La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Josefiina, tosi ikäviä ovat. Ainakin kuulemani perusteella oletan että nää on liitoskipuja, alkoivat aivan yhtäkkiä. Mua sattuu tosi kipeesti toiseen nivuseen ja häpyluuhun kävellessä. Tuntuu että tekis mieli käsin nostaa kävellessä toista jalkaa ettei toi nivunen poksahda :o

Liitoskivut johtuu esm. häpyluun löystymisestä eli kroppa valmistautuu tekemään tilaa vauvan tulolle. Mulla jomottaa nivusia ja pahiten ehdottomasti häpyluuta tosta ihan keskeltä edestä (se on jo enemmän kuin jomottavaa, välillä pistävääkin kipua). Esikon kanssa tuli myöhemmin (vasta 30viikoilla) eli minun tapauksessa kaikki vaan koko ajan toteaa "kroppa muistaa". Tuo hormoni mikä on suunniteltu helpottamaan synnytystä valitettavasti vaikuttaa myös muihin niveliin/rustoihin/vastaaviin liitoskohtiin eli joillakin loppuraskaudesta voi esm. sormien nivelet olla kipeät. Itselläni ei aamuisin mennyt esimerkiksi käsi kunnolla nyrkkiin mutta vertyi hetken kuluttua normitilaan.

Nämä ovat taas hyvin yksilöllisiä ja toisille tulee varhain ja kovaa, toiset hädintuskin huomaavat ja olen tietoinen parista henkilöstä jotka kävelivät loppuraskauden keppien avulla. Etukäteen ei voi tietää kuin käy.

Huiii kaikkea sitä selviää tässä matkalla :D Ei se auta kun odottaa ja katsoa kuinka itselle käy!

Viikosta 20 asti vaivana ollut liitoskivut. Häpyluusta vihlaisee välillä tosi kipeesti. Nivusiin ja alavatsaan sekä alaselkään säteilee myös tuo kipu. Öisin ei tahdo tulla uni kun kivut on niin kovat ja tosiaan ensimmäistä tässä odotan. Välillä tekee niin kipeää, että tuskan hiki päällä. Kävely on vaikeaa myös ja nyt tosiaan vasta rv22 tasan menossa. Olen joutunut jäämään töistä pois näiden kipujen takia

Täällä ainaki välillä jomottaa tuonne alapään luihin, hienosti selitetty :)
Yleensä vuoropäivinä, tänään taas oikealle puolelle, joutuu painamaan sormilla kovasti sitä kipu kohtaa niim helpottaa hetkeksi.
Eilen viimeksi tokmannilla käydessä nappasin vaan jotain vaatepuolelta mukaan sovituskoppiin ja istumaan ja sormelle..eiku siis painamaan sormella/kämmenellä kipeetä kohtaa :D

Tsemppiä liitoskipujen kanssa kaikille! Tänne eivät onneksi ole ainakaan kovin pahoina vielä saapuneet. Viikonloppuna istuin paljon lattialla ja se oli välillä vähän tuskaa, mutta liikkuminen helpotti.

Meillä mies taisi viimein tajuta, että vauvan tulo on yllättävän lähellä. Totesi eilen ääneen, että kesäkuun alusta (eli mun kesäloman alusta ja siitä kun alettiin vähitellen tottua ajatukseen raskaudesta) on nyt 3,5 kk aikaa, ja tästä saman verran eteenpäin on jo laskettu aika käsillä. Pakko myöntää, että kyllä tässä meinaa äidilläkin vähän puntti tutista tuon totuuden edessä :D

Juu tänään ajattelin itsekin että enää 2 kk töissä... hurjaa ! :o ja jos aika menee yhtä nopeasti kun tähän asti niin huhhei! :D

Eilen töissä yks vuoropäällikkö kyseli jo että koskas mun pitäis jäädä mammalomalle, on muutama muu työkaverikin jo kysellyt. Ihanku ne haluis jo eroon musta?! :D :D

Hemmutar kyllä kelpais!! Saanko kysyä millaista työtä teet? Ei mitään hajua että ketkä tuon erityisvapaan saa :)

Huhhuh ! Lueskelin forumia taaksepöin ja kattelin noita teidän painon nousuja niin meinas itki tulla... Itellä lähtöpaino 72 ja bmi 25 ja nyt kiloja tullut jo n15...
Mitään mielitekoja ei ole, syön niinkuin ennenkin ja ehkä vähän vähemmänkin kun tuntuu aikaisemmin että on täysi.
Painoa vain tulee hurjaa vauhtia, enkä sitä puhtaasti ymmärrä itse tai neuvola tätikään. Sinnekkin meno alkaa jo harmittaa kun aina saa kuulla lihomisestaan... Mm "ei kyllä ole pelkkiä raskauskiloja" on tämän tädin lempi lauseita.

Esikoista odottelen niin katsotaan lähteekö synnärille kuinka paljon vai lähteekö mitään. Kuitenkin tasaisesti noussut 500-800g viikossa n rv15 lähtien. Sitä ennen paino noussut muutaman kilon..

