La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Soffi joo kun olen katsonut tätä kavereiden lapsien kanssa niin antaa tehdä mitä vaan ja tykkää kauheasti telmiä niiden kanssa, pitää vaan itse valvoa ettei koiraa liikaa härpitä tai väännellä kun antaa lasten tehdä mitä vaan itelleen :) eli varmasti täysillä mukana kun oma pikkunen saapuu kotiin<3

Onneksi olkoon 1978 hyvistä uutisista! kyllä se varmasti helpottaa kun pieni huoli on aina että onhan kaikki hyvin tuolla! :)

Meillä myös täytyy heti ulkoilla vauvan kanssa kun on 2 koiraa, jackrussellinterrieri ja amerikanakita. Ja sitten tämä neiti tänttärää reilu 2v :)

Ens maanantaina olis rakenneultra, jännätään että kumpiko on tulossa, jos levittelee jalkojaan :)

Täälläkin ulkoiltava päivittäin esikoisen takia. On tammikuussa 2,5v ja tulee ainaki vielä seinähulluks jos sisällä pitäs vaa olla :D Toivottavasti vauva nukkus hyvin ja paljo, hyvin menis suojassa vaumuissa sillon.
Esikoinen nukku ekan talvensa kokonaan ulkona, oli pakkasta paljo vaan. Vilttejä vaa lisäsin vaunujen päälle. Hoidossaki ihmeteltii alussa (alotti 1v4kk hoidon) et nyt on jo -15, laitanko sen oikeesti muka ulos :D Ja neuvolassa vihjailtiin -10 pakkasrajasta. Oon lapista kotosin, en tiiä onko sillä vaikutusta tähän mun ajatukseen. Mut likka nukku kaikista parhaiten ulkona. Ja lasitettu parveke meillä, nii kovimmilla pakkasilla en avannu yhtää laseja, oli hyvin suojassa.
Uskon kans et jokanen vauva on yksilönsä et huomaa vasta sitte miten tarvii esim sisällä vaatetta. Ja onko paljo sylissä vai lattialla vai sitterissä, onko kylmät lattiat... :)

Meillä kanssa esikoinen nukku koko ekan talven ulkona. Sitä paremmin nukku mitä enemmän pakkasta. Niillä kovimmillakin pakkasilla oli ulkona ja vaunujen suojana lumisateen takia sadesuoja ja lisäks vilttejä. Ekan talven oli käytössä vaunuissa kovilla pakkasilla äippäpakkauksen toppapuku ja hyvin oli tytsy lämmin unosten jälkeen. Se viimevuoden äippäpakkauksen toppapuku oli ainakin ihan mahtava.

Ja lisä muokkauksena että kyllä siellä vaunuissa vielä happikin kulki xD vaikka varustus olikin kova.

Meilläkin esikoinen nukku koko ekan talvensa vaunuissa sujuvasti. -25 pakkasilla laitto kaks paksua villapeittoa alle ja päälle muiden toppausten lisäksi, nii kyllä tarkeni nukkua hyvin ja monta tuntia :D Mietin, että tämän kohdalla voisi yrittää takin alla aluksi pitää, kun on "karanteeniviikot" ulkoilusta täynnä, jos vain takki mahtuu kiinni, tai sitten paikallisella ompelijalla ompeluttaa lisäkappale mammatakkiin, jos tarve vaatii ;) Nyt vain odottaa, että se kantoliinasysteemi saapuisi...

Siiseliini, itsekin haluan kantoliinan hommata, onko niissä eroja, minkälaisen hommasit?
T. Aamuvirkku joka heräsi taas ennen kelloa :D

Niin heräsin minäkin :D
Hommasin tori.fistä Tri-Cotti-kantoliinan, koska mä tiedän etten itse uskalla sidottavaa versiota käyttää ;) Se tuli esikoisen kohdalla jo koettua, kun yhdet tuttavat lahjoitti vauvan vaatteiden mukana sidottavan kantoliinan :)

Joo sidottavaa vierastan hieman itsekin, katsoin G
googlesta niin toihan näyttää tosi näppärälle! Pitää itekin katsoa jos saisi käytettynä jostain ettei noin paljoa tartteisi maksaa. :)

Missä vaiheessa teillä muilla alkanu liikkeet tuntuun? Erityisesti te ensiodottajat? Täällä viikkoja nyt 17+2 ja kamalasti odotan niitä liikkeitä tai edes sitä vatsan kasvua, edes itse kun en huomaa vatsan kasvua. Olen todella hoikka ja vartta löytyy se 178cm, et taitaa asukilla olla vaan pystysuunnassa niin hyvin tilaa kasvaa :D

Ompas näppärän näköinen toi Tri-Cotti :-) Koon kanssa taitaa vaan olla aika tarkka, että tilaa just oikean, että on hyvän tuntuinen, säätövaraa kun ei näytä olevan. Myöskään trikoisessa liinassa ei sidonnan kanssa ole ihan niin justiinsa kun se kyllä joustaa sopivaksi ja sen saa sidottua valmiiksi päälle, ennen kuin pujottaa vauvaa kyytiin. Tosin olen kyllä kuullut varsinkin hyvin pienikokoisilta ihmisiltä, että sen vakiokokoa on joutunut joko lyhennyttää tai kietoa ylimääräisen kiepin vyötärölle. En olisi minäkään kyllä silloin aluksi osannut kudottua kantoliinaa käyttää :-)

