La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuosta synnytystapa-arviosta, mä olin ihan yllättynyt kun neuvolantäti sanoi että se tehdään ens käynnillä nvl lääkärin yhteydessä. Mä kun oon kuitenkin uudelleensynnyttäjä ja ihan keskivertopulliainen odottaja. Eli ei siis ole mitään merkkejä et pitäis tehdä. Kaipa meidän kunnassa se tehdään sitten kaikille.

Muutenkin olen päässyt ihmettelemään taas eri käytäntöjä, kun esikoisen aikoihin asuin Lapissa ja tyttö syntyi LKS:ssä. Eli jos kaavintaa ei lasketa niin synnytys on eka kerta kun näen/tutustun TYKS:iin.

Esikoinen oli syntyessään 3,5kg ja mä niin toivon et tää ois samanmoinen. Vähän hirvittää, kun eikö pojat oo yleensä vähän isompia ja toiset lapset samaten. Mitää 4kg en haluais pusertaa pihalle... heh

Oletko pohjoisesta kotoisin Jadeiitti ? Mäkin synnytän Tyksissä. Mulle kyllä TYKS on tuttu paikka jo lapsuudesta, kun siellä U-sairaalassa on myös lastensairaala. Olen siellä synnytysosastollakin vieraillut yhden kerran tuulimunaraskauden yhteydessä.

Kiitos kaikille osanotoista :Heartpink
Kyllä tämä tästä vähitellen rupeaa jossain määrin helpottamaan. Tietenkin, kun asiasta puhutaan tai hoidetaan asioita liittyen hautajaisiin/kuolemaan, niin olo muuttuu.
Mutta elämä on. Toinen lähtee, toinen tulee.
Onneksi kuitenkin näin on.

Nyt meillä on vauvan huone maalattu. Mun isä kävi maalaamassa pohjamaalin ja käly maalasi pintamaalin. Isäni tulee sitten maanantaina tai tiistaina laittamaan listat huoneeseen, kun mun mies ei todellakaan kykene kiipeämään keittiöjakkaralla tms. kipeän jalkansa kanssa. Ja äitini ompelee verhot pienokaisen huoneeseen.

Kait sitä itsekin voisi ainakin kokeilla tekevänsä niitä soseita itse. Sitten reissuevääksi purkkiruuat. Saa nähdä, minkälaisia allergioita meidän pienelle kehittyy, kun isänsä on koiralle, kissalle, koivulle, lepälle, heinille, pujolle, huonepölylle yms. allerginen. Mulla itselläni ei ole mitään virallisesti todettuja allergioita, mutta itse olen tehnyt diagnoosin sekä tuoreen mansikan että kiivin suhteen (suuta alkaa kihelmöimään) ja sitten erilaiset teipit (lähinnä nyt terveydenhuollossa käytettävät, iho rupeaa punoittamaan ja kutisemaan teipin alta).

Mullakaan ei oo mitään allergia diagnooseja tehty, mut mulla tuore ananas saattaa pistää kitalakea kutittamaan ja kiivi on myös toinen. Mutta oon kuullut et kiivi on aika allergisoiva. Pitäisköhän sitä käydä jossain tutkituttamassa onko tosiaan tässä aikuisiällä tullut jotain allergioita. Ainiin, silti mä syön tuore ananasta silloin tällöin vaikka se kitalakea hieman kutittaa... :D

Mäkään en luovu niistä tuoreista mansikoista :) Kokeilin Lidlistä löytämiäni karvattomia kiivejä (ovat väriltään keltaisia), niin ne ei tehnyt lainkaan samanlaista reaktiota mulle kuin normaali vihreä, karvallinen kiivi.

Maria75 En oo pohjoisesta kotoisin, satuin vaan työni takia asumaan siellä viisi vuotta.

Tansku mä oon tosi allerginen, mutta tytöllä ei ainakaan vielä allergioita ole. Miehelläni ei ole mitään allergioita!
Mä oon myös sille allergisoimattomalle teipille allerginen :)

Meilläkin on vähän listoitushommaa tekemättä makuuhuoneessa. Sitten mies korjaa vielä tapetteja ja pitäisi koota vauvan vaatekaappi ja pinnasänky. Meillä ei ole erikseen vauvan huonetta, kun muutimme alakerran ainoaan makuuhuoneeseen asumaan. Vauva tulee asumaan meiän kanssa samassa huoneessa. Yläkerrassa on kaksi makuuhuonetta, jotka palvelee vieras- ja työhuoneina. Sitten joskus muutamme takaisin yläkertaan ja lapsi saa oman huoneen joko alakerrasta tai yläkerrasta. Nyt alku-aikoina parempi, jos ei tartte kantaa lasta portaissa.

