La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kaverilla kanssa labbis, kyllä niille saa nauraa aina välillä on ne sen verra hassuja hösääjiä :D

Meil on kans labbis ja oon kans miettinyt miten herra käyttäytyy kun vauva tulee.... Ja onhan toi pien sählä ei oo vast ku puoltoista vuotias....

Mä toivon kanssa leutoa talvea mutta lähinnä itseni kannalta. Rakastan siis pakkasta (siinä -15 on ihanaa) ja lunta, mutta raskausaikana viimeisillään on niiiin paljon turvallisempi olo kun ei tarvi pelätä liukastumisia ja voi kävellä ihan huoletta (jos häpyliitokset antaa myöden:grin). Liukastumista ei kannata pelä varsinaisesti, koska suurin osa kaatumisista ei oikeasti aiheuta mitään ja sitä pelätään turhaan, mutta kävely on vaan varmempaa jos ei ole lunta ja jäätä, just in case. Esikkoa ottaessa oli yhtenä viikkona lunta/jäätä maassa loppuraskauden aikana, ah se oli niin helppoa (esikko syntyi maaliskuussa):cool:

Mä sain neuvolasta esikolle semmosen havainnekuvan, missä oli eli lämpötiloja (plus ja miinus) ja siihen viereen oli piirretty niissä keleissä vaadittavat vaatteet. Se niin helpotti ja lunttasin sitä usein kun ei ollu mitään käryä:happy:

No toihan on näppärä! Toivottavasti tuollaisen saisi neuvolasta niin olisi vähän varmempi vaatevalinnoista :)

Se on niin hankala neuvoa että miten pukea lapsi kun jokainen lapsi on yksilönsä myös pukeutumisen suhteen. Meidän mukelot on sellaisia kuumakalleja että sisällä riitti body+housut+sukat yhdistelmä ja ulos ton sisävaate kerroksen päälle sitten toppatöppöset+tumput (sormet ja varpaat palelee herkästi pienelä), lämmin myssy, vanupuku, makuupussi ja kantokoppaan ja silti välillä pojut oli kuumia, ja sitten vielä vaunujen jalkapeite päälle, sadesuojaa käytin myös pakkasella kun se eristää mukavasti vaunuja myö, ollaan ulkoiltu myös -20 asteen pakkasilla pieni hetki kun on se 2 vkon ikä ylittyny ja totuteltu pikkuhiljaa ulkoilmaan, mutta silloin oon lisänny vilttejä vaunujen pohjalle ja päälle. Mä suunnittelin että hommaan tällaisen http://www.muksutalli.fi/epages/muk.../Shops/20120202-11092-82726-1/Products/126801 vaunuhin nyt talveksi niin ei tarvi harsojen kanssa pelata

Meillä on Maajo tollanen dooky, tälle toiselle tosin hommataan vielä toinen kappale niitä niin ei tartte sit vaihtaa kaukalon ja vaunujen välillä ;-) Meillä nimittäin toi oli pääasiassa kaukalossa käytössä häikäisysuojana ja toimi siinä loistavasti :-) Ja joo, on hurjasti helpompi kuin harso :-)

Täällä en ees oo miettiny tota koiran käyttö hommaa ku meillä on hyvin tottelevainen koira ja nopeet käytöt voi käyttää takapihalla irti :) käyttää sit ku mies on kotona niin hihnassa pitemän lenkkin :)

Miekään en oo miettinyt koiran ulkoilutusta ku meil kans voi päästä irti pihalle....

Meillä tuo koiruus enemmän nauttii takapihalla pallon ja lelun perässä juoksemisesta...
Talvisin mönkii lumessa ja laskee mäkee mahallaan penkan päältä... :)
Varmaankin pissitykset/ulkonaolo onnistuu meillä aluksi ihan kun olen kotona vauvan ja koiran kanssa että otan takin sisään itkuhälyttimen ja mennään pyörähtämään takapihalla kun toinen nukkuu...
I know... helpommin sanottu kun tehty... :)
Isompi hätä sit jos iskee niin... noh..se on sit sen ajan murhe :)

Luin muuten jostain että koiraa tai kissaa ym pitäs alkaa jo vähän ennen synnytystä..öö.. vähän...niinku boikotoimaan tms...että ei antas niin paljon hempeä ja lempeä ym ym että se tottus siihen ettei se olekkaan kohta enää se nro 1 :O

Onneksi meilläkin koira käy suurimmaksi osaksi takapihalla asioillaan, mutta on tottunut sitten iltasella käymään myös pikkulenkin tiellä. Joten kun mies oli iltavuorossa, käytiin sitten pikkuneidin kanssa pyörähtämässä ulkona. Paitsi jos oli ihan tosi surkee keli, niin sit kyllä koirakin palasi jo ovelta takaisin. Hienohelma kun on :-D

