La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Osanottoni Tansku. :(

Täällä on yksi tosi väsynyt mamma. Yöllä en saanut nukuttua kunnolla ja mitä sain, näin painajaisia että jouduin synnyttämään tuntemattomassa sairaalassa kun olin eteläsuomessa reissussa enkä kotona seinäjoella. Koko päivän olen makoillut masun vieressä, välillä sattuu selkään, välillä joku rutistaa jotain alavatsassa ryttyyn, välillä vihloo. Tuntuu että koko maha on supertäynnä vauvaa. Voikun tää olisi vaan yksi huono päivä ja huomenna olisi parempi. Laskettuun on vielä yli kuukausi.

Huomenna olis viimeinen työpäivä ennen äitiysloman alkua. Välillä on ollut tiukkojakin päiviä mut loppuun asti jaksoin olla töissä :happy119
Saa nähdä kuinka se aika sitten kuluu kun ei ole kuin aikaa. No, jospa tämä joulunaika pitää kiireisenä. Vielä on vähän vauva juttuja laittamatta, että jos niillä ensi viikon aloittelisi. Kiva kyllä kun tulee joulu, mukavasti pakkastakin luvannut tänne meille päin.

Tossa oli puhe lasten purkkiruuasta. Ajattelin, että tekisin itse soseet ja pakastelisin sitten niitä vaikka annoksittain tms.
Ei loppupeleissä iso vaiva kun keittelee ison kattilallisen ja hurauttaa sauvasekoittimella soseeksi -> pakastimeen ylimääräinen. Tosin tykkään itsekin niin paljon kasvissosekeitosta, että vauvan soseiden tekeminen ei tunnu isolta vaivalta tähän kaupanpäälle enää =D

Itselläkin ajoittain koviakin liitoskipuja ja menkkamaista kolotusta. Lisäksi heikompaa unta kun ennen jne, MUTTA olen päättänyt, että en välitä ja ei tässä mitään.. Ja siis tosiaan jos on pitkään paikallaan ja lähtee kävelemään niin vihloo niin pirusti ettei meinaa kävely sujua. Kuitenkin koen, että olen päässyt helpolla; maha on kooltaan pieni, voin olla liikkeessä koko päivän ja on menossa jo aika hyvät viikot. Sillain kiitollinen olo, että ei haittaa jos vihloo ja kolottaa välillä.

Minulla oli eilen häntäluu kipiä. Tosi paljon painatti vauva jonnekki takaliston suuntaano_O. Yön aikana vauva oli vaihtanu asentoa ja kipu hävisi:smiley-angelic003. Tsemppiä kaikille kipuilijoille!!!!

Täälläkin kipuillaan, välillä hirmuista vihlontaa tuolla alhaalla.. Ihan ku joku työntäis puukolla tonne synnytyskanaviin.
Eilinen päivä meni keskussairaalassa. Magneettikuvat otettiin päästä ja sillä poissuljettiin tukokset yms. Lääkäri arveli että päänsärky johtuu lähenevästä synnytyksestä.. Outoa. :o ei auta kun kärsiä vielä kolme viikkoa, kun tähänhän ei mikään lääke auta.

Hui vai voi päänsärky olla enne :woot: ps. Viikon jo särkenyt...

Illalla kun piti käydä nukkumaan olin ihan varma että yöllä se alkaa.. selkää särki niin paljon ja ala kerrasta kuului semmoista napsumista ajattelin että kohta menee vedet mut eih toive unta!

Osanottoni teille Tansku ja voimia.

Piutsulle tsempit ja toivottavasti vauva pysyy vielä masussa muutaman viikon.

Jadeiitta tervetuloa :)

Meillä tehdää soseet enimmäkseen ite, tai siis tulla tekemään. Esikon kans mentii "helpoimman" kautta ja ostettii kaikki kaupasta. Mut nuoremman kohal tehtii ite, tulee halvemmaks ja on paljon parempaa :) Ja itetehdyistä soseista oli jotenkin helpompi ja luontevampi siirtyä siihen samaan ruokaan mitä me isommatki syödään.

Mä myös kyllä ajattelin tehdä sitten soseet ihan itse, ei siihen kuitenkaan aikaa kauan mene.. :) Miehen äiti oli jopa sanonut että mä vaikutan just sellaiselta ihmiseltä joka tekee itse noi soseet. Enkä käytä kaupan noita valmis soseita.. ;)

Hormonit on kyllä yksi iso päänsärkyjen aiheuttaja ainakin mulla eli miksikäs ei synnytystä ennenkin..