Alinah, Ei allergioita kannata lähteä testailemaan ns muuten vaan. Sit jos tulee oireita jostain, mutta ei tiedä mistä on noi testit ihan ok. Kun ei aikuinen enää tarvi mihinkään todistuksia tms allergioista niin testit on vaan ajan, rahan ja resurssien haaskausta :)

Mulla noiden allergioiden kanssa on niin, että vaihtelee vuodenajan mukaan, on ns. ristiallergiat siitepölyn kanssa. Ja testaamassa olen käynyt aikuisiällä ihotautipolilla, koska jotkut ruoka-aineet aiheuttaa ihottumaa, enkä kokeilemalla oo saanu selville mitkä. Tuli 30 ruoka-aineen lista mille olen yliherkistynyt, todellisuudessa kaikki ei aiheuta huomattavia oireita. Mutta huvikseen en lähtis testailemaan, kokeilemalla selviää parhaiten!

Alinah, Ei allergioita kannata lähteä testailemaan ns muuten vaan. Sit jos tulee oireita jostain, mutta ei tiedä mistä on noi testit ihan ok. Kun ei aikuinen enää tarvi mihinkään todistuksia tms allergioista niin testit on vaan ajan, rahan ja resurssien haaskausta :)
Meillä työnantaja vaatii kattavat lääkärintodistukset allergioista aikuisiltakin, jos haluaa työpaikkaruokalassa itselle sopivaa ruokaa. Mikä on mielestäni aika outoa, koska kyseessä on lounasruokalat, jossa jokainen vielä itse maksaa sen 8-10 euron lounaan... Työpaikkalääkäri taas ei suostu kirjoittamaan todistusta, koska allergioita ei ole heidän kauttaan testattu, mutta lähetettäkään ei saa tuollaisesta syystä. Aika moni allerginen vaan syö suosiolla muualla... Ja työpaikkaruokalan edustaja hehkuttaa työpaikkalehdessä, miten "kuvitellut allergiat" ovat vähentyneet sen jälkeen kun alkoivat vaatia lääkärintodistusta. Tuota...

Mulle tehtii aikuisena vasta allergiatestit ja löytyi sit vaikka mitä allergisoivaa ruoka-ainetta, toki osa on ristiaineallergioita siitepölyjen kanssa mutta osa on sellaisia ettei voi syödä juuri ollenkaan minään vuoden aikana. Nyt huomasin tässä raskaudessa että suolapähkinät sai kurkun kutiseen inhoittavasti vaikka ennen oon voinu niitä syödä ongelmitta vaikka pussillisen kerralla.

Snälla, Toi on kyllä ihan naurettavaa. Ylipäänsä tämä nykyinen "kuvitellut allergiat"-touhu saa allergiset kiehumaan. Siis ärsyttää se kuinka allergioita vähätellään, mutta myös se kuinka osa ihmisistä nimeää allergioiksi esim sen kun jättää jonkun ruokavalion vuoksi pois vaikkapa viljat ja maidon. Tai kun joku ei tykkää jostakin ja on siksi "allerginen". Juuri esikoisenkin kanssa puhuttiin, että hän voisi alkaa etsimään omia sietorajojaan omien ruoka-aineallergioidensa kanssa kun on jo niin iso. Itsekin olen teinistä lähtien syönyt sen verran mitä pystyy siedettävin oirein. Lasten kanssa tuota ei voi oikein käyttää kun eivät osaa luotettavasti kertoa oloistaan jne joten siksi heillä vältetään täysin jos tulee oireita. Toki niitäkin kokeillaan vähintään vuosittain uudelleen josko sopisi. Väittäisin, että näin toimitaan suurimmassa osassa allergiaperheitä. Sitten taas nämä "en tykkää tai muuten vaan syö" on enimmäkseen niitä tapauksia kun ei edes yritetä kokeilla uudelleen tms. Törmäsipä eräs lääkärikaveri kerran potilaan maksalaatikkoallergiaankin. Mun mielestä silloin on jo koulun keittiössäkin jotain vikaa jos tuollaiset hyväksytään.. Mutta joo.. Näiden tapausten takia meilläkin kummankin lapsen allergioista toimitetaan kouluun/päiväkotiin kerran vuodessa todistus allergioista. Siitäkin huolimatta, että pitkin vuotta lasten ruokavalioita laajennetaan ilmoittamalla itse eli pitäisi näkyä, että turhaan ei vältetä. No eipä tuo meille ole iso homma, mutta turhaa lääkärin ajan haaskaamista. Hän kuitenkin kirjoittaa todistuksen sen mukaan mitä minä sanon :D

