La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ne alkaa kamalan salakavalasti.. sitten jälkeenpäin että hetkinen.. tuo oli erilainen tunne.. ja sit niitä alkaa kyttäämään ja menee hermokin parhaillaan kun menee monta päivää ennenku uusiks tuntuu ja taas älyää vasta jälkikäteen.. :)

Meillä esikoisesta saatiin muuten paikannettua liikkeet sillä, että mä painoin massuun lasilla jossa oli jäävettä. Tosi usein alkoi potkia lasia kohti :-D Sillee mä sain liikkeet tuntumaan pitemmän hiljaisuuden jälkeen, niin ei tarttennut murehtia :-)

Mulla on istukka edessä vaimentamassa, mutta vk 18 tunsin ekan kerran poreilua ja muutaman päivän päästä pari kunnon muljahdusta. Meni 1,5 vk ennenkuin seuraavat liikkeet tuntui, eikä millään jaksanut odottaa! Nyt pari iltaa selällään maatessa oon tuntenut liikkeitä iltaisin, aivan ihanaa! <3

Muokattu viimeksi:
Nyt se selkäkipu rantautui tänne.... Ens viikon puoleen väliin saikkua jos se vaik auttais.... Ei oikein kestä tuota seisoma työtä tehdä....

Esikoinen oli kova hikotteleen ja niin tuntuu tästäkin tulevan hikottelija :D Vielä ei näy mahan hyppimiset päällepäin, mutta ei mene kauaa kun maha tärähtelee mukana ☺

Mää äsken kitkin kukkapenkkiä polvillani niin en päässy ylös vaan piti kontata terassille että sain tukea jostai et pääsin ylös....

Hemmutar, mä niin tiedän tuon tunteen. .. Ei ole helppoa. Täällä kans välillä konttaillaan, vaikka sekin sattuu ihan pimeenä!

Itse tunsin näin ensiodottajaksi tosi aikaisin liikkeet, 12 viikolla. Siitä lähtien kuplinta on lisääntynyt ja voimistunut ja kaverilla on selkeä hereilläolo tms rytmi :joyful: Liikkeet tuntuu aina tiettyinä aikoina. Huomenna tulee 17+0, mutta varsinaisia kunnon potkuja ei oo vielä tullut tai ne tuntuu kyllä kuplintana. Lisäksi välillä oon tuntenut epämääräistä möyrintää/painetta kun kaveri on ilmeisesti kääntyillyt jotenkin :)

Itse tunnen liikkeet kaikista huonointen makuulla. Istualtaan ja seistessä tuntuu kyllä selkeästi. Tosin en oo tainnut suurimman möyrinnän aikaan koskaan olla makuullani, kun kaveri on virkeimmillään yleensä aamupäivällä :happy:

Olen ensiodottaja ja ekan liikkeen tunsin 18+2. Sen jälkeen on päivittäin tuntunut. Itse en osaa mieltää niitä ilmakupliksi vaan enemmänkin nykäisyiksi, vähän kuin elohiiri olisi masussa mutta harvakseltaan ja epäsäännöllisesti :)

En muista milloin tunsin esikoista odottaessa ekat liikkeet (siitä kun aikaa lähemmäs 16v), mutta maha alkoi tulla esiin vasta rv 20 jälkeen. Olen 173cm pitkä ja tuolloin painoin 48kg eli tosi hoikka. Lisäksi kohtu on normaalitilassa taaksepäin kallistunut. Kohtuhan siis nousee kaikilla "pystyyn" raskauden edetessä eli ei ole kuin alkuraskaudessa jojonkin suuntaan kallellaan.

Toisesta lapsesta lähtöpaino oli parikymmentä kiloa enemmän. Maha tuli selvästi esiin joskus rv 15-17 aikoihin (useimmiten kai uudelleen odottajilla näkyykin maha aiemmin). Liikkeitä aloin tuntemaan samoihin aikoihin kun mahakin nousi esiin. Vatsan päältä taisi liikkeet tuntua lähempänä rv 20.

