La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppiä kaikille joilla on jotain ressinaiheita tässä odotuksen ohella!
Kyllä tuo vähättely on inhottavaa ja se ettei omaa huolta oteta todesta.. Mutta suurimmalla osalla ihmisistä reagointi tapa on tuo jotta ei lietsoisi toisen pelkoja enempää vaan saisi sillä rauhoiteltua.. :)
Heheh koko raskauden olen ajatellut että missähän vaiheessa ne oudot mieliteot ottavat vallan mutta ei ainakaan toistaiseksi ole.. Onko muilla tullut mitään outoja himoja tai ruokamieltymyksiä mitä ei ennen ole ollu? :D

Pinna.. Se on varmaan jotain eksoottista syötävää. Mulla menee hermot tuhsnnesosasekunnissa oli asia mikä hyvänsä. Töissä pystyn jotenkin tsemppaamaan asian kanssa, mutta kotona räjähtelen vapautuneesti.

Meillä kans miehen vakiovastaus mun huoliin on, et samaa oon sanonu aiemmissakin raskauksissa.. eikä siitä sen enempää. Samaten kans tuntuu, et jos yritän puhua jostain, mikä ittee harmittaa tai aiheuttaa pahaa mieltä, niin mies rupee heti puolustaa sitä toista osapuolta ja lyttää mun mielipiteet ja ajatukset.. tai siltä se välillä ainakin tuntuu... :(

Täältä löytyy yksi outo mieltymys nimittäin hammastahna! :D Lisäksi tuntuu, ettei ilman popcornia pysty olemaan päivääkään. Sipsit joita ennen söi, maistuvat ihan järkyttävälle.

Kata, ikävä kuulla että tuommoinen olo tulee! :(
Kiiamaria, hammastahna on kyllä outo mieltymys, haha :D Poppari nyt onneksi ei ole niin pahasta :D

Ei oo mitään mieltymyksiä tai ihme himoja iskeny.. :3

Hello ladies !

Siitä on vierähtäny aaaikamoinen tovi ku oon ite tänne mitään raapustanu. Kovasti oon juttujanne lueskellu mutta aina jääny omat tunteilut kirjottamatta.
Huomenna mulla aamusta heti rakenneultra ja jännittää niin pirusti !! :) Toivon todella että pikkukaveri näyttää että kumpaa sukupuolta edustaa. Potkut näkyy niin selkeästi jo masun päälle ja tää pötsi on kasvanu sitä tahtia ettei oo enää kenellekkään epäselvää että vauveli sielä asustelee. Hirveet jumpat päivästä toiseen ja kokoajan vaan vahvemmin tunnen karatet masussa.
Painoa mulle on tullut kilosta kahteen ekasta neuvolasta, lähtöpaino oli 68 ja nyt jojoilee 69-70 välillä. Järkyttävät alaselkä ja lonkkakivut vaivaa !! Ripeästi kun yrittää kävellä niin iskias meinaa vetästä jalan alta. En tiedä miten pitkään tässä "työkykyisenä" pysyy jos olotila on tätä mallia. Nyt viikkoja on kasassa 20+3. Hirmu nopiaan aika menee kun tuntuu että justiinsa vasta testin tein ! Jos yhtä nopiaa toinen puolisko kuluu ni ihan hetken kuluttua minun pikku pötkö makoilee jo sylissa tuhisemassa ❤️
Mukavaa viikon alkua kaikille ! :) pidetäänhän itsestämme huolta !!