Maajo, Appiukko sai pari vuotta sitten anafylaktisen reaktion suolapähkinöistä vaikka on aina syönyt paljon. Aiemmin tullut vain vähän suun kutinaa.

Maajo, Appiukko sai pari vuotta sitten anafylaktisen reaktion suolapähkinöistä vaikka on aina syönyt paljon. Aiemmin tullut vain vähän suun kutinaa.
Huih sentään, joten voipi olla että pitää siis alkaa niitäkin vältellä tästä lähin suuria määriä, söin about 3 pientä kourallista kerralla kun alko kutittaan kurkkua. Ja pähkinäallergia on mulle tooooodella lievänä joskus todettu ja lääkäri sanoi että pitäs syödä tosi suuri määrä että saisin reagtion niistä, mut ei näytä niin olevan. Tosin en kyl oo pähkinöitä syöny aikoihin...

Mulla on tän raskauden aikana alkanu suu kutisee ja kirvelee tomaateista, siitä yhdestä ainoasta kirsikkatomaatistakin. Aiemmin ei oo oireillu tomaatti, tosin aiemmin en myöskään oo siitä niin välittäny. Nyt täs raskaudes on sit tomaattia tehny kovasti mieli, mut enpä oo sitä kauheeti sit kehdannu syödä :confused: Tosin satunnaisia allergisia reaktioita oon saanu myös esim. mustaherukasta ja päärynästä, mut ei reagoi kuitenkaan joka kerta.

Juu ja pähkinöissähän on eroja. Itse voin syödä cashewta ja pistaasia ainakin maapähkinää vähän ja hasselpähkinää en ollenkaan. Hasselpähkinä tosin riistiinreagoi voimakkaasti koivun kanssa eli siinä varmaan syy tuohon. Toisaalta cashew ja pistaasi ei ole oikeasti kuulemma pähkinöitä ollenkaan :) Olen testaillut noita töissä aina. Siellä kun on tarvittavat lääkkeet ja osaaminen jos jotain sattuisi :D

Aphrael, toisinpäin. Itse olen maapähkinälle allerginen ja SE ei ole pähkinä, vaan palkokasvi kuten herne. Ja ilmeisesti hasselpähkinälle myös. Oikeat pähkinät ja siemenet eivät sen sijaan ole ongelma. :headphone:

Mulla on paineet kohoillut ja seurailevat nyt neuvolassa 2krt/ viikko mahdollisen raskausmyrkytyksen varalta. Tällä viikolla sainkin vauhtia sairaalakassin pakkaamisen, kun Th väläytteli ajatusta mahdollisesta käynnistyksestä, mikäli raskausmyrkytykseksi kehittyisi tämä tila :nailbiting:

Täällä poksui tänään 37+0..uskomatonta tosiaan ajatella, että vauva voisi tosiaan nyt syytä milloin vain.

Mä en ole pienenä ollut allerginen, mutta olen vanhemmiten herkistynyt niin, että kesäisin pitää esim. sitrushedelmien kanssa olla varuillaan. Lisäksi olen aikuisiällä kerran saanut pahan anafylaktisen reaktion, mikä oli aika pelottavaa.. Varsinkin kun ei koskaan saatu selvyyttä mistä mahtoi johtua :meh:

Mä taas olin lapsena todella pahasti siitepölyille allerginen ja en voinut mm. osallistua ulkoliikuntatunneille ja aamuisin silmät oli niin muurautunut kiinni, että äiti sai tulla lämpimien pyyhkeiden kanssa ne "sulattelemaan" auki. Kukinta-aikoina en voinut syödä juuri mitään hedelmiä/vihanneksia. Pähkinät myös oli paha! Murrosiässä oireet hävisi melkein olemattomiin ja nykyisin en enää edes syö allergialääkkeitä. Äidillni allergiat taas alkoivat vasta aikuisiällä.

Takaisin