Meillä ainakin ekan ja tokankin talven meni neiti helposti oman takin alla, mutta meillä onkin aika pieni kirppu :-)

Ja kun näitä kantovälineitä hommaa niin kannattaa aina muistaa käydä kantoliinayhdistyksen sivuilta kurkkaamassa ajantasaiset suositukset ja tosi hyviä vinkkejä. Osoite on www.kantoliinayhdistys.fi . Sieltä hoksasin minäkin esim että trikooliinan mukana tulleista ohjeista huolimatta kehtoasennossa ei suositella enää kannettavaksi pientäkään vauvaa. Tämä siis siitä syystä, että asento ei ole symmetrinen ja vakavissa tapauksissa on vauvan hengitystiet menneet tukkoon, kun leuka on painunut niin rintaa vasten ja vauva on tukehtunut.

Esikoisesta tuntui rv17-18 taitteessa ja tokasta tuntui ehkä-liikkeitä rv15+ ja varmemmin sit samoihin aikoihin ku esikoisesta ja rv20 mies tunti ulospäin :) Sulla tosin vartta melkein 10cm enempi ku mulla. Hyvinkin voi vaikuttaa ja samaten kohdun asento ja istukan paikka tekee osansa.

Ja vielä kantovälineisiin palatakseni, tuolta kantoliinayhdistyksen sivuilta löytyy myös lista kantovälinelainaamoista ja tukihenkilöistä. Jos paikkakunnalla on lainaamo, suosittelen lämpimästi käymään testailemassa eri vaihtoehtoja, jotta löytää sen itselleen sopivimman :-) Ja lainaamoista saa aina myös opastuksen kädestä pitäen kaupan päälle :-)

Vaavin liikkeistä sen verran, että esikosta aikanaan tuntui joskus rv14 paikkeilla ja tästä toisesta siinä rv12 aikoihin. Tosin just sanoin eilen illalla miehelle, että tästä tokasta on ollut liikkeet paljon hennompia, että jos ei liikkeiksi tietäisi, voisi edelleen rv 18+5 luulla niitä ilmakupliksi. Välillä menee myös päivä pari, että ei tunne liikkeen liikettä. Epäilen, että istukka voisi olla edessä vaimentamassa, tai sitten miehen teoria pitää paikkansa. Hän kun totesi, että onhan se sectio-haava edellee tunnoton ulkoapäinkin, miksi ei sitten sisäpuoleltakin.

Rupesin tuntee liikkeet siinä 17 viikon lopussa. Olin itse hyvin ihmeissäni kuinka nopeasti rupesin tuntemaan, kun en odottanut niitä moneen viikkoon :D nyt mennään jo 21+3 Ja liikkeet tuntuu jo todella hyvin :) taitaa pojasta tulla potkunyrkkeilijä :p

Mulla istukka kuulemma takaseinässä ja kohtu kallellaan taaksepäin, tästä varmaan johtunee, että vatsa näkyy myöhemmin, mutta ajattelin, kun mulla ei istukka oo edessä niin tuntisin edes epämääräisiä liikkeitä. Vaikuttaako toi kohdun asento sit siihenkin, että myöhemmin alkaa liikkeet tuntua? :)

Varmaan vaikeuttaa :D itse en muista missä oma istukka sijaitsee kun en paljoo sillon kuunnellut kun katselin vain vauvaa ruudusta :D kannattaa kokeilla vaikka muutamia kikkoja jos haluaa saada liikkeet tuntumaan esin juoda vähän makeaa ja sen jälkeen hölkätätä väjän ja mennä siitä suoraan makulle. Vauva yleensä silloin herää kun itse rauhoitut :)

Ja ei kannata huolestua, jos ei tunnu vielä hetkeen. :) mulla kävi ainakin niin, että kun rupesin tuntemaan pikkuisia potkuja, ei mennyt kuin muutama viikko niin liikkeet olivat vahvistuneet kunnon potkuiksi :)

Täälläkin tuntui joskus 16-17vkon tienoilla sillon tällön ja parisen viikkoa on kamala möyrintä tuntunut, kohtu taaksepäin, istukasta ei mitään tietoa :)
Mies taas eilen pistin käden massulle kun mentiin sänkyyn ja tuuppinen oli alkanu.. :)
Sitku ne loppui niin kysyi minnekkäpäin siirrän kättä mä sit annoin ohjeita mihin suuntaan että missä itse tunsin liikkeet... meitä nauratti kun ensiks oikealla puolella ja sit oli ku lapamato olis menny massun poikki vasemmalle puolelle ja kohta takasin :)

Kyl te tunnistatte sitten kun alkaa tuntumaan ne.. sellaista elohiirien tanssahtelua ja yllättävän äkkiä se sitten vahvistu :)

Meillä auttaa liikkeisiin niin jäätelöä syödä ja sit mennä pitkälleen tai rauhoittua sohvalle puolimakuulle, iltaisin yleensä kun juo lasin kylmää vettä niin hulabaloo alkaa :)

Mies sanoiki että mietippä ite miltä tuntus kylmäkallen vieressä maata :D

Takaisin