Mulla noi mieliteot on vähän vaihdelleet. Aluksi piti saada vähintään joka toinen päivä hernekeittoa. Sen jälkeen pizza oli kova sana. Aluksi kaikki makea teki pahaa, mutta sen jälkeen kun se alkoi taas maistua on pitänyt saada karkkia vähän väliä. Sen kanssa olen välillä ihan hermona kun pitää saada jotain tiettyä karkkia hetinyt, välillä myös sellaisia karkkeja mitä en ole koskaan ennen halunnut :-)

Semmonen pysyvämmän sorttinen himotus on ollut jauhelihaan. Se menee missä muodossa tahansa, kastikkeena, pihveinä, pizzassa, lasagnessa, sellaisenaan. Siis ihan missä muodossa vaan. Onneksi on sentään monipuolinen tehtävä. Toinen pysyvä on ollut paistettu lohi tai lohilaatikko, mutta näiden kanssa on saatava perunamuusia tai ei kelpaa ollenkaan :-D Voihan jehna kun rupesikin tekemään mieli taas lohilaatikkoa... Tää himo onkin tuttu viime raskaudesta, jolloin söin lohilaatikkoa varmaan kilotolkulla ;-)

Mulla kans kokemuksia tosta vähättelystä. Varsinkin alkuraskaudesta kommentoin kaikkia oireita ja tuntemuksiani miehelle, kun tää on meidän esikoinen ja kaikki on uutta, ja mies vaan että "se on normaalia" ja "älä nyt viitti". Sitten yks kerta suutuspäissäni tokaisin et varmasti on normaalia mut haluan vaan jakaa näitä juttuja sun kanssa, haloo! Kyllä sekin on nyt oppinut kuuntelemaan ja vähän "tsemppaamaan". Äsken sanoi että "yritä jaksaa, sä olet mun hieno nainen". Ihanaa <3
Työkavereille en enää viitti mitään murheistani tai oloistani mainita. Sanon vaan et kaikki hyvin. Sielläkin vähätellään kun kaikilla jo parikin lasta. Pahin kommentti vatsakramppiini oli tuhahtaen että "kylläpäs ihmiset ottaa nuo kivut yksilöllisesti. Itse kyllä nautin kaikista tuntemuksista molemmissa raskauksissani." No joo, en nyt mitään selkähierontaa pyytänytkään, kunhan vain sanoin ääneen mitä tunsin.
Toisaalta mietin et onko raskaus tehny musta vaan herkemmän ihmisten sanomisille, herkästi ajattelee sitä vähättelynä vaikka kaveri/puoliso koittaisikin omalla tavallaan ymmärtää ja tsempata.

Soffi siulla onkin useempi sitten mitä pitää saada! :D ite en ole jauhelihaa syöny koko raskauden aikana kun ei pysty alkaa yököttää ajatuskin, väkisin söin pari äitin tekemää lihapullaa kohteliaisuudesta mutta piti huuhtoa äkkiä vedellä alas, ei vaan pystyny syömään vaikka normaalisti tykkäisinkin :D Sandra, olen huomannut ottavani itseeni muiden sanomiset vaikka kukaan ei pahaa tarkottaisi niin saatan pahoittaa mieleni jostain mistä en normaalisti todellakaan pahoittaisi.. eli selvästi herkempi muiden sanoille niin hyvässä kuin pahassa :)
Jäskääjälle onnea huomiseen ultraan!! :) :)

Paljon taas tekstiä tullu ja kirjotellessa yrittää muistaa mitä täälä oltiinkaa kyselty jne :D

Mulla on ylipainoa ja nyt viimisen muutaman viikon aikana on tainnu tulla ekat pari kiloa. Nyt vissii 23+3. Voiski aamulla käyä puntarilla. Edellisessä neuvolassa kyllä nauratti kun multa kysyttiin maistuuko ruoka, ku paino oli pudonnu 300g :D Sanoin että kyllä maistuu ja eiköhän tästä massasta oo varaa lähteäki. Esikoista oottaessa tuli ihan liikaa ja niitä kiloja on edelleen, toivon ettei nyt tulis nii paljoa.

Mie pyysin viimeksi sen 6kk palkan mukaan, vaikka ei ne tulos kyllä kahtaakymmentä prosenttia ollu noussu. Niitten mukaan kuitenki sain. Tota muutosverokorttia pitää vielä miettiä.

Tiettyjä mielitekoja ei oikeestaa oo. Ainakaa jatkuvia. Välillä mullaki tekee mieli esim karkkia mitä en normaalisti valitte. Napostella tekee mieli iltaisin, oikeestaa ihan sama mitä.