Meillä on tehty ja tullaan jatkossakin tekemään pääasiassa lasten ruoat itse. Hedelmä- ja marjasoseissa olen aiempien kohdalla tyytynyt tietyiltä osin valmisruokiin, mutta sitäkään en enää tee kiitos näiden valmistajien jotka sotkevat noihin soseisiin vaikka mitä. Me kun ollaan tällainen allergiaperhe niin osattaisiin arvostaa niitä yhtä tai korkeintaan kahta ruoka-ainetta sisältäviä soseita. Nyt vaan kun trendi on "ei lisättyä sokeria" niin hedelmäsokerin tilalle noihinkin soseisiin on lisätty 1-2 makeampaa hedelmää, jotta niistä saadaan _aikuisten_ makuun parempia. Pikkulapsihan syö sokerittomana aivan kaiken kun ei sokeriin totuta. Annoinkin noin vuosi takaperin palautetta Piltille aiheesta kun uudistivat kaikki soseet niin, että enää ei meidän silloin 3 vuotiaallekaan löytynyt ainuttakaan sopivaa sosetta (aiemminkin sopivia oli siis vain kolme allergioitten vuoksi) ja palautteeseen laitoin, että miksi lisätään kaikkeen omenaa/päärynää/banaania kun ovat tosi allergisoivia eli tosi monelle ei sen vuoksi käy uudet soseet. Sain vastauksen puoli vuotta myöhemmin, että ovat keksineet miten toteuttaa sose ilman noita.. Lokakuussa tuli uutuus mustikka-vadelmasose jossa ei noita ollut.. vaan oli rypälettä (joka on btw myös hyvin allergisoiva). No hienoa, että ottivat palautteet tosissaan koska tiedän todella monen allergisen lapsen vanhemman laittaneen palautetta tuolloin.

Yleisesti ottaen purkkiruoan etu on se, että säilyvät pitkään huoneenlämmössä eli toimivat hyvin reissueväänä. Sen takia on kyllä molempien lasten pikkulapsiaikana harmittanut, ettei niitä sopivia valmisruokia ole ollut. Helpottaisi tuollaisessa tilanteessa paljonkin vaikka pääasiassa itse tehtyä ruokaa tarjoaakin. Meillä onkin sit toimittu niin, että ruoat on kerta-annoksina pakastimessa ja sieltä otettu jäisinä mukaan matkaan. Alkuvaiheessa muuten kannattaa soseet tehdä jääpalamuotteihin. Niistä saa kätevästi sopivan määrän otettua ja eri makuja on helppo sekoitella keskenään halutussa suhteessa. Kun lapsen ruokamäärät kasvaa niin 1dl-3dl kokoiset pakastepurkit on aivan loistavia. Meillä edelleen tuon nelivuotiaan "pikaruoat" on pakastettuna tuollaisiin 3dl kokoisiin pakastepurkkeihin. Helppo sitten nakata mukaan kun lähdetään jonnekin mistä ei lapselle sopivaa ruokaa muuten löydy tai kotona sulatellaan jos muu perhe syö jotakin tytölle sopimatonta ja äitiä laiskottaa eikä jaksa tehdä montaa eri ruokaa.

Juurikin näin Aphrael oli ajatus, että pääsisi itsekin helpommalla. Pakkasessa kun on valmiiksi niin ei tarvise joka päivä miettiä ja vääntää. Ja jos on mahdollista niin varmasti tulee käytettyä valmiita soseita juuri reissussa tai ulkoillessa.

Nois jääpalamuoteissa kannattaa kiinnittää huomiota siihen sopiiko ne elintarvikekäyttöön eli siis kaikkeen muuhunkin kuin vain sen veden jäädyttämiseen :wink Niistä voi irrota jotain ruoan mukaan siis, tai sit sisältää sitä bisfenoli-a:ta (varsinkin vanhemmat).

Tyttö sai kaupan eväitä alkuun, mut pojalle tein itse. Jotenkin kun tytölle kantoi korvikettakin niin samalla tuli otettua ne ruuatkin sieltä. Toisella kerralla ryhdistäydyin ja aloin soseuttaa itse. Helppoa just laittaa pakkaseen ja sieltä ottaa :) joskus reissussa sitten käytettiin purkkeja.

Osanotto suruunne Tansku!

Mä pääosin sormiruokailin esikoisen kanssa, mutta koska reissattiin paljon niin noita purkkisoseita tuli myös paljon syötyä. Ongelma oli ruokasoseiden kanssa se, että ainoastaan kaksi makua kävi meidän neidille. Aika tylsää pidemmän päälle.

Olen täällä lueskellut teidän kuulumisia, mutta olin tosi väsynyt jossain kohtaa, eikö aika ja energia riittänyt kirjoitteluun. Tipahdin sitten salaisissakin pois ja nyt yritän aktivoitua uudelleen:)

Äitiysloman aloituskin saikulla 2vko ennen varsinaista lomaa kipeiden suppareiden takia. Hurjaa kuinka pitkällä me kaikki jo ollaan..aika on mun mielestä kulunut aivan älyttömän nopeasti:rolleyes:

Joo hurjaa vauhtia mennään eteenpäin ja muutamia tammikuisia jo syntynytkin! <3

Aika tosiaan menee kuin siivillä. Vaikea ymmärtää, et viikon päästä tää vauva on jo täysiaikainen! Tuntuu et niistä alun viikonpitkistä päivistä on vain hetki.

Oon yrittänyt aktivoida itseäni sairaalakassin pakkaamiseen. Ihan vain kuvittelemalla kuinka kivaa on sitten kiireessä selittää miehelle tai puhelimessa et mitkä kotiutumisvaatteet tuo :) Viimeksi pakkasin kassin kun venasin ambulanssia. Nyt ongelmana on se etten tiedä mihin kassiin noi kantsis pakata..

Mä en enää mahdu vaatteisiini, tää maha alkaa olemaan niin alhaalla ja ulospäin työntyvä. Lisäksi vihloo ja närästää. Nyt tosiaan tiedän miltä tuntuu kun vauva poraa tuonne alapään suuntaan tosissaan. Mutta kaipa se siellä pysyy kun limatulppaa ei näy ja supistuksetkin on niitä harkkareita.

Jadeiitti 36+1

Takaisin