La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
"Ei oo mitään mikrosteriloijaa" :DD Huomaa, että puhun samalla puhelimessa. Ei ollut tarkoitus asiaa ihan noin ilmaista. Meillä siis ei ole käytetty mikrosteriloijaa :)

AnnikaH, täällä julkisella puolella on yksi saanut lapsen. Ja mitä siihen salaiseen tulee niin suurin osa on ihan samoja juttelijoita kun täällä julkisella puolellakin, että ei sen kummempaa.

Ajattelin ostaa sähkökäyttöisen pumpun. Jos nyt sit maito ei heru tai sitä ei tule laisinkaan niin riskillä mennään.

Miekään en oo ollut mitenkään erityisen tarkka sterilisoimisen suhteen. Keitellyt aina silloin tällöin tutteja ja pulloja. Tietysti uutena oon eka keittänyt ennen kuin otan käyttöön.

Mä ostin vähänkäytettynä Aventin manuaalisen rintapumpun kun sitä monet kehuneet. Käyttökokemusta ei toki itsellä vielä ole :D

Hemmutar, mä löysin ylläripylläri 6e uudenveroisen Aventin mikrosteriloijan. Se on hitokseen kätevä. Ja siihen sopii ainakin Aventin, Mamin ja Ainun pullotkin, niitä meillä siis.
Vaivattomampi tuo on kun kattilalla keittely kun ei tartte vieressä vahtia, vaikka varmasti kattilalla keittely onnistuu aivan yhtä hyvin ja ajaa saman asian. Mutta itseni tuntien unohtaisin kattilan liedelle pitkäksi aikaa poreilemaan :D ja tuo steriloija itsellä madaltaa kynnystä siihen steriloimiseen. Mitä kuitenkin pidän etenkin alkuvaiheessa erityisen tärkeänä.

Nyt tulee kysymys ihmiseltä, joka ei paljoa ole keitellyt tuttipulloja:

Eikö niitä voi streriloida kiehauttamalla vedet vedenkeittäjällä ja laittamalla sitten kattilaan kannen alle? Siis ilman, että levy on päällä edes. Eihän se kiehuva vesi mitenkään 2min kylmene...

Sama homma siinä levyllä keittämisessä; eli ihmiset luulee, että padan pitää porista täysillä vaikka vesi on oikeasti ihan yhtä kuumaa höyrytessään reilusti kuin kupliessaan täysillä... (Totesi lastenkirurgi steriloidessaan oman lapsensa tuttipulloja)

Mä oon sillon aikanani vaan kiehauttanut kattilassa veden ja heittänyt pullot sekaan ja kattilan levyltä pois... en oo enempää siis keittänyt pulloja! Ja hyvin on tuo 10v selvinnyt elämässään :) enkä mä oo ees joka pv pulloja steriloinu kun ne on kuitenkin pesty hyvin joka käyttökerran jälkeen ja nyt kun on tiskikonekkin...

Mä en ole koskaan edes tuttipullolla syöttänyt ketään :D
Että minulla ihan lapsen tasolla tämä kaikki opettelu :)
Siksi kyselenkin hieman hölmöjä :)

Samaa kum sokerihuurre että varmaan unohtaisin sen kattilan kiehumaan siihen levylle ja ja ja...
mutta eihän siinä mitään jos tuolleen onnistuisi että vedenkeittimellä kiehuvaks vesi ja kattilaan kannen alle.. se onnistus jopa minulta :D

Mulla on tuon takia ollu monta pulloa eli 1 pulloo oon käyttäny vuorokauden eli joka syönnin jälkeen vaan huuhtassu kylmällä vedellä maidot pois ja kerran viikkoon sit oon pessy käsin pullot ja pyöräyttäny kattilan kautta kuivamaan ja kaappiin, ei mee kauaa aikaa. Ja hyvin on muksut hengissä pysyneet :)

Meille sanottiin perhevalmennuksessa, että huuhtoo käytön jälkeen ja kerran viikossa pestään käsin ja kattilan kautta kuivumaan.

Tost vedenkeittimellä kiehauttamisesta: vedenkeitin ei kunnolla keitä vettä vaan kuumentaa sen kiehumispisteeseen. Jotta se vesi jotain steriloisi, pitää siitä itestäänki pöpöt kuolla ja se vaatii kunnon kiehumisen (5min). Tän olen kuullut infektiolääkärin äidiltä :grin Ja kyseinen henkilö siis keittää kattilassa kahvivedenkin ennen kuin laittaa sen kahvinkeittimeen mökillään ja mökissä ihan kunnon porakaivo ja hyvä vesi :hilarious:

Itse keitän pullot ja tutit ku munat ( no ei ihan) :D eli odotan että vesikiehuu kunnolla ja sit lisään pullot / tutit ja annan kiehua 2min ja sammutan lieden ja jätän kattilan siihe 3-5 minuutiksi nostan kattilan liedeltä ja levitän tutit/pullot talouspaperin päälle jäähtymään ( huom tuteista kannattaa katsoa että ei jää kuumaa vettä tutti osaan) n. 15minuutista puoleentuntiin :)

Oli noiden pullojen keittämisen kanssa aika show kun esikoinen päätti lopettaa tissin imuttelun 3 kk iässä. Ois sitä varmaan helpommallakin päässyt, mutta mulla oli monta pulloa käytössä ja illalla sitten keitin ne kaikki seuraavaa päivää varten.

Mulla oli aventin manuaalinen rintapumppu käytössä esikoisen aikana ja koin että ei vaan herunu maitoa ei niin millään. Olin varmaan malttamaton ja stressaantunut että ei tullut silläkään, mutta tuntui että ranne tulehtuu siinä pumppaillessa kun hulluna nitkuttaa... :D niinpä möin sen pumpun ja seuraavaks hankin sähköpumpun. En vaan osaa sanoa mikä olis hyvä. Joku hiljainen mieluusti kun osa kai pitää melko kovaakin möykkää.

Pumpulle heruu parhaiten tosiaan vauvan ollessa rinnalla ja sen jälkeen paras keino on rentoutua ja ajatella/katsella vauvaa tms. Vielä parempi jos vauva itkee samalla ;) Sähköpumpullakaan ei heruminen onnistu sen paremmin jos ei käsipumpullekaan. Sähköpumpun edut tulee ehkä siinä kohtaa jos pumppaa vauvalle kaikki maidot.

Bettie apua jos joutuisi 5min keittämään kahvivettäkin! Mutta okei, eli keittää kattilassa 5min vettä ja ottaa sitten liedeltä pois laittaen pullot sinne? Ei pala pohjaan.. Ja tekee sen rintapumpun kanssa aloittaen silloin kun vauva itkee :wink:grin. Kaikki kikkakolmoset.

Joo mutta tosiaan ajattelin, että saatan mennä kesällä töihin lyhyeksi aikaa (päivätyö). Tällöin ainakin sähköisen pumpun olemassaolo voisi helpottaa. Saa nyt nähdä mitä, milloin ja miten

Sinnna muistaakseni ihan pullon mukana tulee se keittämis ohje :) et jos oot epävarma sun muu kato siitä ohjeesta :)

Tosiaan, ei oo tullu hankittua vielä tutteja tai tuttipulloja! :o

Meillä ei oo myöskään tutteja, tuttipulloja, rintapumppua yms. hankittuna.. joku kerta kauppareissulla nappaan mukaan paketin tutteja ja tuttipullon. Onko jollain vinkkejä mitä merkkiä ja millaisia tutteja/tuttipulloja kannattaa hankkia? :)

Takaisin