Ja kyllä, raskaana voi tosiaan olla herkempi ihmisten sanomisille. Minusta tuntuu kyllä välillä siltä.

Sandra, tuo "minä itsehän kyllä" -tyyppinen kommentointi on äärimmäisen ärsyttävää ihan missä yhteydessä tahansa, saati sitten raskauteen liittyvissä asioissa. Mistäs hän voi tietää, millaisia ne kivut sulla on? Ihan niin kuin kaikki raskaudet olis muka samanlaisia. Ja veikkaanpa että hänkään ei ihan jokaisesta tuntemuksesta ole _nauttinut_ sanan varsinaisessa merkityksessä. Inhoan ihmisiä, joiden pitää vain päästä pätemään mitä kummallisimmilla asioilla.

Mäkin saatan stressaantua pikkuasioista.
Varsinkin jos en saa ruokaa silloin, kun tarvitsen saattaa tulla kiukku. Työasiatkin välillä stressaa. Mä olen myös herkistynyt erilaisille tunteille...

Onko muuten muilla suonenvedot lisääntynyt raskauden myötä? Mulla ihan kamalia suonenvetoja lähes joka yö jaloissa. Auts!
Mulla esikon kanssa neuvottiin käyttämään yöllä villasukkia tai säärystimiä ja minulla se itseasiassa toimi erittäin hyvin yöllisiin suonenvetoihin. Tuntu välillä kyllä vähän hassulta olla yöllä villikset jalassa kun muuten oli niin kuuma, ettei peittoa voinu käyttää, mutta heti jos otin villikset pois jaloista niin ihan järkky suonenveto hyökkäs kimppuun. Ne oli semmosia et jomotti vielä pari seuraavaa päivää sitä kohtaa eli villikset/varvashikoilu oli siitä pieni hinta mulla:happy: Kaipa nääkin on sellasia et kaikilla ei toimi sama, mut kantsii kokeilla jos olis apua..

Liitoskivut häpyluussa vaan pahenee. Lattialla ei kärsis istua yhtään ku ei sen jälkeen meinaa päästä ylös tai pystyä hetkeen kunnolla käveleen. Ja koko ajan liikkuessa juilii, nyt myös uutena juilii välillä ihan paikallaan ollessaan. Sellasia välillä kohoavia kipuja vaikka ei ois liikahtanutkaan. Muutenkin tää vaappuminen näyttää siltä ku olisin jo poksahtamisvalmis:wideyed:

Täällä meinaa aika-ajoin pinna palaa töissäkin. Oikein ku joku asia alkaa ärsyttämään eikä mee toivotulla tavalla, niin lähtee melkein ovet paukkuen paikalta (erittäin ammattimaista) :D

Mulla paino VIELÄ -2kg lähtöpainosta, mikä on hyvä, kun elopainoa on muutenkin :) kyllähän tuo gramma grammalta hivuttautuu koko ajan lähemmäs lähtöpainoa. Kunhan ei kauheasti oo tullu synnärille mennessä.

Mulla on ollu tässä viime viikot himona milloin suklaa, milloin vanukkaat ja joskus ruisleipä. Tuntuu et joka päivä on uusi himo :D

Tsemppiä kovasti ultraan menijöille!

Pakko myöntää, että itselle on osunut hyvä mies. Yleensä meidän hellyydenosoitukset ovat olleet sellaista piikittelyä ja kuittailua puolin ja toisin ja ekalla kolmanneksella tuo ei oikein tainnut edes ymmärtää väsymyksen ja iltakuvotuksen määrää, mutta nyt siitä on tullut oikein mukava tsemppari. Ei vähättele kipuja ja on esim. harjoitussuppareista enemmän huolissaan kuin allekirjoittanut. Ja ennen rakenneultraa mulla oli sellainen hormonimyrsky ja paniikkihuoli siitä, että onko mahan sisällä elämää, niin tuo kyllä lohdutti, mutta ei vähätellyt. Tosin ilmoitti, että dopleria meille ei osteta, koska jos en löydä kotona heti sydänääniä, niin hypin seinille ja sitten minua ei enää kestä kukaan. Ja nyt kun miettii, niin oikeassahan tuo oli. :grin

