esim tuon tytön kanssa texmex- ja muna-riisipasteijoita "välipaloiksi" ym yhteensä neljästä kilosta voitaikinaa :D Leipomatta on vielä saaristolaisleivät ja aattoaamuksi lupasin tehdä jouluisen pataleivän aamupalapöytään. Jälkimmäinen siis toki valmistuu vasta anoppilassa kun aatonaattona jo sinne suunnataan. Jälkkärikakun kanssa vielä pohdin, että teenkö sen aatonaattoaamuna valmiiksi kotona vai teenkö vaan osittain ja työstän anoppilassa sitten loppuun..

Mie pääsen jouluna suht helpolla. Aatto aamuna mennään miehen mummolle ja papalle syömään. Tein sinne lanttu ja porkkanalaatikon ja rosollin lupasin viedä. Sitten iltapäivällä meille tulee minun äiti,äitin mies,sisarukset,mummo ja vaari syömään.

Meillä joulu menee minun vanhemmilla ja todennäköisesti teen oman pienimuotoisen autokierroksen nopeasti parilla läheisellä. Minusta on ihanaa nähdä ihmisiä aattona :)

Kinkkua ei meillä syödä lainkaan, ei siis kasvissyönnin tai muun takia vaan en vaan voi sietää porsaan lihan makua. Mutta kalaa olisi sitäkin enemmän saatava ja ajattelin ehkä sitä kalkkunaa kokeilla. Niitä saa kätevän pieninä ostettua.

Joulun välipäivinä ollaan juostu sitten muilla sukulaisilla, joten kotiin ei viitsi liikoja hamstrata.

Jee Aphrael ja Nadam! Meinaan sitten pienen palan sitä maksapasteijaa syödä! :) :)

Me ollaan ihan kotona, käydään vaan haudoilla... vaik anoppi ja appiukko asuu tos kilsan päässä niin ne ei todellakaan tuu meille jouluksi mun joulua pilaamaan (kerta riitti esikoisen ollessa vuoden) ja mun vanhemmille ei lähetä pitkän välimatkan takia.

Takaisin