Mutta pahalta tuntuu kuitenkin! Anoppi lohdutteli että jokaisesta tullut 25-30kg ja kaikki lähteneet 6kk sisään. Mutta ei sekään oikein lohduta.. Sokerirasitus rv 26 elikkäs viikonpäästä maanantaina

Voi Naps!! :( Jos sinulla kertyisi se neste sitten niin voimakkaasti että painoa tulee... ei tuo kaikki läskiä voi olla.. nestehän lähtee kehosta helposti! Oletko kokeillut syödä ananasta tms luonnon keinoja ja juotko tarpeeksi vettä? Tuo on kyllä perseestä että joka kerta sitten kommentoidaan neuvolassa painon nousua... ei se ole muutenkaan mukavaa niin saati sitten väärällä tavalla siitä huomauttelu!

Josefiina oon kyllä yrittänyt parhaani mukaan :arghh: välillä vaan niin huono juomaan että pitää ihan muistutella itseään!
Toivotaan noita nesteitä ja sittenhän sen näkee kun rakas on ulkona ja alkaa kroppa tasottuun. Kunhan nyt vaan ei ihan hirveesti lisää tulisi!
Ja juu suurin ongelma on varmaan ollut se neuvola täti.. Enkä voi vaihtaa kun meidän alueella on vaan yksi.:mad:
Niin on kropat yksilöllisiä!

Naps93 ja raskaus muuttaa aineenvaihdunnan toimintaa joka voi myös olla syynä tähän. Kannattaa vaik huvikseen laskee päivän aikaan syömät kalorit :) mie huomasin syöväni 1800- 2300 kaloria päivässä mut yritän laskee et ei ylittäs tota 2000 rajaa ku mulla rupee silloi kiloja tulee :/ et johtuukohan tosta aineenvaihdunnasta. Ja ennen oon syöny sumallatavalla ja paino pysyny samana.

Naps93 sano sille neuvolan tädille, että painon nousu on sulle muutenkin niin herkkä paikka että et halua siitä enää puhuttavan. Oon myös joskus edellisten raskauksien aikana lukenu tällä samaisella foorumilla äidistä joka sen takia kieltäytyi neuvolan punnituksista kokonaan. Ja totuus on se, että toisille niitä kiloja tulee hurjan paljon vaikka mitä tekis ja söis, ja toisille niitä ei tule vaikka toivoisivat tulevan.

Naps, eihän ole sokerijuttua?
Kaverillani ekasta lapsesta tuli n.7kg lisää ja toisesta puoleenväliin mennessä jo lähemmäks 20kg ja sokerikokeissa napsahti sitten.. :(

Josefiina, olen tehdastyössä ja siellä on nuo maalit, lakat, liottimet, kovakitit, pahvipöly, puupöly, painavat nostelut ja painavien kollien siirtely pumppukärrillä ym..

Raskauden myötä huomasin että päänsärky tuli jokapäiväiseksi noista maaleista, jotain herkistymistä. Ja lääkärille ja pomolle otin puheeks aiheen niin sain töistä määritelmät lääkärille noille aineille niin suurinosa oli sikiölle vaarallisia ym.. :(
Lääkäri vain sano että olisin päässyt heti alussa hakemaan tätä vapaata. Eli vähä niinku turhaan saikuttelin sen elokuun.. noo.. parempi näin :)

Paperit laitoin kelaan viime maanantaina, liitteet menny tiistaina ja päätös tuli pe-la välisenä yönä nettiin. Nopeaa toimintaa.

Naps93 Mullakin alkoi neste myös kertymään yhtäkkiä ja nyt tässä kauhulla ootteen, jatkuuko sama 1kg/vko painon nousu.. Lenkkeily ei auta, oon nyt lääkärissäkäynnin jälkeen käynyt joka päivä lenkillä. Itseasiassa paino on jopa noussut nyt puoli kiloa kun aloin vielä 8h töissä seisomisen jälkeen kävelemään lisää. Masentavaa kyllä. Vielä mulla on kohtuullista painon nousu, mutta nopsaan se paino pompsahtaa, jos aina tulee kilo kerralla lisää..

Mulla on sokerirasitus ensiviikolla, neuvolatäti suositteli käymään jo näin etuajassa siinä. Silloin ois 22 viikko menossa.

Muokattu viimeksi:
Tääl oli puhetta tosiaa vauvan tarjonnasta. Tää poitsu tykkää kovasti olla pää alas päin ja on ollu sitä ainakin rakenneultrasta asti, sitä ennen en edes asiaa ollu kiinnittäny huomiota ja ei silloin ollu viel niin hyvin hahmotettavissakaa. Usein pää ja nyrkitkin hakaa mun rakkoa, mut tänää on ekaa kertaa tuntunu selvästi myös kohdun suulla kunnon tuuppimista, ja tätä on aiemmissa raskauksissa tullu ihan loppuvaheessa :eek:. Lisäks tyyppi potkii niin kovaa et välillä se jo nyt ihan sattuu. Tullu itelleki epäilys et syntyykö sittenkin jo tän vuoden puolella, ku muutki sitä mulle maalaillu.

Naps93, mulla on ihan sama juttu kun sulla! Paino nousee ihan törkeesti, ja on jo tullut kans joku 14kg.. Nyt rv /23. Lenkkeilen ja syön kotiruokaa säännöllisesti, joskin liian suuria annoksia. Juon vettä 3-5 litraan päivässä ja turvotusta on ollut ihan alusta lähtien tosi paljon. Ketuttaa perjantaina mennä neuvolassa puntarille, ei mahda mitään.
Mulla kans esikoinen tulossa enkä tiedä yhtään miten keho palautuu :)
Sokerirasitustesti kahden viikon päästä!

Takaisin