Meillä on aina ollut vähän kinaa tuosta lapsien määrästä. Itse olen ollut valmis tyytymään yhteen lapseen, mies haluaa sen kaksi. Nyt kun yhden kerran mainitsin, että ehkä minä voisin siihen toiseenkin lapseen myöntyä, jos tämän suurempia ongelmia ei tule. Mies ilmoitti, että hän ei ole enää varma. Pitää katsoa miten homma lähtee etenemään, kun hän on vähän huolissaan minusta. Kysyin, että tarkoittiko tätä raskausaikaa ja henkistä vai fyysistä puolta. Tarkoitti kuulemma raskautta JA vauva-aikaa, sekä fyysistä että henkistä puolta. Olen kuulemma niin herkkä. Tuli vähän semmoinen awww-fiilis. Ja minä en ole herkkä omasta mielestäni.

Mulla oli viime neuvolassa paino noussut yhteensä n. 7kg. Joista ensimmäiset 2kg oli kyllä lomakiloja, sillä raskaana tai ei, lihon kesälomalla aina pari kiloa ja töihin palatessa paino aina tasaantuu, kun alan syömään taas fiksusti. Mutta edellisessä neuvolassa oli tullut reilussa kuukaudessa 5kg, joka oli minulle ihan järkytys. Alkuraskaudessahan ei paino liikkunut mihinkään suuntaan ja sitten kuukaudessa PAM. Tosin myös tuo pallomaha ilmestyi ihan yhtäkkiä ja kasvoi isommaksi todella lyhyessä ajassa. Huomenna taas neuvolaan ja oikein pelottaa mitä se vaaka tällä kertaa sanoo. Ei tuo maha ainakaan kutistunut ole edellisestä kerrasta.

Himona on ollut viime aikoina ruisleipä ja porkkana. Parempia himoja ne kuin aiempi leivoksien kuolaaminen. Enhän minä kakkuja voinut joka päivä mussuttaa, joten hiema olin raivostuttava, kun mieli teki ihan hirveästi ja tiesi ettei saa syödä. Mutta karkit, joita ennen raskautta piti saada joka viikonloppu, nyt niitä ei tee edes mieli. Hyvä raskausoire tämä. Ja yleensä en ketsuppia käytä, mutta nykyään sitäkin pitää pursottaa jokaiseen ruokaan.

Täällä ei kummemmin oo mielitekoja... Mutta mieli sen sijaan ailahtelee iha hirveesti.. Nykyseltään kun tulee miehen kans kinaa ni mää märisen joka sanomisesta mitä se sanoo... Ennen mää oon ollu kova ku kivi enkä varmaankaan oo menny ekana pyytää anteeks. Nyt se on kääntyny.

Minusta on tullut raskauden myötä erittäin herkkä, kun olen muutenkin ollut herkkä niin nyt voin itkeä melkein ilman syytä. Jos esim. mies sanoo jossain asiassa vastaan tai joku sanoo pahasti. :oops:

Täällä tänään 24+0! Aamuseuralaisena liitoskivut..

Tylsyyksissäni pistin minipyykkiä koneeseen pyörimään ♡ melkein pääs itku kun laitoin niitä kuivumaan tuonne telineelle.

Täällä on viimeaikaiseksi mieliteoksi noussut kasvissosekeitto.. koko ajan haluisin syödä sitä :D

Siis miltä nuo liitoskivut tuntuu? :o
Täällä jäätiinkin sitten kotio eikä menty töihin kun päänsärky on niin kova.. en muistanut juoda vkl aikana vettä tarpeeksi ja tuli syötyä suolasta nyt saa kärsiä siitä!
No tuo mieliteko on hyvästä, pitäisi varmaan itsekkin kokeilla josko maistuis kun liha ei millään uppoa :)

Takaisin