Mä jouduin esikoista odottaessani opettaa tälle meidän piskille, että sen pitää aina pyytää lupa, ennen kuin tuppaa syliin. Niinpä se tökkää aina kuonolla käsivarteen ja odottaa kunnes saa luvan :) Ihan pienen vauvan kanssa meillä ei sinällään ollut koiran suhteen mitään ongelmia, mutta kun neiti lähti liikkeelle niin koira alkoi tulla vähän mustasukkaiseksi. On sitten ihan tarkoituksellisesti vahvistettu neidin paikkaa laumassa koiran yläpuolella. Esim hän antaa välillä koiralle ruuan ja luvan mennä syömään. Neiti myös piilottaa koiralle herkkuja ja antaa luvan niitä ruveta etsimään. Vaikkakin ollaan myös tarkkoja, että koiralla on oma paikkansa, jonne lapsella ei ole asiaa. Mutta yllättävän hyvin koirat ymmärtää, että ketkä on lapsia ja osaavat varoa :)

Täällä on ihan luksus-hetket menossa, kun mummu lähti esikoisen kanssa puistoon. Saan vähän lepäillä, niin liitoskivutkin pikkuisen hellittää :-)

Meillä kultsu ja se vaatii kyllä kolme kertaa päivässä lenkit. On tottunut siihen ja piha on niin pieni ettei sillä voi korvata yhtäkään lenkkiä. Eli sen parin-kolmen viikon jälkeen lenkkejä on pakko välillä tehdä. Hössö on meidänkin koira mutta jotenkin tuntuu et hyväksyy vauvan varmasti ihan hyvin mukaan porukkaan. Varsinkin kun se ei ole heti roikkumassa hännässä ja korvissa ;)

Meillä on ranskanbulldogi, joten on luonnostaan kohtalaisen laiska ja mukavuudenhaluinen koira, joskus pihtaa sateella pissille menoaankin melkein koko päivän, ettei tassujaan tartte kastella :-D Toisena puolena onkin sitten melkoinen köntys ja meno on välillä aika höyryjunamaista, mutta eipä mitään sen suurempaa ongelmaa ole ollut siltikään :-)

Soffi minullakin ranskis, tuppaa vaan olemaan tosi energinen yksilö ja nuori vasta onkin niin saa kyllä sitä liikuttaakkin että sisällä sitten rauhottuu :) mutta onneksi on rutkasti ihania ihmisiä ketkä lähtee varmasti ulkoiluttamaan ja saa hoitookin jos sellainen tilanne että ulos ei pääse :) Enää olisi huominen töitä ja sitten koittaa 2 viikon kauan odotettu kesäloma!!

Ylempi hauvavauva neiti on meidän tuleva perheenjäsen parin viikon päästä, tää äippä on niin rakastunu <3 ja vielä rakastuneempi kun meidän tyty potkis eilen niin lujaa että äippä tunsi kädellä potkut <3

Liitteet

• 1440072652339.jpg
    1440072652339.jpg
    50.5 KB · Katsottu: 51
Muokattu viimeksi:
Josefiina niin meidänkin ranskis oli nuorena huisin energinen, mutta joskus tossa 3v kohdalla sitä alkoi laiskottaa :-) On tosin edelleen ihan täysillä aina mukana kun jotain tehdään, mutta muuten lähinnä tykkää makoilla jossain pois lapsen ulottuvilta :-) Parasta tässä koirassa kuitenkin on, että se on ihan pomminvarma lasten kanssa. Kummipoikakin pienempänä työnsi nyrkkinsä aina kun silmä vältti melkein koiran kurkkuun asti, eikä tuo kertaakaan purrut tai edes suuremmin ärähtänyt. Rotu on ainakin meidän kokemusten mukaan siis ihan maineensa veroinen, lapsiperheisiin tosi hyvin sopeutuva :-)

Mulle neuvolatäti sanoi että menee vielä kuukausi, et isä tuntee lapsen liikkeet vatsalta :( tuleva isä jo niin odottaa, ja mä kans, liikkeitä tuntuu niin harvakseltaan..

Mulla nyt 19+3 ja istukka edessä

Muokattu viimeksi:
Paniikki hellitti hetkeksi. Eilen rankenneultrassa ERITTÄIN liikkuva kaveri, jolta löytyi rakenteellisesti kaikki tarvittava. Vähän aikaa taas jaksaa sillä tiedolla, vaikka vieläkään ei tunnu liikkeitä. Nyt 21+1. Tietoa siitä kumpi on tulossa, ei tullut. Ja ihan hyvä niin. Sittenpähän se selviää. Käytiin ensimmäistä kertaa kääntymässä ultran jälkeen jopa lastentarvikeliikkeessä, kokeilemassa joko se tästä konkretisoituisi että lisää väkeä perheeseen tulossa. Mutta ei, käännyttiin ja lähdettiin kahville kun tuntui niin oudolta kierrellä siellä... :cat:

Rankenne ja rankenne... Tokihan se aika rankkaa oli stressata, mutta helpotti kyllä käynnin jälkeen... :p

Takaisin