Nyt kolmannessa raskaudessa on menty melko samalla tavalla kuin edellisessäkin. Nyt rv 17+5 ja mahaa sen verran paljon, että normaalit matalavyötäröiset housut alkaa ahdistamaan viimeistään iltapäivästä. Juuri sovitin edellisestä raskaudesta jääneet äitiyshousut ja ovat nyt sopivia (jotain iloa siitäkin että painoa kertynyt vielä pari kiloa lisää neljässä vuodessa koska viimeksi nuo oli sopivia vain loppuraskaudessa). Pärjään noilla yksillä farkuilla ja normaalivaatteista löytyvillä nauhavyötäröisillä pellavahousuilla alkusyksyn ja sitten voin ostaa toiset äitiyshousut. Ei siis onneksi tarvi isommin miettiä vaatehankintoja tässä raskaudessa (paitsi ostaa uudet superpehmeät ja venyvät "imetysliivit", olikohan carriwellin mallistosta sellainen verkkomainen toppi, joilla pärjää maidonnousun yli ja menevät yöliiveinä lopun imetysajan). Imetysliivit ja -puserot on tallessa varmaan kaikki.

Minä odotan myös esikoista, ja sellaista enemmän tai vähemmän epämääräistä muljahtelua tuntui ehkä jostain viikolta 17+, mutta vielä tuolloin sanoin neuvolassakin, että en ole ihan varma olenko tuntenut liikkeitä. Ekat selkeät potkut tunsin 19+1, ja siitä ne on päivä päivältä voimistuneet. Äsken beibi monotti niin, että mieskin viimein tunsi kun piti kättä vatsan päällä. :) Ja tänään viikkoja 20+5.

Ite sain tänään pienen angstin päälle kun yhtään mitään liikkeiksi edes etäisesti tulkittavaa en ole kerrassaan tuntenut, vaikka nyt menossa jo rv 19+1. Ensiodottaja siis. Ei millään malttais enää rauhassa odottaa, kun kaikki niistä täällä puhuu. Samaan aikaan maha on kyllä onneksi kasvanut niin käsittämättömän paljon (puolitutut töissäkin ovat ihan että mitä ihmettä, mistä toi tohon tuli), että vaikea uskoa, että kuollut tai heikossa hapessa oleva vaavi sitä noin kasvattaisi...

Älä lannistu Ilona! Mullakin kaikki liikkeet olis melkein voinut tulkita myös suoliston kuplinnaksi siihen asti, kun eka potku tuli ihan yllättäen ja varoittamatta. Kyllä ne pian sullakin tuntuu :)

Ilona: Kyllä sillä vauvalla on kaikki siellä hyvin :) mulla juuri ennen viikkoja 20 tunsin ekat liikkeet ja ne oli kyllä niin selkeitä ettei tarvinut miettiä et oliko vaiko ei :) En kyllä ainakaan tunnusta et tuota ennen olisin tuntenut mitään normaalista suolen pulputuksesta poikkeavaa tuota päivää ennen. Nyt muutama päivä noista ekoista tuntemuksista alkaa tuntemaan jo istuessakin välillä muljumista, mut eniten tuntee nukkumaan mennessä :)

Kyllä tuo istukka edessä haittaa tosi paljon liikkeiden tuntemista, semmosta muljahtelua vaan tuntuu sillon tällöin.
Esikoisen aikaan alkoi puolivälin tuntumassa kans tuntua, mut ne oli heti kunnon monotuksia, koko maha heilu :D ...silloin oli istukka takana

Sarppppa, Onnea päivään! Toivottavasti vaivat pysyvät poissa ja pystyt nauttimaan päivästä täysillä!

En mäkään mitään tunne vaikka kuinka yrittäisin keskittyä. Rv 19+1 eka raskaus ja istukka edessä. Mulle sanottiin jo ekassa ultrassa että tunnen liikkeet vasta myöhemmin niin en jaksa stressata.

Takaisin